{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.385 visninger | Oprettet:

Køb af abyssinier {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg er en erfaren katteejer, eller jeg har i hvert fald ejet minimum én kat hele mit liv. Jeg har både haft huskatte og racekatte som Maine Coon og Hellig Birma.

Jeg er nu flyttet hjemmefra, og der er blevet åbnet op for muligheden af at eje en kat i de ungdomsboliger, hvor jeg bor. Jeg savner selvfølgelig at have en lille makker, en kat, og jeg vil derfor uden tvivl have en igen.

Jeg har forelsket mig i racen abyssinier, både udseendesmæssigt og personlighedsmæssigt, men jeg hæfter mig ved, at mange siger, at man bør skaffe sig to for selskabets skyld. Er det så fuldstændig udelukket at have én alene, eller kan det lade sig gøre?

Jeg håber, at nogen kan hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af abyssinier
  • #1   30. sep 2017 Det kan godt lade sig gøre at have en. Det kommer også helt an på om det er indekat eller inde/udekat du skal have, dog formoder jeg at du påtænker en indekat. Det afhænger også meget af hvor meget du er hjemme og hvor meget du forventer at den skal være alene.

    Lige i forhold til Abyssinier så er det jo en ret så aktiv race, og nok ikke en af de racer jeg ville anbefale at have som enekat, så skal du i hvertfald nok overveje ikke at anskaffe en killing, men nærmere en pensioneret avlskat som kan trives som enekat fordi den måske ikke længere trives i flokken, men det kræver en hele del af dig som ejer i forhold til aktivering at have en enekat.
    Nogle katte trives fint alene, andre savner aktivering og leg med andre dyr, med killinger er det jo aldrig til at spå om hvad de bedst kommer til at trives med, og så vil jeg alligevel sige at langt de fleste nok bedst trives med en form for selskab, det er ikke altid det behøver at være en anden kat, men kan være en hund eller andet dyr.


  • #2   30. sep 2017 Jeg har aldrig haft en ægte Abyssinier med stamtavle men har haft 2 hvis mor var ægte . Selv om mine bare var blandings katte var er de mest aktive katte jeg nogen sinde har haft og der var mere end fart over feltet. Jeg kom ved en ældre opdrætter igennem mange måneder og Abysinnieren er en utrolig skøn kat. Jeg synes så ikke det er passende at have en Aby i en meget lille lejlighed. Selv i en større lejlighed er man nød til at tage hensyn til at de så adrætte og aktive at de har behov for hylder og klatreting på væggene og for at kunne bevæge sig op i højden. Den blanding jeg havde dengang der kunne bare den ene bruge timer på at lege apport og andre ynglinglege. Jeg har aldrig haft en kat der kunne se så bebrejdende på mig, hvis jeg forsøgte at undslippe bare en enkelt aften. Bagefter kunne vi så bruge timer på mavenus og andet hygge. Så var der jo lige to der begge skulle ha deres del . De er ikke egnet til fritløb. De er så dygtige jægere at selv de blandinger jeg havde ryddede min have for alt fugle liv . Man skal have en meget sikker indhegning til dem, hvis de skal ud. Jeg vil ikke tro de sælges til fritløb. Jeg elsker også racen men har aldrig ville anskaffe mig en, da jeg mener de har specieller behov. Det har selvfølgelig alle katte. Jeg synes du skal kontakte nogle gode opdrættere og spørge der om det er en kat for dig og om du kan give den de rette betingelser. Det er måske muligt at starte med en der er ældre som er faldet mere til ro .

  • #3   30. sep 2017 Jeg har en Abyssinier og en Somali.

    De er tidligere avlskatte og vi valgte selv at få 2, da det netop er katte, der normalt har stor glæde af selskab.

    Det har jeg bestemt ikke fortrudt, da de har så meget glæde af hinanden smiley de gør alt sammen smiley

    Stiller du 2 skåle frem, spiser de begge af den samme til den er tom og så tømmer de den anden sammen. smiley de putter sammen, groomer hinanden, leger og fjoller sammen smiley

    Når det er sagt, så er der nogle tidligere avlskatte, der kan gå ud alene i et nyt hjem, hvis man tager sig meget af dem. Vores opdrætter havde netop sådan en for nogle måneder siden.



    Så du må prøve at overveje om det evt. kunne være noget for dig med en dejlig voksen kat smiley der er vist meget få opdrættere, der sælger killingerne til at bo som enekat.


Kommentér på:
Køb af abyssinier

Annonce