At sætte to katte sammen- erfaringer At sætte to katte sammen- erfaringer
Hej, jeg vil høre lidt erfaringer ang. dette punkt.
Jeg og kæresten skal ud og kigge på en til kat, da vi synes vores skal have en kammerat.
Jeg ved man stille og rolig skal introducere dem-
-I hver sit rum
- Lade dem snuse
- Først lukke dem sammen efter f.eks. 2 uger-
Men vil I dele lidt ud af jeres erfaringer?
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 22 Katte: 2 Emner: 131 Svar: 1.287
dec 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 8 Emner: 7 Svar: 107
jun 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 57 Svar: 190
Vi fik vores kat på nu 1 1/2 år i juni fra Inges Kattehjem, han er kastreret.
Så vi vil i morgen tage på forskellige internater og kigge.
Har hørt det er bedst med to kastrater, men kan det også gå med en steriliseret hun?
nov 2006
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 2 Emner: 15 Svar: 1.411
Har aldrig holdt dem adskilt,kun de første dage når de var/er alene hjemme,men ellers ikke.
Nogen gange tager det længere tid end andre når man skal sammenføre katte,ikke til at sige på forhånd hvordan det går.
Held og lykke ;o)
dec 2006
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
Mine blev introduceret til hinanden efter en time i hver sit rum. Og det gik fint. Jeg forstår ikke helt hvad idéen er i at de skal være i hver sit rum i 2 uger.. ?
jun 2007
Hvad vil I mene om det? Er det en god eller dårlig idé?
jan 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Katte: 3 Emner: 274 Svar: 2.740
jun 2005
Følger: 9 Følgere: 9 Katte: 3 Emner: 95 Svar: 262
Men nu har de det altså fint sammen og jeg håber at det bliver lettere når malou kommer.
jun 2007
nov 2006
Gitte ;o)
aug 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 189
jun 2007
Hmm, jeg har bare fået at vide hos Inges Kattehjem og bekendte at man ikke må sætte en killing sammen med en voksen.
Det samme med sammenføring, det siger alle.
Nu må vi se om vi finder en mis i morgen, vi kører lidt rundt og kigger.
nov 2006
Held og lykke ;o)
aug 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 189
jun 2007
Jeg har bare hørt flere sige at det er bedst med katte på samme alder, men jeg har da også studset over at det burde måske være sværere med territorie med to voksne.
Men nu søger jeg heller ikke en killing, så det er intet problem.
Og mange tak for erfaringer.
Jeg håber bare at hvis vi finder en fin mis i morgen at de kommer til at blive best friends.
dec 2006
sep 2007
Følger: 16 Følgere: 14 Katte: 5 Emner: 25 Svar: 463
mar 2009
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 10
Idag har vi lige hentet en 13 uger gammel hun killing og det er vores ældste der er mest nysgerrig, hun ser ud til bare lige at ville se killingen an og lege med hende, den lille nye hvæser dog som en hund og pudser sig op.
Nu er den lille nye kommet ud i bryggerset med mad, vand, tæppe og kattebakke samt min kæreste sidder derude med hende
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.013
Det nemmeste er at sætte en killing ind i et hjem der er en voksen kat i.
Jeg isolerer ALT der kommer ind i mit hus. Det vil altid uløse stress både for den nye kat og for de/n kat/te der er i huset. Den nye kat kommer stresset ind i et nyt hjem hvor der en en anden bakterieflora - den medbringer også selv en bakterieflora der er ukendt for husets kat/te. Det kan få fatale følger. Der kan ligge en virus i dvale i både den nye ig husets kat/te - gør der popper den op sammen med stressen.
Jeg har set hvor store omkostninger det kan have ikke at gøre det. Jeg ved godt der er mange der syntes det er at overreagere. Spørg jeres dyrlæge - han ser problemerne der kommer af sammenføringer - så han kan råde.
Jeg isolerer tre til fire uger.
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
apr 2012
Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
Jeg plejer at lukke den gamle kat ind i det rum den opholder sig mest i, eller et soveværelse. Dernæst får den nye kat frit spil i lejligheden i en halv til en hel time, bare lige så den kan snuse rundt, se hvor mad, bakke osv. er og hvor der er et frirum hvis den skulle få brug for det.
Så lukker jeg ellers den gamle kat ud og de får lov at løse tingene i fællesskab.
Jeg har til dags dato ikke haft nogle mislykkedes sammenkørsler eller voldsomme udbrud. Der har været lidt hvæsen her og der, lidt dask med pote osv. men det er sådan set også det og ikke noget man skal lade sig alarmere af.
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
nov 2011
Følger: 5 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 508
Jeg plejer bare at lukke den nye kat ud af kassen, også selv lade dem finde ud af det.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
apr 2012
Men en halv til en hel time er imo rigeligt. Dage og uger er simpelthen for vanvittigt.
nov 2011
Følger: 5 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 508
apr 2012
Og igen jeg snakker altså her om en halv til en hel time.
