{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.949 visninger | Oprettet:

Gry har forstoppelse ØV! {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg lagde mærke til at Gry igår havde meget hård og knoldet afføring men ud kom det dog.

Her for 1 time siden kom jeg til og mærke på hendes mave som er ret hård og ret oppustet , så jeg gik ned og gav hende noget parafin olie.. Hvor længe går der før det virker?

Er der andet jeg kan gøre for hende?

Jeg skal have købt noget mere parafin olie idag !

Hun spiser som hun plejer , dog synes jeg hun har skåret ned på hendes drikken.. Hun får vådfoder 2-3 gange dagligt ..

Gode råd søges smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gry har forstoppelse ØV!
  • #1   18. jan 2018 Brug Zoolac i rigelige mængder.


  • #2   18. jan 2018 Zoolac, er det ikke det man skal bruge når de har diarré ?

    Jeg bruger katte malt idag og har bestilt mere parafin olie hos apoteket som kommer imorgen..

    Heldigvis har det hjulpet det parafin olie hun fik i morges og hun er kommet af med afføring 1 gang smiley


  • #3   18. jan 2018 det er rigtig det du gør

    min dyrlæge rådede mig dog til at give katten actilax ved siden af. Den går ind og påvirker tarmene sådan at de begynder at arbejde igen.
    parafinolie og kattemalt får det bare ud. og oftes så er tarmene gået helt i stå

    forbyggelsen er endelig væske, og mere væske


  • #4   18. jan 2018 Anja : tak for det smiley

    Mht parafin olie, så fik hun igår aftes da jeg opdagede at hendes afføring var meget hård og knoldet en smule af det og igen hertil morgen kl 6:30 da jeg tilfældigvis kom til og kæle hende på maven og den var mega hård smiley
    Og så skulle jeg hjemmefra indtil kl 14 og der imellem havde hun kommet af med noget igen smiley
    Men igen det er stadigvæk hårdt det jeg samler op fra Bakken så jeg er ikke helt tilfreds med hendes afføring, men selvfølgelig er det positivt der trods alt kommer noget ud smiley

    Jeg giver hende parafin olie imorgen igen, når jeg får det hentet på apoteket smiley

    Men vil du ikke mene jeg skal vente med det der actilax (staves?) når
    der trods alt kommer noget ud ?


  • #5   19. jan 2018 Jeg vil nu mene det bedst du kigger på hendes foder og om hun får væske nok, hvis det fortsætter så du finder årsagen. Jeg har selv en mavesygdom og ved at alle disse midler der bruges mod forstoppelse er da ok at bruge kortvarigt i en nødsituation men der er faktisk alvorlige bivirkninger ved dem alle. Jeg ville aldrig give en kat Axtilax uden det var ordineret af dyrlægen. Det kan give nogle enormt smertefulde kramper ved forkert dosis hos mennesker og i øvrigt kan det ødelægge tarmen ved længere tid brug . Min læge har forklaret mig at det virker ved at irritere tarmen så den bevæger sig . Anja har jo fået det ordineret af dyrlægen.

  • #6   19. jan 2018 Jeg kunne aldrig finde på og bruge actilax uden jeg havde snakket med dyrlægen om det smiley
    Og slet ikke så længe hun kommer af med afføring..

    Mht at parafin olie kan gå i lungerne , som nogle skriver i et andet indlæg jeg fandt , hvad er symptomerne hvis det sker?? smiley


  • #7   19. jan 2018 har aldrig prøvet det
    men kunne forestille mig at det vil vise sig med vejtrækningsproblemer. det vil sætte sig som lungebetændelse.
    men jeg har aldrig prøvet det, og har aldrig hørt om det.
    jeg ved at når man flasker killinger op, så skal man passe på med mælken at den ikke kommer i den gale hals, da det kan give lungebetændelse. her ved at nogen har mistet killingen. Men det drejer sig om små killinger.
    gry er jo en voksen kat


