Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Tilstoppet afløb 720 kr.
  • Vejledning til valg af matrialer og løsning af træterrasse ovenpå eksisterende fliser 1.000 kr.
  • Installing fence gate 950 kr.
  • Hylde mursten 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ormekur uden orm?
  • #1   4. nov 2007 Ormekure er på recept og har været det siden 1999.
    Du KAN ikke få det uden at snakke med en dyrlæge/sekretær hos dem først, og dyrlægen udleverer måske blot på forlangende, men de laver stadig papirarbejdet som der ligger i en recept. Du betaler også et receptgebyr som er lagt oven i prisen, og ikke er specificeret på regningen.

• #3   4. nov 2007 Katten skal kun have ormekur hvis du har set orm hos den ....

• #4   4. nov 2007 Natasja - Du må faktisk ikke få udleveret ormekur - med mindre du kommer og viser dyrlægen ormen ...
    Netop fordi du ikke bare må give kattene det på må og få ...

Hvis din kæreste får halsbetændelse - spiser du vel heller ikke pencillin vel ?

• #5   4. nov 2007 At nogen dyrlæger så udleverer kur uden at have set ormen - er deres sag - Men iflg reglerne skal du komme med ormen så dyrlægen kan se hvilken kur katten skal have ...

• #6   4. nov 2007 Og hvorfor skulle jeg give Chili ormekur når hun aldrig har haft orm ?

Den eneste af mine katte der har haft var Balder ... - Først spoleorm og siden bændelorm ... Ingen af gangene havde Chili orm - Ergo fik hun selvfølgelig ikke kur...

• #7   4. nov 2007 Ja men det er stadig imod reglerne!

Ok - Hvad er det for en pille der tager alle slags orm ?

• #8   4. nov 2007 (link fjernet)

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=598/sprog=1/grp=2/menu=15/

• #9   4. nov 2007 Det kan godt være at det gør det ...
    Men hvis katten ex. har bændelorm er der ik nogen grund til at give en pille imod andre ormearter...

Netop derfor skal lægen enten se ormen eller have en aff. prøve...

• #10   4. nov 2007 Ja det er jo din hovedpine om du vil fylde dine katte med ligegyldige kemikalier til at fjerne noget som ikke er der ...

Så hvis din kæreste har halsbetændelse - så spiser du oss pencillin ?

• #11   4. nov 2007 Nåh ok .... Men det er ok at fylde sine dyr med unødvendig medicin som de i sidste ende kan blive immune overfor ??

Man kan IKKE forebygge orm ... Længere er den ikke ...

• #12   4. nov 2007 Nå men Helge og Sussi - Som svar på jeres ?

Man kan ikke forebygge orm hos katten - Det bedste er at enten tage alle kattene med til dyrlægen - eller tage en afføringsprøve med så dyrlægen kan bestemme hvad form for orm der er tale om ...

• #13   4. nov 2007 Yes yes Natasja - så du går simpelthen ind for at proppe dine katte med ormekure også selvom de er raske ... Det er sgu da dyreplageri....

Men det må du om ... Nu har jeg givet mit besyv til trådstarteren og så gider jeg ikke diskutere mere med dig om det ....

• #14   4. nov 2007 Jo jeg har læst hvert et ord ...
    Du giver dine katte ormekur også selvom kun 1 kat har orm .... Længere er den sgu da ikke....

• #15   4. nov 2007 Natascha uanset hvordan du vender og drejer den, findes der altså ikke ormekur uden recept. Læs mit indlæg længere oppe

• #16   4. nov 2007 TAK Indiente ....

• #17   4. nov 2007 Nu har jeg en stor mistanke om at både Oliver og Zira har orm, men dog har jeg ikke set nogen hos dem, så jeg skal altså ikke give dem ormekur før jeg er 100% sikker?

Zira er meget 'rund' på maven og lidt hård også. Og hun spiser og spiser og spiser..
    Oliver er derimod blevet rigtig rigtig tynd, selvom han får det samme foder som han hele tiden har fået, han leger som han plejer og spiser godt osv..

• #18   4. nov 2007 Jeg har aldrig givet før jeg har set ormen selv ....
    Oliver og Zira - Jeg ville nok tage dem til dyrlægen og få dem tjekket igennem ... Ved du om de har fået kur før du fik dem ?

• #19   4. nov 2007 Majse - Okay, det kunne jeg prøve.. Altså svaret var fra begge sider at de både havde fået orme/loppekur. Men lopper var de begge fyldt med da de kom hjem og ormekuren tvivler jeg også meget på. Det er jo så nemt bare at sige ja, men så at gøre noget andet åbenbart

• #20   4. nov 2007 Husk at katten også kan få orm ved at slikke lopper i sig .... smiley

Men de gange Balder havde orm var jeg slet ikke i tvivl ...

• #21   4. nov 2007 Majse - Okay, men jeg burde vel også kunne se orm i 'enden' på dem hvis det var eller i afføringen? Eller er det ikke altid?

