5. mar 2012 Følger: 12 Følgere: 20 Katte: 2 Emner: 5 Svar: 26
Killingen tisser både i og udenfor kattebakken - hvorfor? Killingen tisser både i og udenfor kattebakken - hvorfor?
Hejsa.
For lige knap en måned (tror jeg) siden var der er par der købte to af mine killinger. De er rigtig glade for killingerne og killingerne virker, så vidt jeg kan forstå, også til at være glade.
MEN!!
Den ene, Nala, tisser/skider både i og udenfor kattebakken. Det er mærkeligt for det er noget hun kun er begyndt på efter hun kom herfra. Parret har haft dem til dyrlægen og dyrlægen kan ikke give dem en grund til, rent sygdomsmæssigt, at Nala skulle gøre det.
Derfor tænker jeg, kan det være en slags protest? Måske at hun ikke har været klar til at komme hjemmefra?
Hun var god nok her, velfungerende, en rigtig dame så jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor hun er begyndt på det.
Har i nogen ideer til hvorfor hun gør det? Og hvad der kan gøres for at hun stopper?
God aften.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.141
Får de et andet foder?
Har de mere end en bakke?
Hvor meget plads har de?
Er der hund eller børn i den nye familie?
Hvor gamle der det nu? Og er det blevet neutraliseret?
Jeg har nok glemt noget, men alle disse ting kan give stres, og føre til, at den tisser/ markere sit nye hjem.
Hvordan gør de rent efter en gang tis? For bruger de Ajax eller klorin, kan det få katten til at fortsætte med at tisse steder som ikke burde tisses på.
De bør bruge R10 eller som minimum eddike, til at tage lugten med.
Der er et par ting som jeg ved andre har haft held med, sæt en bakke der hvor den tisser ( efter der er gjort rent) og selvom det kan blive flere, så er det bedre end tis på andre ting, når tingene går bedre og hun bruger bakken igen, kan den LAAAANGSOMT flyttes til et bedre sted, hun kan også syntes der er for meget uro der hvor den/ de nye bakker står, og derfor finder hun et mere passende sted.
Man siger også, at katte ikke tisser der hvor maden står, så man kan også sætte en skål mad på et af de uheldige steder.
Husk at de ekstra bakker behøver ikke være dyre permanente bakker, men måske bare en billig balje, som ikke er alt for høj.
Er det stres kan man købe et foder som hedder Calm fra RC. Eller kolostrom, på nettet, det kan give ro til katten.
Jeg håber du kan bruge noget af det.
mar 2012
Følger: 12 Følgere: 20 Katte: 2 Emner: 5 Svar: 26
Det får det samme mærke, Select Gold, men de får Kitten nu og fik noget af deres gamle foder, Mother and Baby, med da de blev hentet.
De har to bakker og de bor i et hus. Ingen hund og ingen børn.
De er blevet beskyttelsesret og er 18 uger gamle.
Jeg ved at de har prøvet at flytte kattebakken hen til stedet hvor hun tisser, men så tisser hun alligevel bare ved siden af. Hvad de gør rent med ved jeg ikke, men har taget screenshot af dit svar og sent det til hende.
Men tak for svar! Jeg håbet også at det kan bruges.
mar 2012
De får ikke andet foder.
Har 2 bakker
Masser af plads
Ingen børn eller andre dyr end de to
Er neutraliseret
Vi har gjordt rent med Ajax men prøver nu med Rodalon.
Vi rykker den ene kattebakke hen hvor hun tisser og nu tisser hun bare foran den. Bakkerne renses flere gange om dagen. De står ude i en gang og de bruger den flittigt i dagens løb.
Det sker også at de river vores nyvasket tøj ned og tisser på det!
Det sker kun hvis nogen gange når vi er længere tid væk ellers stort set hver gang vi sover.
De må ikke være i soveværelset fordi de også har tisset der inde og det goder vi ikke.
Ofte når jeg står op kl 6:30 for at spise morgenmad og så køre i skole er der ingen. 2-3 timer senere når min kæreste står op er der noget..?
Så snart vi åbner døren om morgenen kommer de løbende og vi kæle, men hver aften kælder vi meget med dem og leger i løbet af dagen så opmærksomhed får de.
Vi har en feliway der er tændt om natten.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Du skriver at de har 2 kattebakker, hvis begge kattebakker er lukkede og oveni stadig har lågen på sat så kan det godt Være en ret stor grund til urenligheden, katte er meget sårbare når de er på kattebakke og derfor er det de færreste katte der bryder sig om lukkede kattebakker med låge, så mit råd vil Være at såfremt de er lukkede med låge, så pil lågen af den ene og pil toppen af den anden, så den bliver til en åben kattebakke.
Det med at de har det med at tisse på tøj m.m det er der desværre nogle katte der har en forkærlighed for, løsningen er at man fjerner den mulighed så det ikke bliver en dårlig vane, det vil sige sørg for at der ikke ligger tøj, tæpper, håndklæder m.m. på gulvet eller steder hvor de kan rive dem ned så der kan tisse på det.
