{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.451 visninger | Oprettet:

HUSK ! I denne søde jule tid {{forumTopicSubject}}

Først vil jeg lige sige glædelig misse Jul til jer alle ;o)
dernæst så lige en lille reminder om hvad denne søde jule tid også indebærer ;o)

Få din kat sikkert og godt igennem denne måned. Set med dens øjne, er familiekalenderen alt for ofte overfyldt med julearrangementer: adventshygge, juleklip, julegløgg. Og på selve juledagene er storfamilierne samlede,med kun lidt overskud til den. Måske er der uvant mange børn eller andre dyr, og dette stresser ofte katten i en sådan grad, at den er mærket af det.

Nogle katte bliver urenlige andre bliver aggressive, men fælles for den ændrede adfærd er, at katten protesterer mod den "nye" familiestruktur. Ofte går problemerne over, når den mere rolige hverdag begynder at melde sig igen.

Men udover den hektiske aktivitet, lurer der farer rundt omkring i de julepyntede stuer, og julemaden er heller ikke lavet til katte maver.

Der er stor tradition for at pynte op til jul, men mange af de planter, vi anvender til juledekorationer, er desværre giftige for katte:

Julestjernen er en af de mest udbredte juleblomster. Julestjernen indeholder giftene euphorbin og euphorobon, som er specielt koncentrerede i blomsten.
Misteltenen bruges i høj grad i juleudsmykningen. Misteltenen indeholder lectin og viskotoxiner, som er proteinlignende stoffer, samt stofferne cholin og acetylcholin. Indholdsstofferne er tilstede i både stængler, blade og bær.
Kristtorn ses ofte ved juletid, hvor den i stigende grad bruges i juledekorationer og til udsmykning. Alle dele af planten er giftige. Bladene og bærrene indeholder saponiner i form af ilicin, ilexanthin og ilicinsyre, som virker stærkt irriterende på slimhinder. Bladene, bærrene og stammen indeholder endvidere cyanogene glykosider samt ringe mængder af digitalislignende stoffer.

PAS PÅ KATTEN VED JULETRÆET

Den naturlige duft af gran tiltrækker katte. Det er ikke ualmindeligt, at katte klatrer i juletræet eller bruger det som hvæsebræt, så det er en god ide at forankre det sikkert, så det ikke falder omkuld. Husk også at grannåle ikke kan fordøjes. Nogle katte spiser dem gerne, mens andre katte er ligeglade.
Kunstige juletræer har ofte små plastic- eller aluminiumsdimser, som katten kan lege med. Disse kan lave irritation af mundslimhinden og i værste fald blive slugt og blokere den almindelige tarmpassage. Er du i tvivl om din kat kan have slugt julepynt, bør du kontakte din dyrlæge med det samme.
Nogle juletræsfødder kan indeholde vand, så træet holder sig frisk i længere tid. Undgå at tilsætte nogen former for medikamenter til vandet, da det kan forgifte katten.
Pas på med stearinlys på de nederste grene: Mange katte får hvert år svitset halen eller brændt knurhårene, da de tiltrækkes af levende lys.
Pas på med julepynt på de nederste grene. Pynten kan virke tillokkende på katten. F.eks. vil mange katte gerne lege med spejlkugler eller med småkager, som dufter godt.
Pas på med elektriske lysranker. Nogle katte vil gerne bide i ledninger, og de kan få meget slemme forbrændinger i munden, når ledningerne kortsluttes.

PAS PÅ KATTEN OG JULEGAVERNE

Check alle de gaver din kat får. Selvom de er givet i en god mening, kan de indeholde små genstande, som let kan sluges.
Gavebånd og snor er meget attraktivt for katte at lege med, men pas på. Hvert år indbringes katte med forstoppelse på grund af gavebånd, som har sat sig som en fast prop i mavetarmsystemet.
Hvis du har mistanke om, at din kat har slugt gavebånd, skal du kontakte din dyrlæge.

PAS PÅ KATTEN OG JULEMADEN

Hold katten væk fra drinks og mad, som indeholder alkohol.
Katte tåler ikke chokolade. Mørk chokolade indeholder theobromin, som er giftigt for katte. Mørk og usødet chokolade er værst ,og hvid chokolade mindst skadeligt. Symptomer på chokoladeforgiftning er opkast, diarre, hyperaktivitet og kramper.
Gåseskrog eller andeben er uimodståelige for katte. Sørg for, at de ikke står frit fremme, da ben kan sætte sig fast i halsen på dem. Pas også på, at affaldsbeholderen er forsvarligt lukket, da katte ellers kan finde på flå den i stykker for at få fri adgang til alle juleresterne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HUSK ! I denne søde jule tid
  • #1   3. dec 2007 Også glædelig jul til dig, sidder og glæder mig over at kunne sige "check" til det hele, men har så heller ikke juletræ og hvis vi engang skal have det, kommer det først ind juleaften og ud igen samme dag.

    Ønsker mig dog nyt julepynt, kan ikke bruge meget af det fra min tid uden katte og så må jeg jo nyde lysene uden ild, men sådan er det.

    Super godt indlæg på denne tid smiley


  • #2   3. dec 2007 godt indlæg..
    nogle der har gode idéer eller links til julepynt som er kattevenligt?
    har kun en stjerne hængende på hoveddøren, og synes næsten at det er for lidt smiley


  • #3   3. dec 2007 Fnis kan huske min første jul med killinger ha ha havde ikke lige tænkt så langt som at juletræet var i fare... 4 killinger i juletræet og mormis i fuld gang med pynten... juletræet måtte lide døden den 12 december, så var der ikke mere krudt i det...

    Jule pynten kan være af stof og papir istedet for glas og kunststoffer.... ellers kan man sørge for at sætte pynten der hvor kattene ikke kommer.


  • #4   3. dec 2007 hehe... tro mig sheba er over det hele.. især hvis der er noget nyt og spændende.

  • #5   3. dec 2007 Vores katte så julepynt for første gang i går og det var også vældigt spændende, specielt for skovkattene.
    Det var dog ikke noget der kunne bides i, så interessen var ret hurtigt dalende. Dog har jeg en stage, hvor holderne til julelys kan pynte hele julemåneden og at sidde og skubbe til dem, så de rigtig kom i svingninger, det er stadig et stort hit smiley


  • #6   3. dec 2007 Herhjemme har vi forbudt folk at sætte bånd på julegaverne hvis de gerne vil have vi får julegaven i hel tilstand..

  • #7   3. dec 2007 Nå, sådan læser jeg det nu ikke, men at man skal holde julen med kæledyr med omtanke smiley

Kommentér på:
HUSK ! I denne søde jule tid

Annonce