{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.280 visninger | Oprettet:

Fodring - Loppefrøskaller {{forumTopicSubject}}

Jeg blev anbefalet af dyrlægen til at give min kat loppefrøskaller fordi hun ikke får fiber nok i hendes foder.

Er der nogle der har forsøgt sig med det? Har i brugt hele loppefrøskaller eller 'pulveriserede'? Hvor meget har i givet? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodring - Loppefrøskaller
  • #1   26. jan 2018 Aldrig nogensinde. Jeg fodrer med fuldfoder, og det indeholder fint det, kattene skal bruge.

  • #2   26. jan 2018 Hvis hun ikke får fiber nok i hendes foder ville det bedste nok være at finde et andet
    Jeg har før prøvet med et fiber kosttilskud (Protexin Pro-Fibre) men det virkede ikke så godt (de spiste det ikke rigtig).


  • #3   26. jan 2018 Hun kommer også over på Royal canin senere. Men dyrlægen foreslog st prøve det her i en lille periode først smiley

  • #4   26. jan 2018 Så kan jeg godt se at det ville være bedst at tjekke om det virker smiley
    Lidt synd med Royal Canin (ikke nok animalsk protein og mange kulhydrater) men ellers tror jeg her er nogle gode råd:
    Pulver form virker bedst, bland det i vådfoder - man skal være obs på, at hvis de ikke får nok vand, så har det den modsatte effekt og kan give forstoppelse.
    Vær sikker på at det du køber er 100% løppefrøskaller og ikke indeholder andre ting, nogle mærker kan være gearet til mennesker og mæske indeholde ting beregnet til mennesker.
    Hvis katten kaster op ved brug af det, så stop øjeblikkeligt.
    Din dyrlæge burde kunne fortælle dig doseringen smiley
    Har dog fundet flere der anbefaler 1/8 teske, 2 gange om dagen.
    Det kan tage op til 72 timer før det virker og hvis der ikke er de store ændringer kan du prøve at give lidt mere hver gang, måske 1/4 teske


  • #5   26. jan 2018 Det er noget jeg selv har overvejet i forbindelse med at min Luna kan have lidt problemer med for hård mave smiley

  • #6   26. jan 2018 Jeg ville egentligt også helst beholde hende på det foder hun får nu. For det vil hun gerne spise. Men der er jo åbenbart ikke fiber nok i (jeg har absolut ingen forstand på det)
    Royal canin har hun fået for flere år siden, men hun gider ikke spise det hvis det ikke bliver blandet med noget andet.

    Men dyrlægen viste mig hvilke produkter hun ville anbefale, så jeg tænker at jeg nok hellere må rette mig efter det. Hun har trods alt mere forstand på det end mig smiley


    Jeg har købt loppefrøskallerne i pulverform. Jeg vurderede at det var nemmest at ‘skjule’
    Hun har fået det her til aften i en lille dose med blandet i noget mousse. Og det røg lige ned. Heldigvis!


  • #7   26. jan 2018 Jeg har hørt de fleste faktisk rigtig godt kan lide det, flere af det tørfoder jeg har kigget på har det også i smiley det hedder psyllium husk
    Desværre er dyrlæger ikke uddannet i ernæring, så det kan være rigtig svært med det foder de anbefaler. Heldigvis kan man se på indholdet hvad præcis der er i som skal hjælpe.
    Med for lidt fibre ville jeg, simpelthen, tilføje lakseolie og loppefrøskaller i pulverform.
    Kan du sende et link til det foder du bruger nu eller hvad det hedder? Nogle gange kan det være fordi de ikke drikker nok vand


  • #8   26. jan 2018 Det hun får nu hedder Chicopee castrate som bliver blandet lidt op med Chicopee 3-flavour (også kaldet gourmet) smiley

    Dyrlægen anbefalede: Royal Canin senior Consult stage 1 balance
    Eller Vetpro senior (hvis jeg ønskede et lidt billigere foder)


