{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
987 visninger | Oprettet:

Bronkitis hos perser {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

For tre uger siden adopterede jeg en lille perserpige, som ikke kunne bo i hendes nuværende hjem længere. Hun er indekat på 10 år, og jeg tænkte, at jeg gerne ville give hende en god alderdom.

Hun flyttede derfor ind hos mig i København, og de første par uger gik det rigtig godt, hun er simpelthen det sødeste og mest kærlige lille væsen.

Natten mellem mandag og tirsdag i sidste uge fik hun dog rigtig hektisk vejrtrækning og virkede helt panikslagen. Hun havde tilsvarende lidt væske omkring øjnene. Derfor tog vi til dyrlægen tirsdag, hvor hun havde 39,2 i feber og derfor fik antibiotika og smertestillende for at hjælpe hende med at komme sig og forhindre yderligere følgesygdomme. Dagen efter skal jeg selv give hende smertestillende (1 gang dgl.) og antibiotika (2 gange dgl.). Dette responderer hun rigtig godt på og virker allerede mere frisk efter dyrlægens indsprøjtninger, og da hendes mave reagerer meget voldsomt på det smertestillende stopper vi med det fredag. Weekenden over er hun næsten helt sig selv, nyser dog stadig men ikke i en bekymrende grad.

Natten til i går bliver det dog meget voldsomt igen, hun hopper op til mig i sengen, men jeg kan jo desværre ikke rigtig gøre noget for at hjælpe hende. Derfor kører vi ved 5-tiden til dyrlægen igen, som giver hende en ny antibiotika-indsprøjtning, og vi bliver enige om at se tiden lidt an. Hen på eftermiddagen er det dog ikke blevet bedre, og derfor kører jeg til en anden dyrlæge med speciale i kortnæsede katte, som giver hende en god undersøgelse og røntgen. Hun har ikke længere feber og har taget 50 gram på siden sidst (hun vejer 2 kg., så en lillebitte sag), men røntgen viser, at hun har fortættede bronkier. Derfor giver vi hende som forsøg en dosis binyrebarkhormon, som ikke rigtig virker i løbet af dagen og aftenen, men om natten og morgenen bliver det meget bedre, og hun virker meget mere frisk. Dyrlægen siger også, at hendes symptomer er i den milde ende, og de har behandlet mange katte med tilsvarende symptomer med godt resultat. Vi ringes så ved her i morges, hvor vi bliver enige om at give hende endnu en dosis fredag morgen og så starte på inhalator-behandling på mandag. Dog bliver hun hen på eftermiddagen dårlig igen og bøvler med vejrtrækningen og virker lidt sløv. Hun tisser også på dyne og håndklæde og ligger i det bagefter. Nu sidder hun bare stille og observerer, men hun spiser og drikker godt. Jeg bliver enig med dyrlægen om, at vi kommer i morgen tidlig i stedet til næste indsprøjtning. Hun går nu rundt og miaver lidt.

Mit spørgsmål er, om der er nogen, der har prøvet noget lignende? Jeg synes, hun svinger så meget fra rigtig godt til rigtig skidt, så jeg ved næsten ikke, hvad jeg skal tænke? Jeg gruer næsten for natten, for så er der bare pludselig lang tid til i morgen tidlig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bronkitis hos perser
  • #1   17. okt 2018 Kan desværre ikke hjælpe dig. Men blot ønske god bedring med hende smiley

  • #2   17. okt 2018 https://www.netdyredoktor.dk/kat/sygdomsleksikon/b/bronkitis/

    jeg har ikke kendskab til bronkitis hos katte, men det lyder ikke for godt. tænker at dyrlægen burde have hende indlagt sådan at de selv kan se hvor meget hun svinger

    når du har fået hende mere stabil, kan du evt prøve at kontakte Lise Bang Hansen
    https://alternativdyrlaege.dk/

    hun er super dygtig


  • #3   17. okt 2018 Jeg har haft en kat med astma, det ligner da lidt.
    Han var helt ude på kanten, da han fik et skud binyrebarkhormon der skulle holde 10-14 dage, men det reagerede han kun kortvarigt på. Herefter fik han en Depomedrol - giftigt men effektivt.
    Han svingede uhyggeligt i 16 dage - på dag 17 var han "rask". Da vi kom til 4 ugers kontrol og dyrlægen troede at han skulle aflive, var der INTET at høre på ham.
    Jeg håber at den har det rette sind, så den vil finde sig i inhalationsmedicin, det er langt bedre end systemisk behandling.

    God bedring med missen smiley


  • #4   18. okt 2018 Jeg håber det bedste, men hvis jeg var dig, ville jeg kontakte tidligere ejer og tidligere dyrlæge, for at få styr på om der tidligere har været lignende perioder, eller om dette er helt nyt, det kan være vigtigt i forhold til behandling, og fremtidsudsigter for den lille tøs smiley

  • #5   18. okt 2018 Tak for jeres svar allesammen!! Tidligere ejer har døjet en smule med forkølelse med hende, men det plejede at gå over af sig selv. Her kl. 10 i dag var vi hos dyrlægen (Artemis i Hellerup, helt fantastisk dyrlæge :)), hvor hun fik endnu en indsprøjtning med noget binyrebarkhormon og antibiotika, da jeg har meget svært ved at få antibiotikaen i hende i pilleform. jeg var virkelig bekymret og kunne næsten ikke lige holde til endnu en dum nat, så dyrlægen var heldigvis så sød og forstående, at de beholdt hende, indtil de lukkede kl. 18. Da jeg hentede hende havde hun fået charmet sig til en masse foderprøver, og hun havde spist og drukket og været på bakken. Vi kunne næsten ikke komme ud af døren, fordi hun skulle sige farvel til dem allesammen.
    Aftenen er heldigvis forløbet roligt, og hun virker (tør næsten ikke sige det, 7, 9, 13) i bedring. Hun er nu i dampbad (transportkasse med en skål kogende vand udenfor og håndklæde over), som hun er helt vild med, og så fik vi nogen luftvejsudvidende piller med, hvis der opstår en nødssituation, indtil vi får inhalatoren i morgen eller mandag. Dyrlægen sagde, jeg ikke skulle være nervøs og at det bestemt ikke var det værste tilfælde, hun havde set. Der kan selvfølgelig ske en masse, og hun er en ældre sag, men lige nu er jeg fortrøstningsfuld og glad for at hun har det bedre smiley

    #3 TAK for historien om din astma-kat, så er der håb forude!
    #4 Ja jeg har faktisk godt læst om hende! Man kommer vidt omkring på Google kl. 3 om natten når man sidder oppe med en syg misser smiley


  • #6   18. okt 2018 Lidt friskere lille fis smiley

    profilbillede
  • #7   18. okt 2018 smuksak smiley

Kommentér på:
Bronkitis hos perser

Annonce