{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.856 visninger | Oprettet:

Kratter i gardiner, hjælp {{forumTopicSubject}}

Nå. Jeg håber jeg kan få et godt råd herinde til min skøre Jytte mus.
Hun har rigtig meget krudt i røven og det kommer desværre tit til udtryk kl. 5 hver morgen hvor hun kradser i gardinerne. De er fuldstændig flænset op på indersiden da hun kratter og kratter til jeg står op smiley
Jeg kan ikke stå op og tage ned da hun så er hoppet ned allerede. Stemmen er hun ligeglad med, og vand pistol kan jo ikke bruges gennem et gardin.
Er der mon et eller andet der kan syes på den nederste kant der kan få hende til at stoppe, eller noget gå væk kat der virkelig batter ? Jeg har nu haft ferie i 10 dage uden at få lov at sove til mere end 7 smiley
Jeg er pænt ligeglad med gardinerne, men jeg ville godt have hun stoppede med sin yndlings beskæftigelse. Har prøvet at sove med ørepropper, men det fungerer ikke vildt godt for mig.
Jeg ved godt hun skal ignoreres, men det er altså ikke en mulighed at blive liggende til hun stopper. Hun kan blive ved i over en time og jeg har et arbejde at passe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kratter i gardiner, hjælp
  • #1   10. aug 2016 Min yngste tager turen rundt i sengen mellem kl. 3 og 5 om morgenen - det eneste der hjælper er at lukke hende ude af soveværelset - nogen gange med den ældre kat, andre gange uden, hvis den gamle også gerne vil sove længere. Den unge kan heldigvis ikke miave rigtigt højt, så det går fint med at sove igennem

  • #2   10. aug 2016 Jeg synes det er hyggeligt de er der om aftenen så ville helst de kunne være der. Ud over det kradser den gamle helt vildt på døren hvis de er ude

  • #3   10. aug 2016 Har du prøvet med et pust Feliway eller gå væk kat?


  • #4   10. aug 2016 Nej har intet forsøgt, vil ikke smide penge ud af vinduet så skulle lige høre om der er erfaringer med det smiley

  • #5   10. aug 2016 Mit råd ville være, fjern gardinerne for et stk. tid, og sæt evt. et rullegardin op i stedet for og gerne inde så tæt på glasset som muligt. Du kan jo så prøve med gardiner igen om et par md. smiley

  • #6   10. aug 2016 Jeg har lige fået nye vinduer og der kan intet sættes op. Før havde jeg menlig persienner men det er ikke en mulighed nu. Der kan kun sættes en gardinstang op ovenover smiley

  • #7   10. aug 2016 Har du et kradsetræ i soveværelset? smiley

  • #8   10. aug 2016 Nej men jeg har i gangen lige opad, i stue og i det andet værelse. Jeg har ikke plads i soveværelset

  • #9   10. aug 2016 En af de første ting katte gør når de har sovet er jo at kradse, men er din dør åben til de andre rum når du sover?

  • #10   10. aug 2016 Ja de kan være i hele lejligheden hele natten smiley Og hun sover tit i det høje i gangen, men tror desværre det med gardinerne er for at vække mig smiley

  • #11   10. aug 2016 Vores gør det samme på døren når han vil ud om morgenen -.- han ved jo det vækker os smiley

  • #13   10. aug 2016 Kan fandme ikke sove uden gardiner haha
    Men virker gå væk kat?


  • #14   10. aug 2016 Gå væk kat, i et hjem med kat er i mine øjne en dødssynd smiley det er jo også kattens hjem.
    Hvis du tidligere havde persienner, hvorfor kan du så ikke have det nu? Og var der ingen problemer med persiennerne?
    Selvom du ikke kan have et krassetræ i soveværelset, kan du vel godt have et lille krassebræt til at skrue op på vægen, eller som jeg har gjort, på siden af en kommode som står tæt på døren.
    Jeg har flere små krassedimser, mest ved dørene, og selvom der står et stort krassetræ ved døren til haven, så bliver den der ligger på den anden side af døren, brugt meget flittigt.
    Jeg har også haft rod med persiennerne om natten, for mig hjalp det med en hylde og en krassedims.


