{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
945 visninger | Oprettet:

9 grunde til at holde katten indendørs {{forumTopicSubject}}

Her er 9 grunde til at holde katten indedørs

1:din nabo hader katte

2: din killing forsvinder ikke, fordi nogen tror, at fordi den ikek er øretatoveret, er det en "sommerhuskat", og giver den et nyt hjem

3: din kat øger ikke risikoen for boreliasmitte ved at slæbe lopper og flåter med hjem

4: din kat bliver ikke smittet med orm fra dyr, den jager og spiser

5: din kat bliver ikke smittet med leukæmi eller aids fra andre katte

6: din kat kommer ikke hjem med bylder fra slagsmål

7: din kat bliver ikke kørt over

8: din kat bliver ikke lukket inde i et skur ved en fejltagelse

9: du kan fodre fugle, uden at de bliver din kats næste frokost


sakses fra Hjemme, nr 5/2019


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  9 grunde til at holde katten indendørs
  • #1   6. mar 2019 Ulemper ved at holde katten hjemme:

    1. Du har mus og rotter i gader og stræder.

    2. Du har en understimuleret kat, eller også skal du bruge meget tid på stimulering.

    Okay kunne ikke komme på flere. Eneste jeg ville påpege er at der er fordele og ulemper ved begge dele. smiley

    Min egen kat er indekat. Og jeg får aldrig andet, jeg syntes risikoen for sygdom er stor nok, jeg behøver ikke tilføje flere ricisi som at blive kørt over, stjålet, lukket inde, mishandlet eller sådan noget. smiley
    Men det er bare sådan jeg har det.
    Jeg ved andre mener at det er synd for en kat at være indekatte så det er egoistisk at holde dem inde.
    Respekt for det, så luk i jeres kat ud, det er rart andres katte vil smutte forbi min have og snuppe de mus og den slags der skulle være.

    Der skal være plads til begge dele.

    Så længe folk neutralisere deres fritløbende katte smiley


  • #2   6. mar 2019 jeg har også selv indekatte, og en udekat. han tager dog slet ikke mus
    men har da mus indenfor..... også selv med 12 indekatte smiley

    de fleste ejerkatte er nu hellere ikke altid de bedste mussejægere. de får mad nok.


    fordelen ved at holde sin kat/katte inde - eller i løbegård/indhegnet have, er så også at man overholder lovgivningen.
    jeg kan nu ikke se at der skulle være ulemper med at have indekatte
    for der findes jo stadig herreløsekatte.


  • #3   6. mar 2019 og det med understimulerende kat, her er det godt at have to eller flere katte

    og igen her er en løbegård super


  • #4   7. mar 2019 Med 14 katte i huset er her vist ingen, der er understimuleret. smiley

  • #5   7. mar 2019 Hej Luna
    Jeg er glad for, du respekterer, at noget vælger at lade deres katte løbe frit, fordi de mener, det er den bedste likviditet, de kan byde deres kat. Når det så er sagt, vil jeg tilføje, at jeg ikke har is nok i maven til at lade min kat gå frit, i øvrigt egner Ragdolls sig ikke til fritløb, da de ikke har noget kampgen og vil have svære ved at klare sig i et slagsmål,


  • #6   7. mar 2019 Kirsten:
    Bounty ville aldrig blive friløber.


  • #7   7. mar 2019 Vi har fået en ny frit løber her i området der åbenbart bliver sat ud om natten. Ingen har endnu ikke fundet ud af, hvor katten bor. Den går ind, hvor der er naboer med fritgående katte med kattelem eller åbentstående vindue og æder al deres mad . Om dagen går den åbenbart hjem når nattens tyvetogt er ovre . Den er her ikke om dagen. Jeg kan slet ikke fatte nogle tør lade deres kat løbe sådan rundt inde hos fremmede mennesker. Endnu en god grund til at lade katten blive hjemme.

  • #8   7. mar 2019 Nej Trine bliver heller ikke fritløbende, jeg tror heller ikke, det betyder noget for hende, men hun vil gerne ud i haven.

  • #9   7. mar 2019 Det lyder da som om, den nye fritløbende i jeres område ikke får nok at spise derhjemme. det er heller ikke det bedste, at lukke sin kat ud om natten, da går det mere vildt for sig og katten Bliver let mere vild, har jeg hørt. I må prøve, at finde ud af, hvor den hører til og bede dem holde den inde om natten. Den kan vel ikke gå helt for lud og koldt vand, når I ikke ser den hele dagen.