  • #8   19. jan 2018 Okay smiley

    Ja hun er ved og være 9 mdr snart smiley

    Hun har gået lidt og nyst igår og idag, men det har nok ikke noget med parafin olien og gøre så smiley


  • #9   20. jan 2018 Århh stakkels Gry
    Håber parafinolie kan hjælpe hende med at komme af med det og sætte gang i systemet igen.
    Jeg har selv prøvet det med forstoppelse med Tøsen, det er slet ikke sjovt, det er hårdt arbejde for katten og det gør ondt. Det er blandt andet derfor at mine får ekstra være ved vådmaden, for Tøsen er ikke god til at drikke, Smilla er god til at drikke men kun af vandfontaine, det der med vand i skåle gider vi ikke her smiley

    Men vandfontainen står også lige ved døråbningen mellem køkken og stue så de kommer forbi den flere gange om dagen når de går til og fra madskål er og kattebakker, så de bliver husket på at drikke jævnligt i løbet af dagen.


  • #10   20. jan 2018 Heidi :
    Ja forstoppelse er noget forbandet lort smiley
    Og jeg har virkelig forsøgt ikke og tænke Lulu 's smerter ind i det med Gry.. men det er godt nok svært efterhånden smiley

    Igår aftes havde Gry kun tisset to gange og afføring 1 gang , da jeg tømte katte Bakken igår morges, da jeg så vil tømme den igår aftes er der intet i nogle af dem , og Gry virker os rastløs i løbet af aftenen og kan slet ikke finde ro synes vi ikke.. min x siger så til mig om ikke jeg kan prøve og gå med hende ned til den katte Bakke i kælderen og se om jeg kan få hende til og komme af med noget ..

    Det gør jeg så, og Gry forsøger nogle gange og sætte sig ind i Bakken og skrabe og ud igen og miaver og ind i Bakken igen, da jeg så forsøger og skrabe også sætter hun sig med lidt besvær og presser afføring ud, men det ser bestemt ikke "behageligt" ud for hende, hun får dækket til og bliver faktisk "sig selv " derefter.. imorges var der intet i Bakken , og har lige tømt den nu og der var kun 1 Tis...

    Gry lagde så ved mig oppe i sofaen og jeg ville kæle for hende og da jeg kommer til midt af ryggen og bagbenene markere hun og bider, jeg forsøger så og rører stille ved hendes bagben men hun bider med det samme ....

    Jeg bryder mig ikke om de her ting for det er akkurat flash back til Lulu smiley

    Og hvis Gry har ondt i bagpartiet på en eller anden måde vil det garanteret os gør ondt på hende og komme af med afføring smiley

    Men tør næsten heller ikke kontakte dyrlægen for sidst vi var deroppe virkede dyrlægen noget overrasket over og se os "allerede" igen, (2 mdr imellem).. smiley

    Ville bare ønske hun kunne begynde og komme af med afføring 2 gange daglig som hun plejer .. for det er i hvert fald ikke mad hun mangler for og komme af med noget smiley

    Forstår det ik smiley


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #11   20. jan 2018 Du bliver nødt til at tage til dyrlæge, hvis problemet fortsætter mere end 2-3 dage i alt!

    Det lyder, som om Din kat har ondt - hvad startede først? Forstoppelsen eller smerten?

    Kan Du få lov til at røre hendes mave? Hvis Du kan få lov, så læg hånden fladt på hendes mave og tryk en anelse, mens Du bevæger hånden i små cirkler - Hvis hun accepterer det, øger det tarmens bevægelser UDEN at risikere, at tarmen sprænges, som det kan ske ved brug af visse afføringsmidler.

    I mellemtiden kan Du give suppe, som Du selv synes smager godt, dog med begrænset/ingen salt i, men MEGET gerne med moset gulerod og lidt smør

    Vådfoder med lidt kogende vand rørt i med en finger, for at sikre, at der ikke er noget af maden, der bliver for varm er også godt.

