{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.493 visninger | Oprettet:

Hvad er der galt med en huskat? {{forumTopicSubject}}

Jeg plejer ALDRIG at se katteannoncer på G&G, men nu havde jeg en annonce der åbenbart fik den til at spytte alt frem med katte.

Jeg så en rigtig fin Maincoon blanding - det jeg så var en stribet huskat og eftersom den var voksen, så var det så tydeligt, at det var en ganske alm. huskat og ingen MCO.

Skulle jeg måske oprette Freddie som Norsk Skovkat blanding? Aldrig i livet, for når det er så langt ud i familien, så er det meget mere en huskat end en blanding.

Hvad har den almindelige huskat dog gjort??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er der galt med en huskat?
  • #1   17. jun 2018 Ja de er da lige så gode som racekatte, ja de er jo en race, så alle de fertile racekatte ødelægger egentlig den oprindelige huskat.
    Men de har åbentbart nogle gode gener, for generelt så ligner huskatte jo sig selv,,, altså når det ikke er en kraftig blanding,,, men det forsvinder igen, for huskattegenerne overlever åbenbart bedst.


  • #2   17. jun 2018 Jeg bliver bare harm, når det bruges som salgsargument fordi MCO åbenbart er meget populært.

  • #3   17. jun 2018 det lyder jo finere smiley
    folk har måske ikke råd til at købe en med stamtavle.

    men i mine øjne så er alle katte uden en stamtavle en huskat. Også selvom at man måske ved hvad der kunne være i. så nemt er det



  • #4   17. jun 2018 Ja jeg undre mig også hver gang jeg ser en annonce hvor der står halv MCO eller MCO uden stamtavle og ser et billede der tydeligt viser en huskat hvor man absolut ingen sammenligning med en MCO ser. Men det må jo handle om udbud og efterspørgsel nogle må jo være dumme nok til at hoppe på den og hellere ville købe en kat de får at vide er en MCO en en sød dejlig huskat.
    Folk vil åbenbart gerne narre sig selv for at lyde finere eller noget, jeg fatter det ikke.


  • #5   17. jun 2018 Tjaa, herinde ændrede jeg engang Bamse og Mickey til Europe.

    Det var nemt og gik glimrende lol


  • #6   17. jun 2018 Jeg har selv haft begge dele Perserkatte med stamtavle og nu her huskatte. Sådan som jeg oplevede mine Perserkatte, så var loyale til undertegnede, men når fik gæster og Perseren lå på sofaen. Så var det et slagsmål uden lige. Perseren ville ikke flytte sig og hvis gæsterne ville sidde ved siden af den. Så kom klør 5 frem og en masse hvæsen. Tværtimod så er mine huskatte meget imødkomne og elsker mine gæster. Man kan lege og kæle med mine huskatte. Derfor foretrækker jeg huskatten. Snobberiet med racekatte og stamtavler giver jeg ikke meget for.
    Her et lille indblik i min hverdag med huskatten smiley
    Mvh.
    Fredericia


    profilbillede
  • #7   17. jun 2018 Kald huskatte og blandninger det de rent faktisk er. At kalde dem en eller anden race er både en omgang vrøvl, løgn og snobberi.

    Jeg har to huskatte og tre Maine Coon. Coonerne har selvfølgelig alle stamtavle. De er alle lige søde og sociale


  • #8   17. jun 2018 tænker også at der stadig er nogen som tror på at hvis katten har et M i panden, ja så er det en maine coon.... smiley smiley smiley smiley

    den "regle" passer bare ikke. for har en siam, og han har et flot M i panden. Til trods for at han faktisk har stamtavle


  • #9   17. jun 2018 Jeg har en huskat, og jeg er stolt af min dreng. At jeg så kalder min den anden for en mco blanding, det er Fifés skyld, da de siger, at han ligner for meget en racekat til at kunne bedømmes som huskat.

    Jeg er dog mega hamrende træt af at få smidt i skoene, at jeg er tavlesnob. Var jeg virkelig tavlesnob, havde jeg nok ikke engang selv fået killinger med blandingskatte, og ej heller selv have både mindst en huskat og en blanding i huset sammen med mine racekatte.


  • #10   17. jun 2018 Det er som om man er nødt til at have en huskat hvis man har katte med stamtavle. Så har man bare en lillebitte chance for ikke at blive kaldt snobbet.

