14.070 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 41 Svar

At sætte to katte sammen- erfaringer At sætte to katte sammen- erfaringer

Hej, jeg vil høre lidt erfaringer ang. dette punkt.

Jeg og kæresten skal ud og kigge på en til kat, da vi synes vores skal have en kammerat.

Jeg ved man stille og rolig skal introducere dem-
-I hver sit rum
- Lade dem snuse
- Først lukke dem sammen efter f.eks. 2 uger-

Men vil I dele lidt ud af jeres erfaringer?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At sætte to katte sammen- erfaringer
  • #1   25. sep 2007 Jeg kigger lige lidt med her. Skal også sætte to katte sammen her om et par uger smiley

• #2   25. sep 2007 Er det en killing I skal have?

• #3   25. sep 2007 Hov ja det glemte jeg da at skrive lidt om.

Vi fik vores kat på nu 1 1/2 år i juni fra Inges Kattehjem, han er kastreret.

Så vi vil i morgen tage på forskellige internater og kigge.
    Har hørt det er bedst med to kastrater, men kan det også gå med en steriliseret hun?

• #4   25. sep 2007 Jeg har altid sat den nye sammen med de *gamle*...der bliver sikkert lidt hvæsen og knurren til at starte med,men det forsvinder med tiden.Har altid en Feliway i stikkontakten når jeg sammenfører katte her i huset.
    Har aldrig holdt dem adskilt,kun de første dage når de var/er alene hjemme,men ellers ikke.

Nogen gange tager det længere tid end andre når man skal sammenføre katte,ikke til at sige på forhånd hvordan det går.

Held og lykke ;o)

• #5   25. sep 2007 Ja, det kan også godt gå med en steriliseret hun. Hunner kan nogle gange godt være lidt mere "stride" men det er nu sjældent et problem. Hvis man har en voksen huskat, kan det være nemmest at introducere den for en killing. Det kræver som regel lidt længere tid og større tålmodighed for to voksne katte, at acceptere hinanden, da katte egentlig er solitære og meget terrioriebevidste dyr. Held og lykke med det!

• #6   25. sep 2007 Først lukke dem sammen efter 2 uger ? ?
    Mine blev introduceret til hinanden efter en time i hver sit rum. Og det gik fint. Jeg forstår ikke helt hvad idéen er i at de skal være i hver sit rum i 2 uger.. ?

• #7   25. sep 2007 Jeg skal sammenføre en treårig kastrat(han) med en 14 uger gammel han(kastrat). Vi skal tilfældigvis flytte omkring det tidspunkt, og jeg overvejer om det måske var smart at lade killingen og den 'gamle' flytte ind i den nye lejlighed samtidig, inden de møder hinanden, således at de begge to er nye, og i ukendte omgivelser når de skal sættes sammen. Så undgår man jo at den 'gamle' føler at den nye kommer ind i hans territorium...

Hvad vil I mene om det? Er det en god eller dårlig idé?

• #8   25. sep 2007 Vi satte dem sammen med det samme, og det fungerede fint... den første uges tid var der meget overvågen, og de så hinanden an og de skulle helst ik for tæt på hinanden.. Idag, er de bedste venner smiley

• #9   25. sep 2007 vores blev lukket direkte sammen og bonnie var stik tosset, men hun overfaldt ikke chulo. der gik lang tid før bonnie havde tilgivet os for at have fået en til kat. Men chulo var også næsten et halvt år gammel. Der var hvæsen og rejst ryg fra bonnies side og chulo løb ind og gemte sig under sofaen.
    Men nu har de det altså fint sammen og jeg håber at det bliver lettere når malou kommer.

• #10   25. sep 2007 Men er det en fordel at de begge er 'nye'?

• #11   25. sep 2007 Tror ikke du skal bekymre dig så meget om det Sabrina.Det er nye dufte og omgivelser for dem begge,men jeg vil anbefale dig at købe en Feliway til at sætte i stikkontakten.Har selv gode erfaringer med det

Gitte ;o)

• #12   25. sep 2007 Min gamle hunkat,Tumle, har desværre aldrig accepteret Agnes, der var en stor killing da vi fik hende,så hun bliver i min søns afdeling af huset og trives fint med det.Men det er nok også et særtilfælde,håber jeg.Hun har heller aldrig brudt sig om sin søn efter han voksede op, men det er dog ikke så slemt som med den nye.Vi prøvede ellers at holde dem adskilt de første par dage-men hun tåler simpelthen ikke synet af hende.

• #13   25. sep 2007 Tak for svar.

