{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
614 visninger | Oprettet:

Hittekat - adfærd :) {{forumTopicSubject}}

Hej igen allesammen .

Undskyld jeg spammer sådan smiley
Men åh hvor der melder sig mange spørgsmål når man ikke er sådan specielt katte-vidende.

Jeg har jo 2 katte nu. Den ene en hun-mis som har boet her fra killing og som er på matriklen 85% af tiden. Og så vores nye hittekat der har gået rundt i byen i flere måneder uden en ejer kunne opdrives.

Men der er jo en verden til forskel på de to. Som sagt er vores hun-mis en rigtig hjemmekat. Men ham den nye er jo altså vant til et lidt andet liv. Så han er en del mere væk. Nu er han mærket, kastreret og vaccineret, så jeg er ikke bekymret for den del længere. Men jeg bekymre mig for om det altid vil være sådan med en hittekat? At han mest vil gå ude i området, og kun søge hjem efter mad af og til. Idag har han været væk siden kl 6 i morges. Altså 17 timer nu..
Der er klart sket et skift med ham, nærmest over natten, her i weekenden hvor han søgte meget mere ud end han ellers har gjort og begyndte at strinte..

Er det hormonerne der får ham sådan på langfart tror i? Og i så fald, vil det så dæmpe sig lidt når de falder her i tiden efter kastrationen?
Jeg kan ikke lade være at blive bekymret når han er så meget væk. Men jeg prøver at sige til mig selv at han jo stadig er ny i vores hjem (16 dage) og ikke er vant til at komme hjem og sove i løbet af dagen fx. Men igen, det gjorde han faktisk en del i starten. smiley

Er der nogen der har erfaringer med unge hittekatte? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hittekat - adfærd :)
  • #1   25. jun 2019 Hvor længe siden er det, at han er blevet kastereret?

  • #2   25. jun 2019 Susanne, det er helt nyt! Han blev fixet igår, så hormonerne kører endnu.

  • #3   25. jun 2019 Der går op til 5 uger, inden hans hormoner er klinget af, og i den tid kan han stadig lave killinger. Derfor er han heller ikke hjemme. smiley

  • #4   25. jun 2019 Seriøst?? ????

    Hvordan kan han lave killinger uden testikler????
    For helvede nu får jeg helt dårlig samvittighed. Igen.. men omvendt kunne vi ikke holde ham inde fordi han gik helt i selvsving og pissede over det hele... smiley


  • #5   25. jun 2019 Jep seriøst. Der er flere opdrættere, der er blevet beriget med sådanne killinger, efter hankattens kasteration. smiley

  • #6   26. jun 2019 Det lyder som om han ikke helt er med på, at i er det nye hjem, og at i ejer ham, måske er der andre som fodre ham, selvom de ikke vil være ejere og tage ansvar.
    Og så er der jo hormonerne som stadig raser, en skam han nåede at strinte, men sådan er det jo bare.


  • #7   26. jun 2019 Jette, han har været meget magelig her de første dage- halvanden uge. Self gået en del ture, men vi har set ham flere gange i løbet af dagen hvor han har spist og sovet hjemme. Nu er han bare pludselig mega meget væk og virker meget teenage agtig. Jeg kan dog se her til morgen at han har været her, madskålen var tømt smiley

    Jeg tror ikke der er andre der fodre ham. Alle i området ved efterhånden hvem han er pga alle de fremlysninger der har været tidligere, og alle ved han har fået et hjem smiley
    Jeg håber han falder lidt til ro når hormonerne lægger sig.. og ellers er det jo så bare 2 meget forskellige måder at have kat på. Jeg skal bare lige vænne mig til det tror jeg.


