Forbyggelse af nyreproblemer? Forbyggelse af nyreproblemer?
Hej
Har idag måtte til dyrlægen, da min 5årig hankat i nat havde et "anfald" (dyrlægens ord) af delvis nyrestop. Dvs han kunne ikke komme ordentlig af med urinen når han gik på bakken, men gik tilgengæld og dryppede, hvilket også medførte store smerter hos ham
Han havde næsten samme problem for et år siden, der måtte han dog i narkose og blive tømt ud, da han slet ikke kunne tisse!
Han virker heldigvis en del friskere nu, men han er også sat på smertestillende den næste uge...
Og så kom jeg til at tænke på om jeg kan gøre mere for at forbygge et nyt anfald. Ifølge dyrlægen var der ikke, men det kunne jo være at der var nogen af jer der havde en ide
Han har det sidste år fået speciel tørfoder fra Hill's (urinary stress), vådfoder minimum 2 gange dagligt (kite-kat), har både alm vandskål plus et vandfontæne.
Er der noget vådfoder der evt ville være bedre?
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 17 Katte: 6 Emner: 30 Svar: 1.015
sep 2011
sep 2011
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 812 Katte: 20 Annoncer: 1 Emner: 118 Svar: 7.384
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.154
Men om det er løsningen for din? Det kommer an på helt nøjagtig hvilken diagnose han har.
Det at Birk blev 9 år trods sine problemer, og at det ikke var nyrene som kostede ham livet, gør at jeg fodre med meget vådfoder, ja faktisk det meste er vådfoder, selvom de har tørkost i en foderforviring
dec 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 1
Han er indekat, så det er ikke fordi han spiser andet end det jeg giver ham.
Han får normalt vådfoder to gange dagligt, men måske skulle jeg prøve at give ham lidt ekstra lige pt.
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.369
det gør urinen sur, det forebygger.
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.012
han har fået en del af det fra rc. nu er han tilbage på rc sterilsed - ifølge rc så er det bedre end det foder som man får til urinvejsproblemer. altså når de er friske igen.
og så får han ellers vel 4-5 gange om dagen, vådfoder.
og nu er det snart 4 år siden at han sidst har haft en tur - som så var pga sten. han havde ikke drukket en hel dag og så samtidigt havde han ligget i en meget varm vindueskarm. så nu er jeg efter ham når det er varm. han elsker kaffefløde så han får lidt ekstra i de varme dage.
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 812 Katte: 20 Annoncer: 1 Emner: 118 Svar: 7.384
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Jeg, har en der også har urinvejsproblemer fra tid til anden. Hendes problem er hovedsageligt stressrelateret og fordi hun holder sig usandsynligt længe, hun får dagligt en pille der hedder Cystophan som skulle gøre at hun ikke kan holde sig for længe.
Jeg ved ikke om du allerede gør det, men hvis din kat ikke har noget imod det, så kom lidt ekstra vand ved vådfoder, mine elsker det ekstra vand og gør det lidt suppe agtigt, de gider faktisk ikke spise det hvis ikke der er vand ved.
sep 2011
Vådmad og tørfoder skal være specialdiæt fordi de er tilsat alt muligt
sep 2011
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 386 Katte: 4 Emner: 191 Svar: 7.284
Der findes vist også vådkost fra RC (nyrediæt. Ellers få dyrehospitalet til at undersøge om Hills kan levere vådfoder i samme mærke.
Mht. urinprøve, så kan dyrlægen altså udtage det hvis katten ikke vil samarbejde.
Så må katten jo have noget beroligende så længe.
Sommetider må man være lidt hård.
God bedring til missen
Forbyggelse af nyreproblemer?