{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.061 visninger | Oprettet:

Folkepension og dyrehold. {{forumTopicSubject}}

Ja jeg bliver nødt til at oprette denne tråd, som udspringer af en tidligere tråd om en killing som vælter.
Mener I ,at folkepensionister, Og det handler kun om folkepensionister, som ikke har fast egendom selv eller anden indtægt ved siden af pensionen, at de ikke må holde husdyr, som regel katte men også hunde, fordi de kan komme i den sitiuation, at deres dyr skal have dyrlægehjælp, og der ikke er penge til dette, Eller pensionisten er blevet så gammel med sit dyr, at han eller hun ikke selv kan tage det til dyrlægen.
Jeg synes at nogen af de svar som heg fik i den tidligere tråd, kom lidt for hurtige og ikke gennemtænkt, eller også kom de af uvidenhed.
Så gerne en masse meninger og holdninger.
Det er nemlig spørgsmål som jeg jævnlig konfronteres med, og jeg ved at min arbejdsgiver kommunen ikke har nogen holdning til dette overhovedet.
Så dyrene bliver overladt til deres egen skæbne, eller en bamhjærtig hjælper tager sig af dyret. Men det er langt fra altid.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Folkepension og dyrehold.
  • #1   30. jul 2007 Undskyld tastefejl.
    Jeg skal på vagt om lidt men kommer på senere for jeres svar.

• #2   30. jul 2007 Min holdning er helt klar. Hvis man ikke har råd til at have kat/hund og andre dyr og her mener jeg, have råd til de fornødne dyrlægebesøg, så bør man under ingen omstændigheder have dyr.

Mit svar i den anden tråd var under ingen omstændigheder hverken hurtigt eller uigennemtænkt, men svarer da gerne her igen.

Uvidenhed, ja, det må du selv vurdere, jeg har en kandidatuddannelse i offentlig administration.

• #3   30. jul 2007 jeg forstår ikke rigtig spørgsmålet ??

• #4   30. jul 2007 Hvis man har sagt A må man også sige B ........
    Også selvom man er folkepensionist.....
    Ja de får ikke mange penge at gøre godt med ....

Men skal deres dyr lide - bare fordi de ikke har penge til regningen hos Dr. Dyr??

Nej det skal de altså ikke ...

Min søsters kæreste's forældre havde (inden de kom på plejehjem) 2 pekingesere ... Den ene var døv - den anden havde grøn stær i SLEM grad - De var begge ædt op af lopper ....
    De ville ikke ha at deres dyr skulle til Dr. Dyr - Som mange gamle mennesker var de uvidende og mente at det skulle "gåes væk" ....

Men min søster og jeg fik overtalt dem til at vi kørte dem til Dr. Dyr.. - Den ene blev aflivet - den anden levede ½ år mere....

Min pointe er at mange ældre faktisk har råd til det, men er stædige og er af den mening at "man render ikke doktoren på dørene" .... Heller ikke når det gælder deres dyr....

Så din veninde burde ikke ha dyr hvi hun ikke passer dem ordenligt....
    Og at have en killing de går rundt og vælter er ikke passet ordenligt.....

• #5   30. jul 2007 Ja man har ikk mange penge men Majse siger tror jeg største delen er stædig og ikk vil rande lægerne ved dørene.. og så tror jeg os mange ikk helt er klar over hva man skal være obs på som kan være dyrlæge raeliteret så som feks lopper som skal gås væk.. jamen det gør de ikk for de er som lus hos os mennesker.. så synes det er synd at sætte alle folkepensionister over 1 dørkam men istedet se på mange faktisk er uviden når det kommer til stykket og der må man så hjælpe på bedste vis med at få dem til at forstå..

• #6   30. jul 2007 Selv som Folkepensionist er det vel et spørgsmål om, hvordan den enekelte priotere sine penge, hermed mener jeg, at selv en folkepensiomist har råd til et "alm" tjek ved dyrelægen, hvis han/hun vel og mærke VIL det.

Jeg mener at mange dyr har et godt liv ved en folkepensionist lige som, at jeg mener at personen har meget glæde af dere dyr...