  • #16   10. aug 2016 Som skrevet har jeg fået nye vinduer hvor der ikke må skrues noget op så har ikke mulighed for det. Havde ikke hende da jeg havde persienner.
    Jeg er ret sikker på hun gør det fordi hun enten synes det er sjovt at lege med eller fordi hun vil vække mig. Det er ikke for at hvæse klør


  • #18   10. aug 2016 du må se at være kreativ. find ud af at sy et gardin som ikke ikke når vindueskarmen, og som du kan folde op. det skal laves på gardinstangen.

    jeg kender det bare for godt. vi har ikke gardiner. en overgang havde vi persienner, men nu har vi rullegardiner. men de bliver ikke rullet længere ned end at kattene kan se ud. nu sover vi så på 1 sal, der er ikke nogen som kigger ind
    men især persiennerne har været rigtig dumme at hører på. især kl 4-5 stykker om morgen.

    ifølge jacksom fra min umulige kat, er det alle katte i hele verden som står op ved 5 tiden.
    problemet er at lærer at vænne det døve øre til. jeg har 14 katte og må sige at jeg kun hører dem hvis de skal kaste op eller andet. det at de leger mm ja det hører jeg ikke.

    en god ting er dog godt at gøre. katten skal gøres rigtig træt inden man går i seng, og så skal den have en godt portion mad. sådan at den er træt og mæt, så kan man nogle gange få lidt mere søvn. men det kræver altså at man virkelig gør katten træt. ikke bare 5 min leg men noget længere.

    har du rullet for i de andre rum? for så kunne du jo trække dem fra, sådan at den kan se ud.


  • #19   10. aug 2016 Altså hun kan se ud. Hun sidder på indersiden af vindueskarmen.
    Jeg har mærklægning på og kan ikke have gardiner der ikke når helt ned.
    Jeg vågner heller ikke hvis hun leger i gangen men den der krattende lyd hvor hun lægger sig på siden og bare går helt amok kan jeg ikke sove fra.
    Har prøvet ørepropper men så er jeg helt død på arbejde.
    Det er bare en pisse dårlig vane jeg ville ønske hun stoppede med


  • #20   10. aug 2016 prøv at kør hende godt og grundig træt og så en god stor portion godt mad. gerne vådfoder hvis hun kan lide det.

  • #21   10. aug 2016 Hun gider ikke vådfoder og vi leger apport en time inden sengetid hver aften. Hun blir aldrig træt haha

  • #22   10. aug 2016 Kattene ud af soveværelset kort og kontant smiley
    Af samme årsag kommer mine ikke med i seng, for jeg vil have min nattesøvn smiley


  • #23   10. aug 2016 Ja det er måske eneste løsning. Synes bare det er så hyggeligt at putte og at de ligger i fodenden når jeg sover. smiley

  • #24   11. aug 2016 Det er det også, men så må du give dem en godnat-snack hver aften lige inden du går i seng. Så kradser de og beklager sig i ca. 14 dage, så har de vænnet sig til rutinen.
    HUSK: Vær hård, stå ikke op og hvis du kan undgå det, så tænd heller ikke lyset smiley



  • #25   11. aug 2016 Og hvis du så vil forkæle dem lidt, så lad dem komme ind og hygge om morgenen - hvis du har tid smiley

  • #26   11. aug 2016 Jeg har også haft et problem med ragen i mørklægningsgardinet smiley . Det har jeg ikke mere, for problemet blev løst ret simpelt uden at skrue noget i vinduesrammerne, men ved at skrue skruer i væggene over og ved siden af vinduet. Og det har enhver lejer lov til at gøre hvor som helst.


