4.812 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Gravid og kattebakke Gravid og kattebakke

Hejsa alle sammen

Jeg er ikke gravid endnu (tror jeg) men håber.. :o)
men jeg har lige googlet lidt frem og tilbage men blev ikke så meget klogere.
Det med gravide og kattebakker og smitten for Toxoplasmose er jo sandt, men når jeg har inde katte og de altid har været inde katte, og jeg læste på en af siderne at det er chancen for at katten bliver smittet uden for at ved fodring af råt kød, de er som sagt ikke ude her og har ikke fået råt kød her ved mig, og mener heller ikke de fik det ved tidligere ejere (har lige spurgt)

Men hvad med jer gravide, eller der har været gravide har i tømt katte bakken osv. ?
Håber nogle kan hjælpe..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afmontering og rens af ventilationskanal, vådrum. Lejlighed øverst. 390 kr.
  • Hængsler på køleskab klikker/låser 700 kr.
  • Montering af væghængt skænk 700 kr.
  • Ophægning af maleri i beton væg 1.000 kr.
  • Fjernelse af buske incl rødder 1.000 kr.
  • Tilstoppet afløb i bad. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gravid og kattebakke
  • #1   8. jan 2008 Er det kun katte der er ude der har Toxoplasmose ?

• #2   8. jan 2008 hvis du holder en god håndhygiejne er der intet at frygte
    undlad at råfodre og vask hænder efter bakketømning

• #3   8. jan 2008 Har altid kun hørt at gravide ikke må... Måtte gøre det for min mor da hun var gravid nemlig smiley

• #4   8. jan 2008 Alle katte kan have det. Mener man kan få testet katten om den har det.
    Er selv gravid og tømmer dagligt kattebakke, har dog en støvmaske på og husker at vaske hænder bagefter. Fik nemlig at vide at det også kunne smitte gennem luften. Jeg fik også taget en blodprøv for at se om jeg havde haft det, for så vidt jeg forstod, så kan man ikke få det igen hvis man har hafte det.

• #5   8. jan 2008 Stine, ja det læste jeg også. Det med at hvis man har haft det, kan man ikke få det igen.
    Støvmaske, tjoe måske man skulle anskaffe sig sådan en.

• #6   8. jan 2008 det er korrekt stine, man kan få testet om man har haft det, lige som røde hunde som man også helst skal undgå at blive smittet med

( uha lægerne var vrede på mig, men min mor havde sagt jeg havde haft det, men heldigvis skete der ingenting, hvis jeg skulle have flere børn skulle jeg vaccineres mod det)

• #7   8. jan 2008 Jeg ville undgå at skifte bakke hvis jeg var dig, jeg har set hvor galt det kan gå hvis man bliver smittet.... Men det er jo helt op til dig selv...

• #8   8. jan 2008 Sandie hvad har du set?
    Det er fordi jeg er alene de fleste dage i ugen, fordi manden arbejder langt væk pt. og skal gøre det indtil sommer stort så har ikke noget valg desværre smiley

• #9   8. jan 2008 der har oss engang været en udseendelse i tv omkring dette. og de ville fraråde det stærkt.
    risikoen er der jo, og hvem vil ikke gerne undgå risikoen..
    så hvis du har en anden i huset, så ville det nok være mest sikkert at få ham/hende til det. ellers så beskyt dig grundigt

• #10   8. jan 2008 Min mor blev smittet med det da hun var gravid med min lillesøster for mange år siden snart... Hun blev en dag gammel, og hvis hun havde overlevet, så havde hun været en grønsag.... Så det er en chance at tage...

• #11   8. jan 2008 Tror jeg ringer til lægen imorgen og får en tid, så jeg kan se om jeg har haft det (tror jeg næsten) vi har haft katte fra jeg var lille, så mon ikke je ghar haft det smiley

• #12   8. jan 2008 ja prøv det....

• #13   8. jan 2008 Det gør jeg, så må jeg sige det haster! det gør det jo også faktisk, vil jo gerne vide om jeg har haft det.. Er jo ret vigtigt

• #15   8. jan 2008 Anne, ja vi har haft katte tilbage fra jeg var 4 år, og min mormor har kat og har haft ham i 9 år, og han er ude kat.
    Men har nu ikke skiftet hans kattebakke smiley

• #16   8. jan 2008 jeg ungik så vidt muligt at tømme da jeg var gravid, men de få gange jeg gjorde, brugte jeg handsker og vaskede grundigt hænder bagefter...

