{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.197 visninger | Oprettet:

Syg kat - Påkørt! {{forumTopicSubject}}

Hej med jer..
Jeg er ikke så aktiv her inde, men jeg vil rigtig gerne høre om andres erfaringer med en påkørt kat.

Min hankat på 1,5 år kom hjem fredag aften (han er udekat) og virkede sådan lidt trist i det. Kunne se han havde fået et lille sår under øjet så tænkte han havde været oppe at slås og måske fået lidt bank.
Men i løbet af natten begyndte han at kaste op og blev mere og mere mat og sløv.. Og han ville hverken spise eller drikke.
Lørdag ringede jeg så til dyrlægen som jo gerne ville se ham. Vi tog afsted og han rykkede og trykkede på katten som kun reagerede hvis han rørte ved han venstre bagpote hvor hans negle var slidt helt væk.
Dyrlægen mente han var blevet kørt ned og havde fået et chok og muligvis også en hjernerystelse, men ikke noget brækkede eller indre skader.
Han fik antibiotika, smertestillende og kvalmestillende og vi blev sendt hjem igen med smertestillende til de næste dage. Katten skulle have ro og varme.
Da vi kom hjem gik han direkte hen og drak en hel skål vand og fald i søvn bagefter.
Her til morgen virkede han stadig meget sløv og mat og ville ikke rigtig spise.. Han skreg da jeg ville løfte ham, så jeg ringede til dyrlægen igen for at være sikker på at der ikke var noget galt.
Dyrlægen sagde så at jeg kunne give ham op til 4 gange dosis af det smertestillende det første døgn og det ville han råde mig til at gøre og se hvordan det så stod til..
jeg giver katten ekstra smertestillende og det virker også.. Han bliver mere kvik og vågen, men når han forsøger at gå er det som om han ikke helt kan styre sine ben. mest bagbene og han falder flere gange, dog uden at vise smerte.
Jeg ringer straks til dyrlægen igen som efterhånden kan kende mit nummer, for er sikker på den er helt galt med min lille kat nu,
Men han siger så at jeg skal tage det ganske roligt.. Det kan sagtens skyldes både den ekstra smertestillende, hjernerystelsenen og det faktum at den har fået en ordenlig rusketur og er godt og grund øm i hele kroppen. Og så længe den ikke viser smerte når den falder så skal jeg ikke være bekymret og lige se tiden an det næste døgns tid.
Jeg er dog alligevel lidt bekymret!
Så er der nogen der har oplevet noget ligende som kan fortælle deres historie? Eller som har gode råd til hvordan jeg bedst kan hjælpe min lille elskede kat.. Jeg vil ham jo bare det bedste og vil så gerne hjælpe ham!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Syg kat - Påkørt!
  • #1   20. mar 2016 Puha, det er ikke godt at høre smiley min kusines kat blev kørt ned, men der fandt de først meget senere ud af, at han faktisk havde brækket ryggen. Den kat fik det aldrig rigtig godt igen - han havde konstant smerter så vidt jeg kan huske. Og så blev han rigtig mærkelig i hovedet og sin adfærd bagefter.
    Så jeg synes nu det er godt du presser dyrlægen lidt, for det er ikke altid lige til at se og mærke hvor skaden er. Måske skulle du investere i noget røntgen hvis ikke det med benene går over. Det kunne jo være noget med ryggen.

    Håber han får det bedre rigtig hurtigt og det ikke er så slemt som det kunne være smiley krydser fingre


  • #2   20. mar 2016 Hvis han ikke er bedre i morgen så vil jeg også have ham i røntgen og scanning.. Og der er min faste dyrlæge også tilbage på arbejde så vil rigtig gerne have hende til at kigge på ham hvis det ikke er blevet væsentlig bedre i morgen.

  • #4   21. mar 2016 Få den kat til en anden dyrlæge !
    Det er klart den ikke viser smerte når den får så meget smertestillende....
    Håber ikke at den er skadet mere end som så
    God bedring smiley


  • #5   21. mar 2016 Selv hos os mennesker kan et brud overses, selv på rønken, så er der ikke taget rønken så ville jeg få det gjort.
    Min datter fik på et tidspunkt at vide, at hendes fod ikke var brækket, men kun forstuvet, hun havde bøvl med den et helt år, et år senere var hun på skadestuen med en ny skade, og da kunne de se, at hun havde et helet brud der hvor hun var sikker på hun havde et brud 2 år tidligere, så de kan overse et brud smiley
    Jeg håber det bedste for din kat.