    Du skal bruge:

    *Ca 10 stk L-kroge til at skrue i væggen
    *2 øskener
    *2 trælister i vinduets bredde
    *1 stykke kraftigt fastvævet stof - lidt større end vinduet
    *Et stykke knaphuls-elastik (ca ½ meter - måske mere)

    *Øverst i stoffet sys en løbegang, der passer til, at den ene af listerne kan trækkes igennem.
    *Samme forneden.

    *Nederst i hver side af stoffet syes en lodret bane knaphulselastik.
    * Træk listerne igennem løbegangene øverst og nederst.

    *Skru to kroge op i væggen over vinduet.
    *Skru de to øskener ind i øverste pind (og gennem stoffet), med samme afstand som de to kroge i væggen.
    *Skru en række kroge i væggen (nederst ved vinduet, så de passer til knaphuls-elastik-stykket).


    Nemt at hænge op i en ruf, og endnu nemmere at tage ned og rulle sammen. smiley

    Jeg har desværre ikke foto af hele gardin-anordningen, men har da et foto af de kroge, som knaphulselastikken bliver "knappet" på. De er skruet ret tæt ind til væggen, så ingen får dem i øjet, (og bærer ens kat halsbånd dur det IKKE med kroge!)

    Hvis katten virkelig VIL igennem, så kan det nok blive nødvendigt at gøre det nederste stykke af stoffet (med liste igennem) fast til karmen også, evt med et par spændeskruer eller hvad de hedder. Det har dog ikke været nødvendigt her.

    PS. (Vask stoffet før syning af hensyn til krymp).


    profilbillede
  • #27   11. aug 2016 Vinduet er til højre - der er måske 5 cm fra kanten til skruerne. Så de 5 cm i hver side skal man lige lægge til stoffets bredde.

  • #28   11. aug 2016 Gardinet: Prøv at "beklæde" bagsiden af gardinerne, hvor katten kratter med sølvpapir, det kan de fleste katte ikke lide. Det kan hænges op med klemmer eller sikkerhedsnåle. Hvis det ikke virker, så prøv voksdug.
    Hvis det så heller ikke virker, så luk hende ude af soveværelset. Jeg har ikke mine katte til at sove inde ved mig på hverdage, fordi Speedy gerne kommer og vader ovenpå mig tidligt om morgenen inden han lægger sig ned ved siden af smiley
    Jeg lukker så ikke døren men, sætter en kile i klemme i døren, sådan at de ikke kan komme ind, men kan høre og lugte at jeg er der inde. Sådan får jeg nattefred på hverdage. I weekenden er døren så åben, for det er jo lidt hyggeligt at have dem derinde. smiley


  • #29   11. aug 2016 Tak for den fine beskrivelse af montereing smiley

    Har overvejet det med sølvpapir faktisk, kunne bare ikke helt overskue hvordan jeg skulle sætte det fast på 3 meter gardin smiley


  • #30   11. aug 2016 Glemte at skrive, at det vigtige ved løsningen med stofstykket er, at det er helt stramt spændt ud, så katten ikke kan klemme sig ind mellem væg og stof.

    Eller lav en ramme med (hønse)net (evt. todelt, så den ikke fylder så meget om dagen). Den kan vel hænges op på samme måde som "stofgardinsikringen", men hvordan man nemt får det til at sidde fast forneden, så det også nemt kan tages af igen, har jeg ikke lige grejet :-S . Men selvfølgelig er der en måde, man kan det.
    Jeg vil have lavet sådan en netramme, når jeg flytter og skal have lavet ny "gardinsikringsanordning".
    Evt kan man slå to fluer med ét smæk, så det samtidig kan fungere som sikkerhed, når vinduet er åbent, så skal rammen dog sidde virkelig godt fast.

    Hvis du vil have katten i soveværelset så er det KUN forhindring, der dur. Afskrækkelse dur ikke.

