{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.133 visninger | Oprettet:

lea m
lea m
Tilmeldt:
19. mar 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6

Kattegræs? {{forumTopicSubject}}

Min kære kat går og æder af græsplænen fra tid til anden, og jeg går ud fra at det har samme effekt som hos hunde, nemlig at hjælpe med at holde styr på mavsen smiley

Nu tænker jeg så, er kattegræs sundere end almindeligt "græsplænegræs" eller er det bare et salgstrick?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kattegræs?
  • #1   29. mar 2016 Nok et salgstrick smiley men det er bedre selv at have, da man ikke ved hvilke stoffer der måske er brugt i naturen (måske er der sprøjtet med ukrudtdræber). Og så kan katten godt finde på at spise giftige planter :S en bekymring ved at have udekat. Du kan jo prøve det, måske vil den hellere spise dit eget smiley

  • lea m
    lea m Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #2   29. mar 2016 For tiden er det græsplænen og ukrudsgræsset mellem fliserne han spiser, og det er aldrig sprøjtet smiley Men fint fint hvis det bare er et salgstrick, så har jeg massere af græs til ham her hjemme smiley

    profilbillede
  • #3   29. mar 2016 Græs er græs, men jeg ved at der er nogle arter mine katte helst spiser, og det var ikke det der var i det sidste kattegræs jeg købte smiley når i ikke sprøjter så er det helt fint med de totter som er rundt omkring.
    Jeg har kun græs i haven for drengenes skyld, og plukker nu og da også noget med hjem, af det gode smiley


  • lea m
    lea m Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #4   29. mar 2016 Der har altid været børn eller dyr i huset, så det har ligeledes altid været en selvfølge at der ikke bruges pesticider i haven smiley

  • #5   29. mar 2016 Katte spiser græs for at samle de hår de slikker i sig når de vasker sig, også har det den effekt at de kan kaste hår og græs op samlet så det ikke sætter sig og for stoppet maven.
    Katte græs er ikke sundere en plænegræs så lad ham bare spise plænegræsset for hvad enten du bruger penge på katte græs så vil han sikkert stadig æde plænegræsset.


  • lea m
    lea m Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #6   30. mar 2016 De penge er nu officielt sparet, og mit "lille" Henry-dyr er glad for at han kan fortsætte med at lege ko, og græsse fra græsplænen smiley

    profilbillede
  • #7   30. mar 2016 Der er flere og flere der hælder til det intet har hverken noget med mave eller hår at gøre - men b9 vitaminet folinsyre

    Hvorfor spiser katte græs – og folinsyre
    Det siges i folkemunde at katte spiser græs for at kaste hårboller op – det har jeg ikke kunne finde nogen dokumentation for. Hårboller ser jeg jævnligt – fine hårklumper – hvad jeg også jævnligt ser er et vandigt opkat med græsstrå i og ingen hår overhovedet. Levende væseners behov for folinsyre er det masser af info om.

    Således står der i Desmond Morris' bog "Katte": "Den nyeste og mest sandsynlige forklaring er, at katte tygger græs for at få små mængder kemiske bestanddele, som de ikke kan få fra deres kødkost, og som er vigtige for deres sundhed. Det stof, der er tale om, er et vitamin kaldet folinsyre, og det er vigtigt for katten, da det har betydning for dannelsen af hæmoglobin. Hvis en kat lider af folinsyremangel, går det ud over dens vækst og giver den en alvorlig blodmangel".

    Folinsyre, folsyre- B9 vitamin (folacin, folat)
    Folinsyre blev opdaget i 1931 i Bombay af dr. Lucy Wills. Hun forskede i sygdommen storcellet anæmi (blodmangel), som var almindelig blandt gravide kvinder.
    I et eksperiment med aber fik de det samme at spise som hendes patienter (polerede ris og hvidt brød). Det viste sig hurtigt, at aberne fik samme symptomer. Alle former for vitaminer blev prøvet, men intet hjalp. Hun konstaterede imidlertid, at gær kunne kurere sygdommen. Gæren måtte altså indeholde et hidtil ukendt stof, som kunne helbrede og forebygge den storcellede anæmi (blodmangel).