• #22   4. nov 2007 De gange jeg har fundet orm har de siddet enten ud af numsen på katten (ved spoleorm) eller i pelsen på halen (ved bændelorm)
    Nogen finder det i deres afføring - Tror det er lidt forskelligt... Men dyrlægen vil ihvertfald kunne finde ormeæg i afføringen...Hvis de har orm...

Nogle gange kaster de også spoleorme op...

• #23   4. nov 2007 Lis D - Ja Balder var også tilløber, så jeg anede intet om hans fortid ... Og han var fyldt godt op...

Chili fik en ormekur da jeg lige havde fåethende af dyrlægen (pasta kur) og siden har hun intet haft...

• #24   4. nov 2007 Majse,- det er fuldstændig korrekt at ormekure er på recept, men hos nogle dyrlæger bliver det solgt direkte fra klinikken, efter en snak med ejeren. Det er heldigvis de færreste dyrlæger der sælger ublu, men man kan altså fint give sine katte en gang eller to om året, uden at de bliver resistente.....,- og det har ikke noget med dyrplageri at gøre....

Mange katte kan have orm, uden du overhovedet opdager dem, tit er det kun bændelormene man ser, da der kan komme bændelorme-led ud af endetarmen..
    Begynder kattene først at kaste orm op, så er de som Lis siger, gerne fyldt godt op..

Det vil altid - som f.eks. med heste - være en god ide at tjekke en afføringsprøve, før man giver ormekur, så man er på den sikre side, men derfor er der ikke noget galt i at give sine katte feks. en gang årligt, det er hverken synd eller mishandling.. :o)

• #25   4. nov 2007 Men Helge og Sussi, som Majse længere oppe har skrevet, så gør i det helt korrekte ved at få tjekket en afføringsprøve af dem alle, så er i helt på det rene med det.
    Men der sker altså ikke noget hvis i giver alle jeres katte en kur sammen med den lille, har hun orm, så kan de andre meget vel også have fået.. Man skal bare aldrig overdrive..., det kan give resistens.. :o)

• #26   4. nov 2007 Det er nu heller ikke katten der bliver resistent, men ormene der udvikler resistens. Men som Betina Maj P skriver, så sker der ingenting ved at udekatte, der spiser mus og fugle, får en ormekur 1 til 2 gange om året.
    Det er rigtigt at nogle dyrlæger ikke udleverer ormekur, før de enten har set katten, afføringsprøve fra denne, eller synderen (ormen). Men man kan også komme steder, hvor de gerne udleverer ormekur, hvis ejer har observeret orm, dog stadigvæk med receptgebyr.

• #27   4. nov 2007 Louise L, ja, selvfølgelig er det ormene der bliver resistente, det kom vist til at lyde som katten..... LOL :o)

• #28   4. nov 2007 Betina Maj P
    Ja, nogle gange løber fingrene af med en på tastaturet smiley

• #29   4. nov 2007 Jamen undskyld da lige mig en gang - Hvis jeg synes det er synd for katten at proppe den med ormekur hvis den ikke har orm - så er det vel min mening ?

Og Natasja - Fint nok at du følger din dyrlægens regler ... Men det ændrer nu ikke på de sider jeg har linket til længere oppe....

• #30   4. nov 2007 Det kan godt være at jeg lyder sådan ...

Men anyway - Jeg ville aldrig give min kat en pille med mindre jeg var 100 % sikker..
    - Jo hvis det var en udekat ville jeg måske give en eller to piller årligt - for man kan jo ikke se om der er orm i aff. hvis den besørger udendørs ...

Men dine katte er indendørs ikk ??

Men åbenbart er det ok at give sine indekatte piller mod orm - også selvom det ikke er sikkert at den har orm - og selvom det er receptpligtigt....

Men sådan er der jo så meget......

• #31   4. nov 2007 Hvor gammel er det Rex er ?

• #32   4. nov 2007 Ok jeg sad bare lige og tænkte på du nævnte Milbemax - Men han burde være gammel nok til ikke at blive syg af dem ....

Nåh men vil bliver ikke enige .. - Selvfølgelig skal Rex have en kur når han flytter ind for en sikkerheds skyld - Men derudover kan jeg ikke se hvad de andre skal have hvis du ingen orm har set hos dem ...

Min mening ...

• #33   4. nov 2007 Ja Fair nok ... Synes bare det er underligt at dyrlægen siger sådan .... Men sådan er dyrlæger jo så forskellige ... Min dyrlæge giver KUN pille til den kat der har ormen ... Færdig slut ... Og min gamle dyrlæge skulle se ormen (ADW)
    Og den havde jeg lissom skyllet ud i wc'et ... Synes ikke lige det var en jeg havde lyst til at kigge nærmere på (specielt ikke når jeg er gravid)...

Kommentér på:
Ormekur uden orm?

Annonce