{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
857 visninger | Oprettet:

Tøsen snart 11 år {{forumTopicSubject}}

Om 19 dage fylder Tøsen 11 år, jeg fatter det faktisk slet ikke, tænk at der er gået så lang tid, og få blot 2 år siden troede jeg slet ikke at hun ville nå dit 10 år, men det gjore hun og der er sket utroligt meget med hende blot indenfor det sidste år.
Jeg tror næsten alle her ved at hun har gigt, både i hofter og led på alle 4 ben, hun er desværre også svært overvægtig, men på trods af det så har hun det bare super godt, hun viser ingen tegn på smerter, hun får også sinde daglige tilskud mod gigt i led, og det må hjælpe hende utroligt godt, for hun hopper stadig op på både kradsetræ, seng og sofa ude besvær, ja selv vindueskarmen i stuen klarer hun uden besvær når blot min fodskammel stå rigtigt så hun kan sætte af på den, jeg har dog bidt mærke i at køkken vinduet i bliver besøgt særligt ofte mere, så tænker der skal en lidt højere skammel til derude, hun har altid hele dit liv brugt en skammel for at komme i vindueskarmene, hun har aldrig været særlig god til at hoppe højt, så det er der intet nyt i.
Men der hvor jeg aflæser at hun har det godt er at den gammel tossede kat pludseligt kan begynde at lege med en stofmus, eller en papirkugle fuldstændigt uopfordret hvis hun passere den på gulvet, hun har aldrig været en kat der leget specielt meget med mindre man opfordrede hende til det med en snor eller drillepind, den hopper hun også stadig på hvis man lokker, men inden for det sidste år er hun begyndt i ny og næ at lege selv, ikke længe men det er også lige meget, bare det jeg kan se hun har det godt, så er jeg fuldt tilfreds.

Jeg ved jo at en dag så kan hun ikke længere og jeg ved jo ikke hvornår den dag kommer, så jeg nyder hver dag med hende og nyder når hun leger og trives. Mange mener måske at hun burde have sagt farvel og at jeg ikke gør nok eller noget ved hendes overvægt, og det er også korrekt, jeg har opgivet og det har jeg i samråd med dyrlægen,fordi hun har gigt som hun har, så vil det være en større belastning for hendes led at motionere hende end overvægten er, og hun får så lidt mad som hun kan så det er aktiviteten der skal slås på hvis hun skal slankes.
Hun får ikke smertestillende og det er der jeg sætter grænsen, så længe hun har det godt og det måler jeg på at hun ikke ændre adfærd negativt, hun er ret god til at fortælle hvis hun har en dårlig dag, men smertestillende er der endnu ikke brug for, og så længe hun ikke har behov for det, så får hun lov til at leve livet i det tempo hun vil, jeg kommer ikke til at holde hende i live med smertestillende medicin, den dag bliver den dag jeg tager den tunge gang og siger farvel til hende, det bliver en hård dag, men jeg ved dagen kommer men forhåbentligt varer det længe endnu.

Jeg vil egentligt ikke noget med dette, blot fortælle at på sådan en råkold vinterdag der glæder jeg mig over mine 2 rovdyr der ligger på hver sin varme plads og sover, trods de ikke elsker hinanden så trives de og lever under samme tag i nogenlunde fred og fordragelighed når ikke der lige farer en djævel i Smilla smiley

God søndag til jer alle smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tøsen snart 11 år
  • #1   4. feb 2018 hi hi så er min gamle Sille ikke helt så tosset. Hun tonser rundt efter mus og bolde. er begyndt at lege med Kida (min killing). hun er altå 14 år i år. men tror selv at hun er blevet killing
    har også en med gigt. Han har så haft det i 4-5 år nu. Han har ændret sig rigtig meget det sidste ½ år. han er kun på canosan. Han har dog haft perioder hvor han har fået smertestillende. men det var før han begyndte på canosan. har også prøvet foder men det syntes jeg ikke har virket. han er så så uheldig at være kronisk forkølet efter en omgang influenza for vel 6 år siden.
    men han har haft en lang periode hvor han kun har været på 1 sal. så her kort før jul begyndte han lige pludselig at komme ned. og nu er han begyndt at komme ind i stuen for at hygge når vi ser tv. nogen han slet ikke har gjort i de 3½ år vi har boet på langeland.
    ham har jeg også haft tanken om aflivning oppe og vende. Men så går det jo fint og han forbedre sig. ja så er der jo ikke rigtig et behov for det.
    så vi tager en dag af gangen.
    han bliver også 14 år i år