    Fløde med kogende vand, også omrørt med en finger er endnu en god mulighed for at få ekstra væske i katten - Start med 2-3 spiseskefulde i alt, gerne flere gange med nogle timer imellem

    Du skal STOPPE med paraffinolien, der kun virker smørende og i stedet bruge Lactulose, som trækker mere fugt ind i afføringen ved passagen gennem tarmen. Men det er VIGTIGT at katten IKKE er dehydreret - altså at den ikke tørster sig.

    Ved hård mave må katten IKKE få brød, ris, kartoffel, pasta, .. , men gerne mosede gulerødder med lidt smør, havregryn (i begrænset mængde), vådfoder...,



  • #12   20. jan 2018 jeg vil også sige at du bør kontakte dyrlægen.
    især når det nu forsætter.

    og nej det er ikke sjovt at skal til dyrlæge så tit. jeg har lige haft 2 besøg på under 10 dage med samme kat. 4 besøg på 2 mdr. men man kommer jo kun når der er behov for det.

    og det lyder til at der skal mere til nu end bare olie.
    det med at hun bider når du rører hende bagpå, er altså fordi at hun har forstoppelse. tarmene ligger jo i bagparten, og hun vil have ondt i hele området
    det er ikke sundt for hende at blive ved.


  • #13   20. jan 2018 Anja :

    Jeg er ligeglad med og besøge dyrlægen , men mere flovt at dyrlægen siger sådan : Nå er i her nu igen.. (så føler man virkelig man er pylret), os fordi sidste gang kunne dyrlægen ikke sige hvad Gry fejlede , så hun gav os det der ormekur mod hjerte/lunge orm, og hun har heldigvis ikke hostet efter hun fik det ... men dyrlægen var bestemt ikke sikker på hvorfor hun hostede...

    Jeg bemærkede allerede dengang at da dyrlægen ville tjekke hendes temperatur blev Gry rasende aka total vildkat og de måtte opgive ... så måske havde Gry allerede ondt bagtil der ??? Uden jeg ved det...

    Jeg må kontakte dyrlægen mandag hvis det her fortsætter (alle omkring mig synes jo bare jeg er pylret fordi Gry jo virker frisk og rask nok), bortset fra hun ikke kommer af med afføring 2 gange daglig som
    Hun plejer ...

    Jeg har ikke givet Gry noget parafin olie idag ...

    Men synes os jeg føler mig
    Magtesløs ved intet og gøre smiley

    Skal jeg tage tørfoder fra hende ? Og kun fodre med vådfoder ??

    Puha er ikke meget for og give hende lactulose ??? Har noget herhjemme , er det det som man os giver til mennesker mod forstoppelse, ?? Og hvor meget må hun få? smiley

    Hun har slet ikke været forbi kattebakkene endnu og har lagt og sovet det meste af aftenen som hun dog os plejer og gøre ...

    Hun er jo udekat så jeg kan ikke vide om hun har lavet noget udenfor ... smiley den mulighed er der jo også..

    Hvordan kan jeg tjekke om hun er dehydreret??


  • #14   20. jan 2018 Jeg har lige givet hende vådfoder og puttet ekstra vand over .. som hun spiste og drak med stor velbehag .. smiley

  • #15   20. jan 2018 Hmm Gry har i hvert fald ondt bagtil af en eller anden årsag, tjekkede hende lige lige så stille og hun både krattede og bed helt vildt , har en ikke så pæn arm nu..
    Ringede og snakkede med vagt dyrlægen, og dyrlægen sagde at så længe hun spiste drak og jeg havde fået hende til og tisse (afføring kan jo være sket udenfor tidligere idag), så var dyrlægen ikke mega bekymret , og mener godt det kan vente til mandag , men hun måtte ikke blive dårlig (kaste op, sove hele tiden osv)..
    jeg har fået lov og give hende en dobbelt dosis smertestillende (1 gang skal være dobbelt dosis mht hvad hendes vægt er), hun vejer 3,6 og jeg gav hende så 5,5 ml smertestillende (i sprøjte)...
    åh ha det her vækker alt for mange dårlige minder smiley med og have en kat som har ondt bag til smiley

    Håber det smertestillende hjælper Gry !!


