14. jun 2007 Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 5 Svar: 13
Langhårs evt. klipning {{forumTopicSubject}}
ja jeg har her i mandags fået to dejlige perser katte som ellers skulle aflives. dem er jeg allerede blevet utroligt glad for. Men, de skal i løber af de næste uger vænnes til også at være udenfor, og derved rejser sig et problem. Ofelia(som ikke er oprettet her) bryder sig ikke så meget om at blive børstet, og som bekendt har persere jo rimelig lang pels, og som jo nok også er bekendt, er der ofte rimligt beskidt uden for. Derfor er mit spørgsmål nu, om man evt kan trimme en perser, og/eller om i har nogen gode ideer til at gøre hende mere børsteglad. Jeg vil jo absolut helst at hun beholder sin flotte pels på
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 10 Svar: 171
Men gå langsomt frem med børsten så hun bliver fortrolig med den.ellers ved jeg det ikke.
feb 2005
Følger: 18 Følgere: 17 Katte: 4 Emner: 83 Svar: 634
maj 2005
Følger: 20 Følgere: 18 Katte: 4 Svar: 231
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Katte: 6 Emner: 11 Svar: 1.784
Vi har selv en blanding, som er indekat, jeg ville aldrig byde ham, at han skulle gå frit udenfor med den pelspleje det så yderligere ville give. Herudover er der alle de andre grunde til at holde sin kat indenfor, som gør, at det aldrig har været overvejet, at nogen af vores katte skulle være fritløbende.
Men er perser er efter min bedste overbevisning ikke skabt til det frie liv, det er en kat, som har det bedst sammen med sine mennesker indendøre eller i en afgrænset løbegård.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Mine bekendte har to, og de bliver klippet (ikke super-kort) hvert forår - og de nyder det, både at blive klippet og at spurte rundt og fange fluer og klatre i træer.!
Du kan evt. få dem "løveklippet", så de beholder halen og det meste af kraven, og det ser faktisk ret charmerende ud. Så kan du evt. nyde deres pelse om vinteren.
jan 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 8 Svar: 130
tja "problemet" med perserer er vist at deres næse er blevet avlet for flad og for høj, hvilket gør at der ikke er plads ved tårekanalerne. de løber over og de sætter sig som slim ved øjnene. til sidst er øjnene helt klistret til og katten kan sidde med lukket næse og øjne og kan INTET gøre ved det...
Det er en trist drejning den ellers så smukke race har taget. For 50 år siden var den næsten lige så langnæset som en skovser og maine coon... det kan man bare ikke se i dag!
jan 2007
tja holder nu på at hvad man ikek ved, har man ikk ondt af... de første 14 år af mit liv var jeg ikke klar over at der der fandtes mere end tv2 og dr1- det var nemlig alt hvad jeg havde prøvet..
en kat der får opfyldt sine behov indenfor med plads til at lege og klatrer savner ikke "det store udenfor", hvis det aldrig har prøvet det..
en perser er hovedsageligt avlet frem til at være indekat! pelsen tillader næsten ikek andet - ja der findes pragteksemplarer som ikek kræver det store, men mange ville have en chance som fritgående..
Hvis persere skal ud ville løbegården nok være ideel... (som det er for alle katte!) en perser KRÆVER daglig pleje og som fritgående er det svært at give den det!
jan 2007
stakkels smukke race - synes desværre at perseren har mistet lidt af sin skønhed..
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 4 Svar: 25
jun 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 5 Svar: 13
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Katte: 6 Emner: 11 Svar: 1.784
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
Langhårs evt. klipning