Hvis det skal komme på tale om en folkepensionist må holde dyr, skal der vel også stilles spørgsmålstegn ved om en bistandsmodtager må holde husdyr ?.

Jeg er sikker på, at nogen folkepensionister ikke egner sig til, at have dyr, men det er der rigtig mange mennesker der generelt ikke gør.

Jeg personligt har tegnet en forsikring på min hund, hvor den dækker op til 80 procent af dyrelægeregningen i tilfælde af sygdom, dette kan man mig bekendt ikke gøre på katte, så havde jeg tegnet en på ham af min for selv jeg (og alle andre med alm indkomst) kan komme i den situation, ikke at have råd til regningen.... Den forsikring jeg har på hunden koster 1500 om året og det er inkl den lovpligtige, altså ikke engang 150 kr pr månede, det tror jeg selv en folkepensionist ville kunne få råd til !?!

Jeg tror at nogen mennesker folkepensionist eller ej, egner sig, andre gør bestemt ikke...

• #7   30. jul 2007 Jeg mener nu, selv om de ikke har et mange penge skal de have lov til at have dyr, hvis de forsikrer deres dyr, får de det meste af regningen betalt, plus hvis de er medlem af dyrens beskyttelse kan de også får hjælp der..
    min mor er på folkepension, og hun har da råd til at betale dyrlægen, hun ville gå til hvis hun ikke havde sin lille hund..

• #8   30. jul 2007 Vibeke J

Den er norteret, for som jeg skrev tidligere, så kan alle jo komme i den uheldige situation ikke, at kunne betale hos en dyrlæge, så klart jeg skal have tegnet en forsikring på katten også ;o)

tak for det

• #9   30. jul 2007
    Mine katte er forsikret ved Nord- forsikring, der er i øvrigt 10% rabat, hvis man er medlem af kattens værn.

• #10   30. jul 2007 Der er vel forskel på, hvad vi som mennesker prioriterer højest.
    Det er da rigtigt, at nogen mennesker i dagens Danmark ikke har ret mange penge, ingen tvivl om det.
    Men jeg synes nu ikke man kan skære alle over een kam og sige at så skal de bare ikke have dyr.
    Nu er der skrevet om forsikringer, hvad jeg synes er fint og da noget jeg vil kigge på også. Men jeg har så bare en anden måde at håndtere tingene på.
    Hver måned sparer jeg op på en speciel konto, der udelukkende bruges til...alt hvad der har med kattene at gøre..................og sådan tror jeg mange gør (også de der er mindre bemidlede end jeg ( og jeg har ved gud ikke mange penge)
    Jeg tror virkelig på, at folk så vælger fra, de vælger måske at købe billigere tøj, handle billigere ind af fødevarer osv.

Selvfølgelig skal vores dyr til dyrlægen når det er nødvendigt, det kan der slet ikke stilles spørgsmålstegn ved smiley

• #11   30. jul 2007 hmmm intressant emne syntes jeg .... for tror seriøst ikke ret mange her inde har R.... fuld af penge ... og det samme med pensionister det hele handler om synspunkter .... vi her hjemme har absolut ikke mange penge og vi har snart betalt vores dyrelæges klinik ggg og selvom det måske er lørdag og klokken er mange ... hvis katten er syg så er der ingen betænkninger overhoved ... jeg ville elske at kunne forsikre mine katte meeeeeeeen har endnu ikke fundet et sted man kan de det med fertile katte *SS* .......... vi ved alle at katte og hunde har en beroligende indflydelse på mennesker og jeg tror at et dyr holder folk oppe .... oxo når de er gamle og måske syge ....de mennesker der tager sig af de gamle med dyr kunne måske liige holde et vågen øje med den ældres dyr ... det er jo oxo omsorg ,,,, så det handler slet ikke om penge men om prioteter

