{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.394 visninger | Oprettet:

Er jeg den eneste??? {{forumTopicSubject}}

Jeg går og har en drøm om at forkæle mine to katte med kvalitets foder. Det første problem er prisen på Hills, eukanuba, royal canin, snabella, Aurion. Det eksperterne sige at det billige kattefoder indeholder de livsvigtige vitaminer, mineraler mm. Så det er grunden til at mine katte får Føtex/Faktas det billige kattefoder.
Jeg har lavet en kattebuffet med tør/våd foder med tilhørende vand og A38. Er jeg helt galt på den?!! Hvilket mærke vil i anbefale?
Hvilket mærke giver value for money? Forstået på den måde, at kiloprisen er lav og kvaliteten i top.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er jeg den eneste???
  • #1   26. mar 2018 Du kan ikke opgøre foder i godt og dårligt på denne måde. Hill's, Royal Canin osv er ikke nødvendigvis godt foder. Selvom det er pivdyrt.

    Og desuden skal du se på, hvor meget katten spiser nu på dårligt supermarkedsfoder vs hvor meget den spiser på godt kvalitetsfoder, og hvor meget katten så lægger i kattebakken (også en udgift).


    Jeg bestiller kattemad hos zooplus. Mine får Porta 21 Heaven (50%), Iams anti-hairball (25%) og Bozita Large (25%). Regner du ud i kilopris, er det ikke meget dyrere end whiskat og co., især ikke taget i betragtning af, at katten skal spise meget mere af disse mærker, før den har indtaget det, den har behov for.


  • #2   26. mar 2018 Hej Susanne tak for dit indlæg. Jeg vil tage dine parametre med i mine overvejelser mht. Til køb af kvalitetsfoder.
    En anden ting kan du måske fortælle mig hvorfor mine katte er totale vilde med Whiskas foder???
    Når der kommer Whiskas i madskålen grovæder begge katte som en i h.lvede smiley


  • #3   26. mar 2018 Hvorfor er børn vilde med slik?

    Whiskas har sukker i det meste af deres foder. smiley


  • #4   26. mar 2018 Hej Susanne. Nu er jeg uddannet hjemkundskabs skolelærer. Slik indeholder meget sukker. Sukker har ifølge eksperterne samme vanedanende egenskaber som nicotin og derfor er det ikke kun børn men også undertegnede voksne, der kan være dybt afhængig af slik. Bland selv slik om fredagen er for mig ugens højdepunkt smiley

  • #5   26. mar 2018 Jeg har fået at vide af 2 dyrlæger, at der er for meget salt i eks. Whiskas og lign. så derfor er det bedst at tilsætte lidt vand.

    Mine ville ikke vælge Whiskas - de er åbenbart ikke til den slags sukker.
    Se dig omkring på www.zooplus.dk eller den tyske, det er sommetider billigere: www.zooplus.de
    Køb nogle prøveposer og se hvad katten vil indtage.

    Selvom kornfrit er meget moderne, er der absolut ingen herhjemme der vil have det, hverken vådt eller tørt.
    Det er vigtigst at katten trives på sit foder smiley


  • #6   26. mar 2018 Porta 21 er faktisk kornfrit, men jeg blander to slags kornholdigt foder i. smiley

  • #7   26. mar 2018 jeg køber alt mit foder på den tyske zooplus.
    bruger royal canin tørkost, og får en sæk til ca 300 kr uden porto. mine elsker det og trives på det.
    har prøvet flere forskellige slags, men rc er bare det eneste som alle 13 kan lide. har flere kræsne katte, så man skifter ikke bare.
    vådfoder er en helt anden sag. køber vel 10-15 forskellige slags hver mdr. har flere som har bestemte mærker som de helst kun spiser. men boxita og Max´s er noget de får hver dag. men er ikke hys med hvad det lige kommer i skålene af vådfoder. for det køber jeg endelig mest fordi de skal have væske. en god måde at få ekstra væske i katten

    du skal finde noget som passer din pengepung - og din kat.
    hold øje med magnesiumen - det skal være lavt. det skader nemlig nyrerne og giver urinvejsproblemer. så så lav som muligt. i vådfoder skal der slet ikke være det

    se på mængden af foder katten skal have pr dag. fx skal de have over 120 g whiskas hver dag for en kat på 4 kg. Samme kat skal have 65 g royal canin. så her kan man sparer en del. det hænger sammen med omsætligheden i foderet - noget man ikke bare lige kan se. men jo mere ind - jo mere ud.
    om du vælger kornfrit eller ej. her er lige så mange meninger som her er brugere her inde. jeg vil ikke anbefale kornfrit. min dyrlæge vil hellere ikke. Men der er mange herinde som bruger det.

    det du bør gøre er at få nogle prøvepakker og så lade kattene være med til at vælge. det er det vigtigste. det er nemlig dumt at købe sig fattig i noget kattene slet ikke gider at spise.