  • #11   17. jun 2018 Det bliver jeg kaldt i flæng alligevel, selvom jeg har huskat. smiley

  • #12   17. jun 2018 Til Lena. Det er et frit land vi lever i. Du skal ikke føle dig tvungen til at købe en huskat fordi du er bange for Janteloven. For mit vedkomne vil jeg købe en Siameser(thai katten) fordi undertegnede er thailænder og vi er stolte og elsker vores racekat. Den afspejler den thailandske ynde og sjæl. Og det ene skal passe med det andet smiley
    Mvh
    Fredericia


    profilbillede
  • #13   17. jun 2018 Fredericia

    Folk plejer også at holde bøtte når de får at vide der befinder sig huskatte her i huset

    Jeg regner med de synes det er pinligt lol


  • #14   17. jun 2018 smiley smiley så må jeg være rendyrket snob smiley jeg har kun haft racekatte, og det er et bevidst valg jeg har taget, og der er flere grunde til det, bla vidste jeg, at mine katte skulle være indekatte, de første var kun inde, jeg havde ikke have eller altan, men de kom med i kolo, når det var varmt nok, og så hyggede de sig i en løbegård.
    Jeg vidste så også, at jeg faktisk havde katteallergi, så jeg skulle også være sikker på min reaktion, mine døtre havde MCOer, og jeg elskede dem, og fik først kat, da det vare gået godt i næsten 2år, og jeg stadig kunne være sammen med dem, men jeg syntes de var store og tunge, og jeg skulle kunne slæbe dem ned fra 1sal, op løb de selv, så fandt jeg ud af, at en jeg kendte havde bimser, og besøgte hende en del gange, før jeg fik Birk, og havde en bagdør åben, så han kunne bo ved min datter, hvis det gik galt, for min regning selvfølgelig.
    Senere har jeg så også haft MCO, var flyttet i rækkelejlighed med have og har en bimse og en kuril nu.
    Hvis jeg skulle have en kat mere ( det skal jeg ikke) så ville jeg vildt gerne prøve en rex kat, med kort pels, men har faktisk valgt den fra, både da jeg fik Manne, Røde og Mitti, fordi jeg ikke kan byde den det rigtige hjem, og den ville nok ikke blive i min have, og være mere aktiv end mine langhårede katte? Men skulle jeg vælge ny kat ville den også være med tavle, og mindst 1 år gammel.
    Huskatte har jeg haft som barn, og har reageret på de hjem jeg har været i med huskat, men ved også jeg reagere noget når der kommer ny kat i hjemmet, men det forsvinder ret hurtigt.


  • #15   17. jun 2018 Jeg har fuld respekt for dem som vælger en racekat og siameseren er i mine øjne utrolig smuk - men som jeg har forstået det, så vælger de også selv hvem de gider at snakke med smiley

    Om opdrættere har huskatte eller ej er jeg bedøvende ligeglad med - men kald en spade for en spade! Jeg har da 2 stk. med et M i panden - yes, Elvis minder meget om den Main-huskat der var til salg, så jeg tror da lige at ham og Freddie skal "ophøjes" til MCO.

    Vil man sælge en vare (det er det jo) så vær ærlig omkring det. Jeg valgte ikke Freddie fordi "Mormor" var NFO, men fordi han var køn smiley Den sundeste kat jeg har herhjemme er den med den dårligste opvækst, 16 uger i en busk og kattemad a'la det der var på lager - det er ham der er stærkest! Freddie har klippekort til dyrlægen og Lucas kostede mig 4500 kr. for at blive udredt i januar og han har det godt fordi han overholder "diæten".

    Jeg sælger jo heller ikke et par shorts som kort nederdel vel? smiley


  • #17   18. jun 2018 M er jo bare “tabby” markeringen. Det har frustreret en del bengal opdrættere ved jeg, i mange år, fordi tabby genet er så dominerende. Det er også derfor at Bengaleres pletter ikke følger med i generationerne særligt længe - da tabby genet er dominerende.
    Generelt synes jeg er at det er for dumt når folk falder for “halvt Maine coon” (som jo er virkelig populære) mens vi ved, at hvis de har Maine Coon i linjen og vedkommende har været pisse ligeglad med reglerne omkring opdræt, så kan de sagtens have HCM og andre genetiske lidelser.
    Jeg synes også det er rigtig ærgerligt at mange mennesker vil have kat (eller for den sags skyld også hund) som har noget race, men som man ikke vil betale den fulde pris for. De fleste bliver jo snydt og ender op med syge dyr eller dyr som aldrig har været i nærheden af racen. For mig viser det bare hvor lidt man generelt ved om hvad det vil sige at bære opdrætter. Jeg har en mistanke om at folk tror man bare tager to katte og så får killinger i en lind strøm. Jeg har ikke tal på hvor mange gange folk har spurgt mig om jeg ikke skal have killinger på mine - De tror at man “bare” kan gøre som man vil. Og har ingen respekt for den tid og arbejde der er lagt i at forbedre racen og forsøge at avle sygdomme ud af den.
    Folk lader sig snyde fordi de godt ved hvad de vil have men vil ikke betale for det.

