kalk i skåle kalk i skåle
Hej alle sammen, nu jeg snart træt af at det kalk er der nogen der har nogle gode ider så jeg kan få det væk, mine gamle skåle prøvede jeg at afkalke men så ville banditten ikk bruge dem mere, har i nogle gode råd til hvad jeg kan gøre
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Fortynder ikke med vand, men for at spare på eddiken
Derefter almindelig opvask, så bliver skålen fin og ren.
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.008
har dog ikke metal skåle - kun porcelæn
vi har rigtig meget kalk i vandet her på langeland. så de bliver "renset" hver 2. uge
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.143
De vil så helst drikke ude og helst regnvand, og den skål ude bliver ikke ordnet hver dag, og de elsker den.
maj 2015
Følger: 15 Følgere: 27 Katte: 4 Emner: 13 Svar: 60
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 19 Katte: 1 Emner: 52 Svar: 944
Hvis I skal afkalke nogen former for maskineri, så skal I IKKE bruge brun eddike, da det inderholder en krydderi (noget med b ) olie, som på sigt kan ødelægge maskineriet (kaffe maskiner, vand fontainer osv.) Brug HVID eddike i stedet.
jan 2012
Lagereddike
Almindelig husholdningseddike - lagereddike - er en blanding af spriteddike og vand. Den indeholder 5 procent eddikesyre og har en pH-værdi (surhedsgrad) på ca. 2,5.
I EU er der krav om, at eddike skal laves ved dobbelt fermentering. Det vil sige først gæring af sukker til alkohol og derefter fermentering til eddikesyre. I Danmark fremstilles lagereddike af melasse, som er et restprodukt fra sukkerfremstillingen.
Lagereddike forhandles som klar eddike uden tilsætninger og i en brunlig udgave, hvor den er farvet med karamel og tilsat lidt salt. Lagereddike fås også økologisk.
Lagereddike er smagsneutral og bruges til syltning af rødbeder, agurker og asier, til konservering af sild og i salatdressinger.
Fundet på denne side: http://leksikon.arla.dk/Guides/Eddike/
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.143
Jeg bruger den klare til al afkalkning, og alt som ikke har med mad at gøre, ellers kan der blive samlinger af det brune karamel, selvom der ikke er meget i kan det give misfarvninger, og klister
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
apr 2014
https://www.bolius.dk/fru-groen-taenk-dig-om-foer-du-bruger-eddike-til-rengoering-25313/
http://leksikon.arla.dk/Guides/Eddike/
apr 2014
Selv om den brune er billigst, så er der sukker i, som på længere sigt sætter sig fast på varme legemerne og derved forkorte levetiden på apparatet.
Der findes % kalk, der er godt til maskiner. Der findes flere forskellige også til vaskemaskiner og opvaske maskiner.
jan 2012
Det var da en god oplysningstiden, ikke at det ændre noget for mig, da jeg ikke bruger lager eddike som afkalkningsmiddel til kaffemaskine eller andre mekaniske artikler, jeg bruger det udelukkende som afkalkningsmiddel til skåle, håndvask og toilet samt til afkalkningsmiddel af løsdele på kaffemaskinen og armatur hvor jeg efterfølgende vasker efter med vand og sæbe, så jeg skønne at det ikke gør noget, jeg brugte det engang til skyllemiddel på vaskemaskinen, men i lang tid har jeg hverken brugt skyllemiddel eller eddike, hvilket jeg vil fortsætte med.
kalk i skåle