{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
971 visninger | Oprettet:

Kattene skændes {{forumTopicSubject}}

Vi har to kuldsøskende på 11 år en han og en hun. Begge neutraliseret som små. Altid boet sammen og samme sted.
Det sidste års tid har de så ændret lidt adfærd.
Og kan godt have en lille infight om sovested f.eks. Det er altid hankatten som starter. Og hunkatten som smutter.
For et par måneder siden fandt jeg en lille kryptokid underernæret 1 års kat ved mit arbejde. Han var stærkt dehydreret og fyldt med flåter. Så tog ham med hjem. Han var isoleret de første uger og derefter lidt sammen med de andre under opsyn.
Ingen ejer har henvendt sig trods fremlysning.
Men nu er det gået i hårdknude med alle 3.
De to gamle acceptere ikke den nye.
Hankatten flygter og hankatten jagter når de ser den nye.
Vil det hjælpe at kastrere den nye? Som jo var planen, hvis vi ikke fandt ejer.
Vi vil jo gerne beholde ham, men det nytter jo ikke hvis de ikke kan sammen.
Vi har et stort hus og dobbeltgarage isoleret og møbleret til katte, samt stald og lade. De har fri adgang til udemiljø da vi ikke har naboer eller vej tæt på.
Jeg kvier mig lidt ved at skulle betale for kastration og mærkning blot for at aflevere ham på internat. Men føler mig også lidt dårlig ved at sende en kryptokid kat videre.
Nogen gode råd?
Hilsen en frustreret katteejer


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kattene skændes
  • #1   10. aug 2018 Hvis du vil gøre dig håb om at beholde ham, så skal han kastereres.

    Iøvrigt kan der godt opstå uoverensstemmelser blandt katte, der har gået sammen altid, hvis en af dem har smerter, så jeg ville lige få tjekket de to på 11, og en blodprøve ville nok heller ikke være af vejen.


  • #2   10. aug 2018 Det underlige er at de alle 3 godt kan sammen nogen gange. Altså spise eller sove i samme rum frivilligt. Der er flere kattebakker samt 4 forskellige vand og foderpladser.
    Hvad tænker du med blodprøve? Nogen bestemt sygdom?
    Meningen var bestemt også at den nye hittemis skulle kastreres. Vi vil kun have neutraliserede katte og kryptokid er vel altid lig med kastration.


  • #3   10. aug 2018 I et seniortjek tages der blodprøve, hvor der tjekkes for nyretal, stofskifte osv. smiley

    Hvis en går og skranter en smule, så kan de andre med det samme mærke det. smiley


  • #4   10. aug 2018 Er en kat senior som 11 årig?
    Jeg har haft 3 der blev over 20 år.
    Nå men, jeg bestiller tid til kastration mm til hitten. Og så kan de 2 “unge” få et “seniortjek” smiley
    Læste at Felinespray kan hjælpe. Så det vil jeg prøve. Og så skal hitten jo i isolation igen alt efter hvor omfattende kastrationen er.


  • #5   10. aug 2018 Nej, men i den alder kan der godt begynde at vise sig småskavanker, og så skader det aldrig at få dem tjekket engang imellem. smiley Nogle katte bliver meget gamle, og andre gør ikke.

    Min ene blev kun 1 år og 3 måneder, og nej hun blev ikke kørt ned, da hun var ren indekat.


  • #6   10. aug 2018 Seniortjek laver dyrlægen fra 8 år, så dine katte har en fin alder til et tjek, og jeg håber de også bliver 20 år smiley


  • #7   10. aug 2018 Der kan også være gigtsmerter, som kommer som "stiksmerter" Dvs. at der kommer et jag og så bliver katten sur og så forplanter det sig.
    Så de "gamle" skal lige have et eftersyn.

    Når nu hitten alligevel skal igennem tjek, så få den testet for FIV/FeLV samt tatoveret imens den er i narkose.
    Du kan kun vaccinere mod FeLV.


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #8   22. aug 2018 Hvordan går det?

    Er HitteMissen blevet kastreret m.m.

    Har det hjulpet på kattenes omgangs-tone?

    Fik han også en chip / tatovering?

