899 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
8 Svar
Øjene skifter farve. Øjene skifter farve.
Jeg har engang hørt at killing skifter øjenfarve når de ca. er henne i 8 ugers alderen.
Er der ikke nogen som kan forklare mig hvad der sker?
/8-D
0 synes godt om
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Sådan er det også med katte killinger, blå øjne og så senere den rigtige voksen farve.. Kender ikke den genetiske/fysiologiske baggrund desværre..
Men ved at nuancen af blå kan være en indikator på hvilken farve de får :o)
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 67 Svar: 759
men brun/grøn er dominerende .
b= blå og B = brun/grøn.. så prøver jeg lige.
hvis to forældre har blå øjne, kan deres børn kun få blå øjne.
hvis to forældre har brune kan de få børn med brune og blå øjne, altefter hvilke gen de giver vidre..og har fået af deres forældre.( man har altid to gener)
hvis den ene giver blå og en giver brun = brund øjne, men så har man gen for blå.hmm..
så´n er det hos mennesker.. ga det mening.. tihi
feb 2005
tortie og blå katte har brune... mener og så røde katte har det... men er ikke sikker
feb 2005
det har passet på alle mine katte...
eller snakker du om det men mennesker
feb 2005
feb 2005
sep 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 6 Svar: 551
aug 2006
Følger: 118 Følgere: 115 Katte: 9 Emner: 76 Svar: 911
Vil bare lige tilføje at den gamle teori med dominerende gener med hensyn til farver er lidt en skrøne.. Faktisk så er det ret tilfældigt og farverne bliver også blandet.. Det er der forskning der viser, men der er selvfølgelig lidt om dominerende gener alligevel, idet der er størst sandsynlighed for at den mørke farve trænger stærkest igennem.. Det jeg grundlæggende vil ud med er, at farverne ikke er identiske, dvs. man kan ikke sige at barnet/killingen har fået farens øjenfarve, men kan sige at det har fået en kombination af forældrenes farver, hvor farens træder stærkest igennem..
Nå nu håber jeg ikke jeg modsiger mig selv alt for meget, det er længe siden jeg læste om det..
Dog ved jeg ikke hvorfor øjenfarven skifter, men det kan måske have noget emd hormoner at gøre, da hormoner styrer det meste af ens udvikling fra barn til voksen..
Øjene skifter farve.