{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.102 visninger | Oprettet:

Tip/forslag til katterace? {{forumTopicSubject}}

Hej alle katte katte-elskere!

Min kæreste og jeg har besluttet os for at anskaffe et nyt familiemedlem, nemlig en kat. Da jeg altid selv har haft hund, er dette noget helt nyt for mig og jeg kunne godt bruge nogle råd fra jer. Vi er i næsten midt tyverne.

Vi bor i en lejlighed ved Kongens Nytorv, dvs det skal være en indekat. Vi har en dejlig lys og rummelig lejlighed men som samtidig er meget hyggelig. Vi har masser af kærlighed at give af, og et dyr i vores hjem vil få det som blommen i et æg. Jeg har haft hest og hund hele mit liv, og ved hvad det vil sige at have ansvaret for et dyr.

Vi kunne godt tænke os en katterace der ikke bliver super stor, har et dejligt kærligt temperament, og ikke fælder alt for meget. Den skal kunne være alene hjemme i ca 5-6 timer ad gangen.


Har i nogle bud??

Bedste hilsner Alberte


Kommentarer på:  Tip/forslag til katterace?
  • #1   19. mar 2019 Ragdolls er en race, der egner sig godt til og anbefales til lejlighed, da den ikke er så aktiv, den følger dig som en lille hund, men det er ikke sikkert, den gider at ligge på skødet eller i arm. Min ligger eller sidder i nærheden af mig og ligger i min fodende om natten. Hun vil rigtig gerne nusses og kløs på maven. Hun er lidt kluntet, men kan dog godt springe. Til spisebordshøjde og hun har også klatret i træer en enkelt gang ( hun er kun små 10 måneder, så hun har kun været ude i haven en enkelt gang, ellers kommer hun på terrassen.
    Hun fælder en del, jeg reder hende i hvert fald hver anden dag, men det er gjort på 5 min. i denne tid har jeg en del hår på møblerne og i huset. Jeg har ikke haft Ragdoll før, så jeg ved ikke rigtig, hvordan den fremtidige hårsituation bliver. De kan blive ret store, Trine vejer nu 4,2 kg, men hannerne kan godt veje over 7 kilo.


  • #2   19. mar 2019 Ja jeg har faktisk kigget meget på den da jeg har læst mange gode ting om den. Tror dog den bliver lige stor nok og vi foretrækker en kort pels der ikke fælder så meget. Men 1000 tak for svar smiley Og så må det gerne være en kat der flyder i armene på en

  • #3   19. mar 2019 Jeg tænkte nok, racen er for stor og fælder for meget. Det med at flyde i armene kan du ikke være sikker på nogen racer gør pr automatik, det er forskellig fra kat til kat, jeg er sikker på mange Ragdolls gerne vil det, men min vil ikke.
    Jeg kan også huske, hvor skuffede vi blev, da vi fik vores forrige kat en Europe efter 2 burmesere. De elskede at ligge i arm under dynen, det fik vi aldrig Alex til og Trine vil heller ikke. Man må desværre indrette sig efter den kat, man får.
    Du kan måske prøve at melde dig ind i Facebook-gruppen “ vi, der elsker katte”, folk har alle mulige racer derinde, så jeg vil tro, du også der kan få information om de forskellige racer og hjælp til at finde en, der passer til jer.


  • #4   19. mar 2019 Nej det er jeg helt indforstået med - mente mere at vi søger en kærlig katterace fremfor en reserveret. Vi har et meget kærligt og hyggeligt hjem og ønsker derfor en katterace der passer til os. Selvfølgelig kan man ikke være 100% sikker på hvordan den kat man får præcis er, det er klart smiley Og tak for tip med gruppen det vil jeg tjekke ud

  • #5   19. mar 2019 Hej Alberte
    Vi har engang for mange år siden haft en indekat British Blue i lejlighed - så jeg vil klart anbefale en British Blue, og hvis den ikke skal være for stor så hun katten (vores var en 3 - 4 kg), en meget kærlig kat som var rigtig god i en lejlighed. Vi lærte den forskellige øvelser, det var den super god til. Den kunne li at blive kælet for og fulgte en rundt i lejligheden. Den fælder ikke meget og har tæt kort pels. Prøv at læs lidt om den. smiley


  • #6   19. mar 2019 British Blue er også kaldet British Shorthair. smiley

  • #7   19. mar 2019 British Shorthair er altså en stor kat. Man kan forvente at en hun vejer ca. 4-6 kg og en han ca. 5-7 kg.

