{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.143 visninger | Oprettet:

Råd søges . {{forumTopicSubject}}

Jeg har de sidste uger været meget generet af en fertil kat som pisser både på min scooter dens dækken og min dør. Det stinker. smiley Jeg har nu tænkt mig at jeg vil skrive til boligforeningen og foreslå dem at de laver en regel der hedder at man kun må have fritgående neutraliserede katte i boligforeningen. Er der nogen der har gode forslag til hvordan jeg får lokket min boligforening til at lave nogle nye fornuftige regler , så vi kan undgå at folk ikke neutraliserer deres ude katte. Som det er nu er der ofte mange fertile katte både af hun og han køn. De neutraliserede har jeg ingen problemer med. Kan boligforeningen lave sådan en regel ?. jeg synes mest når jeg kigger på boligforeninger at der bare står man må have en kat inde eller ude. Her hedder det dyret må ikke være til gene. De er jo til gene når de over strinter alt. jeg kan jo heller ikke klage over et dyr jeg ikke ser og hvor jeg ikke kender ejeren. Den kommer jo ikke og pisser når jeg står i døren og har sin adresse med..
Tror i ikke det vil hjælpe med at nedbringe antallet af fertile frigående hvis boligforeningen kom lidt mere på banen med nogle mere klare regler. Har i nogle gode råd til hvad man kunne skrive til dem som forhåbentlig kan få dem lidt i gang med at ændre vores regler så vi ikke har alle de fertile fritløbere rendene. Er der nogen der har prøvet det og som har fået en boligforening til at ændre på reglerne?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd søges .
  • #1   6. mar 2016 Dit forslag er egentligt godt, men dit problem bliver ikke løst ved en sådan regelændring, for regler må ikke laves om med tilbagevirkende kraft, med det mener jeg at de kan godt lave den regel til de fremtidige katte, men de katte der allerede er erhvervet i boligforeningen dem kan de ikke gøre noget ved med mindre de bryder de allerede nu gældende regler.

    Jeg undre mig egentligt over at der ikke allerede er en neutralisering regel i boligforeningen, for det oplever jeg ellers er meget almindeligt at det er en regel.
    Men noget andet så ved du jo egentligt heller ikke om den kat der strintet på dine ting bor i boligforeningen den kan vel enten bo et andet sted eller være vildtlevende, som du siger så efterlader den jo ikke lige sit navn og adresse smiley

    Men ideen med at skrive til boligforeningen syntes jeg du skal blive ved for om ikke andet så kan du gøre en forskel for de kommende katte der kommer til boligforeningen. Hvordan du skal formulere det kan jeg ikke lige hjælpe med smiley


  • #3   6. mar 2016 problemet er bare at det jo ikke er sikkert at katten faktisk bor i dit område - heller har nogen ejer.

  • #4   6. mar 2016 Lån en fælde og aflever katte hos dyrlægen, der kan tjekke, om katten er mærket.

  • #5   6. mar 2016 Hvis boligforeningen har et standardhusdyrregelsæt, der gælder for alle afdelinger med dyr tilladt, burde man kunne foreslå dem at ændre det. Men det er ret bøvlet.

    Jeg har prøvet, men jøsses, dét var da godt nok O P ad bakke! smiley og forgæves. Boligforeningen sagde at jeg skulle have afdelingsbestyrelsen til at tage det med på repræsentantskabsmøde, men næ nej, de ville de ej. smiley

    Jeg har stadig et gennemarbejdet forslag til husdyrregler. Hvis du er interesseret kan jeg sende det til dig. Så kan du jo selv rette det til som du synes, og stille det som forslag på beboermøde i jeres afdeling. Evt. bede afdelingsbestyrelsen tage det til afstemning i repræsentantskab.

    "en regel der hedder at man kun må have fritgående neutraliserede katte i boligforeningen".
    Så indekatte er forbudt eller? ;-).