  • #8   26. mar 2018 Nu vil jeg udfordre dig en lille smule... smiley
    Du skriver at problemet med kvalitets foder er prisen... Jamen har du regnet kiloprisen ud?? Jeg kan lige stille et lille regnestykke op, hvis man nu vælger et rimeligt kvalitetsfoder såsom Maxi zoos Select gold som oveni er kornfrit , det koster 450 kr for 10 kilo, der er i runde tal 45 kr pr kilo, og det er når det ikke er på tilbud, hvilket det er jævnligt. Så kan vi tage Whiskas som du selv nævner, det koster ca 40-42 kr pr kilo, de er nemlig så smarte at de ikke fører store poser, jamen hov så er prisforskellen jo ikke voldsom. Men her kommer så næste regnestykke, for hvor meget Whiskas skal din kat have for at føle sig mæt kontra hvor meget skal du have af kvalitetsfoder for at føle sig mæt??? Hvis man ser på foder anvisningerne bag på poserne så vil man se at Whiskas ofte anbefaler 80-90 gram daglig for en normal vægtig kat, hvor kvalitets foder anbefaler 60-70 gram, jamen allerede der har vi jo hentet de par kroner som kvalitets foder er dyrere. Næste aspekt vi skal have fat i er hvor godt optager katten fodret, altså hvor meget kommer ud i den anden ende?? Ofte ser man at katte der får supermarkeds foder ikke optager fodret særligt godt og også derfor spiser mere, dermed kommer der også mere ud af bagenden på katten, dette hænger sammen med at der er alt for mange kulhydrater i det billige foder, det svarer til at vi spiser lyst brød 24/7.

    Jeg tror at grunden til at folk syntes at kvalitetsfoder er dyrt er fordi de skal betale en rimelig stor sum penge for en stor pose, men de glemmer hvor lang tid posen holder, til eksempel kan jeg fortælle at min hunkat på 10 kg hun spiser ca 1,5 kg tørfoder om måneden ( det er løsligt udregnet) dertil får hun ca 100 g dåsemad om dagen, så i runde tal så vil en pose med 10 kg holde i ca 6½ mdr. Det vil sige at det koster ca 70kr om måneden, køber man Whiskas så skal man bruge tæt på 2 poser om måneden til ca 40 kr pr pose hvilket ender med en pris på 80 kr i runde tal.

    Af dåsefoder kan man købe de billige fra Aldi til 5 kr, det er udemærket kvalitet uden korn og sukker, så de er væsentligt mere fornuftige end Whiskas og mange andre ret dyre supermarkeds dåsefoder.

    Men vigtigst af alt når man vælger foder til sin kat, er at finde et foder som katten kan lide og som den fungere på, man ser lyn hurtigt om katten fungere, dens pels er den første indikator, en pelsen blank, fælder katten, har katten skæl?? Hvis pelsen er mat og fedet, fælder katten meget og har katten oveni skæl, så fungere katten ikke på fodret, men er den blank og fælder kun minimalt ( udover når der skiftes til sommer pels) så fungere katten sandsynligvis fint på fodret.


  • #9   27. mar 2018 Kære Heidi og andre jeg er ked af at sige det. Jeg køber ikke Whiskas som grundfoder til kattene, men her hvad jeg køber til kattene
    1 .Vores Kattefoder fra Føtex til 15 kr per Kilo
    2. Budget vådfoder til 5 kr per 400 gram
    3. Budget Gourmet 100 gram til 2 Kr
    4. Faktas Oksekød tørfoder til at blande op med til 11kr kilo
    4. Whiskas 100 gram til 12 kr som godbidder en gang imellem.
    Det skal siges at jeg er uddannet hjemkundskab skolelærer og hermed beskæftiger mig professionelt med kost og ernæring. Og jeg har et brændende ønske om at blive klogere på kattens ernæring og hvilket foder, der er bedst for mine katte. Derfor er jeg glad for alles indspark her i tråden. smiley