• #19   8. jan 2008 Jeg tømte heller ikke kattebakken mens jeg ventede mig, men så længe du ikke ligefrem spiser kattens bummelum, så tror jeg da ikke der sker noget. Er der ikke en anden i huset der kan gøre det mens du er gravid??

• #20   8. jan 2008 Ja køber også et par handsker imorgne, og ringer til lægen smiley
    Tak for alle jeres svar smiley

• #21   8. jan 2008 Jeg er også vokset op med katte, dog naboens og var kun sammen med dem om sommeren. Jeg har har kysset, krammet og sovet med div katte. Disse katte var rigtige sommerhus kat. Aldrig set skyggen af en dyrlæge, killinger i flæng osv osv. Og jeg har ikke haft det. Jeg er ret sikker på at risikoen derfor ikke er særlig stor og hvis du tager dine forbehold (støvmaske + evt handsker) og vaske hænder bagefter, ville jeg være tryg. Jeg har personligt ikke været nervøs på noget tidspunkt over at skulle tømme kattebakke.

• #22   8. jan 2008 Hvis du ikke har haft det, så spørg evt din dyrlæg mht at få testet dine misser.Så er du da helt sikker smiley

• #23   8. jan 2008 Jeg er gravid og rører ikke kattebakken. Jeg er også en af dem der har set hvor galt det kan gå.
    Har en bekendt som var gravid og hun tømte dagligt kattebakken. Hendes kat var indekat.
    Vi andre advarede hende mod det, men hun slog det bare hen med at det var noget pjat.
    Hun fik en søn som var meget misdannet i hovedet. Plus at han er multi handicappet.
    Så her hjemme er kattebakken forbudt område for mig.
    Jeg har også bildt kærsten ind at jeg ikke må samle hunde høm hømer op. gg. Men det står der vist ikke noget om nogle steder.

• #24   8. jan 2008 Altså jeg har haft katte siden jeg var 5. Hørte også om toxoplastmose da jeg ventede min datter. Jeg har dog gennem hele graviditeten tømt kattebakker hver eneste dag uden der skete noget.

Nogen gange synes jeg ting bliver kørt op på et lidt "hysterisk" plan.

Hvis blot man ikke rører afføringen med hænderne (hvilket jeg går ud fra de færreste gør) og sørger for at vaske hænder efter udført arbejde.

Risikoen for smitte er desuden større ved killinger end voksle katte... men der står mere om det her:
    (link fjernet)

• #25   9. jan 2008 Nu må jeg jo så på banen som Mormor!

Min datter har forbud fra lægen imod at tømme kattebakken under sin graviditet.

Jeg ved ikke personligt hvor stor risikoen er, det ved jeg heller ikke mht. rygning, alkohold og pilleindtagelse under graviditeten, for mange børn fødes "sunde og raske" til trods for at mødrene har røget, drukket, og taget medicin. Men hvorfor udsætte barnet for unødige risici????

• #26   9. jan 2008 Gentager lige fra Marianne H's indlæg:

<i>Det er faktisk mere risikofyldt at gå i køkkenet og tilberede mad, end det er at have kat.</i>

Det er forfærdeligt at få et misdannet eller handicappet barn, men dette sker altså også for folk <i>uden</i> kat.

• #27   9. jan 2008 jeg havde altid troet at det bare var noget pjat fundet på af en doven gravid med kat det der med gravide og kattebakker. Men så spurgte jeg en sygeplejerske og en læge og pue ha nej kan du da lige holde dig fra kattebakken. Så ja jeg må sige når vi er så heldige engang at skulle blive gravide så holder jeg mig fra den. smiley

• #28   9. jan 2008 Jeg ringede til lægen til morgen og har fået taget en blodprøve i dag klok 11, og kan så ringe i starten af næste uge og få svaret, om jeg har haft toxoplasmose..

tak for alle jeres svar, jeg vil for eftertiden bruge gummi handsker og skifte bakken 2 gange om dagen smiley
    OG selvfølgelig vaske hænder bag efter.

Kommentér på:
Gravid og kattebakke

Annonce