  • #16   20. jan 2018 Altså den kommentar fra dyrlægen..... godt at du ikke kender vores jargon! Typisk mig der lægger ud med: "Så er din faste kunde her igen - bør snart få en sponsorplade udenfor!

    Eller dengang han blev præsenteret for Elvis:
    Dyrlægen: Hans skal vel også kastreres engang...
    Mig: Nej ved du hvad? Det er min nye avlshan.
    Dyrlægen: Fint nok! Så får du nok en omgang FIV og FeLV indenfor dørene igen.....

    Humor løsner op for mange ting, så det kan vel bare være den jargon h*n bruger smiley
    Men i stedet for at eksperimentere med alternative afføringsmidler, så ville jeg ringe til dyrlægen mandag og få hende tjekket. I øvrigt er der absolut INGEN herhjemme - og slet ikke Elvis der skal have taget temperatur.
    Det kan være at dyrlægen vil udtage en afføringsprøve.


  • #17   20. jan 2018 Av!!



    profilbillede
  • #18   20. jan 2018 Av!

    profilbillede
  • #19   20. jan 2018 Det går over igen smiley

  • #20   20. jan 2018 For resten hvis det er bid, så hold lige øje med at det hæver - altså ikke kun rundt om biddet men armen.

  • #21   20. jan 2018 Husk vildkattene:
    Ja men jeg er alligevel flov over og komme så tit deroppe, men jeg har alle dage været ejeren der hellere vil betale 1 gang for meget end 1 gang for lidt (hvis du forstår).. og så vide at jeg har fået tjekket mine dyr .. smiley

    Vi har os lagt mærke til at Mille og Gry de sidste dage nærmest slåsser og ikke leger længere smiley
    Vi har lige taget dem fra hinanden (min x i soveværelset med Mille og jeg i gæsteværelset med Gry), for de slåssede med knurren og hvæste og miavede .. det plejer de ALDRIG smiley

    Men hvis Gry har ondt kunne jeg forestille mig hun måske bider Mille endnu hårdere og så reagere Mille os voldsomt med og markere ... for det var hende som hvæste og Gry der knurrede smiley

    Gry skal helt sikkert til dyrlægen på mandag!!!!
    Det skal der ikke være nogen tvivl om!!

    Nu ligger hun hos mig i sengen og forsøger og slappe af ..

    Gad vide hvor hurtigt det smertestillende mon virker ....

    Jeps det går over med bid og kradse sårene men for saten som sådan noget svier smiley
    Og så har Gry bare de sygeste syle spidser af forkløer...!!


  • #22   20. jan 2018 Jeps det vil jeg gøre , har heldigvis fået stivkrampe for et par år siden..

    Men skal nok holde øje .. den gør bare mega ondt lige nu.. smiley


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #23   21. jan 2018 Du skal hurtigst muligt desinficere ALLE rifter og sår - Klorhexidin er det anbefalede, men når Du ikke gjorde det straks, ville jeg vælge sprit/alkohol på 40% - hvad Du nu har hjemme - 40% alkohol dræber både virus, bakterier (alle slags) og svampe, men det svider helt vildt i 1 minuts tid og KAN give ar! På billedet kan jeg se, at der er en begyndende infektion i din arm - selvfølgelig kan Du være heldig, at Din krop selv kan bekæmpe mikroberne tilstrækkeligt, men som sagt ville jeg selv hælde alkohol over... eller endnu bedre, få nogen til at gøre det for dig.