• #12   31. jul 2007 Tak for alle svar. Jeg kan læse at enten har I ikke læst helt til ende hvad jeg skriver, men det sker jo ofte her inde.
    Det handler ikke mere om den bekendt jeg har og hendes killinger.
    Det handler om det ysynlige meget store problem, som er et faktum. Mange har anskaffet en kat mens de var i stand til at tage sig af denne.
    Men katte og mennesker har det med at blive ældre.
    Og den barske sandhed er at der hvad enten I vil tro det eller ej, findes en masse gamle mennesker som er fuldstændig overladt til dem selv og så den hjælop de er visiteret til vis hjemmeplejen.
    Altså der er INGEN familie venner eller andet som træder til og hjælper dem med deres dyr.
    Det overlades til sig selv, eller som skrevet tidligere en barmhjertig hjemmehjælper, som må tage hånd om dette. Det er der så næsten ingen der gør, fordi det er så deres egne penge som skal bruges til det. Og hvis man har fulgt lidt med i de sidste måneder. Så er en hjælpers løn noget af det laveste.
    Ja det er så det.
    Jeg opgiver at nå ud til jer. Kan åbenbart ikke skrive så i Kan eller vil forstå det som jeg skriver om
    Men hav en god dag alle sammen.

• #13   31. jul 2007 Kirch, jeg har læst dit indlæg til ende og synes egentlig ikke, at det er særligt sagligt, at kommentere på den måde.

Og egentlig handler det jo ikke om at forstå, du kan jo ikke forvente, at alle er enige med dig. Dette er ikke ensbetydende med, at man ikke forstår, hvad du skriver i dit indlæg.

• #14   31. jul 2007 Kirch L

Jeg har læst dit indlæg til ende og ændre ikke holdning, til hvad jeg har skrevet tidligere, fordi du mener at jeg ikke forstår hvad du skriver...

For mig lyder det som om, at du har en større kendskab til hjemmeplejen, end jeg vil påstå, at jeg har og du har formentlig nok ret i, at nogen bliver gamle uden at have andre og ikke kan tage vare om sine dyr, men derfor kan vi da ikke alle sammetykke og sige, at så må ingen ældre heller ikke selvom at de ingen har omkring sig af familie osv have dyr !?!...

Kan de ældre ikke tage vare om dtýret, ja så skal der gribes ind, det tror jeg ikke, at nogen er uenige om herinde, men derfra også til at sige, at ældre ikke må have dyr ??..... nej det klinger ikke helt vel ?

• #15   31. jul 2007 Kirch da, hvad sker der lige?
    Du beder om en masse meninger og får dem og så skælder du bare ud.

En debat er stadig udveksling af meninger og fordi du ikke har fået ret i dine betragtninger, betyder det ikke du ikke har nået ud til os, vi har jo tilkendegivet vores meninger til dig.

Hvad er det du vil have.....skulderklap? ret i dine betragtninger?

• #16   1. aug 2007 Kirch L:
    Nu TROR jeg nok, jeg har forstået, hvad du skriver.
    Jo, jeg tænker tit på de gamle og deres dyr - dem der bor i beskyttede boliger o .lign. og som ikke selv har kræfter til at passe dyrene. Fx kan det være et problem at få hentet kattegrus, bragt dyret til dyrlæge osv.

Der er jo så meget forskelligt frivilligt arbejde, og jeg har tænkt, at en løsning kunne være, at "indføre frivilligt kæledyrsarbejde for pensionister". De frivillige holder øje med dyrene, køber kattegrus, skifter bakker osv. alt det, der er umuligt at nå for hjemmehjælperen, (der jo i forvejen dårligt kan nå at gøre det hun er ansat til), og bringer dyret til dyrlæge mv. Men så mange frivillige som det er nødvendigt vil næppe kunne skaffes.

Jeg må også indrømme, at hvis jeg selv skulle være sådan en frivillig, måtte jeg nok hurtigt holde op, for gamle mennesker har det jo også med at dø på et tidspunkt og hvad så med dyret?!! Jeg vil simpelthen ikke kunne få mig til at bringe et sundt og rask dyr til aflivning, og nye hjem til alle er der jo ikke....

• #18   1. aug 2007 Jeg synes aldrig, at det skal blive på bekostningaf dyr, at vi afhjælper problemet med ensomme ældre.

Vi er enige i, at det er et samfundsproblem, at vi har så mange ensomme ældre, men et dyr overladt til sin egen skæbne, kan og skal ikke være løsningen.