    Det er stort set på størrelse med en Maine Coon !!

    Jeg ville anbefale jer, at i venter med at få en kat. Katte er sociale dyr, og de trives dårligt alene som indekatte.

    Vil i absolut alligevel have en, må jeg anbefale at få en voksen huskat fra internat, der ikke kan med andre katte.


  • #8   19. mar 2019 Vores hun Britisk Blue var en 3 - 4 kg - men det er også en hel del år siden, racen hedder også nu Britisk shorthair. Jeg har sat en billede på af vores fra dengang. smiley


    profilbillede
  • #9   19. mar 2019 Tallene er ikke grebet ud af det blå. Det er inde fra British Shorthair klubbens hjemmeside.

  • #10   19. mar 2019 Hej Susanne
    British Shorthair kræver ikke meget pels pleje i forhold til langhåret katte. Og hun ønskede sig jo en med lidt pels pleje. Det er også 36 år siden jeg havde britisk Blue katten så de kan have lavet lidt om i racen ?


  • #11   19. mar 2019 Jeg vil i hvert fald ikke anbefale en kat fra et internat som førstegangskat, det er jo meget lidt, man ved om dem, når man får dem.De har jo desværre ofte levet under rigtig dårlige forhold inden de kom til internatet. Måske er deres psyke eller helbred blevet skadet under de forhold, de har levet under. Man kender heller ikke noget til deres medfødte temperament. Jeg har desværre også på et andet site læst om rigtig mange internatskatte, der har måttet aflives kort efter den nye ejer har fået dem pga katteaids, fip, leukæmi osv. Jeg ville aldrig turde tage sådan en kat.
    Når det er sagt, vil jeg sige, at jeg har stor respekt for dem, der køber deres kat på internat, jeg ville bare ikke have nerver til det.


  • #12   19. mar 2019 Kirsten, en voksen kat kender de psyken på. smiley



    Jette, hun ønsker sig ikke en stor kat, og det må man sige, at British Shorthair er.


  • #13   19. mar 2019 Susanne
    Måske beholder de dem så længe, at de ved noget om psyke og temperament, men de kan jo desværre ikke teste for en hel masse sygdomme inden køberen får dem hjem, det rækker økonomien ikke til, så der skal man efter min mening have lidt is i maven, det har jeg ikke.


  • #14   19. mar 2019 Tja som det er med alle levende væsner, der er aldrig nogen garantier. Der kan dukke noget op, ingen kunne have forudset, og det er uanset hvilken race, vi taler om. smiley

  • #15   19. mar 2019 Ja, det har du ret i Susanne, min forrige racekat døde som 4 årig.

  • #16   19. mar 2019 Tak for alle svar smiley

  • #17   19. mar 2019 Kirsten p: hvad f.. er det for noget vrøvl????


    ja man kender ikke kattens fortid på et internat men vælger man et ordenligt internat ja så er kattene altså tjekket i begge ender. nogle internatet vælger også at teste for både leukæmi og aids. det gjorde vi da jeg var på kv i odense
    ja nogle internater er bare ude på at tjene penge og tænker ikke på kattens trivelse
    men her er det op til kommende købere at sætte sig ind i hvor det er bedst at købe.
    jeg kender da et par steder hvor man bør løbe i modsat retning
    men der er jo også avlere af racekatte som også KUN tænker penge. har da hørt om mange avlere som slet ikke burde have lov til at have katte - og da slet ikke sælge dem
    racekatte kan altså også have aids og leukæmi

    men mange førstegangskøbere har faktisk mere glæde af at komme ud på ordenligt internat. her vil der være flere forskellige katte. det er jo ikke lige sikkert at man er helt sikker på hvad det endelig er at man vil have.
    og man må jo gerne besøg et internat flere gange. man skal jo ikke købe noget bare fordi man kommer på besøg. vi havde tit kunder som kom både 2 og 3 gange, for at være helt sikker

    til TS
    du skal være 110% sikker på at din kommende kat - racekat eller huskat - er 110% indekat
    lad være med at hop på at folk vil sælge dig en kat som har været udenfor, fordi den godt kan finde ud af at være indekat. for det lykkes bare ikke altid. Og det er dumt at få en kat som man så er nød til at finde nyt hjem til fordi den ikke kan lide at være inde
    den skal ikke engang have adgang til løbegård hvis du ikke har mulighed for at lave en "løbegård" på altern eller andet.

