783 visninger
|
Oprettet:
?? ang hellig birma {{forumTopicSubject}}
hejsa
opretet lige det spørgsmål for min mor ss.
min mor har en dejlig hellig birma, og det samme har min bror.
men der er kæmpe forskel på deres pels....
min mors har en meget tynder pels end min brors, og den krave de har der ligger min mors ned, hvor min brors er stor og fyldig.
da hun købte den fik hun afvide at den var af den gamle slags, er det derfor der er så stor forskel på dem??.
eller kan i fortælle mig hvorfor der er så stor forskel på deres pels type??
mvh mona
dec 2007
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 18 Emner: 64 Svar: 1.806
For hannerne får som regel, (siger ikke det er altid) kraftigere krave end hunnerne.
aug 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 4 Svar: 26
aug 2007
dec 2007
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 18 Emner: 64 Svar: 1.806
Så må der nogle Birma-folk på banen
aug 2007
aug 2007
nov 2006
Følger: 28 Følgere: 27 Katte: 12 Emner: 8 Svar: 312
Man skal også tage højde for at forskellen på pels kvalitet inden for de forskellige linjer.
aug 2007
opdrætter havede sagt at det fik den også for den var af den gamle type.
vi ved så ikke lige hvad den gamle type er
aug 2007
feb 2007
Følger: 72 Følgere: 70 Katte: 5 Emner: 55 Svar: 1.630
Måske er det endda noget simpelt så som jeres foder der gør en forskel og om i evt. selv går op i at pleje dem i form af børstning osv..
Hva foder bruger de evt.?
aug 2007
tror ikke den har damer på hovedet der er ingen katte hvor hun bor, og hun bor på 2sal, så den kan heller ikke se nogen.
min mor har aldrig børstet den eller haft den i bad, det fik hun afvide ikke var nødvendigt
nov 2007
Følger: 29 Følgere: 26 Katte: 6 Emner: 26 Svar: 808
dec 2004
Følger: 33 Følgere: 30 Katte: 1 Emner: 107 Svar: 1.385
Et er hvad der står i standarten for Birmaen, noget andet er hvad der i virkeligheden ses..........og det er en tendens til at opdrætte bimser med stor perserpels...hvilket gør det svært at "reklamere" for en kat der næsten ikke behøver pelspleje.
Med hensyn til de omtalte katte
Forskellen ligger IKKE i om de er kastrater eller fertile, forskellen ligger i generne for hovedparten og så er der nogen der mener at temperatur /vejret/årstiderne også har en del at sige.
Heidi, jeg er ked af det, men vi er meget uenige i vores betragtninger på udstillinger........jeg har set maaaaaaange bimser, både fertile og kastrater og dårlig pelskvalitet kan gå begge veje.............klart at fertile hanner nogen gange har mindre pels pga. hunkattes krav til dem. Men når det sker, har hankattenes ejere dem sjældent med.
Nu er det så også sjældent at se fertile bimsehanner på udstillinger, jeg har kun mødt 3 opdrættere der har gjort det med held.
dec 2006
Følger: 3 Følgere: 22 Katte: 5 Emner: 73 Svar: 1.154
hvordan kan det være at de sjældent bliver udstillet ??? nys?????
dec 2004
Fordi Bimsehanner ikke er at spøge med. De ligner dukker, men er det bestemt ikke. de er fertile med stort F.
Mange af dem er 100 meter mestre i strintning og 99,9% af dem er rigtigt grimme i deres mund, de taler virkeligt med store bogstaver.
Som sagt har jeg kun kendskab til 3 der udstiller deres hanner. Susanne Wehnert, som i mine øjne så bare kan det der med at takle hankatte.
Pia Falk Larsen som så kan det der med at gøre hankatte til små søde nussegøjer, der bare putter ind til moar og Heidi Nowakowski som oven i købet opnåede at få en WW .
dec 2006
dec 2004
dec 2006
det er da utroligt
nov 2007
nov 2007
dec 2007
Følger: 19 Følgere: 19 Katte: 3 Emner: 5 Svar: 500
På sin vis har det været lidt af en øjenåbner, for de tre katte har alle vidt forskellig pels.
-Newton, vores første kastrat, kæææmpe pels, med rigtigt meget underuld så den ser stor, fluffy og lækker ud. Det er jo alt sammen meget godt, men pelsen var slet ikke til at holde.
Vi var kælekatteejere der havde fået af vide at birmaens pelspleje nærmest var lig nul, Newton skulle redes, kæmmes, og til tider klippes fri fra knuder, minimum hver femte dag.
- Kissy er nærmest en "semikorthår", med en lidt for hård pels struktur og meget lidt af den, men komplet uden underuld.
Hun kan 100% selv klarer sin pels, men bliver børstet fordi hun bare elsker det. Vi havde nemlig lært vores lektie efter Newton og gjorde et stort arbejde for at præge hende positivt på at blive børstet og sat i stand -det er så bare aldrig blevet nødvendigt.. ;o)
-Hallie har den rigtige birmapels, silkehår og en masse af dem, lækker og blød at røre ved. Hun har strengt taget hellere ikke brug for hjælp og har aldrig haft en knude i sin pels, til trods for at den er stor og med en pæn krave.
Det var i hvert fald et eksempel på hvor forskellige pelskvalitet falder ud.
aug 2007
jeg vil mene min brors kat minder i pelsen om din hallie
og min mors har mindre pels end begge dine.
nu har jeg selv perser og min brors kat har ikke pels som en persers, den er meget bløder og den har aldrig haft knuder som mine perser får hvis jeg ikke børster deres pels.
?? ang hellig birma