Hmm, jeg har bare fået at vide hos Inges Kattehjem og bekendte at man ikke må sætte en killing sammen med en voksen.

Det samme med sammenføring, det siger alle.

Nu må vi se om vi finder en mis i morgen, vi kører lidt rundt og kigger.

• #14   25. sep 2007 Maria ; gør hvad du føler og fornemmer er bedst med sammenføringen.Vi har bare fortalt hvordan vi gør og hvilke erfaringer vi har omkring det.

Held og lykke ;o)

• #15   25. sep 2007 Ok. vil det sige at det er bedere at få en voksen kat når man skal sammenføre?Det må jeg huske til en anden gang, men jeg troede faktisk det var nemmere med en killing

• #16   25. sep 2007 Argumentet var at den voksne ikke kan acceptere killingen og bare vil "mase" den ud af territoriet.

Jeg har bare hørt flere sige at det er bedst med katte på samme alder, men jeg har da også studset over at det burde måske være sværere med territorie med to voksne.

Men nu søger jeg heller ikke en killing, så det er intet problem.

Og mange tak for erfaringer.

Jeg håber bare at hvis vi finder en fin mis i morgen at de kommer til at blive best friends.

• #17   25. sep 2007 Det ER nemmere med en killing! Men som Vivi skriver, har det meget at sige hvilket sind kattene har. Jeg har selv briter og der kan jeg bare sætte voksne katte sammen uden problemer, men huskatte kan have et anderledes sind og derfor kan det være nemmere at introducere den for en killing, som den ikke føler sig særlig truet af.

• #18   26. sep 2007 Har læst et eller andet sted, at hvis en kat ikke allerede som killing, har været vant til at omgåes andre katte (fx ene killing), vil den have svært ved at acceptere andre katte. Pas på med valg af internat når du skal købe ny kat. Det er ikke alle der sælger raske katte!

• #19   23. apr 2009 Jeg har en hunkat som lige er blevet 1 år gammel, har ikke rigtig været i nærheden af andre katte da hun er indekat.

Idag har vi lige hentet en 13 uger gammel hun killing og det er vores ældste der er mest nysgerrig, hun ser ud til bare lige at ville se killingen an og lege med hende, den lille nye hvæser dog som en hund og pudser sig op.

Nu er den lille nye kommet ud i bryggerset med mad, vand, tæppe og kattebakke samt min kæreste sidder derude med hende smiley Den ældste løber så rundt herinde som hun plejer men sidder da henne ved den nye og vil gerne ind til hende men når den lille hvæser er hun lidt af en "kylling" smiley Men jeg håber da de finder ud af det med hinanden.

• #20   23. apr 2009 Det skader aldrig at gå forsigtigt til værks. Faktisk kan man riskere så voldsom en reaktion der kan blive vanskeligt at få de to katte til at forliges.
    Det nemmeste er at sætte en killing ind i et hjem der er en voksen kat i.

Jeg isolerer ALT der kommer ind i mit hus. Det vil altid uløse stress både for den nye kat og for de/n kat/te der er i huset. Den nye kat kommer stresset ind i et nyt hjem hvor der en en anden bakterieflora - den medbringer også selv en bakterieflora der er ukendt for husets kat/te. Det kan få fatale følger. Der kan ligge en virus i dvale i både den nye ig husets kat/te - gør der popper den op sammen med stressen.

Jeg har set hvor store omkostninger det kan have ikke at gøre det. Jeg ved godt der er mange der syntes det er at overreagere. Spørg jeres dyrlæge - han ser problemerne der kommer af sammenføringer - så han kan råde.

Jeg isolerer tre til fire uger.

• Helle N
    Helle N Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
    #21   13. jun 2013 Hejsa jeg har lige hent en lille mis på 2 måneder og det er en han men har en hun kat nu er hvor mange dage skal man give sådan nogen katte før der blive ro i huse igen ?????

• M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
    #22   13. jun 2013 Nu har jeg efterhånden haft en del sammenkørsler i hjemmet så jeg deler lige ud af mine erfaringer.

Jeg plejer at lukke den gamle kat ind i det rum den opholder sig mest i, eller et soveværelse. Dernæst får den nye kat frit spil i lejligheden i en halv til en hel time, bare lige så den kan snuse rundt, se hvor mad, bakke osv. er og hvor der er et frirum hvis den skulle få brug for det.

Så lukker jeg ellers den gamle kat ud og de får lov at løse tingene i fællesskab.

Jeg har til dags dato ikke haft nogle mislykkedes sammenkørsler eller voldsomme udbrud. Der har været lidt hvæsen her og der, lidt dask med pote osv. men det er sådan set også det og ikke noget man skal lade sig alarmere af.