• #19   1. aug 2007 Nåeh, så har jeg alligevel ikke helt forstået det. Det er altså økonomien, det handler om. (jeg havde overset overskriften: Folkepension og dyrehold).

Folkepensionen er jo ikke så høj. Men mon ikke alligevel de fleste kan tage sig råd til nødvendig dyrlægebehandling?... evt få afdragsordninger... Der er også fonde man kan søge, og det kunne i nogle tilfælde være en løsning. Men hvis alle dem, der har behov søger, bliver kassen nok hurtig tom. Desværre.

Jeg synes det ville være godt, hvis dyrlæger indførte pensionistrabat? Eller at kommunerne gav tilskud til pensionisters og andre mindrebemidledes dyrlægeregninger (men det er selvfølgelig utopi i et samfund hvor idealet er, at enhver er sin egen lykkes smed).

Men jeg er ellers enig med Pernille H i, at det ikke må være på dyrenes bekostning at afhjælpe ældres ensomhedsproblemer. Men der kan jo ske så meget i menneskers liv. Fx kan en rask og rørig 60 årig killingeejer med ok indtægt inden for kattens levetid, risikere at komme i både sociale, økonomiske og helbredsmæssige problemer. Så helt enkel er problemstillingen ikke.

• #20   1. aug 2007 Jeg er ikke forventer slet ikke at man er ening med mig for der er intet at være enig om i Denne tråd. Men jeg forventer at I er i stand til at læse, og så forholde jer til hvad jeg skriver. Det var der så heldigvis nogle få tilsidst som kunne.
    Og det bedste bud endtil nu har været frivillige, som kunne tage katten til dyrlægen mm. Det er et godt bud, og evnt. kunne kattenes værn have et register med frivillige, som kommunen kunne rette henvendelse til.

• #21   1. aug 2007 Perrnille H
    Ja undskyld jeg skriver det. Men dine svar er helt ude i skoven.

• #22   2. aug 2007 Jeg er enig med dig Annette og Ziza

Igen Kirch L - så må du fordybe det bedre hvis du mener vi misforstår så som kom med forslag til problemstillingen istedet for at hakke folk ned på den måde da du jo skriver du at dette "Så gerne en masse meninger og holdninger." og igen hva mener du med "Det er nemlig spørgsmål som jeg jævnlig konfronteres med, og jeg ved at min arbejdsgiver kommunen ikke har nogen holdning til dette overhovedet."

Er det fordi du selv kommer fra hjemmehjælp eller lign. som gør at du oplever disse ting på tæt hold?

Mit motto igen: Det skrevende kan let misforståes når man ikk kender personen bag det skrevende.. - så du kan ikk forvente at alle forstår dit indlæg på din måde men derimod hjælpe os til at forstå dig yderligere istedet for at hakke os ned..

• #23   2. aug 2007 Kirch:
    Mit svar følger dit spørgsmåls eksakte formulering, at du synes, at det er helt ude i skoven, kan og vil jeg ikke gøre noget ved. Jeg har en holdning, vi lever i et demokrati og derfor har jeg, såvel som du, ret til det.

Undrer mig kraftigt over din nedladende formulering, heldigvis har jeg en meget lang skolegang og et godt arbejdsliv bag mig, som har lært mig, at det ikke fremmer forståelsen, som du jo i øvrigt sådan higer efter.....

• #24   2. aug 2007 Kirch:

Jeg synes faktisk det er et vigtigt emne, du har bragt på bane, og der bør jo findes en løsning på en eller anden måde.
    Måske kunne berørte medarbejdere i hjemmeplejen nedskrive deres erfaringer og oplevelser - samle dem, og kontakte div. relevante dyreværnsorganisationer for at synliggøre problemet. Dette problem er faktisk et dyreværnsanliggende, som berører mange dyr.
    Og flere og flere dyr vil blive berørt efterhånden, eftersom, folk bliver ældre og ældre, og flere og flere holder kæledyr.

Jeg ved ikke så meget om Dyrenes Dags Kommité, men de har, så vidt jeg husker, en fond, hvor mindrebemidlede kan søge om hjælp til delvis dækning af dyrlægeregninger, så noget kendskab må denne forening have til problemet. Måske kunne fx DDK hive i nogle tråde - skrive til dyrlægeforeningen og opfordre til pensionistrabatordninger, forsøge at samle frivillige osv.