    Og tag så og klip kløerne på forpoterne (evt. med en 3-i-1-neglesaks til mennesker, men kun lige den yderste skarpe spids af hver klo), mens Du nusser, hvor den lille kat nu tillader det.

    Lactulose er mere blidt mod tarmene end f.eks. paraffinolie. Det kræver blot, at katten får væske nok - og det lyder det bestemt til - Er Du i tvivl, så tag blidt fat i hendes skind i panden eller på halsen og løft lidt op - hvis hudfolden ikke lægger sig straks, er katten dehydreret i en eller anden grad (jo længere hudfolden bliver stående, desto mere dehydreret er katten).

    Jeg har ikke styr på hvor meget Gry vejer, men til de fleste katte er ca. ½ ml. Lactulose passende f.eks. morgen og aften i et par dage. Det bliver i tarmen og optages derfor ikke i "selve" kattens krop, men sørger for, at der kommer mere fugtighed ind i afføringen, mens afføringen bevæger sig igennem tarmen. Husk at stoppe igen, når afføringen forbliver normal - derfor hold pause efter et par døgn med Lactulose, for at se om problemet er løst.

    Hvis det gør ondt at komme af med afføringen er vi alle (også katte) tilbøjelige til at vente så længe som muligt med af forsøge - og dermed bliver afføringen for lang tid i tarmen, som hiver mere væske ud af afføringen, desto længere tid der går.

    Jeg synes BESTEMT IKKE Du skal give dobbelt dosis smertestillende. Der er stor risiko for skader på kattens nyrer ved overdosering, og en fordobling af dosis ER en overdosering - hvis Du ikke synes Din sædvanlige dyrlæge svarer på Dine spørgsmål/stiller en diagnose EFTER en ordentlig og relevant undersøgelse, så henvend Dig til en anden dyrlæge!

    RIGTIG GOD BEDRING!!!

    De allerbedste hilsener


  • #24   21. jan 2018 Al:
    Eftersom jeg snakkede med dyrlægen i telefonen og det også er det vi altid får afvide vi skal gøre med smertestillende og som rent faktisk er det samme dyrlægen gør første dag katten skal have smertestillende så er det måske LIGE voldsomt nok og kalde det en overdosis smiley
    Det får alle katte hos dyrlægen på første dag hvor de starter med smertestillende ... tvivler på dyrlægen ville sige til mig jeg kunne gøre det hvis det var livs farligt...!

    Jeg gør ikke mere ved Gry nu, udover Hun skal have smertestillende her kl 11 igen, for intet hjælper eller bliver bedre af de råd jeg har fået.. og jeg vil bestemt ikke til og eksperimentere med lactulose uden min dyrlæge har været inden over...

    Vi kontakter dyrlægen imorgen og så må de hjælpe med og finde ud af hvorfor hun har så mange smerter og ikke kan komme af med afføring...

    Yderligere er min arm helt ok idag ... så helt rolig smiley


  • #25   21. jan 2018 Opdate på Gry:

    Hertil morgen tog jeg Gry med ned til katte Bakken hvor hun først tissede og bagefter kom af med afføring.. !

    Jeg er sikker på at det er det smertestillende der gør hun igen kommer af med afføring..
    Men rart og se hende komme af med
    Noget!

    Tak for alle jeres gode råd og
    Hjælp .. smiley

    Jeg kontakter dyrlægen imorgen tidlig smiley


  • #26   21. jan 2018 hvis du ikke kan komme af med afføringen vil du altså også få mega ondt i maven. tror mig jeg prøver det nemlig tit. fordi jeg får jern i forbindelse med rensningen af mit blod i dialysen. så kan jeg godt forstå hvorfor hun bider og kradser dig, når du piller hende bagpå. også selvom at du har haft dårlig erfaring med at din tidligere kat havde problemer bagpå, så er det ikke det at Gry har. hun har forstoppelse, og det skal der gøres noget ved

    fint at hun har haft affføring i dag. men det vigtigste er at få tarmene til at virke igen.

