{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.116 visninger | Oprettet:

Rangorden - tegn/tolkes {{forumTopicSubject}}

Ja, hvilke tegn er der at gå efter hvis man vil vurdere sine kattes indbyrdes hieraki`??

Jeg har altid sagt at mea var bossen, men det er rent instinktivt, og ikke bygget på noget seriøst observeret og tjekket.

Jeg har hørt/læst at den kat der oftes sover de højeste steder har høj(est) rang?

Passer det? Og er der andre ting man kan kigge efter?

(Spørger blandt andet fordi at jeg tror Mea har sat sig i respekt som bossen overfor Diego, men jeg tror det kniber lidt for May, men er ikke helt sikker på det)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af badeværelsesventilator 1.000 kr.
  • Mobil Cykelreparation 500 kr.
  • opsætning af lamper (redigeret) 1.000 kr.
  • There is problem with the sink. Water is liking from the pipe 1.200 kr.
  • Slibe og lakere bordplade i køkken 1.500 kr.
  • Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rangorden - tegn/tolkes
  • #1   31. dec 2007 eva phuuu det er svært at forklare hvordan man ved det men i din lille flok skulle man mene det er den ældste hunkat for det er som regl dem der bestemmer *SS* her hjemme er vi slet ikke i tvivl vi har 2 føre hunner og de er på lige fod og ingen tør gå imod dem de står sammen i tykt og tynd og hvis en ser sig ond på en jamen så er det dem begge 2 ... har oxo hørt om at det er den der ligger højest der bestemmer men tvivler for her hjemme ligger mange forskellige højest oppe men kig måske hvem der vasker hvem og hvordan *SS*

• #2   31. dec 2007 Altså - Mea vasker klart May mest.
    May vasker en sjælden gang Mea, og en smule Diego. Diego vasker egentlig ikke nogen.

Meen - hvad betyder det at hvem vasker hvem? Altså?

Og Mea ligger som regel altid øverst, det sker de andre ligger, men hun har gerne lige lidt ekstra højde i forhold til de andre.
    Se evt. Diego's profil. Har lige lagt nye billeder ind, der er et af dem alle tre i det høje kradsetræ, heh..

Og Mea er forresten ældst - og mor til May :o)

• #3   31. dec 2007 Jeg har fundet noget i min super bog af Travor Warner:
    "Det er min plads og jeg er overkat. Det må du finde dig i"
    En flok katte, der lever samme sted, vil danne deres egen rangorden. Der vil altid være en overkat. Normalt vil de leve lykkeligt sammen side om side, især hvis de får mad samme sted. Inden for denne grupe kan der være nogle der er intolerante over for andr, der er tæt på dem, mens andre vil danne tætte sociale bånd. Graden af harmoni vil komme fra mange forskellige faktorer, herunder kattenes modenhed, deres race, den plads, de skal dele og vigtigst af alt, den sociialisering de blev udsat for, da de var killinger.

"jeg har den bedste udsigt"
    En kat, der hele tiden forsøger at komme op på et højt sted i huset, gør sikker noget mere end bare at søge en god udsigt. Det er underligt at tænke på at katte på samme måde som militærstrateger, men i et hus hvor der er mange katte, skal man dominere de høje områder for at være overkat.
    Katte vil forsøge at dominere alle steder, der er højt oppe: Ejerens seng, vindueskarem med et godt udsyn til haven, køkkenborde og møbler placeret i nærheden af døre. Selvfølgelig kan de ikke dække alle disse baser samtidig, så det er interessant for ejere at se, når overkatten kommer hen til en af deres yndlingssteder og opdager, at der ligger en anden kat.

"Jeg spiser først, du må vente"
    Vi ved alle sammen, at der er et sted i huset, der er det varmeste om vintern. Den der får lov til at ligge der, siger meget om den rangorden, kattene har oprettet. Overkatte vil hævde, at de har krav på visse områder - omkring madskålen f.eks. - eller de forsøger ihærdigt at komme til at bruge kattekassen først, når den er blevet gjort rent.

Håber du kan bruge lidt af ovenstående, der er godt nok flere afsnit der dækker den sociale rangorden blandt katte. Jeg har i hvertfald fundet ud af at Lillemand selv om han er yngst, er overkat her i huset.

• #5   31. dec 2007 funny så er det amanda der er "bossen" her hjemme

• #6   31. dec 2007 Ja nu skriver Felis og Tina D ikke helt det samme ang maden.

For ellers passer det tydeligt med at Mea er flokken. Hun smutter dog nemt fra madskålen eller andet hvis hun bliver generet.
    Men alt det med vaskeri, høje pladser, samt at hun kommer styrtende hvis en af de andre føler at de er i knibe.

• #7   1. jan 2008 Katte ER nogle mærkelige skabninger smiley

De har ikke alene deres fysiske domæner, men disse er også tidsbestemte. F.eks. kan en kat, der kl. 11 om formiddagen dominerer et bestemt område og jager en anden kat væk, vige fra den samme kat kl. 16 om eftermiddagen, for så er det ikke længere dens tid, men den andens.

