{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.102 visninger | Oprettet:

Stimulering af indekat {{forumTopicSubject}}

Hej KG

Min kat er gået hen og blevet lidt gammel i det, hun er ikke så stærk som hun har været, og derfor har genboens Charlie (se evt album) fået overtaget teritoriet, og Baby (min kat) har så valgt at blive indekat..

Jeg har aldrig haft en indekat, og er lidt usikker på hvad det kræver af omgivelserne og fodret for sådan en at trives?

Lige nu har hun en papkasse (selvvalgt) med en plasticpose i (også selvvalgt) som seng..
Naturligvis ligger hun i sofa og vindueskarme også..

Hun spiser tørkost, en blanding af Kitekat, Friskeys indoor (ikk helt sikker på et hedder det, men har smidt kassen ud) og Pussy..
- Hun kan IKKE lide tørkost fra dyrlægen, har hun aldrig kunnet, og har også prøvet at råfodre hende, men hun vil slet ikke røre det =/

Jeg har jo også måtte sætte en kattebakke op, og bruger klumpende kattegrus..
Det virker efter hensigten, men synes altså her lugter af grus...
- Kan man få noget andet end grus der stadig er let at rengøre?

Lidt mange spørgsmål, men det med indekat har jeg altså aldrig lige prøvet før..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stimulering af indekat
  • #1   11. okt 2007 Ang. grus skal du helt sikkert bruge Extreme Classic, fås i bl.a. ZooZity og MaxiZoo og over nettet.

    Du kan få 16 kg for 150 kr, det kan virke dyrt, men tro mig det er det værd, det holder længe! Klumper enormt godt og INGEN lugt!

    Tror alle herinde er enige smiley


  • #2   11. okt 2007 Maria - oohhh det lyder godt =)

    det jeg bruger nu klumper fint og lugter ikke af tis... men det lugter af grus, og det er nu heller ingen skøn duft =/

    Det er ikke det der der ligner plastikkugler, vel?
    For det vil hun simpelthen ikk gå op i...


  • #3   11. okt 2007 Nina & Baby, jeg kan se Baby er fra 1999, så hun er da ikke så gammel. Den ændrede adfærd ("blevet gammel i det" , "ikke så stærk") skyldes vel ikke sygdom?... bare lige en tanke.

    Mht. gruset så kan jeg også anbefale EC, eller Eurolitter, det er faktisk det samme - bare billigere. Desværre er der tilsat duft af babypudder i begge. Start med at blande det i det kendte grus lidt efter lidt, så hun vænner sig til det.

    Kradsetræ er jo nødvendigt til indekatte. Gerne en med køje. Ligeså kattegræs (kan laves billigt af hvedekerner).

    Mht. aktivering må du prøve dig frem med hvilke lege hun synes om. Fjer fx er fantastisk godt legetøj. Og så er der korkpropper, lærredsmus med fyld af katteurt, små bolde.

    Mht. foderet, så synes jeg du skal prøve nogle forskellige prøveposer man kan få gratis hos dyrlægen. Det KAN jo være der er en variant, hun synes om.


  • #4   11. okt 2007 Tinka - Vi var faktisk lige ved dyrlæge igår med hende..
    Egentlig ville jeg have haft aflivet hende fordi hun virkede underlig og ... ja depri faktisk..

    Dyrlægen tjekkede hende igennem og vi snakkede om ændringer, og der er jo så det med Charlie, og så mente dyrlægen at hun bare havde mistet sit teritorie og var lidt trist over det og så har valgt at være indekat i stedet (fordi hun ikk vil tage kampen op)..

    Ang. prøveposer har vi prøvet alt... Det eneste hun vil æde lidt af er killingefodret, men det får hun altså ikke lov til !
    Jeg tænkte mere på hvilke vitaminer hun nu skal have flere af nu hun ikk kommer ud og æder hvad hun nu gør udenfor?

    Kattegræs... Køber man det ved dyrehandlere? Og de hvedefrø? Hvor får man dem??

    Baby har lidt legesager hun er glad for at lege med..
    Hun er specielt glad for sin plastikpose, krøllede cigaretpakke og en pose med baldriandråber (dem har jeg købt på apoteket, så jeg kan komme nyt på når hun ikk længere er interesseret)..
    Men er det nok?