    det med dobbelt smertestillende, er gammeldags, siger min dyrlæge. det har vist sig at det faktisk ikke gør noget forskel. det virker ikke hurtigere eller bedre. så min dyrlægeklinik er gået væk fra det igen. det er indenfor de sidste 3-4 år at de gjorde det.
    men det kan godt virke som afføringsmidel... havde en kat som bare han så æsken med metacam så fik han tynd mave..
    metacam kan give mavesår, fik jeg lige at vide i fredags. Min kalle skal nemlig lige have 6 dage mere med metacam. så han får det i over 14 dage. så jeg skulle holde godt øje med ham. han må nemlig ikke begynde at kaste op.

    det at få taget temperatur... ja du får ikke mine til at stå stille. Og slet ikke hjemme, her kan man lige så godt opgive med det samme. Kender ikke nogen som frivilligt at stået stille. Og jeg har jo mødt en del katte, og har da også måtte tage temperatur mere end en gang. tror at det er noget andet når man er hos dyrlægen. for her er det oftes nemmere end hjemme hos en selv. men det er jo fremmende som gør det-
    så også her er Gry helt normalt

    det med at kattene slås er fordi Gry ikke har det godt. hun har ondt. Og hvis der er nogen som driller, ja så bliver man sur. bare tænk på dig selv hvis du har ondet et sted, så skal folk hellere ikke drille dig. jeg ville overveje at slå nogen hvis det var mig.

    godt at du lige kontakter dyrlægen i morgen.. så hun kan få gang i tarmene igen.
    det vil være fint hvis du foresætter med at give hende vådfoder med vand i indtil du har snakket med dyrlægen. så får hun væske


  • #27   21. jan 2018 Anja:
    Gry har fået taget temperatur før , i november bla hvor dyrlægen sagtens kunne , men selvfølgelig kan alle ændre mening , og har hun ondt der så vil man bestemt slet ikke have noget stukket ind smiley
    Ved bare ikke hvad dyrlægen vil gøre imorgen så, for synes ikke det er særlig fedt at dyrlægen må opgive det smiley

    Jeg måtte ringe til dyrlægen igen for en halv time siden , Gry har sovet hertil aften og da hun vågnede synes jeg hun var meget varm og hendes vejrtrækning var lidt hurtig..
    og hendes mave er stadig hård smiley

    Snakkede med dyrlægen og imens jeg snakkede med hende tissede Gry i Bakken , og det beroligede dyrlægen en del da hun var ude i og tænke noget med urin vejene, men mht Gry s andre symptomer, synes hun bestemt også at hun skal tjekkes hurtigt imorgen tidlig,
    Jeg måtte os godt komme nu hen til hende ( en anden dyrlæge der har vagten end min egen), men hun synes at så længe Gry spiser og drikker og har appetit og nu os tisser så mener hun godt det kan vente til imorgen, men jeg skal holde godt øje med hende her i nat, hun må ikke få det dårligere (kaste op, blive passiv osv) , for så skulle jeg ringe igen ...

    Åh ha , har ikke nerver til syge katte!

    Lige nu jagter hun stakkels Mille rundt i hele hytten , og det går ret vildt for sig , for jeg kan hører de hvæser og knurre af hinanden smiley håber snart de falder til ro.. !


  • #28   22. jan 2018 Opdatering på Gry:

    Vi fik en tidlig tid ved dyrlægen her kl 8:30, og dyrlægen kunne godt se Gry ikke var sig selv ..
    dyrlægen mistænker os forstoppelse/maveproblemer..
    Så de beholder hende til imorgen hvor de vil give hende væske i drop, da hun er en smule dehydreret og så tager de blodprøve på hende for og se hendes infektions tal, og hvis der ikke kommer gang i maven i løbet af dagen bliver det røntgen billede ..
    så min lille mis skal blive deroppe til imorgen ..
    smiley

    Men håber bare dyrlægen finder ud af hvad der er med hende smiley


  • #29   22. jan 2018 Årh Den den stakkel, men forhåbentligt kan dyrlægen hjælpe så hun snart er frisk igen.

