{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.388 visninger | Oprettet:

Internat kat stjæler mad {{forumTopicSubject}}

Kære I
Måske kan nogen hjælpe. Vi har for 5 dage siden købt en ny lille kat (6 måneder) fra internat. Hun er nysgerrig og livlig og vil rigtigt gerne lege med vores “gamle” kat (2år). Hun blev steriliseret på internatet for 6 dage siden.
Jeg undrer mig blot over at hun spiser virkeligt meget - i en grad hvor vi nu ser os nødsaget til at gemme al mad væk. Hun havde igår afføring på kattebakken 5 gange! (Vores gamle kat går i haven, så det kommer ikke fra ham). Hun har 2 gange forsøgt at “stjæle” gammelt wienerbrød. Første gang lå det på køkkenbordet i en bager pose. Anden gang var det puttet i en tætlukket plastpose. Begge gange har hun kradset hul på emballagen og spist en pæn portion af wienerbrødet. Hun går desuden på bordet og spiser af maden hvis man vender ryggen til et øjeblik - det drejer sig om pasta med kødsovs, Chips, børnenes slik mv. Herudover går hun i skraldespanden når hun ser sit snit.
Begge katte har tørfoder stillet til rådighed døgnet rundt (som hun gladeligt spiser af løbende) og de får vådfoder om aftenen. Når de får vådfoder glemmer hun alt om rangorden og opfører sig som om hun aldrig har fået mad - det er simpelthen umuligt at give vores gamle kat maden først, da hun overrumbler ham, så de skal være i hver deres rum hvis det skal lykkes. Herudover tømmer hun hans rester efter hun har spist sit eget.
Jeg har aldrig oplevet en kat som var så opsøgende i forhold til mad (og menneskemad). Er det normalt? Og kan det bare være fordi hun har været vant til at få menneskemad? Eller har hun måske ikke fået nok mad der hvor hun kommer fra? Og i så fald hvordan hjælper vi hende så bedst?
Ifølge internattet kommer hun fra en familie med børn, som måtte aflevere hende pga. flytning, og mere kunne de ikke sige. Hun lader ikke til at være bange for os og er faldet fint til i huset, men nyder ikke rigtigt at blive kælet og trækker sig hurtigt. Hun reagerer på høje lyde så som toiletskyl og løbende børn, og stikker af. Hun er spinkel, men det er en killing vel ofte? Man kan tydeligt mærke brystknoglen og knogler i nakken.
Jeg er fortvivlet for vi synes at hun er virkeligt sød, men hun kommer bare til at ændre meget i vores husholdning hvis alt mad skal gemmes væk.
Håber at nogen kan give os nogle gode råd (vi er lidt nye katteejere, som kun har haft katte gennem 2 år, men har haft hund gennem hele livet og kat som barn)...
Mange hilsner
Signe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Internat kat stjæler mad
  • #1   28. jan 2018 Hun lyder som om hun har nogle af de samme issues som min Sofus. Han blev fundet på motorvejen, smæk fuld af orm og så sulten at han næsten åd sig ihjel kort tid efter jeg fik ham. Da han havde fået 3!! orme kure var han endelig fri for orm og begyndte at få et mere normalt forhold til mad, men han er stadig virkelig vange for at skulle sulte her 5 år efter. Mine har tørfoder stående døgnet rundt og får vådt 3-4 gange om dagen. Det har hjulpet så han ikke voldæder som han gjorde tidligere.....

    Måske har hun ikke fået mad nok det tidligere sted, måske har hun traumer fra før hun flyttede ind hos de tidligere ejere. Der er mange muligheder og det er umuligt at få svar. Måske hjælper det hvis der står tørfoder forskellige steder i huset og så vådfoder i mindre portioner flere gange om dagen. Jeg har købt timer skåle så mine kan få hvad enten jeg er hjemme eller ej. Måske har hun orm? Forventer dog at internatet har behandlet den slags, men som sagt havde min dreng så voldsomt et angreb at det krævede flere kure.


  • #2   28. jan 2018 vil også sige at der nok skal nogen ormekure til og så forbered dig på at hun altid vil have et skørt forhold til mad. Vores ene (Maxi) spiser også alt. Både broccoli, brød og pasta hvis hun får chancen. Ingen af vores går så på bordene (for det har de lært de ikke må), men hvis hun måtte - stjal hun med arme og ben. Helt sikkert.