    Denne “Wills faktor” blev isoleret i 1941 fra spinatblade og fik navnet folinsyre (folium=blad).

    Den kemiske betegnelse for folinsyre er Pteroylglutaminsyre.

    Større naturlige forekomster af folinsyre findes i alle grønne planter, grøntsager, lever, nyrer, gær og hønseindmad.

    Folacin totalt indhold i fødevarer µg (mikrogram) pr. 100 g
    Ost, 30% fast 60,0 Smør 2,8 Svinekød, magert 2,1 Kylling 12,0 Svinelever 1000,0 Kalvelever 1900,0 Rødspætte 14,0 Torsk 16,0 Makrel 8,0 Sild 10,0
    Det bør tilstræbes at få folinsyre fra naturlige kilder, da disse også indeholder andre næringsstoffer.

    Meget store dele af folinsyren går tabt ved kogning, konservering og ved opbevaring i dagslys. Alle celler i vor krop har brug for folinsyre til genopbyggelse af nye celler, blandt andet i forbindelse med produktion af røde blodlegemer i knoglemarv og milt. Det er bevist, at den levende celle ikke kan dele sig under fravær af folinsyre. Sammen med B12 vitamin bringer folinsyre blodet i kontakt med de forskellige væv.

    Kønsorganerne reagerer mindre følsomt på den østrogen, der er til stede ved folinsyremangel. Det kan medføre graviditetskomplikationer og relative mangelsygdomme i andre livsfaser.

    Hvis et foster lider af folinsyremangel, kan der opstå fosterskader, skader på det centrale nervesystem og hjernen. Fosterskader kan i et vist omfang forebygges ved indtagelse af folinsyre under graviditeten, men helst bør tilskuddet tages allerede inden svangerskabet. Mange kvinder, der aborterede eller fødte for tidligt, har senere kunnet gennemføre en vellykket graviditet som følge af folinsyretilskud. Gravide og diegivende har behov for dobbelt daglig dosis af folinsyre.

    Koncentrationen af folin i serum og røde blodlegemer falder til et lavt niveau hos killinger, hvis kost er folinfattig i mere end 9 uger efter fravænning. Væksten standsede og der udviklede sig små blærer/cyster hos disse killinger.

    Det er vigtigt, at hunkatten i og under drægtigheden har en naturlig fremkommet folinsyrebalance. Store mængder af folinsyre overføres fra hunkatten til killingerne via placenta (moderkagen) under den sidste trediedel af drægtighedsperioden. Dyreunger, der mangler folinsyre, er abnormale i grotesk grad. På samme måde har kvinder, der tager medicin, der optager dette vitamins plads i cellerne (folinsyre antagonist), født deforme og mentalt retarderede børn.

    Almindelige folinsyremangelsymptomer er: Svækket hukommelse, ulyst, depression, træthed, nedsat appetit, svimmelhed, muskel- og ledsmerter, betændelse i mundhulen og på tungen, åndenød, diarré (kan også hidrøre fra mangel på B6 vitamin og magnesium), luft i tarmen, gråbrun misfarvning af huden, hårtab, modtagelighed for infektioner og langvarig sårheling. Længerevarende folinsyremangel kan medføre for lidt ilt til hjernen - og dermed nerveskader.

    Folinsyre er det B-vitamin, man oftest taler om i kræftforebyggende sammenhæng. Celleforandringer i livmoderhalsen opstået efter 3-4 års P-pillebrug (forekommer i USA hos 20% af kvinderne) går ofte væk efter 3-4 ugers massivt folinsyretilskud (10 mg daglig).

    Folinsyren kan ikke udnyttes, hvis B12 (cyanocobalamin) mangler. B12 (findes kun i animalske produkter) er indirekte nødvendig for immunsystemet, da folinsyre ikke kan udnyttes uden. Den er ikke studeret så indgående i forhold til immunsystemet, da det er svært at skabe B12-mangel hos dyr.

