at benytte kradsetræet.. at benytte kradsetræet..
Se, nu er det meget snart ved at være jul og jeg er ved at give min kat op, jeg har haft hende i et år, siden hun var 12 uger, og jeg har heletiden forsøgt at lære hende ikke at kradse i andre møbler end kradsebrættene, og en bestemt kradsemåtte de har fået, men hendes favorit kradse ting er forsat min sofa (og væggen, døre, dørkarme, som min boligforening nok ikke bliver så glad for når jeg flytter, tasker, poser og andre møbler)
Og jeg har egentlig ønsket mig en ny sofa, men jeg er lidt ved at overveje at tage den af min ønskeseddel igen for så længe jeg har min mia vil den blive kradset i stykker..
Jeg kan nogen gange stoppe hende i det ved at sige nej men det virker ikke altid..
De metoder jeg har brugt er:
Jeg startede med at sætte hende på kradsetræet og vise hende at jeg kradsede på de og når hun gjorde det gav jeg hende en godbid eller aede hende og roste..
så begyndte hun at kradse andre steder og jeg, hver gang jeg så det, tog hende og satte hende over på træet og kradsede så hun gjorde det efter, og de gange jeg fangede hende i selv at vælge træet roste jeg hende og af og til en guf oven i..
efter 3 mdr hvor der ikke var sket nogen forbedring begyndte jeg at bruge "nej" når hun kradsede andre steder og stadig flytte hende over på kradsebrættet..
jeg er imiddelertid blevet træt af at flytte hende og bruger endten "nej" eller "stop det" hvilket af og til virker og ellers puffer jeg hende væk fra sofaen der er det primære sted.. hun har også kradset hul i tapetet bag et bor, det har jeg dækket med et kradsebræt, for jeg kan ikke rigtig komme til at fjerne hende derfra..
Jeg brugte samme fremgangsmåde på min hankat og han bruger NæSTEN kun kradsetræerne...
Jeg har også prøvet med katteparfume.. noget til legetøj og kradseting.. ingen ændring der..
Men er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg kan gøre for at afhjælpe det kradseri?
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Hun hvæsser kløer på tingene rundt om i huset bl.a. for at afsætte sin egen duft. Det får hende til at føle sig mere tryg, når sofa og det hele har hendes duft.
Feliway vil sandsynligvis mindske trangen til kradseri. Prøv det!
Prøv evt også at sætte et par ekstra kradsebrætter eller kradsetræer op på hendes foretrukne steder.
Sofaen kan du evt. klistre noget selvklæbende folie på, der hvor hun kradser, så bliver det nok uinteressant at kradse der.
Måske er hun heller ikke helt tilfreds med det sted kradsetræet står, så du kan evt prøve at flytte det.
Måske kan der også være noget opmærksomhed i det - hun får jo da i hvert fald din opmærksomhed, ved at hvæsse kløer
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 27 Svar: 88
jeg har som nævt sat et op et sted hvor hun tit kradsede(på væggen jeg hængte et fladt et op der) og da jeg havde skrevet indlægget kom jeg til at tænke på det faktisk "virkede" hun kradser ikke der mere, men drengen benytter sig meget af det nu, men han bruger også det andet..
Jeg har flyttet det rundt mange gange, blandt andet stillet det lige ved siden af der hvor hun kradser i sofaen men hun står bare med ryggen til den..
Hvis det er opmærksomhed aner jeg virkelig ikke hvad jeg skal gøre, hvis jeg opsøger hende går hun og jeg benytter hver lejlighed jeg kan til at lege med hende og ae/nusse når hun vil, men hun er meget reserveret over for mennesker så det er sjælden hun gider..
mar 2006
Følger: 31 Følgere: 29 Katte: 4 Emner: 48 Svar: 311
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Hun er da et skarn at hun holder op med at kradse, der hvor du sætter kradsebræt op, altså.
Har du prøvet at inddrage kradsetræet i leg? Her i huset er det et stort hit at lege med fx fjer, som føres op af kradsetræet og bæres ned (og om og om igen).
Og så lige en lillebitte tanke... jeg har selv et kradsetræ, der står ustabilt, hvis dit gør det, kan det måske være derfor katten søger andre mere stabile kradseflader... Men jeg er mest tilbøjelig til at tro, at hun har behov for at sætte duftspor rundt omkring, så Feliway er mit bedste bud.
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 27 Svar: 88
Tinka:
Jeg tror du har ret i det med at det har noget med duften at gøre,, så kan jeg tage det feliway med når jeg skal ned og have "kat"stretet den lille
Og det med stabilitet, den ene er bare en af det der billige med en kasse under og et bræt over så den er nok ikke så voldsomt stabil men den anden er jo somsagt sat på væggen og det med søm så den bør virkelig være stabil nok..
sep 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 89 Svar: 273
jul 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 3 Emner: 1 Svar: 38
Det lyder til at dine kradsetræer består i de små som du selv beskrev og så et kradsebræt der hænger på væggen?
Jeg er sikker på det holder op hvis du køber et stort kradsetræ.. Men så skal man jo også være villig til at betale ihvertfald over 500 kroner..
at benytte kradsetræet..