{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.904 visninger | Oprettet:

Christina V
Christina V
Tilmeldt:
30. maj 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2

Forladte kat(te) søger hjælp!! {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Er enormt frustreret lige nu. Endnu engang har nogle forbrydere forladt deres kat ved skoven, hvor vi bor. Det er ikke særlig sjovt at komme hjem lige for tiden, fordi katten - som vist nok er en hankat - render rundt og skriger hjerteskærende. Den kalder, rigtig højt, højst sandsynligt på sin ejer. Det ser ud til, den ikke er alene. En kat, som jeg formoder er en hunkat, render den i hælene, men er ellers mere sky og stille. Det har stået på en uges tid nu, og jeg har givet dem lidt at spise, men deres "gråd" er næsten ikke til at bære. Jeg kan ikke fange dem og tjekke efter øremærke, men en forladt kat har nok næppe øremærkning alligevel.
Jeg har kontaktet Dyrenes Beskyttelse, KAttens Værn, Inges Kattehjem, Falck, teknisk forvaltning i kommunen, den lokale kredsformand osv. osv. INGEN tager ud og indfanger katten. Kattens Værn ville have gjort det, hvis ellers Gribskov Kommune havde indgået aftale med dem herom. Men det har man valgt at spare væk i kommunen. Rigtig smart, når det er een af de kommuner i landet, hvor flest katte efterlades. Det er jo sommerhusområde!
Nu står vi så med problemet, som ingen vil tage sig af, og to stakkels katte (eller een?), som er hjælpeløse. Det er koldt, de er sultne, og meget forvirrede og bange.
Vi ville gerne tage dem ind, hvis vi kunne, men vi har i forvejen 2 hankatte, som bestemt ikke synes om kattens nærvær, så det går slet ikke. Resten af vore naboer virker temmelig ligeglade.
Men tænk sig, at man ikke kan få hjælp til indfangning...
Hos Inges KAttehjem kunne jeg dog låne en fælde, og så - hvis de har plads - indbringe den på et kattehjem. Men det kræver så lige, at man får katten fanget først. Dette er jeg ikke meget for.

Har I nogle gode forslag, eller ved, hvem man kan henvende sig til, eller er I eksperter selv i at indfange katte?

Mange hilsener
En fortvivlet katteelsker


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forladte kat(te) søger hjælp!!
  • #1   5. feb 2008 Er du sikker på de er blevet efterladt og ikke bare er rendt ud i skoven for at hygge sig?

    Det lyder også til at hunkatten er i løb og derfor de 2 render sammen og de "klager" sig sådan.

    Ellers synes jeg du skal tage i mod tilbudet om at låne en kattefælde til at fange dem også aflever dem på Inges bagefter. Det lyder til du har prøvet alt andet.


  • #2   5. feb 2008 Det kunne godt lyde til at hun er i løbetid og han er kønsmoden.. Måske derfor de er blevet efterladt.. smiley
    Jeg synes da det er en god nok ide med den fælde..
    Det kræver jo så bare at du ofte kigger om der er gået nogen i..
    Jeg må sige at du har været hele rækken rundt, så jeg har ikke bedre forslag end dem du selv har..
    Udover at gå med til at sætte den fælde op og forsøge at aflevere dem.


  • #3   5. feb 2008 smiley Hvor sygt Stine dk mafian, vi oprettede på PRÆCIS samme tid..:O
    OMG..
    Nå det var OT:. Undskyld.. smiley


  • #4   5. feb 2008 nogle dyrlæger kan man selv låne kattefælder af..



  • #5   5. feb 2008 Vidlkatte er faktisk udspringere af tamkatte der er blevet efterladt eller som ikke har været i menneskelig kontakt Mini P.

    Jeg synes det er utroligt at ingen vil hjlæpe de nødstedte katte. Havde det været en kænguru eller struds der var sluppet ud fra en indhegning så skulle I bare se hvordan hjælpen straks bliver sat ind. Desværre ser mange katte som værende nogen der bare skal klare sig selv og som skadedyr. Synes det er forrykt at du ikke kan få hjælp nogen steder fra.

    Du må nok selv låne en fælde og fange de stakkels dyr. Det er under alle omstændigheder synd at de skal strejfe om uden at have nogen steder at få mad og ly.


  • #6   5. feb 2008 Jeg ville nok være lidt forsigtig med bare at sætte en fælde når der nu er to katte. Især hvis det er sådan en der smækker i ved at blive trådt på en udløser. Hvis den ene kat går forrest og udløser fælden kan den anden kat komme meget galt afsted hvis den er lige i hælene på den første.
    Har hørt om et eksempel med nogle kaniner der var stukket af som blev indfanget i sådan en fælde. Den ene fik næsten revet benet af fordi lågen smækkede på det.


  • #8   5. feb 2008 Mini - nu har jeg selv boet i sønderjylland, og der er ikke mange vildkatte, men mange gårdkatte, der strejfer, det er ikek dert samme smiley

  • #9   5. feb 2008 Kald dem vildkatte. Men i virkeligheden stammer de altså fra tamkatte der er blevet vilde pga. manglende kontakt med mennesker.

    De stammer ofte fra uansvarlige katteejere der blot har sat deres fertile katte af for at skille sig af med dem. Disse katte (hvis de overlever) får så killinger der ikke er i menneskekontakt og disse bliver vilde. De få så killinger der igen ikke er i menneskekontakt osv. Hvis disse killinger kom i menneskehænder fra helt små af, ja så ville de igen blive til tamkatte.


