{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.637 visninger | Oprettet:

En masse spørgsmål om katte. (: {{forumTopicSubject}}

jeg søger en masse svar nu da jeg er førstegangsejer af den dejligste norske skovkat jeg ku ønske mig.
jeg og kæresten snakkede om hvornår katte er færdigudviklet ? Og hvornår siger man de ikk er killinger mere ? Så har vi snakket om da vi har en bekendt med en norsk skovkat en dag at få killinger, men tvivler begge på hvornår det tid eller hvornår de gamle nok ? og hvis nu de ikk fik killinger at de ligesom hunde kan få livmoderbetændelse. ?
jeg har her de seneste dage undret mig over hun krader på sidderne i sin kattebakke, er det fordi hun ikk kan li den er lukket eller er hun bare en tosset kat der gerne vil vække os om morgen ? (:

Endnu et spørgsmål er at nu findes der store og små kradsetræer, men de helt store hvornår ville de egne sig for en kat. ? syntes jo ikk det ansvarlig at lade en på 3 mdr. rende rundt oppe i loftet. (: forstå mig ret.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  En masse spørgsmål om katte. (:
  • #1   15. jan 2008 jo tror nu også at det med kradsetræet er helt i orden var bare nysgerrig. :bb men tror vi enige om et kuld killinger alt efter hvordan han er om nogle mdr. katten ska også være klar vil jeg sige.

nej hun dækker nemlig ikk sine efterladenskaber da det selveste kassen hun skraber og skraber i flere minutter. smiley

• #2   15. jan 2008 Han er norsk skovkat men har ikk navn på ham. si giver mig selv retten til at lade hende ligge. smiley

• #3   15. jan 2008 En norsk skovkat er længe om at udvikle sig.

Du skal tænke på, at det er en af de større racer, så knoglerne skal "stabiliseres" og selve kroppen udvilkes, inden en hunkat er i stand tila t føde uden problemer..
    Nogle hunkatte kan være for små i størrelsen, hvilket kan give endog svære fødselskomplikationer, så I skal se på hvordan de to komplimenterer hinanden, så en lille hunkat ikke blvier parret med en stor hankat.

Noget andet er, at skovkatten har et "mindre problem" med HCM - som er en hjertelidelse.
    Hvis katten har denne lidelse, kan den videregive det til sit afkom. Katten kan også få en besværet hverdag, og i svære tilfælde er der kun en vej - og det er bestemt ikke den sjove vej...

Skulle du få lyst til at få killinger, så vil jeg anbefale dig at læse alt det du kan om skovkatten, både det der handler om pelspleje (siger ikke du har et problem, men det er sådan lidt overordnet) udviklingen, fødsler og eventuelle komplikationer, temperament og udvilking.

Du kan sagtens få en masse svar herinde - alle sammen svar der kan pege i forskellig retning, og så er jeg lidt bange for, at "man" har tilbøjelighed for at vælge den nemmeste og hurtigste løsning.

HVIS du vil have killinger på din norske skovkat (noget), så vil jeg anbefale dig at vente til hun er 1½ år gammel. Hun KAN få store problemer med fødsel og opfostring af et kuld killinger, hvis hun får dem for tidligt - både fysisk men også psykisk.

• #4   15. jan 2008 Hverken katte eller hunde behøver at få unger for at undgå at få livmoderbetændelse. Det er en gammel skrøne at en hunkat har bedst af at få killinger. Der avles i forvejen alt for mange uønskede killinger så hvorfor bidrage med flere?

Jeg har haft mange hunkatte gennem tiden og ikke en af dem har nogen sinde haft killinger før de er blevet neutraliserede. Derimod kan p-piller give både livmoderbetændelse og kræft hos katte. Derfor vil jeg anbefale at hun bliver steriliseret.

Grunden til at hun skraber og skraber men ikke får dækket sine efterladenskaber til kan være fordi hun stadig er killing og ikke helt har styr på det endnu.

Killinger har små skarpe kløer der er fortrinlige til at klatre og holde fast med, så giv I hende roligt et stort kradsetræ fra starten af. Alt for mange kradsetræer bliver hurtigt for små da katten har brug for at kunne strække sig i sin fulde længde når den skal af med de gamle klohylstre og duftmarkere deres kradsetræ.

www.petdreams.dk har nogle dejlige stabile kradsetræer.

Held og lykke med hende.

• #5   15. jan 2008 Er fuldstændig enig med Tina D. Jeg kan slet ikke forstå der er så mange, bl.a. herinde der skal have killinger. Lad det være op til opdrætterne der ved hvad de gør og som tester forældredyrene i hoved og r..