  • #6   21. mar 2016 Jeg er i kontakt med dyrlægen nu.. Som har pisse travlt og fået ny tlf-dame som nu har lovet 2 gange at dyrlægen ringer til mig!
    Transportkassen er klar og mangler kun at høre fra dyrlægen hvornår jeg kan komme ned med ham.
    Han viser tydeligt han har ondt i venstre bagben og han går meget forsigtigt så han skal absolut undersøges!


  • #7   21. mar 2016 Ellers må du prøve en anden dyrlæge.

  • #8   21. mar 2016 Jeg har været afsted med ham.. Han er pt indlagt da han er meget dehydreret og hun vil undersøge ham for indre blødning.
    Hun ringer til mig inden kl 18 og fortæller hvad hun har fundet ud af.


  • #9   21. mar 2016 hvordan går det?

  • #10   21. mar 2016 Ikke super godt..
    Hun har taget en blodprøve der viste meget forhøjede nyretal.
    De beholder ham i nat så han fortsat kan få væske, smertestillende og kvalmestillende, og så vil hun forsøge at få noget mad i ham.
    I morgen sætter hun så hendes kollega ind i sagen og tager nye blodprøver som de så vil kigge på sammen, og så får jeg videre besked over middag i morgen.


  • #11   21. mar 2016 Jeg håber på godt nyt smiley

  • #12   21. mar 2016 Tak.. Det gør jeg bestemt også.

  • #13   21. mar 2016 Øv hvor trist, jeg håber der er godt nyt i morgen.
    Jeg har selv prøvet for mange år siden at have en kat indlagt til observation pga en påkørsel, dog ikke af samme årsager som din kat, min var ramt sådan at hans ene bagben var hoppet ud af hofteskålen så han skulle til observation for at sikre at han kunne komme af med både afføring og tis.

    Jeg syntes det er så ringe at dyrlægen du snakkede med i weekenden ikke tog det alvorligt, så kunne både du og katten måske have været startet for en masse. Jeg håber sådan på godt nyt i morgen, så hold os opdateret.


  • #14   21. mar 2016 Jeg er også rigtig skuffet over den dyrlæge jeg snakkede med i weekenden.. Syntes bestemt ikke han gjorde sit arbejde godt nok.
    Hvis han havde undersøgt katten bedre da jeg kom med den første gang så kunne både jeg og katten have været sluppet for mange lidelser.
    Jeg tænker også jeg vil kontakte ejer af klinikken og fortælle om mine oplevelser.

    Jeg håber bare så meget på at det ikke er for sent at gøre noget for min lille baby...


  • #15   21. mar 2016 Jeg syntes det er en godt idé at du vil klage over behandlingen i weekenden, for det er ikke i orden.
    Jeg er sikker på at din dyrlæge gør det bedste hun kan for din lille baby så forhåbentligt får hun ham på benene igen, men Ihh hvor jeg dog kender den million af tanker der går i gennem dit hoved lige nu, har selv lige haft en episode med min kat hvor jeg troede at nu var det slut, men skæbnen ville at hun har fået en chance til, så det håber jeg inderligt at din baby også får smiley


  • #16   21. mar 2016 tror nu at hans nyretal hænger lidt sammen med den smertestillende han har fået.
    det er jo en af bivirkningerne





  • #17   21. mar 2016 Jeg er slet ikke i tvivl om at min dyrlæge gør alt hvad der står i hendes magt for at rede min kat.. Og også lide mere til. Hun er så fantastisk til sit arbejde og kæmper virkelig for hvert eneste dyr hun har i hænderne.

    Men jeg vil bestemt indgive en klage over behandlingen i weekende..


  • #18   21. mar 2016 Anja: Det vil jeg virkelig håbe! Lige nu ønsker jeg bare min baby bliver frisk igen lige meget hvad der er skyld i hans lidelser.

  • #19   21. mar 2016 Jeg krydser fingre - og sender gode tanker afsted smiley håber virkelig ikke det er alvorligt og han vil blive god igen in no time

  • #20   21. mar 2016 Ida: Bare han bliver god igen så er jeg ligeglad med hvor længe det tager smiley Men håber også inderligt at han kanhjælpes..

  • #22   22. mar 2016 Så er der en opdatering om lille Fritte.. Men desværre ikke en særlig god en.