• Helle N
    Helle N Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
    #23   14. jun 2013 ok mange tak for indfo det må jeg prøve af og se om det kan hjælp

• #24   14. jun 2013 Den er vel forhåbentligt ikk kun 2 måneder? det er ulovligt at købe/sælge en killing der er under 12 uger, altså 3 måneder.
    Jeg plejer bare at lukke den nye kat ud af kassen, også selv lade dem finde ud af det.

• #26   14. jun 2013 Helt enig med Anne Marie og CCD..

• M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

#27   14. jun 2013 Jeg sætter dem aldrig bare sammen, for det første er der risiko for at den gamle farer i flæsket på den nye hvis den nye sidder i kassen. Dernæst tror jeg personligt at det gavner den nye lige at kunne få lov at gå rundt og kigge uden for meget stress på og med en ny kat rendene i røven.

Men en halv til en hel time er imo rigeligt. Dage og uger er simpelthen for vanvittigt.

• #28   14. jun 2013 Man skal self overvåge dem, men jeg mener at det skader mere end det gavner at sætte dem hver i sit rum. Jeg gjorde det kun med min nye killing fordi vi havde hund på det tidspunkt og han ikke var vant til dem, også for ikk at skræmme ham alt for meget så blev de skilt med et børnegitter så de kunne se hinanden. og min anden kat fik lov til at komme derind også.

• M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

#30   14. jun 2013 Anne Marie H - Jeg har kun haft gode sammenkørsler her ved at lade den nye udforske lejligheden i fred og ro. Den finder for det første ud af hvor mad, vand og bakke er, samt kan spejde rummet for og se hvor den muligvis kan søge tilflugt hvis der skulle være brug for det.

Og igen jeg snakker altså her om en halv til en hel time.

C C D - Om man sætter kassen ned lukket eller åbent er for mit vedkommende det samme, det er aldrig noget jeg ville gøre. Selv hvis kassen er åben og du stiller den ned kan du risikere den gamle kat ryger ind og går i kødet på den nye, den gamle er på hjemmebane jo. Og hvor skal den nye kunne flygte hen hvis den sidder i en kasse?

• #31   14. jun 2013 Jeg vil mene at hvis du har en kat der fare i flæsket på den nye inden den overhovedet får stukket hovedet ud af transportkassen, så vil det aldrig blive en god sammenføring, det er en kat der ikke vil have andre beboere på sit territorium..

• #33   14. jun 2013 Hvis man sætter en killing til en voksen skal der ikke være så stor aldersforskel og din er jo kun 1½ år, så det betyder ikke noget.
    Der er samme aldersforskel på mine og jeg satte kassen med Freddie midt i rummet, Elvis blev første bange, men dog nysgerrig, for hvad var det dog for en lille størrelse?
    De er de bedste venner - uadskillelige og der tages nogle brydekampe der ikke er så slemme som de ser ud.
    Jeg synes en killing er okay.
    Jeg har sammenført mange og har altid kun isoleret dem fra hinanden den første nat eller 2 indtil jeg har været helt sikker på at de ikke flåede hinanden imens jeg sov :).
    Ellers er de blevet lukket sammen med det samme, men jeg ved godt at det andet anbefales, jeg mener bare at man trækker sammenføringen i langdrag smiley

• #34   14. jun 2013 Helle N.
    De skal have den tid de skal have - altså nogle timer, dage, uger, måneder og endelig er der nogle der forever vil leve på "tålt" ophold smiley
    Det kommer an på temperament.

• #35   14. jun 2013 Lis:
    Nu er dine måske også voksne fertile der skal bruges i avl. Gør det ikke sagen lidt sværere?

• M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

#36   14. jun 2013 Jeg har personligt ikke oplevet nogle katte fare i flæsket på hinanden, både grundet den metode jeg bruger men også fordi jeg rent faktisk er opmærksom på mine katte.

Dog er jeg ikke et sekund i tvivl om at Silver min store dreng der bor i Allerup nu, havde gjort det hvis jeg bare havde sat en kasse med en ny kat ind til ham. Og han er nu hverken en farlig eller dum kat, han beskytter sit territorie (Som enhver anden kat vil gøre). Men han har endnu ikke faret i flæsket på nogen ny kat som vi har bragt ind i hjemmet, han fik nemlig en halv times tid i soveværelset mens den nye fik lov at kigge sig rundt.

