{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.007 visninger | Oprettet:

At få katte gode venner? {{forumTopicSubject}}

Jeg står i den situation at i lørdags fik jeg eb lille hunkilling hjem på 16 uger. Jeg har i forvejen en kasteret hankat på tre år. De blev sat sammen på den forkerte måde for det gik ret stærkt. Få timer efter ligger hankatten en lille meter fra killingen mens hun leger. En gang imellem hvæser eller knurrer han lidt og til sidst går han udenfor. Der har han været siden i lørdags, dog har han været inde for at spise, ellers er han smuttet ud igen. Jeg synes jo at det er synd for ham, at han føler han ikke kan være i sit eget hjem.. I går prøvede jeg at lukke døren til kattelemmen så han lige kunne se hende ordenligt an igen. Jeg ved ikke om det er den rigtige måde at gøre det på, men jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Døren var lukket i omkring en time og i mellemtiden sad han i den bagerste stue og kiggede efter hende. Hvis hun så kom ca 5-8 meter tæt på ham, knurrede og hvæsete han.. Hvad skal jeg stille op? Gør jeg det på den rigtige måde? Det virker som om at killingen gerne vil lege med den store, men hun bliver bange når han siger fra. Jeg sidder selvfølgelig på "hankattens side" og somme tider nusser ham, så han ved, at jeg ikke holder ham udenfor. Men jeg synes også det er synd for killingen, for hun er jo bare nysgerrig og bliver nærmest ked af det når hannen knurrer..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At få katte gode venner?
  • #1   16. nov 2016 http://www.netdyredoktor.dk/kat/tema/ghi/introduktion-af-kat-nummer-to/

    Det er god læsning, og det vi brugte første gang vi introducerede to katte. Der var kat NR 1 lige blevet 1 år og 5 måneder. Den nye var 12 uger - De er aldrig blevet gode venner og har med tiden kun lært at tolere hinanden og leve sammen.
    Mine to nye er introduceret lidt ligesom du gjorde det - men de var begge mindre end 6 måneder gamle og det gik rigtig godt.

    Mit råd er at gå tilbage til de første trin med at isolere begge katte og bytte dufte etc. det er meget vigtigt at de begge er trygge i deres respektive rum og har et sted f.eks et kradsetræ hvor de kan markere territorie og som kun dufter af dem


  • #2   16. nov 2016 Jeg har altid bare sat den nye kat ind, og de finder selv en måde, at omgåes eller holde afstand.
    Da jeg fik Røde var han knapt et år, og jeg havde en på ca 4 og en på 7år, og han boede og spiste på mit klædeskab nogle dage, og kom kun ned for at gå på bakken, men før der var gået en uge var alle kattene sammen, han blev rigtig gode venner med den ene, den anden var ikke venner med nogen.
    Du skal give tid og ro omkring dem, jeg har så kun haft indekatte, men jeg ville også gøre som du har gjort, nemlig holde dem inde, men om det er det rigtige??


  • #3   16. nov 2016 PS hvæsen og knurren kan stå på far dage til måneder, bare de ikke slås for alvor, så må du acceptere at den lille nye får besked på, at her bor den gamle kat..
    På billedet er Mitti lige landet sammen med opdrætteren, og selvfølgelig giver Røde lyd fra sig, men det var en nem og hurtig omgang, men det tog da lige en uge eller mere før de var venner smiley


    profilbillede
  • #4   16. nov 2016 Mit råd til dig, - Sæt dig på dine hænder og reager KUN hvis det er meget alvorligt, de styrer det selv, og skal lige finde en rangorden i dit hjem. Jo mindre du forstyrer den proses jo hurtigere går det, sov med åben soveværelses dør så du evt. kan høre hvad der sker om natten.

  • #5   16. nov 2016 Det største problem, for mig at se, er hvis den ældre kat bestemmer for for at forlade det (det sker, vi kender en del som har fået tilløber ind præcis af denne årsag) måske er det dét trådstarter er mest bange for?