Det med livmoderbetændelse, kan en hunkat få, hvis hun ikke er neutraliseret og går ind i den ene løbetid efter den anden uden at blive parret.

• #6   16. jan 2008 Jeg giver også Tina D og Heidi B ret.
    Vedr. udvikling, kan jeg fortælle, at en Main Coon først er helt udvokset omkring 4 års alderen. Men snak med en dyrlæge om dette.

• #7   16. jan 2008 Med hensyn til tidspunkt siger jeg (og mange andre) godt 1½ år.
    Ellers synes jeg, du skal spørge hendes opdrætter, hvad der er specielt for racen, og hvad du skal være obs på. En seriøs opdrætter vil altid bistå med råd og vejledning om deres killinger.

At hun kradser på kanterne og sider i sin bakken, skyldes sikkert, at hun fjerner grus, der sidder fast under hendes poter. Det samme gør mine voksne katte.

Killinger (her i huset i hvert fald) sidder allerede i 6-7ugers alderen i toppen af gulv-til-loft klatretræerne.
    Sådanne små størrelser er ferme til at klatre, og på den måde udvikler de deres muskler.

• #8   16. jan 2008 H H : mange tak det fik mig faktisk lige ind på det som jeg selv har tænkt over. for vores hun er 7 mdr på lørdag og jeg ville bare ikk kunne forestille mig at hun kunne ligge med killinger allerede. ! Så der havde jeg en ide om at vente da hun måske hellere ikk er helt klar, ser hende ihvertfald ikk helt klar.

Og jo er der noget som er bedre end andet at læse, tænkte mere nogle bøger er bare skrevet efter logikken for hver kat, mens nogle er skrevet er erfaringer og med masser oplevelser bag.

• #9   16. jan 2008 Tina D : det jo så der hvor jeg tænker 7 mdr. er det stadig meget killing. udviklingsmæssigt er hun jo stadig ikk kæmpe men det hjælper dem vel også med at forbedre deres motorik og udvikler deres egenskaber som de katte de er. Også fordi un kravler i vinduer dag ud og dag ind, og så syntes jeg da hellere jeg il ha et stort kattetræ stående som interessere hende.

Ved ikk om jeg helt skidt på den, ?

• #10   16. jan 2008 Heidi : Vi vil ikk ha dem uønsket, men jeg vil gerne tage alle forbehold ang. hvis vi lader værd med at få killinger. Og jeg kan så hører at enten ska vi bestemme os for killinger, men så bliver det sommeren 2oo9 eller også ska vi neutralisere hende for hendes skyld. Mine forældre har nemlig en hund der fik livmoderbetændelse, og det vil jeg da ikk udsætte min elskede kat for hvis det kan undgåes.

• #11   16. jan 2008 * Mega * : jaa var også det jeg ville mene at de udviklede sig fysisk at kradsetræet blev større. og så en lille forkælelse at de har det bedste af det bedste.
    Men tror jeg vil begrave mig i de kloge bøger, som der blev sagt tidligere, er vel ku der man finder det rigtige.
    Selvom jeg helst tager af erfaring, er der man lærer mest jo.

• #12   16. jan 2008 En neutraliseret kat eller hund kan ikke få livmoderbetændelse af den simple grund at livmoderen bliver fjernet helt ved operationen. Derved nedsætter man også risikoen for kræf i mælkekirtler hvilke mange usterilliserede hunhunde og katte får når de bliver ældre.

• #13   16. jan 2008 Tina D : ja var også det jeg tænkte da jeg stillede spørgsmålet. så tror jeg har bestemt mig ang. killinger en skønne dag. smiley

• #14   17. jan 2008 Hvis hun er 7 måneder nu, så kan du efter mine mening dårligt vente til sommeren 2009 uden at skulle give hende p-piller i mellemtiden og det er ikke ufarligt.
    Udover at katten ikke skal være for ung når den skal have killinger første gang, så er det hellere ikke at anbefale at den er for gammel før den skal have killinger første gang.

Vores ene pige Kissy skraber altid på siden af kassen i stedet for at dække sine efterladenskaber til, det er bare sådan hun gør.

Vi har et relativt stort og højt kradsetræ, og det kunne vores killinger fuldt ud mestre fra de var 8 uger gamle, så jeg tror roligt du kan lade hende få et højt kradsetræ.

• #15   17. jan 2008 nej men mente at hun er 7 mdr. på lørdag så er hun jo et år i juni ville det så være godt at begynder på killinger allerede der ? eller skulle man vente til efteråret før man går i gang ? vil jo gerne undgå p-piler og prøve at opleve hende med killinger da hun er den dejligste kat. (:

Kommentér på:
En masse spørgsmål om katte. (:

Annonce