  • #8   26. jun 2019 Line S smiley Det har også været nogle varme dage, så han ligger sikkert og sover et sted i skyggen. Katte sover jo meget af døgnet.
    Der er også en del fugle der flyver fra reden nu - (mus og andre spændende ting) det kan godt få en kat til at glemme tiden. smiley smiley
    Han skal nok komme igen smiley smiley


  • #10   26. jun 2019 Lotte, vi har haft ham i 17 dage idag og ja han blev lukket ud efter 5 fordi han begyndte at blive ret desperat efter at komme ud, han har trods alt levet på må og få udendørs længe, så jeg bebrejder ham nu ikke at have svært ved at blive spærret inde i et hus. Her fandt han som sagt fint hjem og spiste og sov flere gange om dagen.
    Det med at blive meget væk er startet i fredags cirka, og søndag begyndte han at strinte. Så jeg tænker det nok er fordi han pludselig blev kønsmoden.. smiley
    Han blev opereret mandag, og vi fik besked fra dyrlægen om at han bare skulle holdes inde resten af dagen og natten over. Så ja han kom ud igen tirsdag formiddag, men ikke samme dag som operationen.


  • #11   26. jun 2019 hvor svært det end er så sørg for at han er hjemme og inde om natten.
    jo mere tid hjemme jo mindre tid har han at render ude= jo mere tid ude jo længere kommer han omkring

    lav det sådan at han skal komme ind kl xx for at få mad. det kan være lidt ekstra godt vådfoder eller lignede.
    det skal være godt at være hjemme. ikke bare fri madbar.

    der er gang i kattene i øjeblikket. bare se på fb alle de efterlysninger der er på katte. men de fleste kommer også hjem igen. tænker at det varme vejr er passende for kattene

    du kan altså få en homonsprøjte hos dyrlægen som kan dæmpe ham lidt med hans strinteri. du kan også sætte en feliway i stikkontakten. man kan få en netop til katte som strinter.bare indtil at neu virker

    men godt at I har taget ham ind. har selv haft og har stadig flere som jeg har fået på den måde.


  • #12   26. jun 2019 Det er bare rigtig svært at sørge for at han er inde på bestemte tidspunter. Pt har jeg ikke set ham i 30 timer, men jeg ved han har været hjemme og spise både i nat og mellem 6 og 10, inden jeg stod op. Så han kommer hjem. Han er bare ude af klappen igen så snart han har spist.

  • #14   27. jun 2019 Det lidt mærkelig og sige fra en dyrlæge af. vores kat selma. hun blev operationer i skulden og skulle holdes inde i to til tre mdr før hun måtte komme ud. igen. en kat som næste lige er blive operationer syndes jeg i det bedst den skulle være inde i en mdr tid før den kom ud. igen det kan jo går betændelse i de sår den er syre hos dyrlægen smiley så jeg vil hurtig mulig for den indefor og blive der til og starte med til sårene er helde igen

  • #15   27. jun 2019 Ved kasteration anbefaler man normalt 7-10 dage, for så er katten helet op.

  • #16   27. jun 2019 Jeg ved ikke andet end hvad min dyrlæge fortæller mig smiley og det er hvad jeg har rettet mig efter. Hun katten blev inde i noget tid efter hun blev steriliseret dengang, men det er jo også en noget anden type operation end en kastration af en hankat, der blot er et lille snit. Som sagt, jeg retter mig efter min dyrlæge, andet kan jeg ikke rigtig gøre. Jeg er ikke ekspert i den slags.

    Jeg ved at det er ham der har spist, fordi maden står i et rum som kun han har kunne komme ind i smiley hun katten har været inde i huset, mens døren til bryggerset hvor der også er mad, har været lukket om natten. Fra bryggerset er der kattelem ud, en chip lem hvor kun vores katte kan komme ind, ergo er det kun ham der kan have spist smiley . Og så spiser de meget forskelligt, så selv hvis døren var åben ville jeg ikke være i tvivl om hvem af dem der havde spist det smiley hun katten spiser aldrig helt op af vådfoder, da hun mere er til tørkost. Hvor i mod han slikker skålen fuldstændig ren hver eneste gang smiley

