2.035 visninger
|
Oprettet:
Ny killing og stor hankat..?! {{forumTopicSubject}}
Vi er idag blevet de heldige ejere af en sød lille killing, en bengal blanding.. Meen vi har i forvejen en stor hankat på knapt 2 år (Brutalis som ses på min profil), hvordan får man lige sat sådan to sammen uden den store farer i totterne på den lille ny..?!
De væser af hinanden, er selvfølgelig meget normalt, men er bare bange for hvis Brutalis bliver agressiv...
Er der nogen der har en god fremgangs metode på at sætte sådan to sammen..?!
Mvh Gitte..
dec 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 9 Emner: 157 Svar: 737
mar 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 4 Emner: 152 Svar: 1.676
at de hvæser er meget normalt.. det er jo nyt og spændende.. alle de nye dufte og lyde..
Held og lykke med sammenføringen..
mar 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 4 Emner: 152 Svar: 1.676
jul 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 19
Shorty: Killingen har allerede været rundt i det meste af huset, mens Brutalis var ude.. Og den tog det så stille og roligt, at den også har faret rundt og leget.. Men ja, det kan være vi skal prøve det med transportkassen..
sep 2006
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 4 Emner: 55 Svar: 319
Min killing lader sig heller ikke mærke af at at den anden kat væser.. det har jo lidt at sige. For ellers er det selvfølgelig synd for killingen. Ellers sys jeg bare man skal lade det tage den tid det nu tager.. og de hvæs der skal til. Tror ikke brutalis farer i flæsket på killingen. Den forstår godt at det bare er en lille killing der er kommet til. Det er nok mest frygten for det fremmede der gør at han væser
jul 2007
sep 2006
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 4 Emner: 55 Svar: 319
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.028
Ved sammensætning af katte - så skynd dig langsomt. Placer den nye kat i rum for sig selv, så den får mulighed for at lære rummet og dets muligheder at kende. Dagen efter skift rum - lad kattebakken stå - således at den "gamle" kat får mulighed for at udforske den nye kats duft og vice versa. Brug steril gazetampon til at gnide gamle kat på kindkirtlerne og afmærke den nye - og ny tampon til at afmærke den gamle kat med den nyes duft. Når kattene så sættes i samme rum, så sørg for at have legetøj til at aflede kattene med eller evt. godbidder. Det er nemmest at indtroducere killinger til en ældre kat - voksne katte kræver tid til at vænne sig til hinanden. Sæt ikke en uneutraliseret kat sammen med en ældre kat - med mindre det er en killing. Neutraliser din killing, når den når en vægt af min. 2 kg - så forebygger du seksuel markering - og uønskede killinger.
Står du med en ophidset - enten aggressiv eller meget angst kat, så lad være med at forsøge at tage den op eller "trøste" eller berolige den. Katte "gearer" meget op i den slags situationer, og man kan hverken snakke dem eller a-e dem til ro. Forlad rummet - eller få katten ind i et værelse, hvor den kan være i fred - og regn med at der kan gå adskillige timer, førend den er sig selv igen. Ved omvæltninger i hjemmet - såsom ny kæreste, baby, hund eller lignende. Så vær klar over at alle de ovennævnte ting vil blive opfattet af din kat som en trussel. Katte er meget territoriale - og tilføjelser til familien, vil sjældent blive opfattet af katten som noget positivt. Reelt set vil både nye kærester, babyer m.v som regel også betyde, at der bliver mindre overskud til katten - og det reagerer den naturligvis på. Hyppigt ved at markere med urin på kærestens ting, babyens ting eller ejerens ting. Derfor lad den ny kæreste lege med katten og giv den godbidder - hvis han eller hun ikke kan forstå dette, skulle du muligvis overveje om han eller hun virkelig er den rigtige. Forbered katten på babyen - indspil bånd med babygråd. Når babyen gøres istand, kan den anden forælder lege eller nusse med katten ved siden af eller give den godbidder. Introducer en hund langsomt til katten - evt. start med et bånd med hundelyde. Sørg for at katten har steder, hvor hunden ikke kan komme.
Husk det er nemmere at forebygge end helbrede!
jul 2007
jul 2007
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 14 Svar: 116
Jeg må indrømme jeg er ret blank, nogen mener man bare kan lade kattene mødes med det samme, og andre mener at man skal lade den nye være alene i et rum, med døren på klem..
Hvad er det bedste at gøre??
Jeg har min Basse, han-kastrat, og han har mødt to katte i sit liv, hvor de mødtes med det samme. Basse har aldrig hvæst af dem, men bider dem i nakken, og løber efter dem dagen lang. Om det er en leg, eller jagt, ved jeg ikke.. Men de to katte er sendt retur, fordi de var bange for Basse.
Så nu skal jeg have en killing, som er meget fremme i skoene, ligesom Basse er
Men jeg vil jo gerne gøre det helt rigtige.. Skal jeg bare lade dem mødes med det samme, eller hvad synes I?
Jeg ved ikke om jeg skal lade dem mødes med det samme, pga. det der skete med de andre katte. Måske var de andre bare for svagsindet og ikke legesyge nok, eller måske var det Basse som jagtede dem..
Men nu har jeg lige fortalt min lille historie, hvad tænker I så? Mødes, eller adskilt i et par dage?
jul 2007
Ny killing og stor hankat..?!