{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
968 visninger | Oprettet:

Aflivning, eller hvad gør vi? {{forumTopicSubject}}

Åh altså, alting er da bare pisse hårdt lige nu. Så det her bliver langt, men hjælp søges gerne.

Vi er så heldige at have fået et tilbud om udstationering i New York i et års tid, dog i en lejlighed på 80kvm hvor man ikke må have kæledyr. Det sætter os selvfølgelig i et kæmpe dilemma, da vi har katten Musse på 14 år.

I forvejen har vi et stort dilemma omkring hendes livskvalitet.
Musse hader alle andre end mig og min mand, hun hvæser og river alle der prøver at hilse på hende også selvom de gør det helt efter bogen og har forsøgt i 14 år. Oveni fik vi en søn for halvandet år siden, som hun absolut heller ikke gider, men som hun dog tolererer findes og ikke river ham, men markerer meget tydeligt at vi skal få ham væk, hvis han nærmer sig hende.

Dog stoler hun ikke på at Alexander kan lade hende være, så hun er nu begyndt at holde sig væk fra os. Vi ser hende stort set aldrig før Alexander er lagt i seng, hvilket er utrolig hårdt når hun er en indekat og vide hun bare ligger i et værelse for sig selv.
Musse har aldrig været den store sociale menneske/katte elsker, eller de er spændende nok på afstand, og andre katte er fuldstændig no-go. Pt bor vi i et hus på 200kvm, så hun kan snildt være i fred, men er samtidig meget udenfor familien, hvor hun i 14 år har været centrum og mit livs kærlighed. Desværre må jeg erkende at børn desværre ændrer ens følelser for ens kæledyr, dermed ikke sagt at jeg ikke elsker hende, men hun bliver nedprioriteret i forhold til min søn. Og det i sig selv gør hjerteskærende ondt at indrømme.

Vi er begyndt at blive lidt i tvivl om hvorvidt hun trives og er lykkelig. Hun er kun aktiv når Alexander er lagt i seng, hun gider dog ikke lege mere, men kommer frem og vil ligge i sofaen og nusses. Hun plejede, at sove i samme seng som os, nu går hun ned på sit værelse når vi går i seng, så vi har stort set ingen tid med hende eller til hende. Og jeg er bange for, at hun føler sig forvist til værelset, selvom vi kæmper for at få hende inddraget i hverdagen. Vores søn generer hende aldrig, men sætter sig pænt på gulvet og siger hej og venter på hun kommer til ham, så det er ikke pga hun bliver rørt, jagtet eller andet små drenge kunne finde på. Hun kan bare ikke overskue hverdagen med et ekstra familie medlem.

Vores dilemma går på, skal vi sige nej tak til NY pga Musse ikke kan komme med og vi ikke ser anden udvej end aflive hende hvis vi tager afsted (ingen kan overtage hende), selvom karrierer mæssigt er det det eneste rigtige at tage afsted.
Eller bliver vi hjemme pga en kat, som virker små deprimeret hele dagen og kun lige spinder lidt i 5 min om dagen, når vi har tid til hende efter A sover.
Fører alle veje hen til en aflivning, da hendes livskvaliet er dalet drastisk efter vores søn kom til verden og vi måske kun holder hende i live for vores samvittighedsskyld? Og kan man overhovedet vælge imellem sine børn, selvom den ene har 4 ben og den anden 2 smiley
Åh det blev langt og rodet, tak fordi du læste med.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflivning, eller hvad gør vi?
  • #1   1. sep 2018 Jo selvfølgelig skal i afsted, og ja der bliver mindre tid til katte med små børn i huset, dem som siger andet, er jeg overbevist om, lyver om ikke andet så over for sig selv.
    Jeg er enig i at katten ikke kan flyttes, både på grund af dens alder og på grund af din beskrivelse.
    Det du fortæller om, at hun ikke længer sover ved jer, det er lige som min kat, da den blev syg kort før den fyldte 9 år, den havde smerter og som jeg fik fortalt at adfærdsbehandleren, at når han ikke søgte mig mere, men valgte at være der hvor jeg og de andre katte ikke var, så havde han meldt sig ud af flokken, fordi han var svag og egentligt var ved at indstille sig på at dø.
    Jeres kat har en høj alder, har haft et godt liv, og fortjener ikke at flytte hjem, og ikke have jer, og jeg tror egentlig du har fundet svaret i dig selv, men bare behøver en bekræftelse, min har du, men du skal ikke forvente alle er enige.
    God tur til NY


  • #2   2. sep 2018 Jeg er enig med Jette. Hun har haft et langt og godt liv hvor i har gjort alt for at hun blev tryg ved jer (skærmet hende og givet hende plads og tid) og hun er ikke længere på toppen. Jeg synes det er helt rimeligt at takke ja til ny og sige godnat nu, inden hun for alvor får det skidt.

  • #3   2. sep 2018 Jeg synes under alle omstændigheder at i bør få aflivet katten. Det dur for det første ikke at den er utilregnelig overfor jeres søn men den virker slet ikke til at trives. Og så skal i da selvfølgelig til New York.