  • #3   28. jan 2018 Det lyder til at hun måske ikke har fået hvad hun havde brug for det tidligere sted, eller måske har skullet kæmpe for maden. Og ja så er der desværre bare katte som har et helt forkert opfattelse af mad, men jeg syntes det lyder meget som om hun har været vant til at hvis man ikke var hurtig til at spise så fik man intet eller meget lidt, måske har de tidligere ejere haft andre katte eller måske en hund som har gjort at der ikke var fred til at spise, det med hun hurtigt bliver skræmt af høje lyde kan måske være fordi børnene i den tidligere familie har været hårde ved hende.

    Og så igen i har haft hende i 5 dage hun skal lige lære jer, lydene, duftene og jeres rutiner at kende, det tager mere end 5 dage, for nogle katte kan det tage nogle måneder.
    Der er også det faktum at hun har været på internat, afhængigt hvormange hun har været der så kan det også flosset nerverne på en følsom kat.

    Men faktum er at nogle katte bare ikke kan lade være med at stjæle mad, uanset om de er sultne eller ej, om de har mad til rådighed eller ej. Man må som familie lære at indordne sine rutiner efter det og lægge al mad i bøtter eller andet hårdt og fast som katten ikke kan åbne, det er en rutine i må i større i hjemmet eller acceptere hun stjæler, det er svært men sådan er det jo med rutiner.

    Min søster havde en kat fra internat med samme problem, han stjal kage, brød, frugt ja stort set alt han kunne bare det lå på køkkenbordet om det var pakket ind eller ej, var ligegyldigt han flåede bare posen op hvis det lå i pose, store det i en bøtte eller dåse og han kunne lugte det så forsøgte han også og ofte er de kommet hjem til en bøtte som lå på gulvet, væltet ned af katten og forsøgt brudt op, dog aldrig med held, og ja han havde rigeligt mad stående fremme, fik dåsemad morgen og aften, han manglede intet, han kunne bare ikke stå for fristelsen.


  • #4   28. jan 2018 Sofus har boet her i mere end 5 år og han løber stadig panisk hvis vi går for hurtigt. Han blev fundet da han var 10 uger gammel og har boet her fra han var 11 uger (kender godt loven nu, det gjorde jeg ikke dengang) så det er ikke sikkert det lige går over. Det betyder dog heller ikke nødvendigvis at hun får det forfærdeligt for evigt. Sofus ligger gerne og snorker på mig og nyder livet, trods hans panisk stikken af, hvis vi går for hurtigt

  • #5   28. jan 2018 Nogle traumer kommer katte ikke over. Min Smilla blev efterladt/ kasseret som 3-4 måneder gammel, hun kan også fare sammen og blive voldsomt forskrækket over den mindste lyd, men omvendt kan huset nærmest lyde som om det falder samen om hende uden hun reagere, hun er 5 år så nogle oplevelser forlader bare ikke kattens hukommelse, men når man bare ved det så kan man bedre omgås det og berolige katte hvis man få forskrækket den.

  • #6   28. jan 2018 Hun er godt nok sød men hun har nok lidt problemer med mad. Det kan være meget overvældende når man ikke har haft sådan en mis før. Jeg synes godt internatet kunne ha rådgivet jer bedre så i vidste hvad hun har med sig. Jeg har kun haft en voksen fra internat hun måtte fodres i eget rum når de fik vådt og hun blev ved med at tage den anden kats mad . Hun var 4 år. jeg gav mine våd mad i hvert sit rum som fast rutine for det blev netop totalt kaotisk og den anden kat nåede aldrig at få andet end et par mundfulde. Man synes jo også det er synd den anden kat ikke kan spise i fred. Går det jer på så skil dem af når de får vådt. 5 dage ændrer ikke noget som Heidi skriver så giv hende noget tid . Min datter har en på 11 år fra internat som har mad traumer fordi han har sultet, han er langsomt blevet bedre men er stadigvæk meget fokuseret på sin mad. Jeg tror Heidi har ret de glemmer ikke bare alle traumatiske oplevelser men det kan blive bedre . Min datters kat stjæler ikke mere og går heller ikke på bordet men det tog lang tid. . Jeg tror godt hun kan blive kælen. I den alder gider de ofte ikke kæle så meget før de er trætte og har lagt sig og slapper af .

