{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.293 visninger | Oprettet:

Jane N
Jane N
Tilmeldt:
24. okt 2016
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Giardia - hjælp :( {{forumTopicSubject}}

Nu er det 2 måneder siden vi fik en ny killing, og siden da har både killing og vores anden kat på 2 år haft tyndskid.

Til at starte med troede vi det kunne være mad eller stress, så vi så tiden an. For 2 uger siden blev det så for meget, og vi tog til dyrlægen.

Vi fik lavet en test og de sagde at det var Giardia - ingen tvivl om det. Vi fik en flaske Flagyl med hjem som vi skulle give dem i 14 dage, og så bude det være det.

Men nu er de 2 uger gået og de har kun fået det værre, så jeg tog igen til dylægen hvor de gav mig nogle Panacur piller. Der står bare lige i pakken en det virker mod Giardia i hunde - men intet om katte.

Er der nogen der har været igennem det her helvede?
Hvornår burde medicinen begynde at virke?
Virker Panacur i pilleform til kat selvom det ikke står i pakken?

Jeg er ikke helt tilfreds med den dyrlæge, synes godt de kunne have fortalt os lidt mere om det (blandt andet vedr. rengørning og at det kan smitte til os) og det virker som om de bare tager et skud i tågen om hvordan de skal medicinere smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Giardia - hjælp :(
  • #1   24. okt 2016 Normal procedure er, at man starter med panacur. Det kører man i 5-7 dage, så en pause på 5-7 dage, og så en kur igen i 5-7 dage. Der skal så gå nogle uger efter medicin, inden man tester, da den godt kan vise forkert kort efter. Og der skal laves mere end en test, da cyster udstødes i intervaller.

    Og derudover står den på rengøring. Skift af kattegrus og desinficering af kattebakker hver dag. Jo mere man er omhyggelig med rengøring, jo lettere er det at slippe af med.

    Hjælper panacur ikke alene, skal der gives to slags medicin hver gang.

    Det er et helvede på jord. Vi har været der, så nu isoleres alle nye katte. Det andet er for bøvlet.

    Iøvrigt skal alle dyr i husstanden behandles.

    Og har man det i huset i længere tid, er det en god idé selv at få en kur. Især hvis man har småbørn i huset, der ikke er så gode til at vaske fingre efter at have berørt kattene.


  • Jane N
    Jane N Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #2   24. okt 2016 Vi har lukket dem inde i halvdelen af lejligheden (soveværelse, gang og badeværelse), fjernet alt der er irriterende at gøre rent (madras, puder etc.) og så vasker vi gulv og kattebakke dagligt med klor og gør mad og vandskåle rent med kogende vand. Kattebakken bliver skiftet med nyt grus, for de har simpelthen så meget diarre at andet ikke er muligt alligevel.

    Vi har ikke nogle børn, men vi er begge lidt hysteriske når det kommer til sådan noget her (arbejdeskade fra at arbejde på bakteriologisk afdeling på et lab.). Dog er jeg bestemt ikke tilfreds med at dyrlægen ikke sagde et ord om at gøre ordenligt rent og desinficerer, det var "bare" lidt Flagyl og så skulle det være ovre!

    Vi fik at vide at vi kun skulle give Panacur i 3 dage. Ikke noget om hvad vi skulle hvis det heller ikke hjalp, og de svarer ikke på hverken mail eller telefon. Vi har dog piller til at give dem begge 2x5 dage med 5 dages mellemrum, så det overvejer jeg da stærkt at gøre nu.

    Derudover så har jeg købt noget Iams Haiball Control i håbet om at det kunne gøre lidt for deres maver. Det er lidt hektisk når der skal skiftes kattebakke og gøres så meget rent både om morgenen og så snart vi kommer hjem og igen til aften, det tager simpelthen så meget tid når de ikke kan holde på noget overhovedet - og det er pisse synd for dem smiley

    Ih hvor jeg glæder mig til at kunne hygge med dem i sofaen om aftenen igen smiley


  • #3   24. okt 2016 Tre dage gør ikke en fis. smiley

    5 dage med piller - 5 dages pause - 5 dage med piller. Det ville jeg helt klart gøre. Og ja, det er sku hårdt. Vær lidt obs på at cyster trives i våde omgivelser, så støvsugning er nok lidt bedre.

    Gulvvask kan dog være nødvendigt men nok i et mere begrænset omfang.

    Selvfølgelig skal vindueskarme osv tørres af.


  • #4   24. okt 2016 3 dage er ikke nok vil jeg mene når det er så slemt.
    Bed din dyrlæge om at få både panacur og flagyl og så til 1 uge. Har de ikke rettet sig efter det, så bed om en kur mere.
    Det kan godt tage noget tid før de små fimrehår i tarmen retter sig, så de kan godt have dårlig mave i længere tid, selvom man er sluppet af med Giardiaen. Hjælper det heller ikke, så få kørt en stor test, ja den er dyr, men kan opklare om der er andet end Giardia som forårsager den dårlige mave. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men Skovlunde Dyreklinik er eksperter på det område smiley


  • #5   24. okt 2016 Køb en dampmaskine, den er guld værd.


  • #6   24. okt 2016 Flagyl fås i tabletform. Det flydende er et helvede.