  • #30   22. jan 2018 god bedring med hende. godt hun kom til dyrlægen smiley

  • #31   22. jan 2018 Tak for God bedring hilsner til Lille Gry smiley

    Snakkede med dyrlægen i telefonen om opdatering på Gry , og blodprøverne viste intet negativt og ingen infektion i kroppen.. smiley
    Glemte faktisk og spørge om hvad hendes temperatur havde været smiley

    Dyrlægen synes at de ville beholde hende til imorgen så hun kunne få noget væske indenbords og forhåbentlig også komme af med noget afføring smiley
    De mener bestemt det er en forstoppelse hun har fået sig smiley

    Nu bryder jeg mig bare ikke om tanken at lille Gry ligger helt alene oppe ved dyrlægen efter dyrlægen har fået fri smiley :-( mit lille pus smiley



  • #32   22. jan 2018 trøstekram herfra
    det er ikke sjovt at skulle undvære ens baby. og da slet ikke når de skal overnatte hos dyrlægen. har heldigvis kun prøvet det en gang - en kat med stoppe urinvej. men det var hårdt. især for katten. han var tidligere KV kat og havde boet der i 4 år, så han var IKKE til små burer. han nægtede at spise da han var indlagt. først da jeg kom begyndte han at spise.

    men det var godt at hun kom, afsted.


  • #33   22. jan 2018 Nej det er bestemt ikke sjovt og undvære dem smiley

    Os fordi dyrlægen snakkede om at hvis ikke hun var kommet af med noget inden de gik hjem idag, så ville de få taget er røntgen billede af hende , for og se om hun kan have spist noget som blokere...
    men hva så hvis billedet intet viser men at der i løbet af natten går noget galt med hende smiley

    Jeg gad egentlig godt og vide hvad proceduren er for dyr der skal overnatte hos dyrlægen til observation ?!
    Har dyrlægen kamera som hvor de kan holde øje med dyrene hvis noget bliver akut eller hvordan gør de?

    Kan huske engang da jeg havde nogle andre dyrlæge og med en kat med urinvejs problemer , da skulle hun os blive til observation natten over, og da dyrlægen ikke var tilfreds med hendes tilstand da hun fik fri og skulle hjem, tog hun katten med hjem og observerede den hjemme hos hende selv ... Det er service der vil noget smiley


  • #34   22. jan 2018 hos min bor den ene dyrlæge ovenpå klinikken, så det er hans job at tjekke indlagte dyr i løbet af aftenen/natten.

    men hvordan de gør andre steder, det ved jeg ikke.

    oftes så er forstoppelse "bare" forstoppelse pga væskemangel.
    men det kan også være noget at katten har spist så det sidder i tarmen og stopper. Det tror jeg så ikke at Gry har. For så ville hun ikke været på bakken overhovedet - og hun har jo været der nogle gange.
    så jeg er enige med dyrlægen at det nok er pga væskemangel at hendes tarme ikke rører sig. og det er noget de ser tit. især hos katte, da de er "dumme" til at drikke nok.
    så det skal nok gå.
    tror på at du får en frisk - lidt sur - ung dame hjem igen i morgen smiley
    og så skal du nok få arbejde igen - i kattebakken smiley


  • #35   22. jan 2018 Anja n:
    Tak for de beroligende ord smiley

    Og jeg synes bare forstoppelse ikke er noget dyr bør få, men ja det kan selvfølgelig ske .. synes jo bare jeg tit giver vådfoder og med ekstra sauce, og synes os nok jeg har set Gry drikke vand ret tit (dog ikke de sidste dage, men ellers)...

    Jeg har tænkt over om hun kan få forstoppelse af hvis hun ikke har følt hun kan gå på kattebakken i ro og mag?