    De allerbedste hilsener


  • #9   24. aug 2018 Hittemissen er kastreret, mærket, registreret og vaccineret. Han har en del sting så er stadig i karantæneværelse. ( kryptokid)
    De to gamle katte har det fint sammen igen.
    Men jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal få de tre katte til at acceptere hinanden.
    Jeg bytter værelser så de vænner sig til hinandens duft.
    Men især virker Perle meget bange og gal på den nye. Hittemissen vil gerne løbe efter hende hvis hun stikker af.
    Hitten er aldrig alene med de gamle.
    Eller må jeg bare indse at det ikke går og finde et nyt hjem til hitten. smiley


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #10   24. aug 2018
    Kender Du de gyldne regler om sammenføring af dyr, der ikke vil sammenføres?

    De er gyldne, fordi de sjældent bliver brugt smiley

    Du gør allerede meget af det rigtige:
    • HitteMis i eget værelse, hvis ikke Du er der

    • Bytte rundt på opholdssteder, kattegrus m.m. så de får fælles parfume

    • Fodre med god afstand imellem HitteMis og de andre, men så de ved at alle spiser noget lækkert samtidig

    • Giver Dine Egne katte mest opmærksomhed - gerne mens HitteMis ser på fra god afstand

    • Sørge for attraktive, virkeligt lækre (for kattene) bløde kurve (papkasse med passende blødt tæppe eller superfin købekurv)/ hytter til hver af de tre katte, hvor Du egentlig gerne vil opholde Dig med alle tre katte (dagligstuen?) (Rema har en kattekurv i denne uge for 99,- - den kan klappes ud og ligner så et lille hundehus, lukket på 3 sider og en passende indgang i front), lad evt. HitteMis vente til de to andre har valgt kurv og trygt sover – læg så forsigtigt HitteMis i den 3. og lad den gå ud og ind efter eget ønske – sæt Dig (gulvet? / klapstol?), så HitteMis ikke kan forstyrre de to andre

    • Individuelle gode oplevelser med Din FULDE opmærksomhed - gerne udenfor (også selv om de er udekatte til daglig) sammen med Dig (kan de gå i sele? D.v.s. have en sele med flexline på, mens Du bærer dagens kat ud i haven og lader den lægge sig under en busk i et kvarters tid, hvorefter enten Du eller katten begynder at snuse rundt / luge / gå ind - sig det samme hver gang f.eks. "op ad trappen og ind" uanset om det er Dig eller katten, der ikke gider være ude længere) - Efter udendørs oplevelser med lyde, dufte, syn, følelsen af frisk luft, ... er det lettere at lægge sig ned og fordøje indtrykkene i stedet for at arbejde på hierarkiet i flokken

    Hvis alt glipper, kan en uddannet katte-adfærds-terapeut sikkert hjælpe videre, efter et besøg hos Dig og kattene

    De allerbedste hilsener


  • #11   24. aug 2018 Jeg stiller bare transportkassen på gulvet og åbner. Alt det andet er for besværligt. smiley

  • #12   24. aug 2018 Det gør jeg også, og så klarer de resten.
    Så længe der ikke flyder blod, griber jeg ikke ind.


  • #13   24. aug 2018 Flyder der med blod og/eller pels, så stopper festen, men det har jeg til gode at opleve. smiley

  • #14   24. aug 2018 #10
    Tak for rådene. Jeg gør nu meget af det allerede. Men med tvivlsom resultat. Desværre.
    Katte adfærdsperson tror jeg nu ikke jeg vil kaste mig ud i.
    Men prøver nu lige lidt længere tid.

    #11 og #12
    Jeg har simpelhen ikke nerver til at de jagter hinanden eller slåes.
    De skulle jo også gerne kunne være trygge og glade i eget hjem.
    Jeg håbede jo at det ville gå over når han blev kastreret. Men han lugter måske stadig af hankat...
    Det er smadder søde og dejlige katte alle tre. Men de kan godt nok ikke lide hinanden smiley


  • #15   1. sep 2018 Nå, situationen er desværre ikke holdbar smiley
    Så hvis der er nogen der vil have en sød ung kastreret hankat...


Kommentér på:
Kattene skændes

Annonce