{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.773 visninger | Oprettet:

Hjælp til kattemad :) {{forumTopicSubject}}

Hejsa. smiley

Det er nu tid til at bestille kattemad hjem og er lidt i tvivl med hvilket jeg skal købe til mine to katte.

Jeg har to katte, mor og søn, og begge er neutraliserede. Hankatten er desværre en lidt for buttet herre og dyrlægen anbefalede at jeg skulle være opmærksom på hans vægt inden at han blev for tyk.

Derfor har jeg tænkt på at skifte dem over på noget andet mad specielt lavet til neutraliserede katte, men som sagt, er jeg i tvivl om hvilket jeg skal skifte over på.

Så jeg vil rigtig gerne have jeres anbefalinger til de to fodervalg jeg smider op her og høre hvad i mener er bedst af de to. smiley

Royal Canin Sterilised 34
Link: http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_toerfoder/royal_canin/royal_canin_sterilised/182150

Royal Canin Sterilised Appetite Control
Link: http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_toerfoder/royal_canin/royal_canin_sterilised/313688

De er begge to ude/indekatte og får på nuværende tidspunkt Royal Canin Outdoor 30.

Tak på forhånd, glædelig bagjul og rigtig godt nytår. smiley

QueenBee


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til kattemad :)
  • #1   29. dec 2017 Jeg kan ikke råde dig mellem de to, da jeg mener at royal canin er hønsefoder. Der er alt for lidt kød i efter min mening. Jeg fodrer hovedsageligt med kornfrit foder (optimanova, feringa, applaws, granatapet og lignende) som jeg køber hos zooplus.
    Derudover får mine masser af godt vådfoder, det mætter hurtigere og har højt væske indhold som er godt, da de færreste katte er gode nok til at drikke. Igen med højt kødindhold da det mætter mere og i længere tid. Mine får også lidt råt kød engang imellem, det er godt til at holde tænderne pæne og mætter rigtig godt.


  • #2   29. dec 2017 Ingen af delene. Korn gør intet godt ved overvægt - tværtimod.

    Vådfoder, vådfoder og mere vådfoder. Og tørfoder af ordentlig kvalitet. Mindst 20% fedt og 30% protein fra kød og ikke fra korn.


    smiley


  • #3   29. dec 2017 Min skovbandit på knap 3 år får Royal Canin neutered Young addult tørfoder er glad for det. Som vådmad Royal Canin i poser 2 poser om ugen hver pose holder 2 dage
    Købt ved dyrlæge


  • #4   29. dec 2017 # 3 Jeg foretrækker produkter uden sukker, da jeg ikke kan se, hvad katte skal med sukker i deres vådfoder: Ingredienser
    Kød og animalske biprodukter, korn, vegetabilske biprodukter, mineraler, vegetabilske proteinekstrakter, sukker



    Og tørfoderet har en fedtprocent helt nede på 10%, det er slet ikke nok til en kat. Desuden består det meste af foderet af korn, kornprodukter eller anden stivelse. smiley


  • #5   29. dec 2017 Ellers 50 g kogt sejfilet han er tosset med det smiley

  • #6   29. dec 2017 Enig med Susanne. Ingen sukker til mine katte heller! Masser af kød og gode fedtstoffer (fra kød)

  • #7   29. dec 2017 Mine får vådfoder 3 gange om dagen, så meget de gider og har tørfoder stående rundt om i huset til den hurtige sult


  • #8   29. dec 2017 kender kun sterilseden. men har så også brugt den i vel 10 år. Og jeg er tilfreds med den. Og mine 13 rovdyr trives rigtig godt med den

    fordelen er at der er nogen i den som gør at katten drikker lidt mere end normalt. jeg fik den anbefalet af rc, da jeg havde en kat med tendens til urinvejsproblemer. Og havde da hellere ikke problemer efter han kom på dette foder

    kornfrit vil jeg overhovedet ikke anbefale. Mine dyrlæger vil det hellere ikke. de ser nemlig for mange katte som er endt med foderallergi efter at ejeren har begyndt med kornfrit. kender desværre også selv et par stykker som er endt med dette problem.

    det er så lige sjovt at folk så kalder rc foder for hønsfoder
    for jeg kalder kornfrit for hestefoder eller kaninfoder. der er så mange forkerte ting i foderet. for fjerner man kornet/ris/majs ja så skal der noget andet stivelse i. og så ender man med kartofler græskar æbler mm. Og det syntes jeg da slet ikke er kattemad

    men jeg kan helt sikkert anbefale rc sterilsed.