    Jeg har kunnet nå til enighed og kompromisser om alt muligt med mine katte, men lige præcis det skide mørklægningsgardin var det umuligt at nå til enighed om, og så måtte jeg jo forhindre dem i at komme til det.
    Nu er stofstykket efter flere års brug blevet slapt, så kattene vil sagtens kunne forcere det. Men når det er sat op - og det bliver hver nat - så prøver de ikke engang at komme til vinduet.


  • #31   11. aug 2016 Jeg ville hellere prøve Tinka's ideer end at lukke kattene ude, jeg vil ikke undvære, at de putter hos mig om natten, også selvom de kan fylde det meste af sengen smiley
    Her sagde de også nej til at skrue i vinduerne, men man har brugs ret mens man boer i et lejemål, men har man lavet huller skal de jo udbedres ved flytning, det kan man selv gøre, eller også kommer man til at betale for det, for træværket er ikke en del af almindelig istandsættelse.
    Da jeg flyttede sidst for 8 år siden, satte jeg hele lejligheden i stand, for jeg havde ændret en del, bla havde jeg fjernet alt tapetet og malet med limfarver direkte på væggene, det var et stort arbejde smiley
    Lige nu er jeg igang med at male lejlighed igen, men jeg skal ikke tapetsere smiley


  • #32   12. aug 2016 Jeg er ret sikker på at hun gør det fordi hun ved hun får en reaktion fra dig, min den store kan også finde på at lave noget larm i soveværelset hvis hun vil have opmærksomhed og jeg sover, men nu er hun snart en ældre Dame og kender mig godt nok til at når jeg siger hendes navn meget bestemt så ryger man ud af soveværelset?relæet hvis ikke man stopper og kommer tilbage i sengen, så hun lystre gerne og stopper og kommer op i sengen, hvor hun så får lidt nus inden jeg igen falder i søvn til hendes spinden smiley

    Tinkas model virker som en rigtig god mulighed, ellers er der kun den løsning at lade være med at lade hende komme med i soveværelset om natten indtil hun er blevet ældre og mindre aktiv.min den yngste kommer heller ikke med i seng, hun står nemlig tidligt op og er alt for aktiv.


  • #33   12. aug 2016 Anja n
    ifølge jacksom fra min umulige kat, er det alle katte i hele verden som står op ved 5 tiden.

    Nu er det langt fra alt jeg er enig med Jackson Galaxy i. Men hvis han mener at samtlige katte verden over vågner op klokken 5 om morgenen så skal han da komme hjem til mig og observere min Tøsen for så kan jeg meget hurtigt modbevise den påstand..
    Tøsen er ikke til at drive ud af sengen godvilligt om morgenen, så sent som i dag stod jeg op klokken 8 og gik i bad, Tøsen snuede i sengen da jeg forlod værelset og lå samme sted da jeg kom op igen ½ time senere og da jeg fortalte hende at nu skulle hun stå op og det var tid til morgenmad, så fik jeg lidt brok og gjorde bestemt ikke antræk til at stå op, jeg måtte puffe til hende adskillige gange før hun modvilligt stod op.
    Og ja jeg ved at hun ikke står op klokken 5 for jeg vågner når hun hopper ned af sengen ( hun er jo ikke ligefrem en letvægter) smiley smiley
    Og hun er bestemt ikke tilfreds når jeg står op klokken 4.40 for at skulle på arbejde, så brokker hun sig ret meget når jeg puffer hende ud af sengen smiley smiley


  • #34   12. aug 2016 Det var i hvert fald ikke opmærksomhed gardinballaden handlede om med mine katte. De kan ganske enkelt bare godt lide at nyde morgensolen i vindueskarmen. Men siden gardinanordningen blev sat op, har de måttet gå nedenunder, hvis de skal morgensole sig.