  • #10   7. mar 2019 En af mine bekendte i området har haft en del besøg af den og vil prøve at finde ud af om den er øremærket. Det er sød helt tam kat men den spiser som om den har hul i maven og aldrig for mad. Der er en anden herreløs den ser vi da om dagen. Det er ikke lykkedes at se, hvor den sorte forsvinder hen endnu. Åh jeg håber ikke den er herreløs. Det er så svært at hjælpe dem her.

  • #11   7. mar 2019 Hvis den er helt tam og i god foderstand og ikke viser sig om dagen, så er det nok ikke sandsynligt, at den er herreløs, men man ved selvfølgelig aldrig. I vores kvarter havde vi på et tidspunk 2 katte, der bare var blevet smidt ud. Vi fodrede dem og kælede og det gik også ok, de klarede sig. Desværre blev de efterfulgt af en anden herreløs, vild kat. Ham fodrede vi også, men han var ikke til at røre ved.. han begyndte også at slå ud efter mig, når jeg gik forbi ham i vores indgang og stressede vores 2 indekatte vildt. Så vi måtte låne en fælde og fange ham og få ham aflivet. Det havde jeg det meget skidt med, men til sidst turde jeg næsten ikke gå ud af min hoveddør af skræk for, han skule komme farende og slå kløerne i mig, og han var megastor.

  • #12   9. mar 2019 Hun havde heldigvis øretatovering . Vi fik kigget efter den i dag. Der var en fertil herreløs efter hende i formiddags, så hun var meget bange og havde gemt sig under en beboers seng. Hun har så fået lov til at ligge i soveværelset med en katte bakke der indtil videre. Det var jo heldigt . Nu skal ejeren så bare findes. Vi har også en fertil der skal indfanges. Selv om det er et boligselskab er der ingen der hjælper kattene, hvis de er herreløse. Det er op til dem der lige forbarmer sig over dem . Det er den anden kat vi må til Svendborg dyrehospital med på under et år når vi ellers for ham fanget ind. Og vi kan ikke tage dem ind selv for vi må kun ha en kat. Det er rigtig væmmeligt at aflive dyr man ikke selv har sat ud i verden .

  • #13   9. mar 2019 Forhåbentlig finder I ejerne til den lille hunmis og kan få en fornuftig aftale med dem. Hvad angår vildkatten, så er det en sværere sag, vi måtte jo også ty til aflivning af vores vildkat. Han kunne ikke acceptere at bo ude, selvom vi havde en foret flamingokasse til ham, men blev aggressiv fordi, han ville ind.

  • #14   10. mar 2019 Jeg har også indekat, men hun kan være i haven. Jeg mener dog at de skal have været det fra killing af og at man har tid til at aktivere dem. Det viser sig, at være vildt svært med min. Hun er købt brugt på internatet og blev fundet ude. Hun leger ikke selv og jeg skal virkelig gøre en indsats før hun gider bare et minut eller 2. Hvis hun havde mere end sine 4 hjørnetænder, havde jeg lukker hende ud. De gange det er lykkedes hende at finde et smuthul er hun vendt hjem efter 1-3 timer og været træt og tilfreds.

    Jeg døjer med hende adfærd nu og jeg er sikker på at hun stresser over det. Jeg har lært en lektie og er ret sikker på at jeg ikke skal have kat igen. Jeg har alt for dårlig samvittighed over, at jeg tilsyneladende ikke kan stimulere hende og det vil jeg ikke igen komme ud for.

    Ellers er jeg mest inde for indekatte, af den grund at dekan blive væk og kørt over. Der er også alt for mange der ikke er neutraliserede og i øvrigt ikke har noget hjem. Kravet om indekatte er også blevet langt større end tidligere. Men det betyder ikke at det er en menneskeret at have kat for enhver pris. En som katten kommer til at betale.


