448 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Forbyggelse af nyreproblemer? Forbyggelse af nyreproblemer?

Hej smiley

Har idag måtte til dyrlægen, da min 5årig hankat i nat havde et "anfald" (dyrlægens ord) af delvis nyrestop. Dvs han kunne ikke komme ordentlig af med urinen når han gik på bakken, men gik tilgengæld og dryppede, hvilket også medførte store smerter hos ham smiley
Han havde næsten samme problem for et år siden, der måtte han dog i narkose og blive tømt ud, da han slet ikke kunne tisse!
Han virker heldigvis en del friskere nu, men han er også sat på smertestillende den næste uge...

Og så kom jeg til at tænke på om jeg kan gøre mere for at forbygge et nyt anfald. Ifølge dyrlægen var der ikke, men det kunne jo være at der var nogen af jer der havde en ide smiley
Han har det sidste år fået speciel tørfoder fra Hill's (urinary stress), vådfoder minimum 2 gange dagligt (kite-kat), har både alm vandskål plus et vandfontæne.

Er der noget vådfoder der evt ville være bedre?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afbryde gulv varme i el tavle 1.000 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Rengøring af tomt hus 1.700 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forbyggelse af nyreproblemer?
  • #1   14. okt 2016 Hvad er det helt præcist han fejler?

• #2   14. okt 2016 Struvit?

• #3   14. okt 2016 Lukker du ham ud til fritløb? Hvis ja, så har han måske mere end en madmor og får forkert foder det andet sted - eller de andre steder

• #4   14. okt 2016 Vådfoder er jo altid godt, når de døjer med nyrer eller urinveje. Og gerne med lidt ekstra vand på. Også som forebyggende. smiley

• #5   14. okt 2016 Jeg har haft en kat med kronisk nyerbroblemer, men da jeg begyndte at give vådt 2gange om dagen fik han normale nyrere tal, det havde han ikke på nyrekost.
    Men om det er løsningen for din? Det kommer an på helt nøjagtig hvilken diagnose han har.
    Det at Birk blev 9 år trods sine problemer, og at det ikke var nyrene som kostede ham livet, gør at jeg fodre med meget vådfoder, ja faktisk det meste er vådfoder, selvom de har tørkost i en foderforviring smiley så det er ikke meget tørkost der bliver spist,,, det de spiste pr dag før ( da de fik vådt 2 gange dagligt) spiser de på 3-4 dage, mit håb er at det hjælper deres nyre, og at de ikke får andre urinvejssygdomme, for deres urinveje og nyre bliver skyllet godt igennem.

• #6   14. okt 2016 Hvad han præcist fejler, kunne hun ikke sige, da det ikke var muligt at få en urinprøve fra ham. Har dog fået et sæt med hjem, så jeg kan prøve at få samlet en fra ham. Men hendes umiddelbare gæt var struvit...

Han er indekat, så det er ikke fordi han spiser andet end det jeg giver ham.

Han får normalt vådfoder to gange dagligt, men måske skulle jeg prøve at give ham lidt ekstra lige pt. smiley

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.369
    #7   14. okt 2016 Du kan give din kat noget tranebær uden sukker i
    det gør urinen sur, det forebygger. smiley

• #8   14. okt 2016 jeg syntes at det foder fra rc er bedre end hills. har selv en som har døjet rigtig meget med blærebetændelse - godt nok pga stress.
    han har fået en del af det fra rc. nu er han tilbage på rc sterilsed - ifølge rc så er det bedre end det foder som man får til urinvejsproblemer. altså når de er friske igen.
    og så får han ellers vel 4-5 gange om dagen, vådfoder.
    og nu er det snart 4 år siden at han sidst har haft en tur - som så var pga sten. han havde ikke drukket en hel dag og så samtidigt havde han ligget i en meget varm vindueskarm. så nu er jeg efter ham når det er varm. han elsker kaffefløde så han får lidt ekstra i de varme dage.

• #9   14. okt 2016 Min fik foder fra Hill's. Det fra RC gad han ikke spise. smiley

• #10   15. okt 2016 Tror ikke du kan gøre?re meget mere end det du gør, du fodre med vådfoder, og giver forebyggende tørfoder.
    Jeg, har en der også har urinvejsproblemer fra tid til anden. Hendes problem er hovedsageligt stressrelateret og fordi hun holder sig usandsynligt længe, hun får dagligt en pille der hedder Cystophan som skulle gøre at hun ikke kan holde sig for længe.
    Jeg ved ikke om du allerede gør det, men hvis din kat ikke har noget imod det, så kom lidt ekstra vand ved vådfoder, mine elsker det ekstra vand og gør det lidt suppe agtigt, de gider faktisk ikke spise det hvis ikke der er vand ved.

• #11   15. okt 2016 Råt kød kan du give i ren form

Vådmad og tørfoder skal være specialdiæt fordi de er tilsat alt muligt

• #13   15. okt 2016 Specialfoder er anderledes sammensat end almindeligt foder

• #14   15. okt 2016 Hvis du nu kiggede på Zooplus.de, så har de faktisk nyrediæter i vådfoder. Det hedder Beaphar - eller noget i dens stil.
    Der findes vist også vådkost fra RC (nyrediæt. Ellers få dyrehospitalet til at undersøge om Hills kan levere vådfoder i samme mærke.

Mht. urinprøve, så kan dyrlægen altså udtage det hvis katten ikke vil samarbejde.
    Så må katten jo have noget beroligende så længe.
    Sommetider må man være lidt hård.
    God bedring til missen smiley

Kommentér på:
Forbyggelse af nyreproblemer?

Annonce