{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
522 visninger | Oprettet:

stefan P
stefan P
Tilmeldt:
24. jan 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4

Misrygtet kat hvad må jeg gøre? {{forumTopicSubject}}

Goddag kattegalleri. Jeg har før lagt nogle billeder ind her med en misrygtet kat højest sansnligt skab. Jeg har snakket med dyrenes beskyttelse vores bys kredsformand og dyrlæger. Alt dette har stået på i nu 2 år. Katten bliver ikke bedre kun værre og værre. Kredformanden siger at der ikke må gøre noget andet end at håbe på de går til en dyrelivet med den. Men mit hjerte kan ikke overse nå den dagligt kommer og siger Hej. Ved i hvad jeg jeg må gøre. Må jeg tage den med til dyrelæge eller andet da den har en ejer? Eller hvad skal jeg gøre? Kan i hjælpe med dette?

På forhånd tak. Mvh stefan P


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Misrygtet kat hvad må jeg gøre?
  • #1   22. maj 2016 Jeg forstår ikke at DB ikke gør noget når de er vidende om at katten kræver dyrlægebehandling og ikke får det.
    I princippet så er det tyveri hvis du fjerner katten, men omvendt så hvis katten ikke er mærket hvem kan så se hvis kat det er, hvis du tager den til dyrlægen så skal du jo være forberedt på at det er for egen regning, Hvar du prøvet at snakke med ejer af katten?


  • stefan P
    stefan P Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #2   22. maj 2016 For min skyld er pengene lige meget. Har haft lagt katte på Facebook hjælpen aller 1 gang hvor jeg fik strenge ordre for ejerne at bakke ud. Den er ikke øremærket medmindre det er blevet betændt revet væk. Men det vil være selvtægt hvis jeg tager den. Og det vil blive en streng straf. Men er ikke langt fra jeg gør det......

  • #3   22. maj 2016 Jeg tvivler på nogen straffer dig ved at hjælpe katten, igen kan ingen beviser hvem ejer er uden mærkning, så tvivler på dyrlægen vil spørge om det er din kat, og skulle nogen spørge efter katten kan du jo blot sige at du ikke har set den.

    Som du beskriver det så ville jeg nok også overveje selv at tage affære.


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #4   22. maj 2016 Jeg ville ikke kunne lade være med at tage den stakkels kat til dyrlægen og så må jeg tage konsekvenserne , hvis der kom nogen. Ingen dyr skal lide hvis jeg kan gøre noget for det. smiley Hvis ejeren ikke kan se den er hel gal, ja så må en anden tage affære.

  • #5   22. maj 2016 Jeg ville køre katten til dyrlægen. Det er strafbart ikke at gøre noget.

  • #6   22. maj 2016 hvis katten IKKE er mærket eller bær halsbånd, kan du jo ikke se hvem ejeren er.
    og så lad være med at sæt det på FB.

    du kan også bare indlevere katten på et internat - dog ikke Db da de jo er ligeglade med mindre der er presse på.
    har selv været på kv, og vi tog gerne katte ind i disse tilfælde og så kunne ejeren snakke med os. vi fik altid overdraget katten når ejeren gik. folk ved jo godt at de har gjort noget forkert. det skal bare være de rigtig mennesker som fortæller dem det.

    har selv taget en kat fra naboen. her fik jeg besked på fra kv at jeg kunne tage ham med da jeg stod og skulle til at flytte, eller også skulle jeg bare indlevere ham til dem. valgte at tage ham med. det var også en dyreværnssag


  • #7   22. maj 2016 Ved at katten ikke kommer til dyrlæge så overskrider ejer dyreværnsloven § 1 og 2, så DB skal tage sig af sagen når du anmelder den. Er det skab katten har så smitter den alle andre dyr i hele nabolaget, da det er meget smitsomt. Kontakt evt. din dyrlæge og få dem til at støtte dig.

  • #8   22. maj 2016 Dyrenes Beskyttelse er da så vidt jeg ved en interesseorganisation? Der er således ikke noget "de skal". De er heller ikke hævet over nogle former for lovgivning, så de må derfor heller ikke tage andre personers kæledyr - heller ikke selvom der er tydelige tegn på misrøgt, da det også for dem vil være tyveri. Derfor kan de ikke hjælpe katten med mindre ejeren selv afleverer den og betaler dét det koster (et meget lille beløb, især sammenlignet med dyrelægeregningen). Jeg er da sikker på de vil hjælpe alt de kan også uden presse, men begynder de at gå over grænsen for hvad der er lovligt, så kan det få negativ indflydelse for deres organisation, og så kan de slet ikke hjælpe nogle dyr.
    Så vidt jeg ved er det politiet der skal indblandes for at fratage andres dyr, og det bliver tit underprioriteret, så det der er behov for er et dyrepoliti med disse rettigheder!

    Hvis der er noget jeg har misforstået, må I selvfølgelig rette mig smiley


  • #9   22. maj 2016 Procedure gangen i de sager jeg har været med til er at DB kommer ud og besøger ejeren og ser dyret, skønner de at anmeldelsen er ok, så tilkalder de politiet, hvis ejeren ikke reagerer, politiet kan så tilkalde kredsdyrlægen som så udstikker reglerne for sagen. DB er hovedsalig finansieret af private midler men får også et statstilskud. (I 2012 modtog de 4,1 million kr.)

  • #10   22. maj 2016 Ja men med en indtægt på 74.5 mio kr. så er 4.1 heller ikke meget.

  • #11   22. maj 2016 # 2 "Men det vil være selvtægt hvis jeg tager den. Og det vil blive en streng straf."

    Arh, hvilken straf mener du da, at du skulle få?

    En fritløbende kat uden mærkning, kan jo i princippet være herreløs, og der er absolut intet forkert eller strafbart i at tage en syg eller skadet herreløs kat til dyrlæge eller indlevere den til internat. Tværtimod.

    Det, der for mig ville være dilemmaet, er at den ejer f*ndme burde anmeldes for vanrøgt, og det vil en dyrlæge sikkert gøre, hvis h*n får at vide, hvem ejeren er. Og så skal man jo være villig til at tage konflikten med ejeren efterfølgende.

    Det vigtigste er jo da at sørge for at katten får hjælp!

    Fordi jeg ville have det så svært med at indlevere en kat til internat, havde jeg nok bare taget katten til dyrlæge, fået den behandlet, og derefter ladet som ingenting.


  • #12   22. maj 2016 Rikke, mit sidste indlæg var blot et svar på dit, - Dyrenes Beskyttelse er da så vidt jeg ved en interesseorganisation? Der er således ikke noget "de skal" - - Men ønsker ikke ellers at ordkævle med dig som en gang tak for sidst.

  • #13   22. maj 2016 Hvad? Jeg nævnte bare deres indtægt fordi at hvis man ikke kender forholdene, så kan 4.1 mio. kr. da godt lyde af meget smiley

  • #14   23. maj 2016 jeg ville ringe 1812 - hvis katten ikke er mærket er det svært for ejer at bevise ejerforhold, så jeg synes bare det er at få fat i hjælp til katten alternativt at få Dyreværn/DB til at hente den og sørge for at den kommer ud i et hjem, som vil den det bedste i stedet for at lade den forgå...

Kommentér på:
Misrygtet kat hvad må jeg gøre?

Annonce