"Vaskedominans" vælges ofte for at undgå slagsmål, og man kan af og til se, at mens to katte vasker hinanden, lægger de ørerne mere og mere ned imens, indtil en af dem "giver sig" og går sin vej.
    Jeg oplever også, at hvis en yndlingsplads er optaget, når en mere dominerende kat kommer, så begynder den bare at vaske katten, der ligger på pladsen, til denne rejser sig og går.

Og for at undgå problemer omkring madskålen har jeg ret mange steder i huset, hvor jeg har mad- og vandskåle stående.

Ellers er det min erfaring, at hierarkiet mellem katte ikke er permanent, men ændres alt efter, hvilken kat der har killinger, har haft osv. Lavest i hierarkiet ligger de unge hunner, som ikke har haft killinger, men overkatten er altid en hunkat.

Bortset fra det, er det vigtigt at huske, at den hierarkiske opbygning er MEGET forskellig hos katte og hunde.
    Hunde har en "fører" - Det har katte ikke!

• #8   1. jan 2008 Overkatten hos mig er ikke en hunkat, men Billie. Han var det inden han blev kastereret og er det stadig. Han bestemmer over alle.

• #9   1. jan 2008 Mega - Spændende at læse. Det med vaskeriet som løsning fremfor "slagsmål" oplevede jeg så sendt som i dag, da jeg lå og sov. Alle tre katte lå omkring mit hovede, og Diego lå helt opad/oveni May, men i stedet for at lange ud som jeg faktisk forventede, så vaskede hun ham...

Ang. det med at dominerende kat vasker anden kat for at få væk. Jeg kan ikke lige huske at jeg oplever det.
    Men når May springer op til Mea på en af Mea's pladser vasker Mea hende (og går evt hvis May fylder mere?), men May ser nu ud til at nyde det, ikke noget med agressivt/undertrykt kropssprog der???

Skifter hierakiet også indbyrdes ved f.eks. 2-3 katte, eller er det først når man kommer op i de lidt større flokke?

• #10   2. jan 2008 Mine katte er vist ikke særlig typiske, hvis det med vaskeriet er som der står. Alle bliver vasket af alle, små som store. Ang. hierakiet, så kan en yngre han godt forsøge at komme højere op, men er den gamle stærk, bliver den unge hvor den er.

• #11   2. jan 2008 Gensidigt vaskeri er jo ikke KUN en form for "magtkamp", men bestemt også udtryk for sympati og samhørighed. Man kan som regel se forskel på kattenes ørestilling, mens de vasker.

Og jeg har til dato kun oplevet stridigheder mellem hunkatte, ikke hankatte. Hvis de er vokset op sammen, eller den ene er anskaffet som killing, har jeg gennem årene kun oplevet, de danner en slags "hygge-mandeklub" og overlader evt. stridigheder til hunnerne.

Derimod ville jeg ikke turde sætte to voksne, fertile hanner sammen.

• #12   2. jan 2008 Mega - Nej, det ville jeg godt nok heller ikke turde. Men nu har jeg så heller ikke noget ønske om at have bare en fertil han ;o)

Er godt tilfreds med alle mine hyggefisende kastrater ;o)
    Som lige nu ligger og sover i en lang linie ;o)

Forresten - bi-tanke. hvor er det nu man kan få feliway? Og er den til stikkontakt eller sprayen bedst?
    Ville prøve det og se om det kunne få løst op for de sidste spændinger mellem mine tre?

• #13   2. jan 2008 Jeg bruger kun sprayen til et lille pift i en transportkasse, men ellers bruges den på steder, hvor en kat er tilbøjelig til at tisse. Den hjælper IKKE på seksual-adfærd som strint.

Til at dæmpe uro og stress generelt vil den til stikkontakten sikkert være mere effektiv og dække et helt område bedre.

• #14   2. jan 2008 Ok. nu er min lejlighed så heller ikke så stor, så den til stik er nok bedre. Det er fordi jeg har haft den bette i en mdr plus et par uger nu, og synes stadig at der er en del spændinger, og håber det kunne løse op for det sidste :o)

• #15   2. jan 2008 Prøv at "overføre" kattenes duft til hinanden indbyrdes. Det kan nemlig godt hjælpe.
    Gnid først den ene kat på dens kindparti og umiddelbart derefter en anden. Skift på denne måde mellem kattene.
    Gør det samme på deres flankepartier.

Kattene gør det selv, når de gnider deres kinder og sider på enten møbler eller "deres" mennesker.

• #16   2. jan 2008 Mega - hehe, det er noget af det første jeg gør når jeg får en ny kat, og det hjælper helt vildt.
    Altid bliver meget roligere så snart den nye kat dufter af hjemmet og de andre katte :o)

Kommentér på:
Rangorden - tegn/tolkes

Annonce