    Jeg måtte sige farvel til ham tidligt i morges.. Han nyre var sat ud og kunne ikke producere urin så han fik en masse affaldsstoffer ud i blodet.
    Dyrlægen kæmpede en brav kamp for ham og gjorde alt hvad der stod i hendes magt, men desværre kunne hun ikke redde ham.
    Hun forsikrede mig dog om at det ikke havde gjort nogen forskel om jeg var kommet med ham noget før.. Skaden pp nyrene var sket og han stod ikke til at redde.
    Nu hviler min baby ude i haven sammen med hans yndlingsmus.


  • #23   22. mar 2016 Rip smiley
    Det har været en hård omgang for dig, men du har gjort hvad du kunne, desværre er livet som udekat hårdere nu end for 30 år siden, der er mange biler og andre køretøjer, og ikke så mange fristeder hvor udekatte er velkomne.
    Jeg håber du har mod på en ny kat på et tidspunkt, og til den tid kan du så gøre op med dig selv om du tør have udekat igen.
    De bedste tanker til dig.


  • #24   22. mar 2016 stort trøstekram herfra
    det er aldrig sjovt at miste sin bedste ven


  • #25   22. mar 2016 Tak skal du have Jette..
    Jeg er slet ikke i tvivl om at jeg skal have kat igen.. Men om den skal være udekat er jeg ikke sikker på!
    Jeg bor dog i en lejlighed med en dejlig lukket have men man kan jo ikke fortælle katten at den skal blive i haven.


  • #26   22. mar 2016 Hvis du må, kan du enten kattesikre haven eller lave en løbegård til den nye.

    Jeg er ked af, at han ikke klarede det. smiley


  • #27   22. mar 2016 En lille løbegård var måske en ide..
    Har tænkt på om jeg kunne sikre haven, men har noget stakit ind mod naboen som de nemt kravler over.


  • #28   22. mar 2016 har selv løbegård - har haft det i over 15 år. det er noget af det bedste man kan få lavet.
    vi har så lavet den på tereassen. som er blevet lukket helt af, og har fået tag på. men nu har jeg så 14 rovdyr, så de kræver lidt mere plads.


  • #29   22. mar 2016 Åhhhh nej Kristina hvor er jeg ked af at høre den opdatering smiley smiley smiley smiley
    Ja nok ved man der er en risiko ved fritløbende kat men for hulan da hvor det stadig knuser ens hjerte når ulykken sker, jeg har selv prøvet det alt for mange gange, hvilket er grunden til at de 2 jeg har nu er indekatte, jeg håber på at Vi i år får hegnet haven ind så de kan komme ud og nyde luften, Vi har tidligere haft løbegård som fyldte ca halvdelen af haven, men Vi måtte tage den ned for at renovere hus og have, så i 3 år har Vi ikke haft ude adgang til katten (den lille har ikke prøvet at have ude adgang) jeg håber du finder på noget til din næste kat for det letter ens bekymring en del, dog vil jeg sige at katten godt kan komme til skade som indekat også smiley det har jeg også prøvet smiley

    Men hvor er jeg dog ked af det på dine vegne, det er dog rart at vide at hurtigere hjælp ingen forskel havde gjort, men hvor trist at han sidste tid skulle være så skidt..
    R.I.P skønne mis, god tur over regnbuen. smiley


  • #30   22. mar 2016 Det med katte i lukket have kommer også an på hvad de har prøvet før de kommer hos dig, jeg har haft katte i lukket have i snart 8 år og ingen har været over hegnet, men du har ret plankehegn kan de nemt komme over, så det skal sikres i toppen.
    Men når du er der i dit liv så skriver du bare, lige nu skal du over dit tab, og det er jo meget forskelligt hvor længe der går før man er klar til ny kat, det er lige som noget der bare popper op, en mavefornemmelse eller noget smiley så der er intet der er forkert i den retning.


  • #31   22. mar 2016 Jeg overvejer også om jeg kan "nøjes" med at lufte den i haven i en sele.. Det kan jeg huske jeg gjorde med min første kat da jeg var 12 år.
    Men nu må vi se.. Som du også siger så skal jeg lige komme mig over denne her skrækkelige weekend.
    Og så skal den nye kat nok dukke op når jeg er klar til den:-)


  • #32   22. mar 2016 Det er fint at lufte i sele men det er nu bare 1000 gange nemmere bare at lukke dem id i en indhegnet have, også fordi at man om sommeren så bare kan have have døren og vinduerne ud mod haven til at stå åbne uden noget for så katten ikke hopper ud, jeg har godt nok mange gange de sidste 3 år savnet løbegården.