  • #6   7. mar 2016 Når du bor i en boligforening, så har området en afdelings bestyrelse og et årligt beboer møde. Når du får indkaldelsen til det årlige møde, som oftest ligger her i foråret, så er der en punkt på den første dagsorden der hedder indkomne forslag. Når indkaldelsen kommer sender du dit forslag til boligforeningen, som skal tage det med på den dagsorden, som beboerne så skal diskutere, før der stemmes om forslaget.
    Husk selv at møde op til mødet.
    Som andre siger kan du ikke få forslaget ikke at virke med tilbagevirkende kraft.

    Jeg vil forslå at der i dit forslag, indgår at nye katte også skal være øretatoveret eller chippet.


  • #7   7. mar 2016 Tinka: Du må meget gerne sende dit forslag til mig. Planen var også at få det op på beboermøde m.m . Det var bare for at få lidt input fra andre som har været turen igennem . Så det er virkelig sødt af dig at tilbyde mig hjælp og inspiration fra det du har gennemarbejdet. Jeg har ikke så meget tid nu men sender dig en pb senere med mim mail adr.
    Her i fåborg midtfyn kommune er det et stort problem med mange fertile katte og mange fritgående så den kan sagtrens komme fra anden bebyggelse eller fra gårde.
    Indekatte er vist ikke noget folk bruger meget her.
    Susanne, Jeg har overvejet at få fat i en fælde.
    Den ene del af min have er åben og den anden er lukket af og kattene går så gennem den åbne del som er mere eller mindre umulig at at lukke af.
    Der render også en fertil hun kat her som bor her i bebyggelsen og jeg tror måske det er hende der har trækker nye fertile til. Men det ser nu ud som om hun er blevet med killinger nu igen i år. Jeg ved da ikke om der er indekatte her men der er ialt fald mange frit løbere. I Fåborg Midtfyns kommune har vi ikke heller nogen ordning omkring katte fundet uden ejere, så det er ofte et stort problem som er vokset gennem årene. Det er mit indtryk at der er virkelig mange katte her . Der er ingen regel om neutralisering her.


  • #8   7. mar 2016 Det lyder godt nok træls med så mange fertile katte og drægtige katte smiley Hvis man i det mindste kunne få boligforeningens fremtidige katte neutraliseret, kunne det vel hjælpe en smule.

    Vi har (desværre) heller ingen regel om neutralisering i min bebyggelse. Desværre var "man" så forskrækket over, at der i mit forslag indgik tilladelse til to katte, at afdelingsbestyrelsen slet ikke ville tage det med til afstemning.
    Siden har den ene afdeling efter den anden alligevel vedtaget tilladelse til to dyr - men ingen af dem stiller krav om mærkning eller neutralisering smiley Det er så uigennemtænkt.



  • #9   7. mar 2016 Jeg ville nok skrive således, at du har oplevet fertile katte i nabolaget, som pisser på dine ting - derfor synes du godt at der kunne være en underregel for at hvis man har fertile kat(te) at så skal de holdes på eget matrikelnr. Ved vi ikke må have frit løbende katte herude.. Lige meget hvad.

  • #10   8. mar 2016 Bemærk i øvrigt at hankastrater også ofte strinter udenfor. Naboens hankastat på 10+ år markere ofte, og indimellem på vores hoveddør, og han er langt fra den eneste. Det lugter jo så bare ikke helt så kraftigt når de er neutraliserede.



  • #11   8. mar 2016 #8
    "Desværre var "man" så forskrækket over, at der i mit forslag indgik tilladelse til to katte, at afdelingsbestyrelsen slet ikke ville tage det med til afstemning."

    Et rettidig indsendt forslag, kan bestyrelsen ikke selv bestemme om de vil tage til afstemning, det er beboerne valg.