  • #4   2. sep 2018 Tak for jeres beskeder. Og som Jette skriver så er det nok en form for bekræftelse i at det er “ok” at aflive hende. Synes bare det er så voldsomt at lege herre over et liv på den måde. Men vi må jo nok se i øjnene at man ikke kan få alt og forhold forandrer sig. Tusind tak for jeres beskeder.

  • #5   2. sep 2018 Louise den dag det ikke er svært, at aflive en kat, skal man ikke have kat, og er mindre menneske end godt er smiley
    Dem jeg har fået aflivet, har været bedst for katten, men det gør det ikke lettere, og man overvejer alle muligheder før det sker, og nu og da finder man ud af, at man har fortsat med behandling længere end det var godt for katten, det har de fleste vist prøvet, men man tager den erfaring med videre i livet, og ikke en kattesjæl bliver glemt, når den først har været en del af ens liv smiley


  • #6   2. sep 2018 Ps, hvis du kan finde en dyrlæge som kan komme hjem til dig, så slipper katten for stres ved at komme hen til dyrlægen, og du kan sige farvel til den i eget hjem:)

  • #7   2. sep 2018 Ved du hvad.. Jeg stod selv med en kat der ikke kunne videre formidles men som rev min anden kat til blods flere gange fordi den var så territorial. Han var 9 og havde levet herreløst og som hankat alle de år. Ham fik jeg aflivet. Om det gjorde ondt. Ja! Han var min bedste ven men det fungerede ikke. Og jeg tænker tit på det og føler mig forkert. Men jeg ved det var det bedste for dem og det tror jeg indest inde også at du føler det er for din kat.

  • #8   2. sep 2018 Hej Louise
    Nu ved vi jo lidt om alt det i har gjort for Musse. Musse har jo altid været en lidt special kat, og i har gjort langt mere end mange andre ville gøre. I har givet hende et langt og godt liv på hendes præmisser. Nu er tiden kommet til at sige farvel. Hun er gammel og sandsynligvis ikke helt rask.
    Det bliver svært for jer at sige farvel, sådan er det nemlig når man holder så forfærdelig meget at de dejlige kræ.
    Vi sagde farvel til vores hund, Berta, i Oktober, og vi savner hende stadig.
    Nu starter et nyt kapitel i jeres liv, og selvfølgelig skal i tage den mulighed.
    Vi ønsker jer alt godt derovre.


  • #9   2. sep 2018 Det er aldrig en nem beslutning at tage, for ja pludselig skal man være herre over liv og død, man skal som menneske tage beslutningen om, om ens dyr har en god livskvalitet, det er ikke rimeligt og jeg tror at vi alle ønsker at skæbnen tager beslutningen for os og lader katten sove ind stille og roligt. Men desværre er tingene bare ikke sådan i langt de fleste tilfælde, 14 år er en flot alder for en kat, og med det du beskriver er der desværre mange tegn på at hun ikke trives, hun er måske oveni allerede syg og har smerter, helt uden du ved det. Ja jeg syntes også du skal give hende fred, det er synd for hende at hun føler sig tilsidesat i eget hjem, jeg ved godt det ikke er noget i har gjort mod hende, hun har selv raget det valg, men det var det eneste valg hun har følt hun har, da i har fået en dreng. Der er nok stor sandsynlighed for at hun evt har gigt eller noget lignende, om ikke andet så er faktum at hun føler sig utryg omkring jeres søn og så er det synd ikke at aflive hende, så kommer hun over regnbuen og til et sted hvor alting er som hun ønsker.
    Men nemt er det aldrig at tage denne beslutning, jeg skal selv tage den indenfor nogle få år, jeg har en kat der fylder 12 år næste gang og som har gigt, det bliver ikke ved med at gå, det ved jeg og hun er som jeres også lidt en særling der ikke rigtig vil snakke med andre end os i husstanden, hun river dog ikke folk men hvæser blot og går.
    Uanset om i havde muligheden med NY eller ej så syntes jeg det er tid til at tage den tunge beslutning at sige farvel til Musse, det er den rigtige beslutning for hende.


  • #10   2. sep 2018 det er aldrig sjovt at skal den beslutning. der er dog gange hvor man godt inderst inde ved at det er den rigtige beslutning
    som du selv skriver så er det ikke en kat som får et nyt hjem. det er også synd at omplacer en så gammel en kat. Her skal man virkelig tænke sig godt om. ja det kan lade sig gøre, men jeres kat lyder til at være en ener.

    glæd Jer i steder for over at I har givet hende 14 gode år.


  • #11   3. sep 2018 Tak for alle jeres svar. Som mange af jer skriver, så ved vi nok godt inderst inde hvor det peger hen ad. Det er bare så vanvittig hårdt og føler jeg giver op. Men ja, hun har haft 14 år som dronningen i vores hjem og hjerte og hendes sidste tid skal også være værdige.
    Tak fordi i viser at man heldigvis ikke er alene om at slås med sådan tanker, men samtidig sætter ord på at det er “ok”.


Kommentér på:
Aflivning, eller hvad gør vi?

Annonce