    Men når du er klar til en ny kat og skal overveje in dhegning af have eller løbegård så spørg endeligt hvis du mangler FIF, der er mange herinde der har løbegård smiley


  • #33   22. mar 2016 Tænker nemlig også det ville være meget skønnere at kunne have døren til at stå åben om sommeren..
    Men forestiller mig også at hvis katten lærer helt fra lille af at haven er hegnet ind og den kun kan være der så vil den også acceptere det.
    Min gamle hun-kat (som er flyttet hjemme fra nu) hun trives absolut ikke som indekat eller med begrænsninger. Men hun har også altid levet som udekat.. Også før jeg fik hende.


  • #34   22. mar 2016 Ja det er ret vigtigt at det er en kat der ikke har prøvet andet før, for så ved den jo ikke hvad den går glip af, det der med at forsøge at begrænse en tidligere udekat er helt no-go og vil kun give en frustreret kat som er en pestilens for sin omverden.

  • #35   22. mar 2016 Men hvis man sikre haven så kan der vel heller ikke komme andre dyr ind?
    Jeg får nemlig dagligt besøg af en langhåret sort kat som jeg kalder Sorte-mis. Han er så rar.. Kommer lige ind og hilser på og får er lille klap, spiser en mundfuld mad og så var han Frittes bedste ven. De to kunne bruge hele dagen på at lege sammen.. Han har også været her i dag og lede efter Fritte. Ville sådan ønske jeg kunne fortælle ham havd der var sket.
    Og hvad med pindsvin? Sådan et har jeg også.. En hun som kommer med sine unger hver sommer og får vand i haven. Det er så hyggeligt.


  • #36   22. mar 2016 Så er det nok bedre med en løbegård, så du stadig kan få besøgende i haven. smiley

  • #37   22. mar 2016 Du har ret man afskærer også andre dyr om at komme ind i haven, men man kan så sige at hvis du kun vælger at lave løbegård og ikke indhegnet hele haven så kan man jo få begge dele.

  • #38   22. mar 2016 Jeg må vist lige tænke lidt over hvad jeg vil.. Det er heldigvis ikke noget der haster:-)

  • #39   22. mar 2016 Ja der er nogle overvejelser der skal gøres, men du skal jo også lige have det hele lidt på afstand før du skal beslutte dig for det ene og det andet smiley

  • #40   22. mar 2016 Ja præcis..
    Og selv når jeg får en ny kat så går der jo også noget tid før den skal prøve at komme udenfor.


  • #42   23. mar 2016 Ja det var virkelig trist det skulle ende sådan.. Fritte havde det absolut også fint med at være inde. Når der var dårligt vejr så gik han kun ud for tisse og så kom han hurtigt ind og puttede i sofaen igen smiley
    Men de seneste dage har vi jo haft rigtig godt vejr og så har han nydt at rende rundt og lege med han ven "sorte-mis" som hver dag kom for at besøge Fritte. Jeg aner ikke hvor denne kat bor, men den er velplejet og hat halsbånd på så ingen tvivlt om at den har et godt hjem.

    Jeg har allerede fundet en ny kat.. Jeg så den på nettet og tænkte den var super dejlig, men at jeg ikke skulle have nu kat endnu, men det lille pus blev ved med at poppe op så i dag ringede jeg til ejeren og skal hente ham i morgen. Nogle gange skal man også huske at lytte til sin mavefornemmelse og jeg kan mærke han er et rigtig valg for mig.
    Han skal dog være indekat.. I hvert fald indtil jeg finder ud af om jeg skal have løbegård eller indhegnet have. Han bliver aldrig 100% udekat.. Jeg kan ikke klare at miste endnu en kat.


  • #43   24. mar 2016 Ihh jamen tillykke med din nye mis, ham glæder Vi os til at byde velkommen her på KG, er det en killing??

    Nogle gange så vælger skæbnen for os nogle gange vælger katten os og ikke omvendt, da jeg fik Tøsen var det bestemt heller ikke meningen at Vi skulle have kat igen, men hun valgte os så måtte det jo blive sådan smiley


Kommentér på:
Syg kat - Påkørt!

Annonce