  • Jane N
    Jane N Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #7   24. okt 2016 Ja, jeg læste godt noget om at de godt kunne lide det vådt og ikke for varmt. Vi sørger for at vaske gulvet med en hård opvræden moppe og lufte ud indtil alt er tørt - og lufte ud igen når vi har været i bad osv.

    Jeg er ikke helt glad for at bruge min fine nye støvsuger på et gulv med katteklatter over det hele, de skal skrubbes væk og så giver det også god mening at desinficerer, gør det ikke?

    Vi har ingen vindueskarme, vinduerne går helt ned til gulvet men alle andre overflader får også lige en tur smiley

    Jo mere jeg læser, jo mere synes jeg dyrlægen virkelig burde have informeret os om...

    Desvære er vi også ved at kunne se en ende på vores dyrlæge budget. Vi er begge på SU og selvom vi har planlagt efter at der kunne komme en dyrlæge regning, så har vi alså ikke lige set den her komme smiley

    Vi er i Aalborg-området, kunne vidst ikke være meget længere væk end Skovlunde Dyreklinik, desvære.


  • Jane N
    Jane N Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #8   24. okt 2016 ... og ja, Flagyl i flydende form er helt klart et helvede. Især med den lille, han lukker bare af i halsen og spytter det ud igen så det kan være svært at se hvornår han har fået nok nogle gange. Man vil jo ikke give for meget, men hvis man giver for lidt kommer man jo heller ingen vegne smiley

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.366
    #9   24. okt 2016 Nu er det forhåbentlig ikke dyrlægen Doktor Dyredød, du har været ved, han har mange klinikker rundt omkring i landet og skifter også navn, smiley

    Du kan læse lidt om han her eller selv google "Doktor Dyredød"

    http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/102373-erfaring_med_dyrlaege_i_risskov

    https://dk.trustpilot.com/review/www.breth.dk

    http://www.stop-dyrlaege-breth-hansen.dk/


  • #10   24. okt 2016 Alm vask af gulve tager ikke evt, giardia cyster, der skal damp til smiley Det er også godt at dampe bakkerne, varmen tager cysterne smiley
    Kan godt se at der er lidt langt til Skovlunde smiley


  • Jane N
    Jane N Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #11   24. okt 2016 Jeg tror ikke det er den dyrelæge, men helt tilfreds er jeg da ikke. Men jeg ved heller ikke hvad jeg skulle gøre ved det, og hvis jeg begynder at skifte dyrlæge nu kan jeg jo også risikerer at det ikke nødvendigvis bliver bedre...

    Vi vasker alt i klorin, det er kun mad/vandskåle vi koger. Er det ikke nok til at dræbe hvad end der måtte ligge rundt omkring? smiley



  • #12   24. okt 2016 Jeg bruger Virkon S som dræber cysterne - det dræber organismer men er godkendt til ikke at skade katte. Klorin virker også
    Jeg rensede bakke hver gang min pige var ude og lave stort (ofte) handsker, vådservietter og flydende desinficerene. Det var et helvede og jeg frygter at jeg stadig har det.
    Jeg vaskede også katten i klorhexidin shampoo til katte - og poterne fik en tur hver gang, samme med numsen (blev vasket med vådserviet eller en lille vatrundel ikke i shampoo)
    Jeg blander flydende panacur i maden og dryssede knust frysetørret kylling ovenpå - det kunne hun slet ikke modstå, skålen blev slikket ren også selvom panacur stinker

    Jeg havde god erfaring med at isolere katten på et enkelt rum og købe noget billigere grus - jeg brugte ikke så meget hver gang men det dyreste er nok gruset :S


  • #13   25. okt 2016 Mine katte har haft Giardia. Vi slap ikke af med det, før vi investerede i en damprenser. Når du er færdig med første omgang af behandlingen, skal hele hytten (og jeg mener hele, gulve, vægge, katteting, møbler) desinficeres med damprenseren. Alle steder hvor katte kan komme hen skal have en omgang. Inden kattene må komme ind på det rene område, skal de i bad. De har cyster siddende i pelsen.
    Derudover skal madskåle, vandskåle og kattebakke dampes dagligt.

    I starten brugte vi VirkonS til rengøringen, men det hjalp desværre intet. Damp er vejen frem, og så er det heller ikke farligt for kattene.

    Det er en rigtig hård omgang at komme af med Giardia.


  • #14   31. okt 2016 Hvordan går det med maverne?

  • Jane N
    Jane N Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #15   4. nov 2016 Efter 14 dage med Flagyl og 5 dage med Panacur + noget nyt mad jeg læste kunne hjælpe med maven har de haft mere eller mindre normal afførring. Men om de rent faktisk er ovre det giardia, eller om det bare er det nye mad der dækker for symptomerne er jo ikke godt at vide...

  • #16   4. nov 2016 Pillerne har sikkert hjulpet, men maverne kan godt være sarte + tarmene skal have genopbygget de gode bakterier igen, og det kan godt tage op til et halvt år.
    Bare fortsæt med det foder du bruger eller et med mos og fos eller inulin i og giv gerne zoolac, hvis de vil have det:)


  • #17   4. nov 2016 Jeg skal give mine Pro-Kolin/Canikur for at hjælpe deres tarmflora og så finde et skånekost foder (som jeg skal prøve i 7 dage og hvis ikke det går godt så et nyt foder 7 dage).
    Hvis de får diarre igen ville jeg foreslå at få lavet en ny afføringsprøve


Kommentér på:
Giardia - hjælp :(

Annonce