{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.031 visninger | Oprettet:

Ragdoll eller hellig birma {{forumTopicSubject}}

Jeg var på katteudstilling i slutningen af sidste år. Jeg havde aftalt at mødesder med en ragdoll opdrætter. Jeg havde så også lejlighed til at se birmaerne.

Som jeg ser ser det, er birmaerne mindre, samme pels, lidt andre farver. Er der meget
Anderledes ved dem, eller ligner de hinanden meget?

For mig vil de par kg lettere som birmaerne er, være en fordel


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ragdoll eller hellig birma
  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 498
    #1   20. jan 2018 Det der næsten er vigtigst,er nok at undersøge deres temperament,for der er meget forskel.
    men det syntes jeg du skulle spørge opdrætter af Ragdoll og Birma om.
    du kan jo også læse lidt om racerne,og deres både udseende og temperament smiley


  • #2   20. jan 2018 Jeg har ikke mødt en rag, men har haft 4 bimser, og den ene er her stadig.
    Jeg syntes bimser er skønne, men har en del temperament i forhold til både Kurilian bobtail og Main coon, vil bimsen gerne bestemme selvom den er mindst smiley og kommer som segle godt af sted med det.
    Der er også forskelle inden for racen, så find gode opdrættere, som vil vise forældre dyrene frem, så du kan se temperamentet på de voksne.
    Jeg har haft 2 bimser med fantastisk nem pels, og 2 med en pels som stadig er dejlig men svær at holde, så spørg til forældrenes pels,,, ved så at Mitti's søster har en god pels, godt for det, for hun er i avl smiley men det viser også den forskel som kan være inden for et kuld.
    For mig er vægten også lidt afgørende, jeg kan bedre side med 4kg på skødet end 11 som Manne vejede, jeg har langt færre smerter i ryggen nu, end da jeg havde Manne, de mange kg påvirkede min ryg, så jeg gik med konstante smerter, og også når jeg sad med ham, men var jo vild med han og elskede hans kærlige sind.


  • #3   21. jan 2018 Hvis jeg spørger en birma opdrætter om birmaerne, så vil det for dem jo være den mest perfekte kat, eller hvad kan jeg forvente mig? Det er bare det jeg forventer. Det samme med ragdoll opdrætterne. Jeg syntes ikke rigtig jeg kan være bekendt at spørge den ene om den anden race og omvendt.

    Bruger birmaerne deres kløer mere end Ragdolls? Hvilken af de 2finder sig i mest?

    Ikke at de skal stå model til underlige ting, men at jeg pga mit handicap gør nogle ting på en anden måde og der vil jeg have den kat, der er mest medgørlig eller ligeglad.


  • #5   21. jan 2018 Helt enig med Lotte.

    Ud og besøg og snak med nogle opdrættere, i stedet for at spørge den om du skal vælge den ene eller den anden race, så stil spørgsmålet, hvad er det ved denne race du som opdrætter faldt for og som du mener er unikt for racen, for på den måde når du hører de forklaringer fra forskellige opdrættere så bør du kunne danne dig et billede af de 2 racer.
    Det er klart at en Birma opdrætter vil syntes Nielsen er fantastisk og perfekt, samt Ragdoll opdrætteren vil syntes det samme om Ragdoll, de vil heller ikke kunne sige hvilken der passer til dig, for de kender ikke dit temperament og levevilkår som du selv gør, så det handler om at du får dannet sig et billede ved at se og observere racen samt høre hvad folk der lever med racen har at fortælle om den, så du derudfra kan lave en liste med plusser og minusser, så du kan sige hvilke ting er vigtige for mig ved katten og hvilke ting er ikke lige så vigtige.

    Jeg har ikke nogen som helst erfaring med Ragdoll, jeg har en lille erfaring med Hellig Birma og jeg syntes de har et fantastisk sind, de er stille og rolige, ret robuste trods deres størrelse, de følger deres ejer nærmest som en hund, deres pels er dejlig og blød men kræver pasning, så det skal man jo være indstillet på, men sådan er det med alle langhårede og semi langhårede racer.


  • #6   23. jan 2018 Tak Lotte og Heidi, for de kloge ord. smiley

    Jeg har ikke prøvet at købe racekat, men endelig er der vel ikke den helt store forskel mellem at købe racekat og racehund. Det har jeg da prøvet nogle gange. Opdrætterene holder jo lige meget af dem. smiley

    Med hensyn til deres brug af de våben, hver mis har i vanterne, tænkte jeg om nogle racer ikke er så hurtige til at slå dem ud efter deres menneske, som andre er. Jeg vil gerne gøre det så let muligt for mig selv og for katten. Jeg kan ikke samle en kat op med begge hænder, da jeg skal holde mig fast med den ene. Så katten skal vendes til, at jeg kan få en hånd ind under den og støtte den under brystet på vej op. Hvis den så bliver bange eller sur, vil den nok bruge kløerne, eller bare sprælle. Mens den er killing, skal løft være en god oplevelse, uden uheld mm.

    Hende jeg har nu, kan være hurtig til at bruge dem, men hun er genbrugssag og var voksen da jeg hentede hende. Hende kan jeg ikke tage op.

    Ragdolls bliver jo betragtet som lad back katte, så jeg tænke at de vil tage det meste med ophøjet ro. Men ja selv indenfor den enkelte race, er de jo alle individer. smiley


  • #8   23. jan 2018 Jeg tænker at når det er sådan at du kun kan løfte Kate med en hånd, så er der også noget vægt af katten der spiller ind, Hellig birma er vægtmæssigt væsentligt mindre end Ragdoll, så det er nok også en faktor du skal tænke over.

  • #9   23. jan 2018 Nååå ja hvis du kun kan løfte med en arm, kan du så ikke gøre som jeg har gjort, med godbidder har jeg lært mine, at hoppe op hvor jeg banker med en pegefinger smiley vi har brugt det som leg, og de kommer , som regel, når jeg kalder, for de kan ikke blive ude, når jeg skal afsted.
    Det er praktisk at de kan hoppe op på noget, når de skal børstes, og de hopper selv op, nå jeg klapper på skødet, og siger min lokke lyd smiley og har kendt en som klarede 2 katte og livet i kørestol på samme måde.
    Men ja vælg en kat som ikke er for tung, og tænk på, at hunkatte tit er lettere i vægt en hankatte.


  • #10   25. jan 2018 Ja det er det jeg tænker på ved løft, at katten skal føle sig sikker, for ellers vil den jo væk eller måske blive sur.

    Jeg vil helt sikkert lære den at hoppe op, på dit og dat, alt efter hvad jeg vil med den. Den skal dog også kunne løftes.

    Jeg kan nok ikke komme langt nok ned, for at kunne få armen under hele katten og slet ikke bagfra. Det kræver også at mislingen, står mere korrekt for, end hvis jeg tager hånden rundt om og ned, og så få hånden så så meget ind under, så grebet bliver fast og støtter ca halvdelen af katten. Så længe den er killing, er det om at gøre det så meget, så den er helt tryg ved det, som voksen også.


  • #11   25. jan 2018 tror vi er unikke smiley manden er tidligere birmaopdrætter og vi har nu Ragdolls. Ja en kastrat vil typisk ligge fra 5 kg og op.... så det skal man have med, men igen så vil en ragdoll bare hoppe op og lægge sig ved dig/hos dig så nok ikke nødvendigt og s"samle den op"


Kommentér på:
Ragdoll eller hellig birma

Annonce