  • #10   27. jan 2018 Well hun måtte til dyrlæge den anden dag fordi hun havde meget ondt. Det viste sig at hendes anakirtler var irriterede og faktisk dobbelt så store som de burde være. Derudover var der lidt betændelse i. Og det kan opstå ved at de ikke bliver ‘stimuleret’ nok når katten skider. Altså fordi der er for lidt fiber i. smiley


    Wow. Det er da godt at de har lavet sådan et mirakelmiddel.. smiley


  • #11   27. jan 2018 Jeg kommer faktisk til at tænke på.
    Her om vinteren får hun lidt poesie mousse to gange om dagen.
    Måske hun spiser mindre af tørfoderets så og derved ikke får så mange af de fibre? smiley hun spiser ikke voldsom meget om dagen. Men har hele tiden adgang til vand og tørfoder

    Men Der er jo praktisk talt intet fiber i mousse? smiley


  • #12   27. jan 2018 Analkirtlerne skal da bare tømmes så eller i værste fald fjernes. I naturen spiser katte kød, og kød er der ikke meget af i RC.

  • #13   27. jan 2018 De blev også tømt men dyrlægen sagde at årsagen kunne være for lidt fiber.

  • #14   27. jan 2018 Hmm det er heller ikke ret ofte, at det sker, at en kat har fyldte analkirtler. Mine får en god varieret kost, og jeg har aldrig oplevet det.

    Men jeg går ikke efter fibre som sådan, kun at de fodres godt og varieret.


  • #15   27. jan 2018 Jeg har heller ikke været ude for det. Men jeg tænker måske det er moussen ‘skyld’

    For hvis nu vi siger at hun spiser 3 gange om dagen (tørfoder) men her i vinter har fået mousse også. Så erstatter hun vel 1-2 af hendes måltider med mousse. Og derved får færre fibre (der er kun ca 0,5 % fibre i)


  • #16   27. jan 2018 Det kan jeg ikke tro. Her får mine vådfoder 2 gange om dagen. Derudover har de tørfoder stående.

  • #17   27. jan 2018 men hun spiser jo mindre af tørfoderet når hun får vådfoder? Og hun spiser jo ikke meget i forvejen

  • #18   27. jan 2018 Katte bør reelt set slet ikke leve af tørkost. Men se det er en helt anden diskussion. smiley

  • #20   28. jan 2018 Jeg ved ikke om hun har tynd mave. Nu får hun loppefrøskaller, men det hun kom af med dagen efter dyrlæge var bestemt ikke tyndt. Men der havde hun heller ikke skidt fra hun var til dyrlæge om eftermiddagen til om aftenen dagen efter.
    Men hvis hun får fibre nok, så forstår jeg ikke hvad problemet så er?


  • #22   29. jan 2018 Hun bliver 12 her lige om lidt smiley
    Jeg har også læst mig frem til at der ikke er ret meget forskel på de to fodre der. Men dyrlægen kendte ikke til Chicopee så hun må bare være gået ud fra at der ikke var meget fibre i når kattens krop reagerer sådan.


    Men jeg forstår bare sket ikke at hun anbefaler Vetpro senior i stedet for RC (hvis jeg ville have billigere foder) men der er kun 2,5% fibre i. Det er da er dårligt byt


  • #24   30. jan 2018 Nejnej. Men hun bør da kende til de to typer foder hun har i butikken. Jeg syntes bare det er et voldsomt stor spring fra Vetpro til RC. Hvis hun virkelig mener den har brug for flere fibre smiley

  • #25   30. jan 2018 Men det opstår vel ved at katten dels har haft lidt ‘tynd’ mave sådan på ‘normal’ vis hvis du forstår? smiley

  • #27   31. jan 2018 Det var også det jeg tænkte! smiley
    Nu må vi se. Hun skal til tjek på mandag hos dyrlægen. Nu har jeg da lidt mere viden om det, så jeg ikke bare hopper i med begge ben når dyrlægen siger noget smiley
    Tusind tak for hjælpen!


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #29   31. jan 2018 Motion kan også gøre en forskel for kattes automatiske tømning af analkirtler. Når katte bliver ældre, drøner de ofte mindre rundt og dermed "masseres" analkirtlerne mindre på grund af den mindre bevægelse.