  • #2   4. feb 2018 Fantastisk Anja N, så er det ikke bare Tøsen der pludselig opfører sig som en killing i ny og næ.
    Tøsen fik ved røntgen konstateret gigt da hun var 8 så vidt jeg husker, men allerede året tidligere da hun fik konstateret løse knæled sagde dyrlægen at hun havde fremskreden gigt både for og bag.
    Så jeg har også vidst det i en del år, men hun har kun fået tilskud mod det i 2-3 år.
    Jeg startede også med canosan men en dag så ville hun ikke spise dem frivilligt mere og jeg måtte se mig om efter en anden løsning, så nu får hun Arthroflex, som indeholder det samme som canosan men er en flydende sirupsagtigt variant, canosan er en bid bedre men det nytter jo ikke når katten ikke vil have det, Arthroflex kan jeg blande i dåsemaden og hun har intet imod smagen, samt hun fungere på det, så det er den løsning vi vælger.

    Det er dejligt når vores gamle katte liver op igen, så ved man de trives, katte skjuler jo deres smerte og at de ikke har det godt, men når man kender dem så ser man på deres adfærd hvordan de har det, og jeg syntes Tøsen er god til at fortælle om hun har en god dag eller ej.


  • #3   4. feb 2018 sådan er Speedy også.
    han har da også dage hvor canosan ikke rydder ned. men så tager vi bare en pause i en uges tid, så er han klar igen. Hos ham sker der ikke noget ved at jeg holder pauser en gang imellem. det er jo i kroppen i længere tid efter at man stopper.

    endelig har speedys bror cinnamon også gigt. det er kommet efter en skade på hoften (en dum unge som var bange for katten, valgte at sparke ham istedet for at gå væk..??). men endnu har det ikke været påkrævet at gøre noget. Har haft et par gange hvor han har haft ondt så får han smertestillende. har fast smertestillende stående. det er dyrlægen god til at give mig ekstra af. smiley Ikke at de skal leve af det. det er s.. for usund smiley

    sille har "kun" et problem - manglende tænder. Hun har 5 tilbage - fr tandløs
    men hun er blevet helt vild i varmen/kulden. det sjove er dog at hun først er begyndt at lege sådan efter jeg fik Kida her i efteråret. så lige nu har jeg to killinger... smiley


    profilbillede
  • #4   4. feb 2018 Dejligt når ens gamle kat har det fint, trods skavanker.
    Mmmm gå i barndom smiley bare de ikke bliver senile smiley nej man må nyde kattene mens man har dem, og det er fint, at have en aftale med sig selv, om hvornår nok er nok, det kan andre ikke bedømme, slet ikke ud fra en kort beskrivelse her inde.
    Min grænse er også kronisk sygdom som kræver daglig medicin, jeg har prøvet at behandle så længe, at jeg idag syntes det blev mere for min skyld, at jeg ikke kunne indse, at det måtte slutte,,, så man skal ikke dømme andre på hvornår man skal sige farvel.


  • #5   4. feb 2018 jeg har faktisk haft en som blev dement
    det er noget mærkelig noget. han glemte at spise. kunne ikke huske at han lige havde været ude. han glemte at vi skulle sove.
    til sidst efter at han ikke havde spist i 3 dage , valgte jeg at nu var det slut

    han blev 15+. vi kendte ikke hans rigtige alder, så det var sådan cirka


  • #6   5. maj 2018 Hej Heidi. Så lige tråden. Hvor er det skønt at det går så fint med Tøsen. Tænk 11 år. Mine. Sally og Tilde bliver 4 og 8 om lidt. vildt som tiden går

  • #7   5. maj 2018 Ja det er utroligt som tiden går, her sidst i maj bliver Smilla 6 år, jeg fatter ikke at hun allerede bliver 6 år, hun opfører sig stadig som en stor killing fra tid til anden smiley smiley

  • #8   5. maj 2018 he he vores ved heller ikke at de rent faktisk ikke er killinger mere smiley det er bare vildt som tiden går

Kommentér på:
Tøsen snart 11 år

Annonce