C C D - Om man sætter kassen ned lukket eller åbent er for mit vedkommende det samme, det er aldrig noget jeg ville gøre. Selv hvis kassen er åben og du stiller den ned kan du risikere den gamle kat ryger ind og går i kødet på den nye, den gamle er på hjemmebane jo. Og hvor skal den nye kunne flygte hen hvis den sidder i en kasse?
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 383 Katte: 4 Emner: 189 Svar: 7.280
Der er samme aldersforskel på mine og jeg satte kassen med Freddie midt i rummet, Elvis blev første bange, men dog nysgerrig, for hvad var det dog for en lille størrelse?
De er de bedste venner - uadskillelige og der tages nogle brydekampe der ikke er så slemme som de ser ud.
Jeg synes en killing er okay.
Jeg har sammenført mange og har altid kun isoleret dem fra hinanden den første nat eller 2 indtil jeg har været helt sikker på at de ikke flåede hinanden imens jeg sov :).
Ellers er de blevet lukket sammen med det samme, men jeg ved godt at det andet anbefales, jeg mener bare at man trækker sammenføringen i langdrag
aug 2010
De skal have den tid de skal have - altså nogle timer, dage, uger, måneder og endelig er der nogle der forever vil leve på "tålt" ophold
Det kommer an på temperament.
aug 2010
Nu er dine måske også voksne fertile der skal bruges i avl. Gør det ikke sagen lidt sværere?
apr 2012
Dog er jeg ikke et sekund i tvivl om at Silver min store dreng der bor i Allerup nu, havde gjort det hvis jeg bare havde sat en kasse med en ny kat ind til ham. Og han er nu hverken en farlig eller dum kat, han beskytter sit territorie (Som enhver anden kat vil gøre). Men han har endnu ikke faret i flæsket på nogen ny kat som vi har bragt ind i hjemmet, han fik nemlig en halv times tid i soveværelset mens den nye fik lov at kigge sig rundt.
Derimod har jeg sat masser af sammenkørsler hvor folk bare sætter kassen på gulvet og lader dem løse det selv, der har jeg både oplevet hvor det er gået godt, men så sandelig også grueligt galt da kattene ikke altid reagere som forventet. Især ikke når man udsætter dem for så mange nye ting på en gang.
Den gamle skal ikke blot forholde sig til en ny kat, men en kat der skal være der på daglig basis og være en del af familien. Den nye kat skal forholde sig til et nyt hjem, nye mennesker, en ny kat og det at skulle finde sin plads i hjemmet.
apr 2012
apr 2012
Prøver du at fortælle mig at katte ikke beskytter deres territorie? For så tror jeg da straks jeg skal have ringet til dr. dyr og fortalt ham en ting eller to.
apr 2012
aug 2010
Det er præcis det samme som vi andre gør, giver de erfaringer videre som VI har og der er ingen endelig facitliste, for enhver kat har sit temperament og har man en aggressiv type, så skal man være lidt mere på vagt end hvis man - som jeg, har 2 selvudslettende, naive typer.
Men jeg giver CCD ret i at du ikke kan bruge som argument at du "rent faktisk er opmærksom på dine katte"
apr 2012
Og hvad filan er der med jer og det at jeg er opmærksom på mine katte. Hvis jeg ikke var opmærksom på mine katte så havde jeg jo aldrig gjort som jeg gør.
Syntes ærlig talt i kører den langt langt ud lige nu.
apr 2012
Nu går jeg ud fra at når man skriver her så skriver man for sig selv og ikke nogen andre, jeg har flere gange skrevet det er hvordan JEG gør tingene og hvad MINE oplevelser har været med dem, og dernæst forklaret hvorfor JEG gør tingene som JEG gør. Ergo jeg beder ikke dig eller nogen om at gøre sådan, jeg forklarer ganske simpelt hvorfor mine oplevelser er som de er.
Jeg siger at jeg ikke har oplevet to katte fare i flæsket på hinanden ved den metode jeg bruger, jeg har flere gange set katte gå amok på hinanden, men aldrig når jeg har sammenkørt dem via. den metode. Tror du lige skal læse igennem for du har vidst misforstået en ting eller to. Jeg har skrevet om mine sammenkørsler og mine erfaringer med sammenkørsler i mit hjem, ergo kan jeg ikke skrive jeg har set nogle fare i flæsket på hinanden.
Jeg har valgt at gøre som jeg gør fordi jeg har observeret mine katte og lagt mærke til hvordan de reagere i forskellige situationer og har derfor valgt at gøre tingene som jeg gør fordi de tilgodeser dem bedst muligt. Så hvis det ikke er at være opmærksom så ved jeg ikke hvad er.
Og jeg har oplevet en kat fare ind i en kasse og gå til angreb på en ny kat, bare ikke hos mig selv men hos en anden. Jeg gider ikke sidde og gennemgå alle mine sammenkørsler eller de sammenkørsler jeg har været med til ved andre for at lægge en fuld klargøring for jer herinde.
apr 2012
Og om der har været andre problemer med lige den kat vil jeg ikke udtale mig om. Men at den kat har gjort det er ikke grunden til jeg gør som jeg gør i mine sammenkørsler, det startede jeg på længe før den oplevelse.
aug 2010
At sætte to katte sammen- erfaringer