  • #9   29. dec 2017 RC ER hønsefoder. smiley

    Jeg fodrer iøvrigt ikke kornfrit. smiley Men der ER stor forskel på, hvor meget korn der er i de forskellige produkter.

    Jeg holder mig generelt langt væk fra RC, da mine får en tør, kedelig pels og skæl. Desuden kaster de op, vokser ikke optimalt og ja en lang række andre ting.

    Jeg foretrækker helt klart at fodre varieret. Derfor står den på 4 slags tørfoder her.

    Katte er iøvrigt KØDædere og ikke kornædere. smiley


  • #10   29. dec 2017 Og forresten har jeg kun en kat ud af 15, der godt kunne tabe sig lidt, selvom de har fri adgang til 3 slags almindeligt voksenfoder (ikke sterilised), og 2 slags killingefoder (glemte at vi faktisk har 2 slags killingefoder pt.).

    Men så får de til gengæld også flere kilo vådfoder pr. måned, end de spiser af tørfoder. smiley Derfor holder de den slanke linie.


  • #11   29. dec 2017 mine trives på det
    det er også det eneste mine kan være enige om at spise... de er jo hammer kræsne smiley

    hvis man virkelig skal gøre det rigtige for kattene ja så skulle man foder med barf. altså rent kød. det er det eneste som er rigtig kattemad.


  • #12   29. dec 2017 Katte der fodres varieret er heller ikke så kræsne. smiley

  • #14   30. dec 2017 For at kommentere på dine links så ville mine engang have Appetite Control. Det er mange meninger om kattemad og jeg forstår heller ikke hvorfor det skal græskar, majs eller tomatsovs i. Mine får både våd og tør. Det våde er Gourmet Perle og det tørre er RC. Det er så en leddiæt. Idag har jeg været i Maxizoo og så skulle misserne da prøve Select Gold kornfrit. Det var bestemt ikke et hit. Alle skåle står nærmest urørt.


  • #15   30. dec 2017 Husk Vildkattene, det er da meget naturligt. Select Gold er ikke coatet i fedt for at lokke kattene til at spise. RC bruger alle kneb. smiley

  • #16   30. dec 2017 Husk vilkatten, jeg håber ikke du har givet dem rent kornfrit af det nye, uden en længere overgangsperiode, for så ender du som en af dem, som tror kornfrit giver dårlig mave smiley
    Der skal mindst en overgang på en månede til hvis du skifter fra foder med meget korn og mindre kød, og til et foder som jeg bruger hvor kød udgør omkring 80% af indholdet, og de sidste 20% svare ca til maveindholdet på en mus, for den spiser katten også, og der er så mange halvt fordøjede ting i, hvor katten optager de ting fra, som ikke er i kød.
    Kattes fordøjelse prøver at tilpasse sig så de kan få mere næring ud af det kornfyldte foder, og det ændre enzymbalancen, så får de et pludseligt foder skifte så kan enzymproduktionen ikke følge med i den hurtige ændring, det skal tage tid.
    Ja alle katte kan lide RC, og dufter du til de forskellige varianter, er der ingen forskel, de er alle behandlet med de samme duft og smagsstoffer, så kattene bare er vilde med det.
    Normalt vil jeg aldrig foreslå, at blande flere slags i en stor pærevælling, men ved overgang fra RC kan det være en fordel, fordi RC så hiver smag og duft til det nye.
    En anden ting du vil opdage, hvis du fortsættende kornfrit, er altså at de spiser mindre, fordi de får de det skal have af en mindre mængde mad, og der kommer mindre retur i bakken.
    Men nogen må erkende, at deres katte er så vandt til RC, at katten ikke vil have andet, slet ikke hvis de ikke er vandt til nu og da, at prøve noget nyt, og er det sådan med dine katte, så må du jo fodre med det de vil æde, men husk det kan tage tid, at acceptere noget nyt, særligt for katte som er vanedyr.
    Jeg blander selv flere slags, men har det så stående i poserne, der holder smag duft og vitaminer længere, og så har jeg en mindre kagedåse, hvor jeg blander de forskellige slags til ca en uge, så jeg ikke skal åbne til poserne for tit,,, det er vigtigt når jeg kun har 2 katte, for ellers er det sidste faktisk intet værd, både smag, duft og vitaminer går tabt og olier/fedt harskner.