Derimod har jeg sat masser af sammenkørsler hvor folk bare sætter kassen på gulvet og lader dem løse det selv, der har jeg både oplevet hvor det er gået godt, men så sandelig også grueligt galt da kattene ikke altid reagere som forventet. Især ikke når man udsætter dem for så mange nye ting på en gang.

Den gamle skal ikke blot forholde sig til en ny kat, men en kat der skal være der på daglig basis og være en del af familien. Den nye kat skal forholde sig til et nyt hjem, nye mennesker, en ny kat og det at skulle finde sin plads i hjemmet.

• M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

#37   14. jun 2013 Og det skal lige siges jeg altså har sammenkørt Silver med to nye katte som lykkedes. Men han havde faret i flæsket på dem hvis jeg havde sat kassen ned, det er jeg ikke et sekund i tvivl om.

• M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

#40   15. jun 2013 C C D - Har jeg noget sted skrevet at du ikke er opmærksom på din kat? Eller at andre ikke er? Nej nemlig, så lad lige være med at tage tingene så tungt. Det er erfaringer vi deler her.

Prøver du at fortælle mig at katte ikke beskytter deres territorie? For så tror jeg da straks jeg skal have ringet til dr. dyr og fortalt ham en ting eller to.

• M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

#42   16. jun 2013 C C D - Okay jeg opgiver at debattere det her med dig, du hiver gamle indlæg op og nægter at svare på spørgsmålene du bliver stillet. Jeg har givet mine erfaringer videre som jeg har haft succes med.

• #43   16. jun 2013 Maria:
    Det er præcis det samme som vi andre gør, giver de erfaringer videre som VI har og der er ingen endelig facitliste, for enhver kat har sit temperament og har man en aggressiv type, så skal man være lidt mere på vagt end hvis man - som jeg, har 2 selvudslettende, naive typer.
    Men jeg giver CCD ret i at du ikke kan bruge som argument at du "rent faktisk er opmærksom på dine katte"

• M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

#44   16. jun 2013 Marianne - Jeg har så sandelig heller ikke påstået i ikke har gode erfaringer.

Og hvad filan er der med jer og det at jeg er opmærksom på mine katte. Hvis jeg ikke var opmærksom på mine katte så havde jeg jo aldrig gjort som jeg gør.

Syntes ærlig talt i kører den langt langt ud lige nu.

• M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

#46   16. jun 2013 C C D - Ja du kan jo læse igennem. Der er et helt indlæg du helt vælger at overse.

Nu går jeg ud fra at når man skriver her så skriver man for sig selv og ikke nogen andre, jeg har flere gange skrevet det er hvordan JEG gør tingene og hvad MINE oplevelser har været med dem, og dernæst forklaret hvorfor JEG gør tingene som JEG gør. Ergo jeg beder ikke dig eller nogen om at gøre sådan, jeg forklarer ganske simpelt hvorfor mine oplevelser er som de er.

Jeg siger at jeg ikke har oplevet to katte fare i flæsket på hinanden ved den metode jeg bruger, jeg har flere gange set katte gå amok på hinanden, men aldrig når jeg har sammenkørt dem via. den metode. Tror du lige skal læse igennem for du har vidst misforstået en ting eller to. Jeg har skrevet om mine sammenkørsler og mine erfaringer med sammenkørsler i mit hjem, ergo kan jeg ikke skrive jeg har set nogle fare i flæsket på hinanden.

Jeg har valgt at gøre som jeg gør fordi jeg har observeret mine katte og lagt mærke til hvordan de reagere i forskellige situationer og har derfor valgt at gøre tingene som jeg gør fordi de tilgodeser dem bedst muligt. Så hvis det ikke er at være opmærksom så ved jeg ikke hvad er.

Og jeg har oplevet en kat fare ind i en kasse og gå til angreb på en ny kat, bare ikke hos mig selv men hos en anden. Jeg gider ikke sidde og gennemgå alle mine sammenkørsler eller de sammenkørsler jeg har været med til ved andre for at lægge en fuld klargøring for jer herinde.

• M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

#48   17. jun 2013 C C D - Jeg stopper den her. Ærlig talt er det lidt trættende at skulle sidde og høre på det er mig den er gal med. Jeg kan ikke se hvordan mine indlæg kan misforståes og har heller ikke oplevet folk misforstå det så meget før.

Og om der har været andre problemer med lige den kat vil jeg ikke udtale mig om. Men at den kat har gjort det er ikke grunden til jeg gør som jeg gør i mine sammenkørsler, det startede jeg på længe før den oplevelse.

• #52   12. jul 2013 Præcis Michala smiley

Kommentér på:
At sætte to katte sammen- erfaringer

Annonce