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #6   16. nov 2016 Jeg ved godt det bliver hårdt, for hvis du lader din store kat gå ud som den vil, kommer de nok ikke til at vende sig til hinanden og bliver gode venner. Der vil gå lang tid på den måde. smiley Du bliver nok nød til at holde katten inde, så de kan begynde at lære hinanden at kende. For jo mere du lader katte gå ud, jo længere tid tager det for de kan omgås hinanden i hjemmet. smiley

    Men hvis den store bliver mere sur over killingen fordi den ikke må komme ud, ja så må du desværre lukke den ud som den plejer. smiley


  • #7   16. nov 2016 Jeg syntes ikke det lyder som nogen forkert måde du har introduceret de 2 katte til hinanden. Det forkerte ligger nok nærmere i at du troede de ville blive bedste venner i løbet af kort tid.
    Jeg er enig med Janne, hvis du skal have hankatte til at lære at acceptere den lille nye, så må du holde ham inde i nogle dage, måske helt op til en uge med mindre han bliver frustreret over ikke at måtte komme ud, så må du give ham hans vilje, men måske i en periode styre hvornår han må komme ud og hvor længe han må være ude.

    At hankatte knurre og hvæser er helt normalt og det skal han have lov til, så længe han ikke angriber den lille så må du absolut ikke blande dig, du skal lade dem klare det selv indbyrdes.
    Sammenføring kan tage uger, ja måneder somme tider, så hav tålmodighed og håb på det bedste, forvent aldrig at de bliver bedste venner men håb på de acceptere hinanden og kan leve side om side i fordragelighed. Jeg kan god forstå hvis du er nervøs for at hankatte vil forlade hjemmet og blive væk, for den risiko er der desværre, men Giv det med at holde ham lidt i de en chance og så vil jeg tro han finder ud af at den lille ny ikke er så farlig endda og opdage at de faktisk god kan have glæde af hinanden.


  • #8   16. nov 2016 kender også alt til det med at folk lader deres gamle kat komme ud i den første periode.
    det er en dum ting. så ind med ham, så det kan gå ordenligt til.

    jeg "smider" også bare den nye ind i flokken, og så tager vi den derfra og jeg har da prøvet det en del gange - har 14


  • #9   16. nov 2016 Som de andre siger ville jeg også holde hankatten inde det næste stykke tid, så de kan "nå" at se hinanden an.

    Begge gange jeg har introduceret min hankat for nye "søskende" er de også bare blevet sat ind i stuen til ham med det samme.
    Første gang med hunkatten var Felix 3 år gammel, og de to var pot og pande fra dag 1.
    Da lille Zoe kom til (Bobbe 4 og Felix 7) var der en del knurren fra hunkattens side - det fik de dog selv lov til at styre. Bobbe skulle have lov til at sige fra, når hun ikke gad den lille.
    Zoe kom til da hun kun var 4 uger gammel (hittekilling) og det er først da hun blev godt 10 uger at hende og hunkatten kunne opholde sig i det samme rum uden al for meget knurren. De er stadig ikke bedste venner, men de har lært at acceptere hinanden, og kan da nu også en gang imellem ligge tæt på hinanden og sove.

    Bare bliv ved med at give hankatten en masse opmærksomhed, og så give det den tid det nu tager smiley


    profilbillede
  • #10   17. nov 2016 Da vi fik lille Alexandra, havde vi i forvejen både Cæsar og Shady. Cæsar, en hankat, blev hurtigt gode venner med Alexandra. Shady, en hunkat, var ikke nær så begejstret, og hun holdt sig meget på afstand. Vi har nu haft Alexandra i næsten tre måneder, og Shady er stadig lidt modvillig. Det er dog blevet langt bedre siden da.
    Nu er jeg ikke katte-ekspert, men jeg ville bare give dem noget tid. Man skal heller ikke tvinge dem på hinanden, da det også hurtigt kan ende galt.


  • #11   17. nov 2016 Jeg har 5 hankatte, en intakt og 4 kastrerede. De er alle fine venner og trives godt sammen. De sover oveni købet i bunke sammen i dag og leger lystigt sammen. Jeg indslusede dem med et par timer af gangen, sådan at der også var tid til 'normale' forhold, og alle kunne slappe af hver for sig og få hvilet ordentligt ud, for så har de bedre overskud til at skulle forholde sig til hinanden. Det tog en måned før der for alvor var opblødning fra de stores side, men i dag er jeg rigtig glad for, at jeg tacklede det på den måde, det har været al besværet værd, når jeg kan se, at de nu opfatter hinanden som familie. Nogle af venskaberne er mere tætte end andre, så der spiller helt sikkert også noget personlig kemi ind.

Kommentér på:
At få katte gode venner?

Annonce