  • #10   5. feb 2008 Tina - Så vidt jeg husker stammer tamkatten fra vildkatten smiley Katten er ikke en dyreart lavet af mennesket

  • Christina V
    Christina V Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
    #11   5. feb 2008 Hej alle sammen.

    Tak for besvarelserne.
    Først vil jeg gerne understrege, at kattene ikke er som vildkatte. Jeg fulgte efter hankatten i aftes, og flere gange lykkedes det mig at få ham hen til mig, så jeg næsten kunne kæle ham. Men ikke nok til, at jeg kunne tage fat og få ham med mig, hertil var han alt for urolig. Men han sprinter ikke væk fra mig, kigger ikke forskræmt på mig, men mere lidende. Han er dog ikke helt tam, men det ser ud som om, han er meget forvirret og helt rundt på gulvet, kan ikke finde den indre ro.
    Tro mig - jeg ved, hvordan en hunkat i løbetid tér sig. Denne er absolut ikke i løbetid (det er da vist heller ikke sæson?!). De plejer jo at "kurre" og rulle sig rundt på jorden og meget andet spøjst, og det er jo ikke fordi, hankatten render rundt efter hende, tværtimod. Iøvrigt er jeg ikke sikker på, det er en hun, det ligner den bare i hovedet, men jeg har ikke tjekket den bagi, da den er lidt mere sky. Men jeg er faktisk sikker på, de ikke er vildkatte, da især den ene helt klart har haft menneskekontakt, og er vant til at blive kælet. Lige nu kan den bare ikke finde denne person.
    De er med sikkerhed ikke bare lige "smuttet en tur i skoven", for de har været her non-stop i en uge, og vi bor langt fra de nærmeste naboer (bortset fra de ca. 10 huse, der er her). Og vi har jo været rundt ved naboerne for at høre, om de har fået ny kat. De har godt lagt mærke til kattene, men kender ellers intet til dem. Dvs. at de lige pludselig er ankommet og er her hele tiden, løber rundt og kalder (især hankatten, faktisk ikke den anden) og aner ikke, hvor de skal gå hen.

    Idag blev jeg ringet op af en barmhjertig person, som i næste uge ville komme ud og indfange den. Vedkommende bruger en dyrlæge, som har lukket denne uge, derfor kan det først blive måske tirsdag. Min opgave indtil da er så at blive ved at fodre dem, holde dem til, evt. forsøge at gøre dem så trygge ved mig, at de godt vil komme nærmere. Det ville jo være skønt, hvis jeg kunne få dem helt tæt på, så jeg kunne "indfange" dem. Men ellers skulle jeg få hjælp næste uge. Så håber jeg bare, de kan overleve ude i kulden så længe?!
    Men jo, man undrer sig over, at vi i dagens Danmark har så ringe muligheder for at få hjælp til nødstedte dyr. Jeg vil bestemt betegne disse to katte som nødstedte. Man skammer sig over, hvordan denne verden behandler dyrene, og så skulle vi efter sigende endda bo i et af de bedre lande, hvad dyrevelfærd angår. Men der er MEGET lang vej igen til et acceptabelt niveau.....

    Mange hilsener
    En lidt mere forhåbningsfuld katteelsker


  • #12   5. feb 2008 Christina V,
    du skriver, at nogen har forladt deres kat - mener du så at nogen er flyttet fra kattene? For det kan jo være at nogen har haft kattene med i sommerhus, og kattene så er løbet for langt væk. Og så er ejer måske taget hjem uden kat ... Måske ejer savner katten(e) ... Prøv at tjekke efterlysninger på nettet, opslag og lokalavis. Ring til dyreinternater og forhør dig om nogen har meldt katten savnet.
    Du kan også selv fremlyse via opslag osv.

    Jeg håber historien ender godt.


    TJ,
    mht. vild- og tamkatte, så har Tina ret. De forvildede katte, vi har her i Danmark stammer fra tamkatte. Vores tamkatte stammer oprindeligt fra den afrikanske (og muligvis også den asiatiske) vildkat.


  • #13   5. feb 2008 Tak for updaten Christina. Jeg håber at det vil lykkes for dig at få dem indfanget så du evt. har mulighed for at få checket om de er øremærket.

    Tinka jeg tror Christina mener at nogen bare har sat dem af, det er jo en populær måde at skaffe sig af med uønskede dyr på desværre, og tak for din opbakning for vi har nemlig ikke deciderede vildkatte her i danmark det er bare forvildede tamkatte der går under den betegnelse fordi de er sky og bange for mennesker.


  • #14   5. feb 2008 Ja, der findes desværre mennesker, der sætter deres katte af tilfældige steder (og de mennesker skulle %&%¤"#%). Men når nu Christina V bor tæt på et sommerhusområde, så synes jeg det er værd at undersøge om katten(e) er savnet af ejer. Desværre har jeg ofte hørt om nogen, der har taget katten med i sommerhus, og når de så skulle hjem, var katten pist borte, og ja - så kører folk bare hjem uden kat smiley

  • #15   6. feb 2008 tink - så har jeg jo også ret :S

Kommentér på:
Forladte kat(te) søger hjælp!!

Annonce