  • #7   28. jan 2018 det sker altså tit med internatskatte. de har jo en fortid med sig, og det kan være mange ting som gør at de bare er madhug.
    har selv arbejdet på internat i flere år, og har mødt en del af dem.
    Oftes går det over når de finder ud af at der er mad når de er sulten. for tit er de bange for at maden forsvinder uden at de har fået noget/nok. men der går lidt tid inden de finder ud af det.
    selvom at hun kommer fra en familie så er det ikke sikkert at hun har fået det hun har haft behov for.
    det med fødevarer. Her må I vænne jer til at gemme det væk, eller lægge det i bokse. jeg har selv fået en som går efter frosten kød. hun spiser ikke råt kød. men det er åbenbart sjovt at sjæle det. har også en som tager nybagt brød/kager. så vi har måtte overveje hvor vi har tingene stående.
    har selv 4 katte fra internat og de har alle været madhug i det første stykke tid. lidt forskelligt fra kat til kat. men nok gennemsnit i 1-1½ mdr før de fandt ud af de fik mad.

    jeg tror når hun falder til så vil hun også finde ud af med maden. Og så slapper hun mere af
    det med at stjæle, tjaa... måske går det over måske ikke. Men prøv at gem det væk så vidt det er muligt


  • #8   28. jan 2018 Min datters kat, som har haft det som blommen i et æg, hele sit liv ( kommer direkte fra opdrætter) er lige så Dan når det kommer til mad, han stjæler med arme og ben, man skal ikke vende ryggen til tallerkenen, så mangler der noget smiley han er godt i stand, og hopper på alle borde smiley hvor fabi har haft flere hjem, og er en tynd dreng, og faktisk halvbror til tyksakken, har finere maner og nøjes med den mad han får, og de har altid tørfoder stående og vådt får de 1-2 gange om dagen, og Loke æder hvad han kan, og man skal lige stå vagt så fabi får mad ro, han spiser ikke så hurtigt.
    Ja mine egne drenge snupper også fra hinanden, husk katte er ikke som hunde, altså ikke en rangorden som du kan holde vis fodring, jeg sætter begge skåle på en gang, ellers giver det problemer, men killinger spiser meget og får stor frihed af den voksne kat, jeg har ikke oplevet at de gamle har sagt fra før de 6-9 mdr, så er det ikke alt som tolereres.
    Men jeg ville nok også give en ordentlig omgang ormekur, så du er sikker på, det ikke er det smiley


  • #9   28. jan 2018 Kære alle - mange tak for jeres svar. Vi må nok hellere se om vi kan få lokket en ormekur ud af dyrlægen! Og så må vi vist have tålmodighed. Jeg tror at I har ret i, at hun evt. Ikke har fået lov til at spise i fred der hvor hun kommer fra - havde slet ikke tænkt på det som en mulighed... Idag jagede hun vores gamle kat væk fra maden ved at knurre af ham:o tror at al fodring må ske hver for sig fremover:)
    Jeg ville også ønske at vi var blevet vejledt bedre - vi troede egentligt at vi havde styr over situationen, når nu hun “bare” kom fra et hjem som måtte aflevere hende pga. flytning. Tænker måske at give internatet noget feedback, men de har jo nok prøvet det så mange gange før... Håber at maden er det eneste vi får problemer med, for føler ikke helt at vi er erfarne nok til at tage os kærligt af en kat hvis der opstår andre problemer med hendes adfærd... Bare hun nu ikke kommer til at kue vores gamle kat - det vil jeg næsten ikke kunne bære.
    Vi hænger i og håber på det bedste:)
    Tak for jeres hjælp - og ikke mindst for den gode tone:)


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #11   31. jan 2018 Idéen om at bruge foderskåle med timer på (tidligere i denne tråd) er RIGTIG GOD! Giv begge kattene en lille portion vådfoder i en almindelig madskål og øs resten op i timer-skålene, som skal åbne efter få minutter HVER gang de får vådfoder.

    Den nye kat skal have maden i samme rum som Jeres "gamle" kat, men 2-3 meter fra den gamle kats madskåle (med og uden timer - timer-skålen for at Jeres "gamle" kat ikke føler sig forbigået). Den nye kats madskål skal stå tæt på dens egen almindelige madskål, så katten skal passere sin egen mad i timer-madskålen for at nå over til Jeres "gamle" kats mad.

    I den første tid skal I blive i nærheden og sige "NEJ!" uden dramatik, hvis/når hun forsøger at overtage Jeres "gamle" kats mad.

    Det har i hvert fald hjulpet mig med at berolige min forvildede hunkat, som var fuldvoksen og MEGET glubsk, da hun flyttede ind hos os.

    De allerbedste hilsener


  • #12   18. feb 2018 Kære Signe. Det samme gøre mine to dejlige katte også. ALT hvad der kan spises lige fra kager til bacon og flæskesteg skal gemmes væk ellers tager begge mine katte sig for af retterne. Et godt eksempel, før aftenmaden skal jeg på toilet, hvis aftenmaden står frit tilgængelig er det sikkert som amen i kirken, at begge katte tager for sig af retterne.
    Mine katte for rigeligt tør/våd foder, men de synes min mad er mere spændende smiley


Kommentér på:
Internat kat stjæler mad

Annonce