  • #17   30. dec 2017 https://youtu.be/Heid2rsVpE8
    Her er et link til youtube som viser hvordan det meste kattefoder er lavet.


  • #18   30. dec 2017 https://youtu.be/DSULpiQo3bE
    Og her er et mere smiley ren reklame, men viser de store forskelle der er på kattefoder, og ja de får de næringsstoffer de efter loven skal have uanset hvilket du vælger, men det gør en kæmpe forskel om katten går ude og selv fanger lidt nu og da og æder det, om man supplere med vådt og råt, eller de kun får tørkost og ikke selv kan fange noget fordi de er indekatte, det er alt sammen noget man skal tage stilling til.
    Men uden mad dur det jo ikke, så er katten kræsen og ikke vil prøve nyt, må den have det den vil æde, ellers dør den jo smiley


  • #19   30. dec 2017 Jeg skal da lige love for at jeg fik teksten læst! Hvis det kornfrit er så lækkert, hvordan kan 3 så takke nej? Det kan de fordi det var pate der var så tørt så ikke engang vand kunne redde det. Nej, mine er ikke ved at blive vænnet til kornfrit og hvis en enkelt pose tørt vådkost kan vælte maven så skal de da slet ikke have det. Nej! RC lugter ikke ens. Læg noget forskelligt ved siden af hinanden.Outdoor lugter mere end Fit. Tanddiæt som jeg bestilte ved en fejl er mere klistrede end Mobility. Mine katte får hvad de trives på.

  • #20   30. dec 2017 Pate er der da ikke mange katte, der gider. Mine får i stedet Cosma, som godt nok indeholde lidt ris, men til gengæld er der 56% kød i dåsen, fremfor at det er omkring 20%. smiley

  • #21   30. dec 2017 fiskefjærkræsuppe - opskrift Vakse Viggo smiley skulle dufte himmelsk:-)

  • #22   30. dec 2017 Jeg købte det jo netop fordi det skulle være så godt. De poser hvor det vistnok var med sovs var der tomatsovs i! Er det kunden eller katten det skal friste????

  • #23   30. dec 2017 En aften ville jeg give dem kogt fisk - nej tak. smiley

  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 475 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 501
    #24   31. dec 2017 jeg er så en af dem,som stadig bruger royal canin,babycat foder,både til vordende mor,og de nye killinger,jeg fodrer dog også med bla våd foder,og kogt kylling.
    jeg har haft store kuld,og levedygtige killinger,og det fortæller mig,at det ikke er helt galt med foderet.
    kornfrit vil jeg ikke prøve mere.
    at fodre med kun råt,er en balance gang og meget besværligt .


  • #25   31. dec 2017 smiley læst og påskrevet smiley ikke helt....
    Hvis mine havde tænder endnu, ville de få mere helt kød, men de tandløse vil ikke have klumper, hverken i gele eller sovs, jooo sovs vil de gerne, men jeg skal ikke mase klumper i det smiley det begrænser ud udvalget noget, for selv portes 21 dåser med ren kylling skal klippes til suppe, trævler vil de ikke have, den som er mest kræsen er Mitti og han har ikke indhentet det vægttab han har haft, på grund af de dumme tænder, og han vil helst leve af vådfoder smiley det er bare svært når jeg ikke er hjemme 24-7, Røde vil gerne have tørfoder, og hvis det våde ikke er noget han gider, så går han bare i det tørre, hvor Mitti bare sætter sig til, at stirre ud i luften, som tegn på, at det bare ikke duer.
    De første mange år jeg havde kat, stod den på RC for det havde jeg jo fået ned både til 1-2 og 3 kat, men jeg er overbevist om, at de drenge jeg har nu, lever bedre og har endnu til gode, at være syge,,,, altså bortset fra tænderne smiley
    4 kat jeg fik, der kørte opdrætteren med flere slagsfoder og også flere slags kattegrus, så killingerne var klar uanset hvor de landede smiley