  • #15   10. mar 2019 Denise:
    Næste gang kan du jo vælge en race der ikke kræver særlig meget aktivering.
    Min dreng aktiveres 30 minutter om dagen ca. Og springer jeg en dag over så sker der intet ved det smiley

    For nej en kat der er vant til at løbe frit er ikke bare lige sådan at forsegle i et hus. smiley


  • #16   10. mar 2019 Min Trine, som er Ragdoll kræver heller ikke meget aktivering, men jeg tror, det er meget forskelligt, hvor meget de kræver, selvom det nok er en af de racer, der kræver mindst, har i hvert fald læst på ragdollklubbens site at nogen bliver holdt vågen den halve nat. Det gør jeg ikke, Trine sover hele natten, men kommer op og nusser på et anstændigt tidspunkt om morgenen.

  • #17   10. mar 2019 Denise D. Min har også gået frit som killing inden jeg fik hende og mere end et år hos mig inden jeg flyttede til min nuværende bolig. Hun havde katte gård som hun startede med at være i 3 måneder i men hun ville altid ud . Min for nu nogle små ture i løbet af dagen langs et bredt natur hegn lige overfor mit hus og videre hen til en mark og så går vi hjem igen. Kunne du ikke overveje at gå en tur med din kat. Det er faktisk ikke ret langt væk fra vores hus vi går. Så vi kan altid hurtigt komme hjem. Men katte kan jo være forskellige. Min render ikke frit mere. Hun går dog mest uden sele og der er aldrig nogle problemer med det. Sådan har vi gjort i 3 år nu. Så sover min hele natten og jeg bliver ikke vækket kl 4 om morgenen. Det er de små ture ude der gør at min er tilfreds . Hun kræver jo ikke engang det samme som en hund, så jeg synes det er til at overkomme men det er muligt jeg er heldig at hun affinder sig med de små ture. Jeg ville slet ikke kunne aktivere min sådan ude i en den lille rækkehus have. Ude kan hun løbe , klatre i træer, snuse rundt mm og så når vi så går hjem er hun glad og tilfreds .

  • #18   10. mar 2019 Jeg synes nu, det er fint, de kan gå i indhegnet have.vores forrige kat elskede det, det er jeg også sikker på Trine vil komme til. Indtil videre kommer hun på terrassen, men har en enkelt gang været ude i haven. Hun kan snuse, klatre i træer, fange insekter os se på fugle, så der er nok at foretage sig. Hun kræver ikke så meget aktivitet, men vores forrige kat var en Europe, som krævede mere motion, han befandt sig godt derude, selvom det kun er en parcelhushave.

  • #19   10. mar 2019 Jeg synes da også det er super dejligt med have min kat går også meget i haven. Min ene have er bare ret nyanlagt og mod syd og der er lidt for varmt derude om sommeren når hækken er omme bag hegnet . Jeg skal i gang med at indhegne forsiden af haven i år, så det giver en mere kølig side mod nord. Det tror jeg min kat bliver glad for.

  • #20   10. mar 2019 Ja vi har træer og en høj hæk, så man kan få både sol og skygge, min forrige kat, ville ikke ligge i direkte sol

  • #21   10. mar 2019 Tja her er endnu en grund til at holde katten på egen matrikel.

    https://newsbreak.dk/loese-katte/?fbclid=IwAR1nRw1CnJHz-U8s_z1z9wjQpZal8b8FVWukfxRkuAsFo8b4epaAacUmVew


  • #22   11. mar 2019 Britt. Min kat er ikke særlig håndterbar. Og da jeg sidder i kørestol, godt nok er jeg aktiv kørestolsbruger, men jeg har ikke begge hænder til at tage hende op. Hun ville helt sikkert også blive gal, hvis jeg ville putte sele på hende. Jegser andre gå med katte i snor og det ser da rigtig hyggeligt ud. Men hvis jeg havde en kat der var nem at håndtere og ville finde sig i sele, ville jeg være bange for at møde løse hunde. Jeg ville ikke kunne samle katten op og samtidig holde hunden væk. Jeg ser allerede udfaldet for mig smiley

    Susanne. Ja loven er sådan og jeg kan godt forstå at folk bliver gale over løse katte. De skider i bedene, strinter op af alt og går ind i ens hjem, hvis døren står åben. Det er dig kun udenfor bymæssige bebyggelse, at det er tilladt (inden en varsling) at skyde katte, og det er jo tit i byen, at det er et problem.