  • #10   27. mar 2018 På diverse kattesider snakker man meget om “Digestibility” hvor meget et givent foder bliver udnyttet når det bliver fordøjet. Når der f.eks er mange grøntsager eller stivelse i et foder, så har det en dårlig digestibility fordi katte simpelthen ikke er lavet til at udnytte grøntsager bedst muligt. Katte skal helst bruge en stor mængde protein, en moderat mængde fedt og en lille bitte mængde kulhydrater. Det er forholdsvis nemt at gennemskue om der er for mange grøntsager i eller ej (det skal helst være så langt nede på ingredienslisten som muligt, og helst ikke være for mange typer, som f.eks kartoffel, majs, hvedestivelse og whatnot)
    Desværre er der rigtig mange producenter som giver en slags falsk sikkerhed når man læser på protein %. Dels kan katte, ligesom mennesker, ikke udnytte vegetabilsk protein optimalt, og dels så skal katte også have ordentligt protein. Ordentligt protein er “human-grade” allerhelst. Dvs. der skal helst ikke stå (f.eks) kød og animalske biprodukter (kylling 4%). Det er oftest slagteriaffald eller kød som ikke egner sig til at mennesker kan spise det.
    Nogle produkter er dog gode, selvom der står kød og animalske biprodukter - f.eks hvis der står:
    Kød og animalske biprodukter min. 70% (Hjerte, lunge, tunge og strubehoved).
    Det er vigtigt at det er udpenslet hvor mange procent der rent faktisk er “kød”.

    Det med prisen nævner de andre også -
    Der er mange mærker på markedet, og især det behøver ikke være dyrt for at være godt.
    F.eks bruger jeg selv MAC’s vådfoder og Happy Cat tørfoder (Happy Cat er ikke så godt, men Akio tåler ikke rigtig fisk og fjerkræ, så det er det eneste produkt jeg har kunnet finde indtil videre) + MAC’s monoprotein tørfoder.
    MAC’s spiser mine to 200g af om dagen.
    Mens de spiser 5 kg tørfoder på 2-3 måneder.

    Jeg kan helt klart anbefale at fodre med noget kvalitet.
    Du kan undgå rigtig mange dyrlæge regninger, især overvægt er et kæmpe problem hos katte.
    Jeg har gode erfaringer med at købe prøvepakker når man skal finde et godt produkt smiley
    Her er nogle af de mærker jeg kan anbefale:
    Bozita vådfoder
    MAC’s vådfoder og tørfoder
    GranataPet vådfoder
    Grau vådfoder (kornfrit)
    Catz Finefood vådfoder
    Feringa vådfoder
    Cosma Nature vådfoder (fuldfoder) og snacks
    Thrive Complete vådfoder og tørfoder
    Terra Faelis vådfoder
    Animonda Carny vådfoder
    Taste of the Wild tørfoder
    Optima Nova tørfoder
    Orijen tørfoder
    Nutro tørfoder





  • #11   27. mar 2018 Basically, det du fodrer med nu er det rene slik -

  • #12   27. mar 2018 Men virkelig fedt at du gerne vil vide mere om katte ernæring smiley

  • #13   27. mar 2018 Det manglede da bare smiley tak for dit indlæg Ida. Jeg har lavet en screenshot med dine forslag til kattefoder. Som du også skriver så vil jeg købe nogle prøvepakker til kattene og se hvor meget de spiser og hvor meget der ryger igennem systemet og ud smiley

  • #14   27. mar 2018 Ups, skulle da vist lige huske at sige, at når man skifter foder skal det foregå over længere tid (så man blander lidt efter lidt mere af det nye i det gamle). Men at give dem lidt og se om de vil spise det er ok smiley jeg har haft virkelig mange dåser som måtte overgå til mine forældre eller Inges Kattehjem haha, katte kan være virkelig kræsne!
    Det kan godt være svært når de er vant til at få en helt anden slags mad


  • #15   27. mar 2018 Vær lige obs på Cosma, Thrieve vådfoder og eks. Porta 21. Der står klart på dåserne at det er tilskudsfoder og ikke fuldfoder.

  • #16   27. mar 2018 Thrive Complete er et fuldfoder, det står på etiketterne smiley

    Men ja, mange af Cosmas er ikke fuldfoder, dog er tun varianten. Kan ikke huske om der er flere, men de er også lidt dyre.