Alle symptomer peger i retning af urinvejssygdomme, men de har jo Været ved dyrlægen og forhåbentligt indebar dyrlægebesøget også en urinprøve og ikke kun et sundhedstjek, for kun urinprøven kan vise om der er bakterier i urinen, men er der lavet urinprøve så er der kun stress tilbage, og så vil mit råd Være at give kattene calm foder eller zylkene i en periode så de falder til.
Men prøv med gruset og kattebakkerne først, og se om det hjælper, sørg for kattebakkerne står hvor der ikke er for meget trafik for det stresser også kattene.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.141
At de har brugt Ajax kan godt have forværret og vedligeholdt problemet.
Når de tisser foran bakken, så ved de jo godt hvor de skal gøre det, men noget holder dem fra, at gøre det i bakken.
Jeg har kun en enkelt gang oplevet en tår foran bakken, men det var lovligt undskyldt
Jeg håber de får ændret den dårlige vane for kattene.
mar 2012
De står i en gang hvor vi kun er når vi skal ud af døren og ind, så der er ro.
Der er ikke låge på netop fordi de ikke brød sig om det, men der er låg og de besørger fint i dem.
De besørger dem jo som de skal om dagen det er kun om natten der er 1-2 uheld, og det er det som er mærkeligt.. For de kan og vil jo ellers godt bruge dem
mar 2012
Vi har fået anbefalet Rodalon af alle vi har spurgt ??
Er ikke sikker på om dyrlægen tjekkede urin, men jeg har før haft en kat med urin som hele tiden rendte i kattebakken for at prøve at komme af med noget, og det gør de ikke.
Forresten har de førhen også skidt udenfor kattebakken men så gik der 14 dage hvor de var helt renlige og så de sidste 2-3 ugers tid begyndte de igen udenfor kattebakken, dog kun med at tisse og ikke skide mere.
jan 2012
Hvis dyrlægen ikke har tjekket urinen så kan han jo ikke udtale sig om at den ikke er syg, for at tjekke urinen så kræver det jo at ejer medbringer en urinprøve, så det er ret nemt som ejer at vide om urinen er tjekket eller ej, hvis ikke de har medbragt urinprøver så syntes jeg de skal få urinen tjekket, for stress er den mest normale årsag til urinvejssygdomme, og alle symptomer peger i den retning, symptomer er som at tisse uden for bakken og tisse i bløde ting.
Rodalon er også meget brugt, men problemet er at rodalon fortrinsvis fjerner bakterier og lugt som vi kan lugte, men katte lugter 10× så godt som mennesker og kan stadig lige urin efter rengøring med rodalon og så er minuset ved rodalon at det er rigtig meget giftigt for katte så der skal skylles rigtig rigtig godt efter med rent vand. Min og mange andres anbefaling herinde er at man i stedet anvender R10 som kan købes i Matas, det er ikke giftigt for katten, fjerner bakterier og lugt både for menneske og kattenæser
Men egentligt vil jeg stadig henvise til mit tidligere indlæg hvor jeg anbefaler skift af grus og ændring af kattebakker før alt andet bliver sat i d, netop fordi de ikke totalt afviser kattebakken, så min tanke er at de er utilfredse med kattebakken af den ene eller den anden grund, og det kan nemt være gruset de ikke kan lide.
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.008
nogle katte er bare mere sippet. har haft en hvor jeg måtte vaske bakker hver 2. uge. nu sker det ca 1 gang hver mdr.
de kan også prøve at sætte en bakke mere op. tommelfingerreglen er jo 1 bakke pr kat + 1 ekstra.
der er intet rengøringsmiddel som ikke er farligt for katte. selv noget så almindeligt som håndsæbe kan skade katten
så man skal sørger for at bruge det rigtigt. de kan evt prøve de steder hvor katten har uheld at ligge en bomuldsklud med eddike. det tager lugten - bort set fra at det så lugter af eddike
jan 2012
mar 2012
De er ikke kant pisser vi har taget dem begge i at side ude for kasse og tisse, så sent som i aftes satte den ene sig bag den og tissede hvor vi opdagede det mens hun var i gang.
Jeg ringer til dyrlægen i morgen og høre ad?? men det er super svært at tage urinprøven når gruset syger det og jeg ved ikke fra hvilken kat tisset kommer fra og sådan noget skal jo helst være friskt ??
Men tak for rådene
jan 2012
Ærgerligt det ikke var Kant tisseriet, så vidste man jo ligesom hvad man havde at arbejde med
sep 2016
Følger: 5 Følgere: 227 Katte: 6 Emner: 14 Svar: 124
Jeg har oplevet for mange år tilbage da jeg var ny i og være katte ejer at jeg simpelthen gjorde kattebakken for MEGET rent og til sidst blev det en stress tilstand for katten at der "aldrig" var noget i bakken og den blev os undersøgt i hoved og røv men den var helt frisk og fejlede intet... der gik så 3 uger hvor jeg "bare" tog afføring og tis væk og til sidste begyndte den og bruge bakken på normal vis igen.. hvor som TS fortæller før der gjorde den det akkurat lige ved siden af..
Måske gør hun for meget rent?
Dog uanset hvor meget ro ejer mener der er i en gang ville jeg aldrig have kattebakken et sted hvor jeg skal ud og ind ad døren flere gange om dagen.. ??
Killingen tisser både i og udenfor kattebakken - hvorfor?