    Anyhow. Han var også hjemme i går eftermiddag, og tog denne gang også en lur på et par timer inde på datterens værelse, inden han gik på tur igen. smiley


  • #17   27. jun 2019 Selv med et lille snit kan ting gå galt. Jeg fik lige at vide i dag, at der er en opdrætter, der har mistet en lille hankat, da han blev ved med at bløde - pga. det lille snit. smiley

  • #18   27. jun 2019 Susanne, jeg har søgt lidt rundt på dyrlæge sider og det er meget tvetydigt. Jeg kan både finde sider der siger det samme som vores egen dyrlæge - at hankatten blot skal holdes inde til bedøvelsen er ordentligt ude af kroppen. Andre siger 3-4 dage.

    Ift blødning, kan jeg kun sige at jeg ikke har set skyggen af blod derfra, ikke engang lige efter hjemkomst fra dyrlægen. Overhovedet. Jeg kiggede også en del på det igår for at se hvordan det så ud med heling, men jeg kan faktisk ikke se noget som helst . Det ser super fint ud.


  • #19   27. jun 2019 Da mine blev ordnet, skulle jeg holde drengene inde i 2 dage, de var også uden krave. hvorimod damerne skulle holdes inde i 10 dage med krave. smiley

  • #20   27. jun 2019 Jeg har kun en gang haft en med krave, og det var en, der var blevet opereret i poten. Hun blev ved med at bide stingene op. Jeg har aldrig haft krave på en steriliseret hunkat.

  • #21   27. jun 2019 jeg har aldrig haft katte med krave - jo når de lige kommer fra dyrlægen, men ellers kommer den hurtig af.
    den sidste jeg havde som skulle have den på, var da Kalle blev neu. men han gik i totalt panik da han opdagede den. så det ture jeg ikke. Og han blev altså skåret op i buen. hans ene sten var mikro lille - meget lang historie med flere dyrlægebesøg

    da jeg var på kv havde vi hellere ikke nogen som fik krave på. Med undtagelse af en hankat som ikke kunne lade være med at vaske såret efter neu. med det resultat at han fik slikket åbningen helt åbent. så han måtte syes. så han fik krave på

    min dyrlæge siger altid at det første døgn skal hankatten blive inde. så vil narkosen være ude af kroppen. Det er faktisk det som er mest farligt. især når katten er udekat. de ikke kunne bedømme afstande i det første døgn. ergo hellere ikke biler...
    hunkatte skal være inde noget længere. men det er så også et sår af noget større størrelse .

    men det lader til at han bor godt hos jer. Og han ved jo hvor han bor. så det skal nok gå.

    strinter han stadig?


  • #22   27. jun 2019 Anja, jeg har ikke set ret meget til ham de sidste par dage. Men igår eftermiddag, da han var inde og sove på værelset, gjorde han ikke! Heldigvis. smiley

  • #23   27. jun 2019 det med at han strinter kan måske også hænge sammen med at der måske er kommet en ny kat i området. ikke utænkligt på denne årstid hvor hankattene render langt omkring
    og så mener jeres at han lige skal markere at det er HANS hjem


  • #24   27. jun 2019 Måske. Men der har hele tiden været andre katte. Naboernes kommer rigtig meget forbi vores have , det er vist mest ham selv der er den nye smiley men altså dyrlægen sagde også at der var fuld blæs på hormonerne, udfra stanken at dømme smiley

  • #25   28. jun 2019 Så kom han hjem igen, og denne gang vil han rent faktisk også gerne være lidt social smiley smiley

    Umiddelbart ser det ikke ud til at han har strintet nogen steder ??



    profilbillede
  • #26   28. jun 2019 Så er hans hormon niveau nok faldet lidt. Så kan det være, at han snart er meget mere hjemme. smiley

  • #27   28. jun 2019 han ser da sød ud smiley

Kommentér på:
Hittekat - adfærd :)

Annonce