  • #17   27. mar 2018 Jeg plejer at sige, at proteinindholdet helst skal være over 30% og stamme fra kød (ikke korn), og fedtprocenten skal være over 20%. smiley

  • #18   27. mar 2018 Hej Ida og jer andre. Jeg havde planlagt en tur til
    Maxi Zoo og Pet world med min ven i morgen. Jeg har kikket begge forhandlers hjemmesider igennem de har et vredt og bredt udvalg af Rc, hill's, kingsmoor, lams, Eukanuba og Arion rundet regnet 70%. Er det fordi ovenstående mærker sælger bedst? Den gode nyhed er at de også har de mærker som i har forslået. Her tænker jeg på:
    1. Select Gold
    2.bozita
    3.happy Cat
    4.taste of the wild
    5. Orijen
    Jeg ved godt at kvalitet koster penge og jeg vil som foreslået købe nogle prøvepakker af ovenstående før jeg hiver 500kr ud af budgettet for 10 kilo kvalitetsfoder smiley


  • #19   27. mar 2018 Lige en sidste ting som burde kommenteres er det indlæg fra eksperten. Er ham her gået fuldstændig galt i byen smiley

    profilbillede
  • #20   27. mar 2018 det er fordi de glemmer at det man skal bruge er omsætligheden. det er den eneste "rigtige" måde at sammenligne foder på.
    kender dog den test. og giver ikke en pind for den smiley

    når du finder det rette foder, så vil du også opleve en forandring hos dine katte. Pelsen vil blive mere skinnende.
    mine naboer har fået to katte her i efteråret. Og de fik også "et godt foder" fra foderstoffen. men mine naboer bruger også royal canin (de køber det igennem mig). og efter et par mdr så fik de to smukke meget blanke misser. før var deres pels meget mat og grå.


  • #21   27. mar 2018 Hvis jeg fodrer med RC, så kaster mine katte op, deres pels bliver mat og kedelig, og nogle af dem får problemer med skæl. Der er ikke nok protein og fedt i RC.

  • #22   28. mar 2018 jeg har haft en som ikke måtte få fed mad, så det passede fint damen med rc

    dem jeg har nu trives også på det. har ikke fundet andet som alle kan lide - og nægter at sulte dem smiley har mistet en kat så det nummer gør vi ikke igen
    det eneste som var nogenlunde in var kingsmoor killing - og tror ikke at de lige behøver at få killing - og slet ikke de store drenge på 10 kg smiley

    men heldigvis så findes der så meget foder at man skal nok finde et som passer børnene smiley
    min internatsleder nægtede at foder med andet end hills. jo en gang smuttede hun på kornfrit med det resultat at hun fik en kat med foderallergi. så var hun tilbage på hills. jeg syntes overhovedet ikke om hills. de katte jeg fik på kv fik også hills, og kunne tydelig se en forskel på dem efter et par mdr på rc. smiley


  • #23   28. mar 2018 Her bliver de ikke spurgt, om de kan lide det. De må spise eller sulte. smiley

    Ej selv mindre populært foder ryger med ned, når det blandes med foder, der er et hit hos misserne. Min oplevelse er, at jo færre forskellige slags de får, jo mere sart mave har de. Og killinger fra mig skal ikke have en sart mave. smiley


  • #24   28. mar 2018 Det er nok det eneste vi ikke har heri i huset - sarte maver. Det på trods af at hovedfoderet er RC.
    Men katte er forskellige, nogle mere selektive end andre smiley


  • #25   28. mar 2018 Åh med 15 katte så må de være så selektive, de vil være, hvis de ikke spiser, hvad det giver, så må de undvære. smiley Jeg kan jo ikke servere 15 slags pga. det. Det er nok, at de får 6 slags tørfoder og 4 slags vådfoder.

  • #27   28. mar 2018 Tusind tak for linket Lotte. Den vil jeg da nærstudere ved lejlighed smiley

  • #28   28. mar 2018 Jeg kikker meget på indholdet i foderet og missernes behov. Jeg foretrækker sukkerfrit foder for deres tænders skyld. Jeg har en med sart mave som får Arion sensibel tørkost. Ellers får de alle Royal Canin steralized samt multifit vådfoder fra Maxi zoo, som er en god kvalitet til rimelig penge og som også er sukkerfrit. Maxi zoo har smags garanti på alt foder, så du har mulighed for at prøve dig frem. Derudover fanger de alle mus hver dag og får friske proteiner. De har alle en flot blank pels.

Kommentér på:
Er jeg den eneste???

Annonce