    jeg vil ikke sige at du skal vælge den ene slags fremfor noget andet. har selv huskatte (lidt flere end de fleste)
    men jeg ved at der er mange som vælger en perser/exotic (korthåret perser) da de er mere til den rolige side, og er egnet som indekat. men her bør man være lidt obs på at der er nogle avlere som bare avlere videre på dårlige katte. Men der findes gode avlere, som har gode katte


  • #18   19. mar 2019 Anja
    Jeg har ikke nok insideinformation om internater, så jeg ved kun, hvad jeg har læst. Jeg tænkte bare, at al test koster penge og hvis man skal teste for mange ting, bliver katten vel for dyr. Tester man også for fip, det har jeg læst om flere, det har haft. Hvordan finder man de gode internater? Jeg tager som sagt hatten af for dem, der vælger katte fra internater, alle katte fortjener et godt liv.


  • #19   19. mar 2019 Ja eg kan også bare sige Ragdoll! smiley

    Absolut den bedste katterace hvis du spørger mig. Så kærlig og så fantastisk.

    Meen hvis i ikke er til kattehår så skal i nok vælge en anden for de fælder en hel kat om ugen tror jeg smiley

    Men størrelse bliver de danske meget sjældent særlig store.
    En typisk Ragdoll ligger på ca 5,5 kg i gennemsnit syntes jeg at jeg kan høre rundt omkring. smiley

    Men de er SÅ nemme at have som indekatte da de er meget dovne anlagt smiley


    profilbillede
  • #20   19. mar 2019 man kan desværre ikke ikke teste for fip.
    jeg ved hos os havde vi ind imellem en kat som fik fip. oftes et par år efter at de var solgt. her fik ejeren en erstatningskat.
    fip kan nemlig godt hænge sammen med at katten på et tidspunkt bliver udsat for stress. Og på internat vil der altid være et stresset miljø selvom at man prøver på at undgå det
    du kan læse mere her
    https://www.netdyredoktor.dk/kat/sygdomsleksikon/f/fip-felin-infektioes-peritonitis/

    der er rigtig meget forskel på internater
    førhen var det ikke et sted hvor jeg ville sætte mine ben. Men efter jeg mødt internatslederen på kv i odense (i dag Min ven katten) ja så fik jeg øjnene op for hvordan internatskatte faktisk kan have det
    hos os fik og får kattene stadig lov til at gå løs hele dagen. de har hver sit bur til natten hvor de får deres mad med i seng. de får også morgenmad herinde.
    idet de går løs har man også meget bedre mulighed for at se hvordan kattene har det. fx er det godt hvis man har børn. nogle katte kan slet ikke lide børn, og de vil søge væk fra dem når de kommer ind på internatet og dem skal man selvfølgelig ikke have med hjem
    ja der er internater hvor kattene sidder i bur hele dagen. Og dem ville jeg holde mig LANGT fra. for her vil katten ikke trives ordenligt

    jeg har selv 4 - endelig 5 katte fra internatet.
    den ene boede der fra han var 4 mdr til han var 4 år hvor han flyttede hjem til mig. han blev desværre syg for et par år siden og blev aflivet. ikke noget som havde med internatet at gøre.
    de 4 andre er Sille, som var der i 2 år, Birger var der i 1 år (næsten på dato) og så tvillingerne som var der 4-5 mdr. Ingen af dem har der været problemer med
    micky var 4 år det samme var sille. Birger var 2 år og tvillingerne var 8-9 mdr

    så man bør være se sig for. og undgå at købe en kat bare fordi det er synd for den. for det bliver somregle alrig godt



  • #21   19. mar 2019 Anja
    Mange tak for info, jeg ved jo ikke så meget om det, men er rigtig glad for at blive klogere. Jeg ved jo, du brænder for alle katte, det gør jeg også, men har slet ikke din viden.


  • #22   19. mar 2019 velbekomme smiley

  • #24   21. mar 2019 Åh så er det altså heller ikke vanskeligere at finde en indekat på internat, og ellers er der stadig private.

  • #25   21. mar 2019 pt så ser listen på indekatte på div internatter i dk sådan ud

    https://internat-dyr.dk/se-dyrene/

    her er 16 styks pt. det er så uden killinger


Kommentér på:
Tip/forslag til katterace?

Annonce