{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.046 visninger | Oprettet:

Fordomme om indekatte {{forumTopicSubject}}

Lidt om mig selv, jeg er en pige/dame på 27 år som har haft kat de sidste 9 år har en skøn huskat som jeg har haft de sidste 9 år, jeg bor i en lejlighed med min kæreste. Jeg har stor interesse i katte og det er også min baggrund for at jeg gerne ville komme herind.

Mit første indlæg synes jeg skal handle om indekatte og fordomme som ejer af en indekat har jeg mødt diverse fordomme, fx at det er synd at de ikke trives og dig og dat og ja kan da ikke afvise noget det ikke passer men det kommer meget an på hvad ejeren gør for at aktivere katten. Jeg har selv masser af kradsetræer i højden som min elsker og en indhegnet altan som er et hit.

Hvad mener i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fordomme om indekatte
  • #1   31. mar 2018 jeg har mødt samme fordomme fordi jeg har næsten indekatte. mine har løbegård. - en ret stor en af slagsen.
    ærlig talt så er jeg totalt ligeglad med hvad andre sig, bare jeg ved at mine katte har det godt.jeg forsøger at udbrede fordelen ved at have løbegård. begyndte faktisk da jeg var på kv. her havde vi inden problemer med at sælge katte som indekatte. Men vores internatsleder har selv indekatte - avler og udstiller katte.

    jeg har faktisk ikke nogen problemer med indekatte, eller katte med adgange til løbegård. faktisk ville jeg ønske at flere ville vælge de løsninger.
    men nej folk har mere travlt med at " det er kattens natur at gå løs". tænker så bare det er jo ikke kattens natur at møde en bil... Og tænk på alle de sygedomme, skader, mm som man udsætter katten for. hvis så man ikke lige vælger at få neu katten så er man skyld i uønsket killinger..

    det vigtige er bare når man vælger at have indekatte, at katten ikke har prøvet andet.

    men har da hørt mange mærkelig fordomme omkring katte. især da jeg var på kv. her mødte man jo mange forskellige mennesker


  • #2   1. apr 2018 Jeg får af og til at vide, at jeg mishandler mine katte, fordi de kun er inde. Her er det pt. kun hankattene, der kan komme ud i en lukket løbegård.

  • #3   1. apr 2018 jeg mødte en dag en dame som også havde løbegård. hun var blevet meldt til DB fordi det var synd at katten skulle side i bur. så nu ture hun ikke længere sætte den derud. Og ud skulle den bare ikke.
    folk er s.. mærkelige


  • #4   1. apr 2018 Jeg har kun mødt positivitet over mine katte, som er indekatte, med adgang til min lille lukkede have, naboerne snakker med dem ved hegnet og er glade for, at de ikke render i deres haver.
    Jeg bor så tæt på landsonen og her er mange løse katte, og mange er irriteret over dem, men det er jo kun boligforeninger som har regler om den slags.


  • #5   2. apr 2018 Jeg syntes faktisk ikke jeg møder så mange fordomme mere hvad angår indekatte, det er ligesom blevet mere almindeligt at have indekatte.
    Jeg var selv 2 huskatte en på 11 og en på snart 6 år, de er begge indekatte, jeg har haft løbegård men den er pt medtaget og vi er igang med at i fjerne hele haven til dem i stedet for, så det skal nok blive godt, men det er et større projekt så det tager noget tid.

    Jeg vil sige den største fordom jeg nok møder er at der er ret stor forståelse for at man har racekatte som indekatte, men man er lidt mere undrende når man fortæller at det er almindelige huskatte man har.... Så stiller jeg gerne modspørgsmålet der hedder, hvorfor er en huskat mindre værd end en racekat??? Ja købsværdien er måske mindre, men den følsesmæssige værdi er jo den samme, det svarer vel til at man ikke skulle elske sine børn lige meget. En kat er en kat uanset om der er stamtavle eller ej, og elsker man katte så er det det vigtigste, ikke købsprisen..

    Jeg vil dog indskyde på falderebet at jeg absolut ikke er fanatisk med indekatte Vs udekat, for selvom jeg holder mine katte inde på egen grund, så elsker jeg at få besøg af naboens katte, de er søde og snaksagelige samt de sørger for at holde musebestanden nede omkring min grund, så de må hjertens gerne være her og jeg ville faktisk syntes det var ærgeligt hvis ikke jeg kunne møde en kat i naturen fra tid til anden, jeg syntes det er hyggeligt, jeg personligt har bare mistet for mange katte til trafikken til at jeg ønsker at blive ved, jeg vil gerne have en gammel kat og ikke bekymre mig om, om katten nu kommer hjem efter sin gåtur.

    Men fordomme vil der nok altid være, særligt fra den som enten aldrig har haft kat og fra den som kun har oplevet gårdkatte, min indstilling er at så længe katten trives, så er det ikke synd og man opdager nemt om katten trives.


  • #6   5. maj 2018 Tak alle sammen fantastisk at høre jeg ikke er den "eneste" der møder disse fordomme jeg er personligt selv træt af dem men lader dem flyve ind af det ene øre og ud af det andet igen.

  • Amanda K
    Amanda K Tilmeldt:
    apr 2020

    Følger: 1 Svar: 1
    #7   10. apr 2020 Husk nu på at det udelukkende nogenlunde kan gå hvis katten fra fødsel har været vant til at være inde og aldrig kendt til andet. Ellers ER det nemlig mishandling. Men så skal den helst også have en anden kat til selskab + meget legeplads og stimulering. Men selv i dette tilfælde, hvor man faktisk kan opfylde disse nødvendige betingelser for en indekat, skal man huske at man har trænet dyret til noget som er stik modsat dens natur. Hvis man bor et sted hvor der er så meget trafik at man ikke kan lukke katten ud på nogen måde (og hverken har afgrænset have eller altan), burde man måske overveje om det i virkeligheden er et egoistisk valg at få en kat (man ville jo heller ikke få en hund hvis man aldrig kunne gå tur med den). Mange glemmer nemlig at kæledyr er et privilege og ikke en ret.

    Det er ikke en fordom, bare ganske almindelig fakta som man vil få af vide hos enhver kompetent dyrlæge/dyrehandel.


  • #8   10. apr 2020 Amanda, hvad så med alle de hittekatte, der bliver fundet UDE, kommer ind, bliver neutraliseret mm. og solgt som fuldt ud velfungerende indekatte? smiley

  • #9   11. apr 2020 Nu har jeg så en inde—og enekat smiley . Hun er købt med dette som betingelse.

Kommentér på:
Fordomme om indekatte

Annonce