{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.048 visninger | Oprettet:

Kattegruset lugter efter 1 uge {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Er det normalt, at kattebakken lugter efter en uge?
Det lugter sådan at hele rummet den står i lugter ??

Vi renser den for tis mm. 1-2 x om dagen.
Gruset vi bruger hedder “classic” tror det er den som førhen hed Extreme classic
(Altså ikke en helt billig version)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kattegruset lugter efter 1 uge
  • #1   14. mar 2019 altså jeg total-skifter hver anden dag alt andet er da u-hygiejnisk efter min mening

  • #2   14. mar 2019 Skifter du al kattegrus ud fuldstændigt?

  • Baltazar B
    Baltazar B Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #3   14. mar 2019 Prøv om du kan skaffe Vancat det er der mange som bruger her inde.

  • #4   14. mar 2019 Nej det skal ikke lugte efter et par dage eller en uge, og mit bliver sjældent bundskiftet, med godt grus og skovle 2 gange om dagen, så er der færre bakterier i en kattebakke end i de fleste køkkenvaske.
    Når jeg bundskifter så er det som regel fordi en kat har haft dårlig mave, eller jeg har købt et nyt grus som ikke duer.
    Det jeg bruger lige nu er Golden gray den hvide, men har været meget glad for Van cat, men kan ikke få det mere her i lokalområdet.


  • #5   14. mar 2019 Kattebakken skal skiftes hver eneste uge hvor alt kattegruset skal smides ud og den skal vaskes og desinficeres.
    Classis lyder som et meget godt kattegrus (jeg har været inde og læse om det).
    Men man skal altså bundskifte én gang om ugen, én gang om ugen er nok.



    Det her fandt jeg på netdyredoktor:


    Hvor ofte skal kattebakken rengøres?
    Rengøring er meget vigtig at holde sig for øje, hvis man vil være sikker på at katten benytter bakken hver gang. Grundreglen er, at der fjernes klatter 2-3 gange dagligt og bakken tømmes, vaskes og desinficeres 1-2 gange ugentligt. Dette er selvfølgelig afhængigt af , hvor meget og hvor hyppigt bakken bliver brugt. Husk at når du begynder at kunne lugte kattebakken, så har katten kunnet lugte den længe. Det er også en dårlig ide at sætte en duftblok eller duftfordamper op i nærheden af kattebakken for at camouflere lugten.


  • #6   14. mar 2019 da jeg var på kv solgte vi AK, så vi havde en sælger ud
    og han forklarede at man ikke skal skifte grus. man smider grus oveni efterhånden som der er behov

    det skal så være grus af god kvalitet

    jeg bruger golden grey master, og ja jeg har lidt flere end de fleste. men skifter aldrig grus. kommer bare nyt oveni når der er behov

    når det er sagt så har jeg prøvet det samme med det grus som hed EC før.
    der gik ikke ret lang tid inden det kom til at lugte. så jeg valgte at skifte mærke
    syntes hellere ikke at det klumper så godt

    jeg bruger som sagt golden grey master, men kan også godt bruge super klump kattegrus fra petworld. det holder også rigtig godt
    ak har jeg lige prøvet igen, men blev ret skuffet. er ellers ret vild med hvidt grus. og syntes da ellers mange er tilfreds med det
    jeg har tidligere brugt det

    jeg vasker mine bakker 2-3 gange om mdr. her smider jeg gruset over i en ekstra bakke jeg har - efter jeg har renset det godt og grundigt
    jeg bruger to slags skeer, sådan at gruset bliver helt rent


  • #7   14. mar 2019 Vi bundskifter kun, når det trænger, og vi har en hel del katte. Det lugter altså ikke, hvis man har noget godt grus. Vi bruger altid Van Cat eller AK.

  • #8   14. mar 2019 Bakken kan få rengjort kanter, du vipper bare bakken, og kan så tørre kanter af, hele vejen rundt, og gruset skal være dybt nok til, at der ikke sætter sig noget på bunden.
    Hvis man ikke overholder det, kan selve bakken lugte, fordi kattene kan kradse i bunden, og urin og lort sætter sig direkte på plastbunden, og den tager mod duft.


  • #9   14. mar 2019 Godt min Gustav kun bruger bakken når han ikke må komme ud, f.eks sidste uge da han havde været bedøvet. Så jeg skifter og renser sådan ca. 2 gange årligt smiley smiley

  • #10   14. mar 2019 Der skal være et godt tykt lag i kassen. Og bliver kanterne ulækre, og vi gerne vil vaske kassen, hælder vi gruset i en pose, og så kommer det retur efter vask. smiley

  • #12   14. mar 2019 hvem renser ikke kattebakken?

  • #13   14. mar 2019 Lydia: der står ingen steder i den tekst at man skal skifte gruset
    man skal rense bakken, og vaske bakken

    det dyre god kvalitets grus klumper så godt at man gerne skulle få det hele med når man renser dem - derfor bruger jeg altid to størrelser skeer så man er sikker på at få alt med
    så fejler gruset ikke noget, og kan bruges videre

    men det kræver at man bruger god klumpende grus.ikke bare det bilige fra rema eller noget i den stil. det er simpelhen ikke godt nok til at man kan gøre det


  • #14   14. mar 2019 Som Anja har jeg også to skovle, så alle små og store klumper bliver fanget. Det er jeg omhyggelig med. Fylder grus oveni jævnligt, så der altid er er godt tykt lag. Vasker kanterne ligesom Jette beskriver og skifter kun alt gruset 2-3 gange om året, hvor hele bakken så også bliver vasket. Låget på bakken er jeg obs på at holde rent (ligesom kanterne) - både udvendigt og indvendigt. Af grus bruger jeg Classic og Super Clump i en blanding. Har 1 kat med 2 bakker, som tømmes for pi og pu 1 - 2 x dagligt. Der er aldrig dårlig lugt, kun hvis jeg tømmer i minutterne lige efter katten har besørget, så er lugten ikke blevet indkapslet smiley

  • #15   14. mar 2019 jeg vasker låg og kanter hver dag. renser bakker vel 5-10 gange i døgnet - alt efter hvor meget de bliver brugt.
    har 12 katte + 7 bakker inde
    og så har udekatten 1 bakke i værkstedet

    med undtagelse af de dage hvor jeg er i dialyse, så bruger jeg hver formiddag på at gøre rent. de andre dage gør min mor det

    jeg nægter at have det sådan at det lugter af kat. så derfor er rengøringen mega vigtig her i huset. Og det samme er kattegrus.


  • Ole J
    Ole J Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #16   21. mar 2019 Jeg bundskifter aldrig
    Jeg bruger Oliver's kattesand
    Det er perfekt
    Jeg tømmer for klumper Ca hver 4-5 dag
    Og efter fylder det jeg fjerner

    Det bedste er at Oliver leveres til døren


Kommentér på:
Kattegruset lugter efter 1 uge

Annonce