    Baby er ikke meget til huler, senge og diverse loavet af stof, kan man evt få et træ der er lavet af TRÆ og så med platforme af træ også?


  • #5   11. okt 2007 Du kunne måske selv lave noget i den dur? Ud og finde et afskåret træ, lidt grene og så bare i gang med hammer og søm smiley

    Du kan evt prøve at købe en stuebambus til hende, har hørt lidt om at føtex har dem til 20 kr lige i øjeblikket. Og ellers ligger de i prislejet 30-50 kr.


  • #6   11. okt 2007 Kattegræs spiser de for nemmere at få hårboller op. Og det er populært at have indimellem/hele tiden. jeg bruger også bare hvede kerner til det. Man skal dog lige være opmærksom på at nogen frø skal gennem frysning eller andet for at spire.

    Kunne hun ikke evt. få en papirsbærepose fremfor plastik? Nu sker der nok ikke noget, men små børn må jo heller ikke lege med plastposer siger man gerne :o)

    Mine eeelsker også at putte i sko tøjsæsker eller andre papkasser.


    Ang foder, så skal du passe på at der ikke er for meget magnesium, og kalcium/fosforforholdet som skal være 1,1 - 1,4. Fosfos og natrium (salt) må der heller ikke være for meget af i kosten.
    Samt nok protein, taurin og fedt.

    På denne side står det godt beskrevet, samt et skema forneden med anbefalede værdier.

    http://www.dmm.dk/ernaering.php

    I hvert fald Pussy og Kitekat, synes jeg ikke levede op til det sidst jeg undersøgte.
    Det kan tage lidt tid før katten vænner sig til fodret, men vil klart anbefale at du går over til et af de mere lødige mærker, det vil forresten nok også få hende til at gå mindre på toilettet :o) da hendes krop optager mere af foderet, fordi der ikke er så mange overflødige/uoptagelige stoffer som i supermarkeds mærker.

    (Vil dog lige sige at jeg ikke kender Friskey eller dets indhold)

    Jegved at tænk og test og andre lign. har lavet en del test af kattefoder :o)



  • #7   11. okt 2007 Nina & Baby,
    Jeg håber hun kommer i godt humør igen. Jeg vil tro, at en Feliway-duftspreder er et forsøg værd.

    Hele hvedekerner køber jeg i helsekostbutikker - de spirer fint i et lag pottemuld, og koster en brøkdel af, hvad kattegræs koster i dyrebutiker.

    Når hun er glad for killingefoderet, så ville jeg vælge at blande hendes sædvanlige foder op med det.





  • #8   11. okt 2007 TanjaMarie - Ja måske kan vi lave noget selv, så kan vi også få det i farver der ikke græmmer stuen alt for meget ; )

    Eva - Jeg vil da prøve at hitte sån nogle kerner jeg kan prøve at få til at spirre, så kan de komme på træet også =)
    - Alt pynter jo når det er grønt ; )

    Tinka - Hun virker allerede mere frisk og er begyndt at lege mere og sove mindre...
    Hun er endda begyndt at se hunden som selvskab (dog på afstand) men måske vil hun finde lidt leg hos ham hvis hun keder sig nok, hunden vil hende i hvert fald meget gerne, men har lært på den hårde måde at holde fin afstand *GG*

    Mange tak for hjælpen, skal nok komme med en opdatering når der er gået lidt tid med min nye indekat =)


  • #9   11. okt 2007 Forresten - Drillepinde med fjer eller læder (ikke plastik) frister selv min Damekat på 4 år til at te sig tosset :oD

    Pøj pøj og god fornøjelse med det..


  • #10   11. okt 2007 Nina & Baby --> Jeg har lavet et rigtig fint kradsetræ som bliver brugt utrolig meget. Det var ikke slemt at lave og det kostede mig heller ikke så meget. Du kan prøve at kigge på min profil. Jeg har lagt et billede ind på Frejas profil hvor træet er i hel figur. Ellers er der nær billeder af køjerne både hos Freja og Figaro.

    Håber at du kan få lidt inspiration :o)


Kommentér på:
Stimulering af indekat

Annonce