    For vi har en kattebakke i kælderen som står 1 meter fra kattelemmen, og det har aldrig været et problem med nogle af de andre katte... men måske Gry ikke har følt sig tryg ved og sidde dernede ???

    Vi har dog os en katte bakke på øverst etage så hun har nok haft mulighed for og bruge en anden hvis det var ... men bare en ting jeg kom til og tænke på smiley


  • #36   22. jan 2018 det kan det faktisk også godt være. især hvis der er en kat udenfor som hun ikke kan lide, og som godt kan finde på at komme ind.

    det kan være et puslespil at få det hele til at gå op.

    min rosa fik i en periode forstoppelse flere gange. tror det var i løbet af vel ½ år eller der omkring. vi fandt aldrig ud af hvorfor. men hun fik det der actilax, og det virkede. til sidst kunne jeg mærke når hun begyndte og så var det bare at giv hende en dråbe og så var det det. Og lige pludselig var det væk igen. Og så kom det ikke mere. uden at jeg havde gjort noget anderledes.
    har dog prøvet at have en som led af væskemangel som måtte indlægges. men på det tidspunkt havde jeg influenza i flokken - 18 ud af 19 var på pencillin. han kom hjem samme dag.



  • #37   22. jan 2018 Forstoppelse kan meget vel opstå fordi katten holder sig for længe, altså hvis hun føler sig utryg ved at være på bakke i fred og ro.

  • #38   23. jan 2018 Ny opdatering på lille Gry smiley

    Snakkede lige med dyrlægen, og natten er gået fint, hun har tisset en masse pga væsken hun har fået, men er ikke kommet af med afføring endnu smiley
    Det vil sige at sidst Gry kom af med noget var søndag morgen.. smiley
    Dyrlægen fortalte at Gry virkede meget gladere og friskere og spindede og snakkede meget.. smiley

    Vi skal hente hende kl 13:30, og dyrlægen sagde at grunden til hun nok ikke havde skidt var at hun sad deroppe hos dem.. men jeg må nok indrømme at jeg vil ikke være tryg ved at få hende hjem hvis hun ikke er kommet af med noget endnu smiley

    Det er jo derfor vi afleverede hende droppe smiley

    Sagde så til dyrlægen at den anden dyrlægen der indlagde hende havde snakket om et røntgen billede hvis der intet afføring kom, og det sagde hende her , at det ville de stærke overveje hvis hun ikke får skidt i løbet af dagen inden vi henter hende ...
    hvor jeg har sådan : Tag nu det billede hvis hun har noget der blokere for hende smiley

    Synes det er synd hun ikke er kommet af med noget siden søndag morgen smiley


  • #39   23. jan 2018 Så fik vi hentet Gry smiley
    En noget friskere kat vi fik hjem end vi afleverede smiley

    Gry havde stadig ikke kommet af med afføring deroppe men igen havde hun tisset meget smiley

    Men vi nåede knap ind af døren så fandt hun katte Bakken og så kom
    Hun af med afføring x 2 ...
    Så hun har vist savnet sit eget kattegrus og kattebakke smiley

    Håber virkelig ikke vi skal døje mere med forstoppelse !!
    Jeg døjer selv med det pga irritabel tyktarm så ved hvor ubehageligt det er smiley



  • #40   23. jan 2018 godt at hører smiley godt at hun er hjemme igen, og at hun har brug for bakken smiley

  • #41   23. jan 2018 Godt der kom nr 2 smiley
    Jeg har før fået en kat hjem, som ikke en gang ville spise, men så snart den var hjemme, så gik det fint, så dyrlæge har tit ret smiley for min kat var det om det ville briste eller bære, hun havde fået sonde mad i 4 døgn, og nu skulle hun spise, som tegn på, at det gik fremad, eller hvis ikke så var aftalen, at hun skulle have fred.


Kommentér på:
Gry har forstoppelse ØV!

Annonce