Hvor længe skal en kat være inde for at blive hjemme? Hvor længe skal en kat være inde for at blive hjemme?
Hej!
Vi har fået en fin lille mis, for en uges tid siden, og vi vil gerne lukke hende ud, hvilket også var et krav fra sælgers side. Men hvor længe skal hun være indenfor? Min kæreste siger ca 3 mdr, men nu skal jeg lige høre eksperterne
Ha en god aften.
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.011
men ellers så 2-3 uger, men er det en mere forsigtig/sky kat så bør man holde den inde til den er helt tryg ved ejerene.
men ellers bør katten være faldet helt til. den må ikke være en som bare ligger under sofaen. for så risikere man at den smutter.
men der findes ikke nogle regler for hvor længe den skal blive inde. For det kommer helt an på katten. en forsigtig kat skal bruge mere tid på at falde til.
men 14 dage for en kat som er fremme i skoene ja det er rigeligt.
det var de råd vi gav da jeg var på kv
så start med at få en evt neu overstået først.
er den neu ja så hold øje og så vente en uges tid endnu, hvis den ellers er faldet godt til.
sep 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 2
Nu er hun tilfældigvis både neutraliseret og øremærket. Og registeret. (Af egen holdning vil jeg ikke have katte der ikke er neutraliseret da jeg er bekendt med katte problemet, men jeg skal ikke fortælles hvad der er rigtigt og forkert, jeg har selv en holdning og en logisk sans.).
Jeg spurgte til ca tid hun skal være inde, og ikke hvad hun skal kunne. Jeg kan altid lokke hende til mig ved hjælp af hendes absolut favorit snacks. Hun er dybt madglad.
sep 2016
Følger: 5 Følgere: 227 Katte: 6 Emner: 14 Svar: 124
Jeg er lige flyttet med min kat for 1 uge siden og de første dage tænkte jeg ; hun kommer til og skal være inde længe , men efter 2 dage i lejligheden blomstrede hun op indenfor og fandt alt interessant , på 4 dage valgte jeg og sætte en sele på hende hvor jeg så åbnede døren og gik med hende ud, hvor hun stille og roligt fik snuset og kigget rundt , nu er vi på 9 dagen og hun elsker og komme ud, dog bliver hun skræmt søger hun selv ind og hun ved heldigvis godt hvor vores indgang til lejligheden er , men hun har os haft over en uge til at sætte duft spot og snuse i haven og gårdspladsen
Mit råd er køb en god og sikker sele i kan gå rundt med hende i udenfor , men selvfølgelig først når i er helt sikker på hun er tryg indenfor
Og så vil jeg råde jer til og vente 3 uger før i lader hende gå uden selen og selv udforske
Det er det jeg vil gøre med min , så har lige 14 dage endnu i sele ...
sep 2016
sep 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 2
Jeg har holdninger til alt, men det rigtige at gøre og min holdning stemmer ikke nødvendigvis overens. Derfor vil jeg være sikker i min sag.
Felis, katten ligger herinde og søger "godkendelse" der står heller intet om at min kat ikke skulle være neutraliseret. I følge jeres svar , så opfordrer i mig direkte til at få det gjort, i spørger ikke, Men konstatere at hun ikke er det. Hvilket i mit hoved ikke giver mening.
Qvinden28 Gud ja, ej hvor sjovt
jul 2015
Følger: 30 Følgere: 310 Katte: 5 Emner: 88 Svar: 995
Vi havde så besøg et års tid efter af en lille sort/hvid kat som ikke kunne finde ud af at komme hjem igen. Heldigvis havde den halsbånd på
Sele er også en god idé hvis ens kat vil XD
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.011
de fleste herinde går meget op i kattene, også i andres katte. og lige netop spørgsmålet vedr neu kan få folk af stolen herinde. både på god og ondt.
jeg selv har bejdet for kv i 6 år så er lidt "arbejdskadet" når det kommer til spørgsmål om katte. for når vi fik opringer vedr spørgsmål/efterlysninger var det første som man skulle vide var om den var neu, for at kunne et godt svar
vi flyttede selv for 3 år siden - med 17 katte (nu er vi dog nedepå 14). og de første 14 dage var et helvede. for de havde ingen løbegård. så det var det første vi måtte lave. har haft løbegård i snart 20 år, så det er min klare holdning. men kan godt svare pænt på spørgsmål selvom det går imod min holdninger.
held og lykke
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Der var ingen der beskyldte dig for noget men gav dig et godt råd, da der intet var nævnt om mærkning g eller neutralisering i start indlægget, ej heller står der noget om alder, info der kan være ret væsentlig i forhold til hvor længe en kat bør holdes inde inden der lukkes ud på egen hånd. Ja det kan godt være din kat ligger til oprettelse, men langt fra alle ( jeg incl) ser på de katte der ligger til godkendelse.
Egentligt havde jeg ikke lyst til at kommentere da jeg så dit svar, noget spidst svar og ret ubehøvlede svar, men skriver så alligevel.
Du har egentligt fået svar, men tommelfingerreglen siger at man jo!der katten inde i 2-4 uger, så man er sikker på katten kender hjemmet og de dufte der omgiver hjemmet, samt at katten føler sig tryg ved sine nye mennesker og ved at her bor den. Det kan være en rigtig god ide at give katten sele på og lade den udforske have i sele og snor så den i fred og ro kan afsætte duftspor og lære omgivelserne at kende. Det er vigtigt den første tid katte er ude på egen hånd at den har mulighed for at komme hurtigt ind hvis den bliver skræmt, enten via åben dør eller kattelem.
sep 2016
apr 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
Desværre oplever jeg af og til at der opstår misforståelser, hvilket resultere i lidt "kedelige" svar.
Jeg mener, at ja-hatten skal på og klørene trækkes ind.
Vær taknemmelig for, at nogle spørger ved tvivl. Vi vil jo alle vores katte det bedste, tænker jeg
jan 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 1
sep 2018
Følger: 1 Svar: 1
Hvor længe skal en kat være inde for at blive hjemme?