{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.130 visninger | Oprettet:

Flåt i skindpelsen {{forumTopicSubject}}

Nu er det igen sæson for sommerhus og have. Vi er så heldige ofte at have besøg af hjorte. De er smukke at se på og får en til at føle, at den vilde natur rykker lidt nærmere. Desværre guffer de nye skud fra buske i sig med glubende appetit. Men værst er det, at de bringer masser af flåter ind i haven. Og flåterne kaster sig med begejstring over vores katte. Og kattene får masser af dråber fra dyrlægen, som skulle tage livet af enhver flåt i stor afstand. Men vores flåter må være særlig robuste, for de kan trives trods piller og dråber af diverse slags.

Indlægget drejer sig ikke om gode midler mod flåt (selv om forslag til sådanne skal være særdeles velkomne), men om hvordan I forholder jer til kattene og nætterne.

Carmen er vant til at ligge i arm om natten hele vinteren. Ligger jeg uroligt, går hun ned i fodenden. Ligger jeg forkert, skraber hun på mig til jeg makker ret og finder en passende stilling, der tilgodeser at hun kan begrave snuden i min armhule (enhver sin smag smiley ).

Men jeg kan overhovedet ikke sove med Carmen i sengen, når hun har været ude og muntre sig i haven. Lige så snart vi slukker lyset, kan jeg nærmest både høre og mærke, hvordan en hærskare af flåter søger op mod mit lange hår, med hovedbunden som destination. Så Carmen må ikke komme ind i soveværelset. Og det er hun ulykkelig over.

Hvad gør I andre? Er jeg den eneste der er hysterisk hvad det angår?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Flåt i skindpelsen
  • #2   22. apr 2017 Felis - Tak for svar og gode forslag.
    Og ja, det er synd for katten. Men nu vil skæbnen at jeg allerede én gang har haft en flåt siddende i hovedbunden. Den nåede at give reaktion og jeg måtte i behandling med antibiotika smiley . Det gør det vildt svært bare at abstrahere fra. På en eller anden måde synes jeg, at det er det værste sted en flåt kan sætte sig. Sikkert fordi jeg ikke selv kan se at fjerne den og min mand virkelig ikke er nogen ørn til lige det...
    Og jeg er helt med på at flåter kan komme alligevel. Så det er ikke for at undgå flåt - for som du skriver, er man nødt til at sikre sig dagligt, at der ikke er kommet en snylter til. Det handler om at jeg ikke kan sove smiley


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #3   22. apr 2017 Hvis man får flåter på sig, så kan man tage et par dråber Peppermint Oil på flåten, så begynder den hurtig at kravle væk. smiley

    https://www.youtube.com/watch?v=7tJp_Xlvigo&feature=share


  • #4   22. apr 2017 Janne - Super, det lyder som noget der kan afskrække enhver - flåter incl. Og det er jo faktisk noget man selv kan gøre - også i hovedbunden. Har du prøvet det i praksis?

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #5   22. apr 2017 Hanne... Nej jeg har heldigvis aldrig haft en flåt på mig. smiley 7-9-13 xxxxxx smiley :D


  • #6   22. apr 2017 Ok. Du er heldig. Og det er jo ret dejligt at være smiley . Her fjernes i gennemsnit 3-6 flåter dagligt om sommeren. Men sæsonen er dog endnu ikke startet, så de kommer i øjeblikket kun ind med brombærgrene, og hvad der ellers måtte have torne, visne blade, små snegle og den slags almindelig guf i pelsen smiley

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #7   22. apr 2017 Føj for den da, så mange gange om dagen, smiley jeg føler med dig. smiley

  • #8   22. apr 2017 et godt råd: giv kattene en tur med en loppekam inden i går i seng. så fanger du flåtterne inden de smutter med i seng

    for nogle år tillbage prøvet at vores katte var smuttet ud, da vi boede i sommerhus - det var vel 12 ud af 16 som var smuttet ud. den ene kat kom tilbage med over 20 flåtter i pelsen - her brugte vi lige loppekammen og væk fra de. det skal jo være inden de bider sig fast. vi havde ingen som smuttede.


  • #10   22. apr 2017 Janne - Ja, der er gang i den. Og det skyldes rådyr. De har flåter med sig. Derfor rutinen med at fjerne dem.

    anja n - Det med tættekam lyder absolut som en brugbar idé. For jeg behøver jo bare at tage Carmen med ind. Dante ville aldrig acceptere at blive redt. Han vil ikke engang strigles. Det vil jeg forsøge når de små kryb starter deres indtog. Og skidt med dem der har bidt sig fast. Jeg er vildt god til at fjerne dem med to fingre - også selvom de ikke har nået at suge blod endnu.

    Felis - Jeg har ikke set nogen endnu. Så der er foreløbig ro på. Men det er jo noget jeg er obs på hele tiden. Det kan selvfølgelig også skyldes at de lige har fået dråber i pelsen i forbindelse med den årlige vaccination smiley


  • #11   23. apr 2017 Jeg hader flåter, jeg er helt hysterisk lidt ligesom jeg er med lopper, hvilket nok handler om at jeg bliver ædt op af lopper hvis de er i min nærhed.
    Heldigvis har ingen af mine katte været slemme til at komme hjem med flåter heller ikke dengang jeg havde fritløbende katte, det var sjældent jeg fandt en flået på katten, så jeg har nok været heldig at bo et sted hvor der ikke er så mange flåter.


  • #12   23. apr 2017 Heidi - Det er også det eneste minus jeg umiddelbart kan komme i tanke om i forbindelse med sommeren smiley

  • #13   23. apr 2017 Og så måske at hver vinter åbenbart er hård ved min hud. Der afsløres flere og flere rynker i forbindelse med bade-sæsonens start. Og de kan ikke vaskes væk og de forsvinder ikke i løbet af sommeren. Sådan var det altså ikke før i tiden. Stærkt foruroligende... smiley

  • #14   24. apr 2017 Du skal passe på med at smøre/putte noget på flåten, det kan få den til at kaste op og det øger risikoen for smitte.
    Man kan få sådan et sæt med koben flåt fjernere, de fjerner dem hurtigt og nemt hvis de har sat sig fast.

    Jeg har desværre ikke nogle forslag til det andet. smiley


Kommentér på:
Flåt i skindpelsen

Annonce