  • #12   8. mar 2016 Eva K.
    Min ene nabos kastrat holdt til i min forhave i rigtig mange år . Hans strint indgik i min hverdag indtil han døde . Jeg har også haft en nabo på anden side med endnu en kastrat. Der har aldrig været problemer med stank fra dem . 3 nye katte er kommet til ved mine naboer de sidste år. Kunne jeg lave det om ville jeg faktisk slet ikke have kat her og Silla bliver også min sidste kat, selv om hun er i min have. For jeg synes der er for mange katte og for tæt på hinanden. jeg har også haft en fertil der i 5 måneder gik sin faste pisserunde her forbi. Heldigvis kunne jeg ofte høre ham inden han kom forbi døren. Så blev ejerene vist smidt ud. En sød rød han der også synes han skulle markere på min dør og det lugter på nøjagtig samme måde som nu. Jeg har så været i tvivl om det kunne være hun katten. For hun er her meget. Jeg har ikke så meget forstand på hvordan fertile hun katte markerer eller lugter. men hun sidder og kalder på naboens han kat hver dag ved deres terrasse dør. Måske er problemet der?
    Jeg går da over og snakker pænt med min nabo . Hendes gamle han kat var kastreret, så jeg vil da tro den nye også er det. Måske ved hun hvor hun katten kommer fra. Så må jeg vel overveje at smække nogle flere hegn op der måske kan lukke deres stien gennem haven mere af så de skal udenom.

    Jeg synes under alle omstændigheder boligforeningen svigter os ved at der ikke er nogle bedre regler for kattene i vores afdeling. Det er også gået galt herovre mindst en gang, hvor der altid rendte flere meget sultne katte rundt og tiggede mad i langt over et år fordi en beboer havde langt flere dyr end de magtede. Min hensigt er bare at få min egen boligforening til at overveje nogle nye regler.
    Nu snakker jeg i første omgang lidt med vores beboer formand og så må jeg indsende et forslag til bestyrelsen ved næste afdelingsmøde.


  • #14   8. mar 2016 Enhver beboer kan sætte hvad som helst til afstemning i sin egen afdeling. Og det sker selvfølgelig på beboermøde i afdelingen.
    Hvis forslaget bliver vedtaget, så kommer det selvsagt kun til at gælde i ens egen afdeling.

    Men hvordan det skal foregå, hvis man som beboer har et forslag, man ønsker sat til afstemning i repræsentantskabet (altså gældende for ALLE boligforeningens afdelinger) gad jeg virkelig godt vide!

    Jeg mener, at der fra boligforeningens side burde kunne stilles forslag, der kan sættes til afstemning på repræsentantskabsmøde. Men da jeg havde et møde med en fra boligforeningen, fik jeg at vide, at jeg selv skulle aflevere forslaget til min afdelingsbestyrelse (det kunne jeg gøre nårsomhelst). Og afdelingsbestyrelsen skulle så bringe det videre til afstemning på næste repræsentantskabsmøde.

    Og det har jeg oplevet at to forskellige afdelingsbestyrelser ikke ville gøre. smiley

    Så det bliver jo komplet umuligt at få indført et nyt standardregelsæt, hvis boligforeningen ikke selv vil?/må?/ sætte noget til afstemning i repræsentantskab, den enkelte beboer ikke kan få lov til det, og hvis afdelingsbestyrelserne så ikke vil smiley

    Hvis der var ÈT enslydende (gennemtænkt og rimeligt) standardregelsæt, der som udgangspunkt gælder for alle afdelinger, så kunne både katte og hunde og ejere og naboer blive sparet for meget bøvl. Især når afdelingerne ligger i samme bebyggelse. (i min tæt-lav-bebyggelse fx er der 7 afdelinger)

    Uhensigtsmæssigt, hvis man fx i den ene afdeling må have fritløbende fertile katte, og i naboafdelingen kun må have indekatte, og i næste afdeling kun én kat, og den næste igen to katte, osv.


  • #15   10. mar 2016 Hvis du oplever at dit forslag ikke blive taget med, så henvend dig til hovedbestyrelsen med forslag om at det skal gælde alle afdelinger.

  • #16   10. mar 2016 Aha. Kan man godt som beboer gå direkte til Hovedbestyrelsen?
    Jeg fik at vide, at jeg skulle igennem afdelingsbestyrelsen :-S
    Kan være meningen have været, at de så skulle bringe det videre til hovedbestyrelsen.... som så skulle bringe det videre til repræsentantskabet?



Kommentér på:
Råd søges .

Annonce