Akut bulløs keratopthi Akut bulløs keratopthi
Min syge kat er blevet mere syg han har i forvejen en auto immun sygdom som har en langt og besværligt navn jeg ikke kan huske, som han får piller for hver dag.
Og nu er den galt igen. Hans ene øje er begyndt at nedbryde sig selv, sandsynligheden for at han mister sit øje er stor. Begge dyrelæger vi var til, undskyldte meget da de begge havde vurderet det til et hornhindesår som godt kunne vente med operation til næste dag. Men det var det så slet ikke. Det blev værre og værre.
Vi havde afleveret ham tidligt om morgenen og han skulle opereres om eftermiddagen. De fik travlt da de opdagede at hans sår blev større og de fandt så ud af at han har akut bulløs keratopthi.
Hun ringer og forklarer situationen og vi henter katten som ligger til opvågning. Indtil videre virker behandlingen af hans øje til at virke. Det er blevet lappet og hans indre øjenlåg er blevet syet sammen så hornhinden kan få fred og hele. Forhåbentlig.
Oveni det hele fortæller dyrelægen at hans blod opfører sig unormalt og hun har mistanke om at han er bløder eller noget værre.
Ved slet ikke hvad jeg skal gøre af mig selv. Det ser ikke godt ud.
Er der nogen der har prøvet lignende?
apr 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
Har haft dyr i mange år og det "gør ondt" at sige farvel til en elsket ven, men...
Nogle gange skal man tage nogle svære valg for at undgå, at dyret skal igennem et smertefuldt sygdomsforløb.
Og nej, jeg er ikke blottet for følelser. Og jeg mener IKKE at syge dyr bare skal "nakkes"
Min pointe er kun, tænk på dyret samt det smerter/forvirring den evt. udsættes for.
okt 2014
Følger: 5 Følgere: 28 Katte: 3 Emner: 8 Svar: 237
Kender intet til nogen af sygdommene. Men tænker, at når dyrlægen har valgt at behandle, så må du gå ud fra, at vedkommende har ment at det gav mening. Da katten er nyopereret er der ingen grund til at tage stilling til fremtiden, før du ved mere om hvordan den kommer til at se ud.
Så umiddelbart ville jeg afvente situationen, forkæle min kat vildt og sørge for at den har det bedst muligt.
Håber virkelig at operationen hjælper og din kat får det bedre.
De bedste tanker herfra
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 386 Katte: 4 Emner: 190 Svar: 7.282
Bliver den behandlet med prednisolon?
Hvis det nedbryder kroppen, ja så skal du have i baghovedet, at katten ikke ved hvorfor I gør alt det ved den. Husk at tænke på etik.
Jeg elsker mine katte meget højt, men min den ene døde af ovenstående sygdom - blodtransfusion var på tale, men der sagde jeg stop.
Rigtig god bedring til missen
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 27 Svar: 240
Heldigvis har han ikke smerter efter operationen, ihvertfald ikke hvad vi ved af. Han har været igennem en del smerter før og han opfører sig ikke sådan nu.
Jeg er også af den forståelse at man skal holde katten (dyr) i live for den skyld, ikke sin egen.
Og jeg har vist et stykke tid nu at han ikke havde særligt mange år tilbage pga den første sygdom, det kommer bare så pludseligt, jeg troede han ville få det værre gradvist og så på et tidspunkt så ville jeg være nødt til at sige stop.
/Hanne U
Umiddelbart ser det ud til at gå udemærket, han er madglad, legesyg og snakkesalig som han plejer, det eneste der virker til at være træls, er den dumme krave.
Vi skal til check med ham i næste uge medmindre der opstår problemer med øjet i mellemtiden.
/Husk vildkattene
Nej det er en auto immun hudsygdom. Hans krop angriber hans hud, hvilket vi holder i skak med binyrebarkhormon, medrol.
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.011
http://www.alternativdyrlaege.dk/kontakt.html
maj 2012
Hans øje er i bedring men stadig væk ser det slemt ud.
Og nu opdager vi at efter endnu en omgang narkose, ryster han voldsomt meget. Han ville ikke ligge stille og slappe af.
Det hjælper når jeg tager ham op og krammer ham med min tykke uldtrøje så han bliver godt varmt men han ryster stadig lidt. Det har jeg aldrig prøvet før.
okt 2014
Følger: 5 Følgere: 28 Katte: 3 Emner: 8 Svar: 237
maj 2012
Prøvede, men han gider ikke ligge på mig
Jeg har varmet en rispose og lagt den på hans ynglings plads. Han gik direkte der hen og lagde sig og ligger der stadig. Håber det hjælper på ham.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.480
Jeg har haft min del af syge katte og med koniske lidelser, og jeg må sige at i din situation, ville jeg aflive for du kan ko ikke helbrede ham, og hvor er grænsen for hvad han skal igennem?
Ja det er jo kun dig der kan beslutte det.
Jeg vil så sige at jeg ofre en del på mine unge og ellers raske katte, som begge har FORL, fordi jeg ved det ender med raske katte uden smerter, men selv der kan jeg se at de mange operationer og manglen på tænder, har ændret min kat, selvom han spiser, drikker og ellers lever et fint liv, så har det ændret noget ved ham.
Tænk dig om og jeg krydser så meget finger for dig
maj 2012
Jeg valgte at aflive ham, da han var begyndt ikke at kunne se noget. Han var stadig glad og frisk men gik desværre ind i ting og virkede forvirret.
apr 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
Husk på, at når du er kommet dig, er der så mange sunde og raske katte f.eks. fra et dyreinternat, som kun venter på at få et godt hjem.
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 386 Katte: 4 Emner: 190 Svar: 7.282
Trøstekram herfra.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.480
Jeg håber at når du er kommet dig, at du finder en dejlig og rask kat.
maj 2012
Efter flere dage med spontane græde ture, begyndte min roomies kat at komme op på mit værelse og putte med mig så der er heldigvis stadig kat i mit liv.
Min bolig situation er ret usikker på her det næste halve år så jeg venter med at få en ny kat eller to, indtil jeg er sikker på hvor jeg bor. Og der er ingen grund til at vænne min roomies kat til endnu en ny kat for så et par måneder senere at adskille dem. Det er heller ikke sjovt for den nye kat.
Jeg ser heldigvis stadig min gamle kat Winston som jeg har givet til min ven Martin da de to har et meget specielt bånd til hinanden, ville jeg ikke skille dem ad da jeg flyttede fra Martin.
Jeg får tiden til gå med at kigge efter opdrættere og prøver at finde ud af hvilken katterace jeg vil gerne vil have.
Overvejer en norsk skovkat eller British shorthair. Men der er stadig lang tid til det bliver aktuelt.
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.011
du kan også besøge et internat og besøge kattene der. de fleste internatter mangler altid "nussere" til de mindre tamme katte
Akut bulløs keratopthi