  • #26   31. dec 2017 Jeg fodrer helst med en blanding af kornfrit og kornholdigt. smiley

    Mine trives ikke på rent kornfrit.


  • #27   31. dec 2017 Iøvrigt efter jeg mistede en killing, der havde spist af en pose "dårlig" Royal Canin babycat, bruger vi heller ikke det længere. Vi har fundet noget andet killingefoder, der sagtens kan leve op til Babycat også mht. pillestørrelse. Jeg ville bare ønske, at jeg havde min killing endnu. Det var ikke en sjov måde at starte sit opdræt på. smiley

    profilbillede
  • #28   31. dec 2017 hvordan var den dårlig?
    kan bare huske at der var på et tidspunkt en del snak omkring noget dårligt foder, men har ikke selv oplevet det

    bruger dog ikke babycat, det er jo sjælden at jeg har så små killinger.

    men smuk kiling


  • #29   31. dec 2017 Bakterietallet var alt for højt. De voksne katte "nøjes" med at være hundesyge et par dage med opkast over det hele, men hun måtte desværre aflives. Hele hendes bughule var fyldt op med vædske, og hun havde kun 20% lungekapacitet tilbage. Hun blev aflivet 5 uger gammel og sølle godt 400 gram.

    Og ja, jeg fik lavet en udvidet obduktion af hende bagefter.


    RC er iøvrigt det eneste foder, hvor jeg har hørt flere, der har mistet katte, OG som rent faktisk også har erstattet nogle. Jeg mistænker, at det er deres coatning i fedt, der kan gå galt. Især hvis der måske går hul på posen. Men det er min egen teori.


  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 475 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 501
    #30   31. dec 2017 Hvis jeg mente,at det skulle være risikabelt at bruge rc babycat,så ville jeg vælge ikke at bruge det.
    jeg har brugt det i over 10 år,og har aldrig mistet killinger pga af fodringen.
    har foderet fået fugt,og er blevet muggent,så kan det nok ramme alle fodermærker,og ikke rc alene.


  • #31   31. dec 2017 kunne du ikke lugte det?

  • #32   31. dec 2017 Berit, det var en helt ny uåbnet pose, vi lige havde købt.

    Anja, nej.


  • #33   31. dec 2017 # 14 "og så skulle misserne da prøve Select Gold kornfrit. Det var bestemt ikke et hit. Alle skåle står nærmest urørt."

    Måske meget godt ;-).... Gid Bjarne da havde holdt sig fra den snolle halve pose Select Gold sensitiv vådfoder. Det blev en meget dyr pose vådfoder! smiley (en akut tur til dyrlægen).


  • #34   31. dec 2017 hvad gik der så galt med Bjarne?

  • #35   31. dec 2017 det er altså mærkelig noget det kattemad

    kender en som nær havde mistet en kat pga et foder (er lidt i tvivl om hvilket mærke). så satte så katten på hills og det reddede katten. så hun kunne aldrig drømme om at bruge andet
    jeg har så kun prøvet hills et gange pga prøveposer. de bliver da spist men syntes ikke at kattenes pels bliver særlig kønne. de 5 katte jeg købte via kv var jo alle på hills, og alle 5 fik meget finere pels efter de flyttede hjem til mig

    så er der så nu 2 forskellige som har haft problemer med to forskellige produkter
    som så gør at man ikke vil anbefale produktet. fint nok.
    men andre har så gode resultater med pågældende foder.

    så det er ikke nemt at være katteejer


  • #36   31. dec 2017 Anja - Han var dårlig dagen efter - lå og så elendig ud, og ville for første og eneste gang nogensinde ikke spise sin morgenmad! smiley smiley så babu afsted til dyrlægen.
    Måske overflødigt, for han havde det ok, da vi kom derned. Men han fik da et skud kvalmestillende og appetitstimulerende.... og da vi kom hjem styrede han lige direkte til madskålen smiley
    Jeg ved jo ikke med sikkerhed at det skyldtes foderet, men det var den eneste umiddelbare forklaring.