  • #35   12. aug 2016 Og ih, hvor jeg tit fantaserer om en katte-tilbehørs-butik, hvor man - i stedet for alskens udueligt gejl - kunne købe nyttige og vigtige ting og sager, såsom fx rullegitter a la den slags man bruger i butiksvinduer. Det skulle bare være mere finmasket, og kunne betjens manuelt.

  • #36   12. aug 2016 Ja Jackson er også velkommen hjemme hos mig, jeg skal vække mine om morgenen når jeg står op....

  • #37   12. aug 2016 Tinka, rullegardin med kattesikret indsekter net, det fåes!
    Jeg mener firmaet hedder "fluenet" jeg finder det lige smiley


  • #38   12. aug 2016 https://fluenetshop.dk/produkter/petnet-1m2-90x110cm.html

    Det her er så noget man selv kan lave noget af, men du kan også få færdige produkter efter mål, min gamle dyrlæge i Højbjerg havde det som rullegardin, og det var sikret i siderne også, og det blev ruller for, når der var katte i lokalet smiley


  • #39   12. aug 2016 Her er rullegardinet så med insektnet, så petnet, er nok noget dyrere.

    profilbillede
  • #40   12. aug 2016 Jeg har ellers kigget grundigt på fluenet.dk-siden, men synes ikke jeg kan se sådan et rullegitter.
    For øvrigt havde jeg besøg af fluenet.dk-mand, da kattene flyttede ind, fordi jeg jo havde hørt, at fluenet kunne holde katte inde. Men fluenet.dk-manden grinede og sagde at hvis det var til kattene, så ville han ikke engang tage mål, for nettet ville altså ikke holde smiley

    Men jeg kunne jo trænge mig på i Højbjerg og spørge om jeg må se deres gardiner ;-).



    ... Nå vi overlappede lige, men spørgsmålet er, om det der rullegardin findes som PETnet...


  • #41   12. aug 2016 Jeg har et mørklægningsgardin i mit velux-vindue, der ligner samme princip som det på fotoet # 39, og det er så nemt som ingenting for en pote at daffe det til side. smiley

  • #42   13. aug 2016 Jeg har fået sat net op ved 3 vinduer af det pågældende firma og håber da godt nok det holder smiley

  • #43   13. aug 2016 # 42 Jo, mon ikke det holder... Jeg har aldrig hørt om andre katteejere, der har været ude for, at opmåleren ikke ville sælge fluenet til dem. Jeg kan huske, at han pegede på mine katte, grinede højt og sagde, at hvis nettet var for at holde de to banditter inde, ville han altså ikke sælge det til mig. Kan være, han har syntes, at de så specielt vilde og voldsomme ud.

    Dengang (snart 10 år siden) havde jeg faktisk set et stærkt metalnet fra fluenet.dk (eller ok-miljø, som vist er det samme?) hos en katteejer. Og det var dét net, jeg var ude efter. Men det havde de taget ud af produktion, fordi der havde været problemer med rust.
    Det net, jeg havde hørt, andre katteejere havde gode erfaringer med, var dog almindeligt fluenet, så jeg var godt skuffet, da han kørte herfra. smiley

    Det almindelige fluenet har jeg aldrig set IRL, så jeg har ikke rigtig nogen fornemmelse af, hvor velegnet det egentlig er til katte. Er det det, eller Petscreen-udgaven, du har?

    (jeg vil da forresten gerne se billeder, hvis du har smiley jeg interesserer mig nemlig meget for den slags smiley )


  • #44   13. aug 2016 Det er petscreen. Katten må ikke kunne komme ud. Fluerne kan komme ind af nogle af de andre vinduer, når de står på klem :-). De er limet på rammen - har desværre ingen billeder - endnu. 2 af nettene sidder på en overdækket glasaltan, jeg må ikke bore huller derude, men ingen har sagt, at jeg ikke må lime smiley

  • #45   13. aug 2016 Når du engang får taget billeder, så læg gerne et par stykker ind i tråden her smiley

Kommentér på:
Kratter i gardiner, hjælp

Annonce