Spy på kattemad Spy på kattemad
Hej alle
Min kat er i går kommet til at spise spy på sin mad. Når han får vådfoder spiser han gerne halvdelen og vender tilbage i løbet af et kvarter og spiser resten. I går havde en spyflue lagt æg på sidste halvdel i løbet af den korte tid. Han havde nået at spise af spyen inden jeg nåede at fjerne skålen, ved I om det er farligt for katte at spise spy.
Jeg har været medlem af dette forum i 5 år, men har glemt min adgangskode, derfor er jeg blevet nulstillet og har ikke fået lagt nye billeder ind.
Mange hilsner
Kirsten
jul 2012
Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
Det behøver så heller ikke være et problem, da de fleste bakterier ikke giver hverken sunde katte eller sunde mennesker problemer.
Hvis der er sår i kattens mundhule kan flueæg i MEGET sjældne tilfælde udvikle sig til larver i kattens mund (set i tungen hos levende katte og heste), men det er som sagt MEGET sjældent
Kort sagt er det en god ide, at forhindre fluer i at sætte sig på mad - måske kan Du sætte halvt så meget mad frem til Din kat og give en ny portion igen senere?
Jeg bruger foderautomater med timer, fordi jeg ikke er så meget hjemme..,
De allerbedste hilsener
jan 2014
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 7 Svar: 237
Mange hilsner
Kirsten
maj 2018
Følger: 4 Følgere: 211 Katte: 6 Emner: 33 Svar: 842
Hos heste er det slet ikke sjældent at æggene klækker i hestens mund.
En hestebremse ligger æg i hestens pels. Disse æg udsender kløpulver. - hesten klør sig med tænderne. Ægende klækker og larverne graver sig ned i tandkødet på hesten. Når larverne er ved at være modne så graver de sig op igen. - hesten synker dem og de graver sig fast i mavesækken på hesten. Her venter de på at blive færdig udviklet. Så graver de sig løs igen og kommer med afføringen ud og så har vi en ny hestebremse.
Jeg ved ikke hvordan spyfluer fungere i forhold til deres æg, men jeg tror nu jeg ville have givet dyrlægen et kald. Ved ikke om de ligesom bremserne kan finde på at grave sig ned i kattens mund eller mavesæk.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.478
Lidt om spyfluen
Jeg tror ikke som sådan det kan skade, men ville også vælge mindre portioner her i varmen.
Mine får et måltid før dørene bliver åbnet om morgenen, og et efter de er lukket, og et midt på dagen, der får de en mindre portion af noget jeg ved de spiser hurtigt, men det kan godt gøre, at jeg pludseligt får besøg af fluer, ellers ser jeg ikke meget til dem, selvom jeg bor tæt på landbrug.
jan 2014
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 7 Svar: 237
Spy på kattemad