Katteracen Munchkin Katteracen Munchkin
Munchkinn hvad er det lige for en kat ? mangler den ikke noget ?............. jeg syntes nu den er sød *S* men havde aldrig hørt eller set sådan en men se den lige på nettet hehe og syntes lige i skulle se den
(link fjernet)
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 4 Emner: 33 Svar: 240
(link fjernet)
sep 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 79
jan 2007
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
Det kom så vidt jeg ved, på grund af en mutation, som så er avlet videre på.
Deres ben er forkrøblet...
Jeg synes det er så rasende synd for dem.. :(((
maj 2005
Følger: 83 Følgere: 80 Katte: 4 Emner: 162 Svar: 1.567
Så man kan roligt have ondt af den..
maj 2005
FIFe godkender ikke racer der udviser følgende som et træk karakterisktisk for racen:
Achondroplasia: et dominant gen der resulterer i dværgvækst, forkortede lemmer, og andre fysiske defekter.
Osteochondrodysplasia: et dominant gen der forårsager fremadskridende deformiteter i led, knogler og brusk
før grundig medicinsk og videnskabelig forskning påviser at disse mutationer ikke skader katten.
Indtil et sådant forskningsresultat foreligger er det ikke tilladt at udstille disse katte på nogen FIFe udstillinger.
maj 2005
Det er, så vidt jeg husker, noget med at det gen, i Munchkin katten, går ind og påvirker rygsøjlen, så den bliver skæv og giver katten en hel del smerter når det er..
jan 2007
feb 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Katte: 1 Svar: 60
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
munchkins of today have all originated from America. In 1983, Sandra Hochenedel, of Louisiana, found two cats hiding under an abandoned truck, having been chased by a neighbours dog. She rescued the cats and took them home, only later noticing that they both had shorter than normal legs. She kept the black cat and found a home for the blue one. This black female passed on her unique short-legged genes to her offspring. Sandra gave a short-legged male to her friend, Kay Le France. Since La France’s cats were allowed out and free to roam, before long a small population of munchkins occurred. Cats in love care little about leg length and the munchkins have no trouble competing with its long legged rivals for mating opportunities.
og
The munchkin is actually a dwarf rather than a miniature cat. In this type of feline dwardism called Hereditary feline chrondrodysplasia, with only the limbs being shorter than that of a normal cat. Dwarfism occurs in many species, including humans. The gene responsible is dominant and causes the shortening of the long bones in the legs
jun 2006
sep 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 79
jun 2006
At mutationen er opstået naturligt er jo ikke nødvendigvis ensbetydende med at det er en god evolutionær mutation.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 4 Svar: 1
okt 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Svar: 2
okt 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Svar: 2
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
feb 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 37 Svar: 209
Og hold kæft, hvor er den bare nuttet!
okt 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 4 Svar: 41
Desuden har der været eksembler på katte som dem igennem hele vores historie...
Jeg har planer om at få en munchkin engang... synes de er søde og de er trods hvad folk her siger en sund race såfremt dem der avler gør det på ansvarlig vis. Ligesom det er med manx katte. Manx katte kan have 3 halelængder, lang, stumpet og slet ingen... man må ikke avle en rumpie med en rumpie. Det samme gælder munchkin der er 3 benlængder... normal, supershort og rughugger. En god avler sørge for at avle de små med dem med normal benlængde.
Det er bare et spørgsmål om at være opmærksom på hvor man får sin kat.
Synes selv perserkatte er værere... deres korte flade hovede giver dem vejrtræknings problemer. Og perser er en de mest populære racer der findes. Så synes ikke man skal dømme så hårdt over.
okt 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 4 Svar: 41
Der er 2 slags persere, den traditionelle som både ser sødere ud (efter min mening) og som ikke har de problemer. Og så er der den der er avlet til et mere og mere ekstremt look, med fladere og fladere snude, og hos dem opstår der vejrtræknings problemer.
Pointen var mere at ved ansvarlig avl, er det ikke forkert med en munchkin... eller manx eller andre med et lidt unikt look. Såfremt det stadig er med respekt for kattens helbred
aug 2014
Følger: 1 Svar: 2
Ved godt at den her tråd er gammel, men blev en smule irriteret af at læse så meget vrøvl som ikke er sandt. Research på den kat i 20 minutter, og du ville vide at 90% af det der er blevet sagt herinde er noget fis
jun 2006
" Det der kan ske er at rygraden helt forrest kan blive bøjet lidt ned af, og det kan trykke på struben og give problemer med at trække vejret. Men det er ikke noget der sker ved alle Munchkins, langt fra. Alle katte kan have problemer med deres helbred, nogle mere end andre"
Men der er da knagme kæmpe forskel på at forsøge at fremavle en race uden helbredsmæssige problemer, men som dog kæmper med forskellige sygdomme ikke relateret til hvad man forsøger at fremavle - og så til at fremavle en race baseret på en mutation, der netop giver de problemer du selv beskriver at munchkin kan få.
aug 2014
Følger: 1 Svar: 2
aug 2007
Følgere: 18 Emner: 23 Svar: 282
Jeg er SÅ træt af at uvidende personer bringer postulater til torvs som intet har på sig, men er overleveringer gennen tiderne.
Bevares der har tidligere med importen af peekface persere fra USA været vejrtrækning og spiseproblemer, men ancsvarlige opdrættere har avlet bevidst væk fra dette.
Vil lige tilføje at det ikke altid skyldes næselængden hvis der skulle være vejrtrækningsproblemer. Dette ses også hos langnæsede og kan skyldes næsebore
næseborenes størrelse. Små næsebor giver problemer.
Samtidig fejltolker mange snorken ved vejrtrækning med at katten ikke kan få vejret.
Dette skyldes at den bløde gane er længere hos netop den kat og ikke næsens fladhed.
Mine perser og exotics er lige så aktive, spiser, leger og opfører sig generelt som alle andre katte.
Racen er dog ike den mest populære grundet pelsplejen, desværre.
Mit ønske er at folk ville undersøge deres påstande grundigt før de bringes til torvs, men det er jo kendt at mod selv dumhed kæmper guderne forgæves.
jun 2006
Og nej, det er gudskelov ikke 90% af racerne, der avles på den slags, men et fåtal.
Katteracen Munchkin