    Jeg håber at katte snart får deres egen lov. Samt at alle kommunerne skal medansvar i at få styr på hjemløse katte


  • #23   11. mar 2019 Jeg ser først nu, at du sidder i kørestol, så er det nok heller ikke så let med en hund, der skal gås tur med. Igen vil jeg sige en Ragdoll behøver ikke at komme ud og er efter min erfaring ikke så aktivitetskrævende. hun finder sig også i meget, negleklip og medicin, men det kan jeg jo ikke garantere at alle Ragdolls gør.

  • #24   11. mar 2019 Denise . Jeg havde også overset du brugte kørestol. Nej , så er det nok en dårlig ide med tur. Man skal nogen gange være nærmest akrobat, hvis selen er lang og buske og træer kan være vanskelige. Jeg håber det går godt med din kat nu. Hun har da også haven og så må det jo være godt nok.

  • #25   13. mar 2019 Vi har 3 inde og løbegårdskatte. Vi har haft dem fra små, så de har Ikke prøvet at være ude i den fri natur. Vi har prøvet med katteseler, men de bliver utrygge og vil ikke med helt ud.
    De ældste er på vej til 13 år, den yngste er på vej til 6 år. De har høje kradse/klatrestativer; et stort i løbegården og et par stykker i udestuen. De har huler, som de kan sove i. De kan benytte hele huset, ligger i sengene. I kælderen står der 3 baljer med kattegrus, som bliver tømt hver dag. De har altid adgang til frisk vand og mad og en varm vindueskarm eller seng. Hver eftermiddag får de rejer og lidt tun. Vi gar legetøj til dem. De har aldrig utøj i pelsen.
    Indekatte har det godt! De har aldrig prøvet andet. smiley


  • #26   14. mar 2019 Hanne. Det lyder rigtig dejligt. Jeg ville også gøre meget, hvis jeg havde pladsen til det. Har man mere end 1 kat, holder de sikkert også hinanden i gang. Som du skriver, er det dejligt med dyr der ikke har utøj og at de er i sikkerhed.

    Har man dem inde, skal man efter min mening give dem nogle forudsætninger, så de har et aktivt liv med gode aktiviteter. Det har dine i hvert fald smiley


  • #27   14. mar 2019 Mange tak Denise. smiley Ja, de keder sig ikke. De har også god udsigt til haven fra vores udestue. Der er masser af fugle i haven da vi fodrer hele året. Af og til er der endda fasaner, som går runde og spiser det, som de små fugle ikke gider spise på jorden. Fasanerne får dem til at smaske og sige sjove lyde. De ser åbenbart lækre ud. smiley Vi er jo heldige at have gode inde forhold til kattene. Ellers havde vi ikke katte. Vejen, lige udenfor vores hæk er stærkt trafikeret for en "landsby". Kort tid efter, at vi flyttede til Glamsbjerg, fandt vi en kat med smadret bagparti i hækken. Den var stadig i live, men kunne ikke bevæge bagpartiet. Vi ringede straks efter dyretransporten, som først kom efter flere telefonopkald da de havde meget travlt lige den aften/nat. Det ønsker vi ikke at risikerer sker for vores katte. Derfor har vi inde katte!


  • #28   15. mar 2019 Berte sidder også foran terrassedøren efterår og vinter, når fuglene og duerne kommer og spiser. Jeg fodrer også i stor stil, indtil det er tid til at jeg selv skal bruge terrassen. De fugle sviner i stor stil. Min har adgang til haven, som hun ikke kan komme ud af. Det er fedt om sommeren. Der elsker hun at ligge på havebordet. Hun er dog altid inde om natten. Fuglene kommer også, selvom hun er der. De har fundet ud af, at hun er i skidt form og ikke kan fange dem. smiley

  • #29   15. mar 2019 Skønt med en have, hvor katten kan færdes frit! Det er sjovt at se, når kattene lurer på fuglene. ?? Vores katte kan klatre i tråd-hegn! Det gør de af og til i løbegården, så det ville ikke fungere at hegne haven ind. Vi har også træer, hæk og buske, så det er udelukket, at have udekatte.
    Naboens kan kommer godt nok og hapser nogle af fuglene, slæberdem hjem og splitter dem ad i hendes soveværelse, badeværelse eller stue, hvilket hun er træt af, men det er jo kattens natur. smiley
    Rigtig god dag til dig. ??


Kommentér på:
9 grunde til at holde katten indendørs

Annonce