    Selv om blodmangel kan helbredes med folinsyre, kommer den hurtigt igen, med mindre man får nok C-vitamin. C-vitaminet forøger ikke blot jernoptagelsen og hæmoglobinproduktionen, men er også nødvendig for, at folinsyren kan omdannes til en brugelig form. Rotter, som syntetiserer deres eget C-vitamin, kommer sig ikke desto mindre meget hurtigere af en blodmangel, som skyldes folinsyremangel, når de får store doser af både C- og E-vitaminer.

    Optagelsen af folinsyre nedsættes blandt andet ved rygning. I dyreforsøg kan effekten af én generation rygende kattemødre måles 5 generationer frem, selv om ingen af de 4 følgende generationer blev udsat for røg. Man ved ikke, om dette resultat kan overføres til mennesker. Undersøgelser af moderkager (fra rygende kvinder) har vist abnormt store områder med vævsdød, hvilket medfører manglende overførsel af næringsstoffer til barnet. Børn og katte er passive rygere!

    Få timer efter indtagelse af folinsyre begynder knoglemarven at producere nye blodlegemer, og folinsyremangelen forsvinder hurtigt. Det er meget små mængder folinsyre, der skal til, for at behovet dækkes. Daglig tilførsel for voksne mennesker: 400 µg - for børn under 4 år 100 µg. 1 µg (mikrogram) = 1/1000 mg.

    Overdosering af folinsyre lader ikke til at have nogen større giftvirkning, da overskud udskilles med urinen, hvis behovene og lagrene er fyldt.

    Hovedparten af det jeg har kunnet få fat i omkring folinsyre, fortæller om, hvad der sker, hvis mennesker mangler folinsyre. Imidlertid tyder det på, at folinsyremangel hos dyr er lige så stor en katastrofe som hos mennesker.

    Én ting skal vi altid have i baghovedet: Katte er kødædere og IKKE vegetarer. De skal nok selv tage for sig af det grønne i det omfang de har brug for det, men det kræver naturligvis, at de har adgang til det!

    Ovenstående artikel skrev jeg for ca. 20 år siden – det er ikke lykkedes her i 2015 at finde de store nyheder (men har heller ikke brugt meget tid på det) om Folinsyremangel på kat.

    Haledefekt i form af krøllehale kan skyldes folinsyremangel det samme menes gøre sig gældende med killinger der taber en del af halen. Tilskud af folinsyre tilrådes i dag alle gravide kvinder for at forebygge neuralrørsdefekter især rygmarvsbrok og hjertefejl på fostre – om folinsyre også kan forebygge navle og andre typer af brok på kat er det ikke muligt at finde dokumentation for.

    Der deklareres på størstedelen af det foder der købes til kat der er tilsat folinsyre. Anbefalet dosis er 0,8 mg pr. kg ”dry matter”. Tørkost dry matter er ca. 90%, dåsemad ca. 25%.
    ________________________________________
    Referenceliste vedrørende folin: Tolonen, Matti: Vitaminer og mineraler Chaitow, Leon: Fuld af energi Holdford, Liz og Patrick: Mad til det ufødte barn Davis, Adelle: Bliv rask med rigtig ernæring og Spis sundt og hold dig rask Okholm, Lars: Okholms leksikon, vitaminer, mineraler og tilsætningsstoffer Lydeking, Eva: Ny ernæring, bind 1 og 2 Yngve, Agneta: Kost som beskytter mod kræf Vet. publication USA, (Feline medicine and surgery 2. udg.) A.V.P 1975. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19824061 http://www.netdoktor.dk/vitaminer/folinsyre.htm

    copyright: Lis Dahlstrøm, Sundisk Abyssiniere


  • #8   31. mar 2016 Man skal lære så længe man lever - det er faktisk en fornøjelse. B9 vitaminet Folinsyre er primært i friske grønne plantedele - meget vidste jeg - troede jeg - om vitaminet - men nu er jeg blevet beriget:

    "Medvirker ved dannelsen af ”lykkehormonet” serotonin og har dermed betydning for det gode humør, samt for god appetit. "

    Så lad dem æde nogle planter og yderligere blive i godt humør


Kommentér på:
Kattegræs?

Annonce