    Jeg tror at racekatte, for mange, er et symbol på status. Psykologisk vil det skabe misundelse og mange som føler den misundelse vil prøve at nedgøre personen som forårsager den. Det er ofte derfor (for mig at se) at man nedgør racekatte, fordi man i virkeligheden gerne selv vil have statussen. Det er en menneskelig ting og vi gør det med ALT. Man skal dog huske at status symboler variere fra menneske til menneske og det vil oftest være fra ens egen omgangskreds at misundelsen opstår.
    Så derfor tror jeg mange er villige til at blive snydt af idiotiske annoncer og reklamer for diverse ting, inkl. katte smiley


  • #18   18. jun 2018 Der er desværre også en del, der mener, at vi opdrættere laver indavl på vores katte, og derfor vil de hellere have et mix, da de er "sundere".

    De tænker ikke på, at mange som jeg bruger pawpeds som et redskab til IKKE at lave indavl.

    Og at mix sagtens kan være indavl, da de ikke har stamtavle, og man dermed ikke kender linierne.


  • #19   18. jun 2018 måske også det at en langhåret kat sælger bedre end korthåret. så hvis der er maine coon i så burde den været (lidt) langhåret.

    så er b´problemet så bare at det er ikke garenti for at der er langhåret i et kuld - maine coon eller ej

    har tit hørt om folk som har købt sådan en killing. hvornår bliver den så langhåret?..... tjaa hvis den ikke er langhåret som killing ja så bliver den det nok ikke...
    min svigerinde har gjordt det samme. købt to killinger hvor faderen skulle være langhåret. ja fint nok. men på killingbillederne hvor de er ca 10 uger, ja der er de ikke langhåret.

    har da også set annoncer hvor folk sælger kuld, hvor der både er langhård og korthåret. langhåret er altid dyrer


  • #20   18. jun 2018 Alt hvad der "måske" har race i sig er dyrere. Også blå huskatte, der sælges som Russian Blue.

  • #21   18. jun 2018 Det er jo lige det Susanne, folk aner jo ikke en dyt om opdræt og det udnytter grådige mennesker. Og det er et rigtig godt eksempel på misundelse at påstå at racekatte er indavlede - når man så pointerer hvordan opdrættere arbejder med linjerne og fortæller at der kun er ca. 3% racekatte ud af kattebestanden så går de i forsvarsmode. Meget klassisk

  • #23   6. jul 2018 Så må jeg være meget lidt snobbet, da jeg har flere huskatte end jeg har racekatte.
    En af dem er en stakkels hunkat, jeg tog i pleje sammen med hendes killinger sidste år. Hun var jo en fin "Maine Coon uden tavle". Og bevares, jeg kan godt genkende racetræk, men hold da op, hvor har hun dog været misbrugt til avl af Maine Coon-killinger.
    Det kunne jeg ikke bære. Hun blev steriliseret sammen med killingerne, og de er jo så rejst nu smiley
    Men jeg er fuldstændig enig - at man vælger at købe noget uden tavle, der overhovedet ikke ligner originalen. Det er som at købe Kay Boiesen-aber fra Wish smiley Det ligner ikke, og det fejler muligvis en hel masse, når det ankommer. Alligevel er mange tilfredse, fordi andet er snobberi. Åbenbart.
    Jeg synes de kopiaber er gyselige (er nu heller ikke yderligere begejstret for originalen), og jeg synes avl af blandingskatte er gyseligt ser man på etikken.


  • #24   6. jul 2018 Hold da op, jeg er træt i dag. Nu har jeg flere gange rettet min egen kommentar for meningsløse sætninger smiley Men det er jo en spændende debat.
    Bare lige til orientering, hvis nogen skulle have læst kommentaren inden jeg rettede den og sidder tilbage helt forvirrede smiley


Kommentér på:
Hvad er der galt med en huskat?

Annonce