    Godt at tjekke, at mængden af fibre og især drikkevand er ok, men det lyder det bestemt til er tilfældet hos Dig. Hvis Din kat gider, så leg mere med den, så den bevæger sig mere.

    Jeg glæder mig til at vide mere om, hvordan det går!

    De allerbedste hilsener

    P.S. Jeg ved ikke hvordan det er nu, men i "gamle dage" blev vordende dyrlæger undervist i foderlære ang. alle mulige og umulige dyrearter - Foderplaner blev lagt og de forskellige næringsbehov blev beregnet hos de forskellige dyr (dyrearter, drægtige>< ikke drægtige, syge ><raske, hårdt arbejdende><rolige dyr o.s.v.)


  • #30   31. jan 2018 Hun bevæger sig absolut ikke meget. Hun sover helst. Og bevæger sig faktisk helst kun ud hvis det absolut er nødvendigt.
    Hun har altid både mad og vand til rådighed.
    Og gider sket ikke st lege xD dog tager hun dagligt ræser ture i huset. Men det rækker jo ikke langt smiley


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #31   31. jan 2018 En enkelt ræser-tur i ny og næ er meget bedre end ingen motion smiley

    Prøv om Du kan hitte på noget, der giver hende mere motion - leg er naturligvis godt, men det er skattejagt, trapper eller en tur ud i haven/på fortovet (evt. i snor) også!

    Bruger hun kattebakke eller går hun uden for?

    Hvis hendes afføring tilsyneladende er nem at komme af med og er formet som "pølser" skal Du IKKE ændre hendes foder, men forsøge at få hende til at bevæge sig mere

    De allerbedste hilsneer


  • #32   31. jan 2018 Det er selvfølgelig bedre end ingenting xD

    Hun går udenfor smiley


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #33   31. jan 2018 Kan hun vaske sig overalt, eller er det et problem, at komme til "bagi"?

    De fleste katte klarer selv analkirtlerne med motion, god kost og ved at slikke sig. Har hun overhovedet et problem, eller er Din dyrlæge faldet over et "tilfældighedsfund", som katten selv ville have ordnet dagen efter?

    Jeg har ikke forstået, hvorfor hun kom til dyrlæge i 1. omgang...

    De allerbedste hilsener


  • #34   31. jan 2018 Hun kan nemt selv nå om bagi smiley

    Hun kom til dyrlæge fordi jeg troede hunbhavde en byld deromme (det har hun haft flere gange før) og aftenen før havde hun meget ondt. Så jeg skyndte mig at få en tid til hende dagen efter. For hvis det var en byld så skulle det jo gerne ordnes husrtigst muligt (gangen før nåede den at sprænge og det var absolut ikke sjovt for hverken kat eller jeg)

    Der konstaterede dyrlægen så at det var analkirtlerne det var galt med. Og de blev ‘tømt’ samme dag. Her spurgte hun ind til hvilket foder min kat får. Men det virkede ikke til at hun kendte til det. Og konstaterede at min kat måtte mangle fibre. Og at jeg derved skulle give hende loppefrøskaller eller RC.


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #35   2. feb 2018 Hvordan går det nu? smiley

    De allerbedste hilsener


  • #36   2. feb 2018 Hun er stadig på smertestillende. Men jeg kan ikke umiddelbart mærke ‘noget forkert’ bagi på hende smiley

    Hun er igen som hun plejer. Sliksulten, kælen og skide doven. xD

    Jeg prøvede at give hende loppefrøskaller i starten (før jeg fandt ud af fiberindholdey i foderet) det fik en i 4 dage om nu gider hun ikke spise det mere. Så pt bliver hun fri. smiley


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #37   2. feb 2018 Rigtig god weekend smiley

    De allerbedste hilsener


  • #38   7. feb 2018 Er det husk du skal bruge? Hvis det er, så er det noget mange har gode erfaringer med

  • #39   7. feb 2018 Det var det hun anbefalede. Men jeg skal ikke bruge det mere. Jeg har i samråd med dyrlægen konstateret at hun ikke behøver flere fibre i foderet

Kommentér på:
Fodring - Loppefrøskaller

Annonce