  • L. R
    L. R Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Katte: 1 Svar: 16
    #37   1. jan 2018 Jeg brugte Acana. Men så var det udsolgt ved Zooplus (og er siden blevet dyrere).
    Opdrætteren af mine katte anbefaler Hike https://www.hike.dk/hundemad/hike-cat/ det er kornfrit. Desværre har jeg en der efter kort tid bliver kræsen.

    Nu bruger jeg Bozita til steriliserede katte. Det fungere de begge vældig godt på. De laver også en kornfri udgave.
    Det er produceret i Sverige og under streng kontrol. Og det koster i øvrigt ikke specielt meget


  • #38   1. jan 2018 Bruger Royal Canin Sterilised Appetite Control til mine to, det er steriliseret hunkatte på et år, den ene har problemer som din hankat, hun er også lidt til den runde side smiley Men er yderst tilfreds, derudover supplere jeg med samme mærke vådkost til dem, Young Adult sterilized til den ene og Uninary Care til den anden (hun har problemer med nyrene eller har haft), den får de en halv af, af hver deres egen morgen og aften, samt en tørkost dagligt delt op i to skåle smiley Syntes dog ikke det kontrollere appetitten for den ene er konstant sulten alligevel, men giver rigtig flot pels, min ene fik jeg i foråret, mat i pelsen og mager, men nu er god stand og samtidig en rigtig flot skinnende pels smiley

  • #39   1. jan 2018 RC Urinary Care: Analytiske bestanddele:
    Ingredienser:
    kød og animalske biprodukter, kornprodukter, mineraler, vegetabilske biprodukter, sukker.


    Jeg synes ikke, at SUKKER hører hjemme i kattemad !


  • #40   1. jan 2018 Ingredienser:
    tørret fjerkræsprotein, majs, hvedeglutenfoder, ris, majsglutenfoder, hydrolyseret animalsk protein, lignocellulose, animalsk fedt, mineraler, tørrede julesalatfibre, fiskeolie, sojaolie, fructo-oligosaccharider, psyllium (frø og skaller), tagetesblomstmel (lutein-kilde).

    Der er dælme ikke meget kød i. smiley


  • #41   1. jan 2018 Nu er hun heldigvis ikke interesseret i kødet mere snasken, det efterlader hun altid ??

  • #42   1. jan 2018 SUKKERET er i snasken også. smiley Men det giver helt sikkert gode bisser ..... smiley

  • #43   1. jan 2018 Hun har fine tænder ifølge dyrlægen, samt har aldrig har problem med tænderne hellere, og har ikke lige bemærket, at der skulle være sukker i, nu får hun det også mere pg.a. Hendes tidligere problem ned nyrene, så hun forhåbentlig ikke får det igen smiley Men tak for advarslen smiley

  • #44   1. jan 2018 Der er sukker i stort set alt RC vådfoder.

  • #45   3. jan 2018 Om efteråret falder stofskiftet (også på os mennesker), og instinktivt prøver man at "spise sig op" til at kunne modstå vinterens kulde og sparsomme adgang til føde, lige som aktivitetsniveauet daler (for at spare på ressourcerne).
    Det er derfor naturligt, at din kat er mere buttet nu, + at hans pels nok også er mere fyldig. Jeg ville ikke ændre på kosten, hvis de ellers trives med den, for når foråret og de lyse tider vender tilbage, stiger stofskiftet igen, og det samme gør aktivitetsniveauet.

    Venlig hilsen
    Natravnen/Mega

    PS: For øvrigt fodrer jeg stadig (har gjort det i mange år nu) med Arion (FIT).
    Det indeholder hverken korn, sukker eller farvestoffer og har et højt indhold af Taurin.


Kommentér på:
Hjælp til kattemad :)

Annonce