En eller anden dyreværnsforening burde i hvert fald kunne indgå et samarbejde med hjemmeplejen om at få dette problem gjort synlig, så der kan arbejdes på at finde en (i det mindste bare nogenlunde) tilfredsstillende løsning.

Jeg tænker, at det i første omgang handler om at få problemet gjort synligt. Der må fokus på det, ellers sker der INTET. Som du skriver, er det et usynligt problem - og det er nemt og behageligt at lukke øjnene for det.

Er det sådan at du har nogle konkrete oplevelser med ældre og deres dyr? Måske kunne du sammen med andre berørte i hjemmeplejen tage kontakt til en journalist, her mens det er agurketid. En hverdagsgyser/tåreperser kunne måske være en historie til fx Ekstrabladet. Ellers skriv i hvert fald om dine oplevelser til et dyreværnsblad.

(Håber ikke denne brainstorm blev alt for rodet - eller er kommet alt for langt fra det, du oprindeligt havde tænkt med denne tråd).

• #25   3. aug 2007 Tinka D
    Tak fordi du kunne læse hvad det var jeg skrev og fattede meningen med min tråd.
    Ja problemet er usynligt og åbenbart ikke lige sådan at få synliggjort, det kan jeg jo læse når jeg ser div, indlæg i tråden.
    Jeg har gennem flere år med forskellige ledere og forskellige kommuner prøvet at tage emnetg op.
    Men uden det store held.

• #26   3. aug 2007 Jeg har intet problem med at pensionister holder kæledyr.
    Men hvis man som 70-80 årig anskaffer sig en kat eller hund, skal man måske lige inde overveje dyrets fremtid hvis man skulle gå hen og gå bort. Om der er noget familie der vil tage dyret, eller sætte penge af i sit testamente til videreformidling fra dyreinternat.
    Har man i forvejen dårligt helbred, skal man nok overveje det grundigt om man også kan klare dyret om 2-3 år. Især mht hunde som der jo skal gås tur med, og om man har kræfterne til at opdrage end hund, og give hunden den motion som den kræver

Og derudover. En alm. dansk folkepensionist burde nu altså have penge nok til dyrlæge regninger, ellers så gælder det jo om at vente med at få dyret og så spare op til man har sat til side.
    Kan ikke se problemet i ikke at have mange penge, så længe dyrets heldbred og dyrlæge besøg kommer før pengebekymringer.
    SU-studerende har heller ikke mange penge, og for dem gælder præcis det samme. Spar op inden, og vær villig til at bruge/låne de penge det tager at få dit kæledyr til dyrlægen (hvis det nu f.eks. er det), samt bruge de udgifter der nu engang er på ordentligt mad (hvilket nu i længden ikke er dyrer end det billige)

(skal så lige siges at jeg kun har læst Kirch's første indlæg og ikke andre)

• #27   3. aug 2007 Krich - Hvis folk ikke kan forstå hvad du læser, så kan det være du selv skal uddybe?
    Jeg læste dit første indlæg inden jeg læste andres, og var det ideer til Hvad man kunne gøre ved problemet, fremfor bare holdninger til det, så prøv at skrive den slags, istedet for at begynde at skrive at folk ikke kan læse og vi er umulige at nå ud til, den slags fremmer ikke ligefrem en positiv indstilling.
    Stil flere præcise og uddybende spørgsmål næste gang :o) Det er altså vejen frem på nettet.
    Jeg har selv oprettet tråde om diverse ting hvor folk ikke altid har forstået hvad jeg mente, som oftest fordi jeg ikke har fået alt det der var i mit hoved med ned på tasterne, og så må man bare uddybe i stedet for at blive træt af at folk ikke svarer på nogle spørgsmpl :o) Tankelæserer er der jo vist desværre eller heldigvis ikke nogen der er.

• #28   3. aug 2007 Eva K, er så enig, at jeg ikke vil kommentere yderligere...

Kommentér på:
Folkepension og dyrehold.

Annonce