{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
787 visninger | Oprettet:

Anne B
Anne B
Tilmeldt:
23. aug 2019
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3

Spørgsmål ang Udsætningskat/vildkat {{forumTopicSubject}}

Hej??
Jeg er ny herinde, så håber i vil bære over med eventuelt mange spørgsmål fra mig??
Vi er blevet katteejere for en uge siden, idet en lille hun killing på 14 uger flyttede ind i vores udekøkken.
Vi har været i kontakt med kv og valgte den skulle være en genudsætningskat.
Den har nu været ved dyrelægen og fået den store tur og er hjemme igen i god behold.
Hendes base er primært vores udekøkken og drivhus der ligger lige ved siden af.
I dag var vi ved at arbejde i haven og skulle bla fjerne en vinranke tæt på udekøkkenet. Hun blev bange ved de lyde det gav og stak af over i den anden ende af vores, meget store, have og faktisk helt over til nabogrunden.
Hun var skræmt og ikke til at lokke hjem og jeg måtte over og hente hende.. hvilket lykkes med nød og næppe. Nu er hun i udekøkkenet igen men er lidt mere sky end hun var inden hendes lille udflugt.
Nu melder der sig så tanker som hvad vi skal gøre med hende når vi fx skal slå græs med havetraktoren. Skal jeg måske sætte mig med hende i drivhuset eller tage hende med ind i vores kælder imens.. vil så nødigt at hun bliver så bange som i dag??
Har i gode ideer til dette og måske bare generelle råd ift at have en genudsætningskat.

Kh Anne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål ang Udsætningskat/vildkat
  • #1   25. aug 2019 Ja jeg ville tage hende ind, når i ved i skal støje, hun er så ung at hun ikke kan finde hjem igen, hvis hun bliver skræmt væk.
    Ja jeg har så indekatte, fordi jeg altid ville være bange for, at der skete noget med sådan en lille mus smiley jeg ved godt i gør noget godt for hende, men pyyyha mine sover jo i sengen hos mig, jeg kan slet ikke forestille mig, den lille kat alene der ude i mørket og snart også kulden, og uden mor til at lære hende om udelivet smiley men jeg er en mega pivskid.


  • #2   25. aug 2019 Helt enig med Jette, men jeg er også en pivskid med kat i sengen smiley
    Tag katten ind, når I skal larme, hvor den kan blive forskrækket. 14 uger - så tror jeg ikke, at den kan finde hjem hvis den bliver forskrækket og løber bare en have eller to væk. Jeg ville ikke turde lade den være ude på egen pote. Slet ikke i den alder. Hvis den absolut skal være fritløber, så ville jeg vente til foråret.


  • #3   25. aug 2019 Li lod det er en vildkatte killing, den vil nok ikke trives inde, men ellers ville det også være mit foreslag,,, men en vildkatte killing vil som regel blive aflivet, fordi den netop ikke har den oplæring den skal bruge for, at være inde og den vil måske blive meget stresset ved indespærring, så et åbent drivhus og en udekøkken med daglig fodring er ren luksus.

  • #4   25. aug 2019 Ja, det er nok rigtigt, at den ikke vil trives inde når den er født som vildkat... men forsøg alligevel, som du selv foreslår, at beskytte katten imod at blive jaget væk af jeres egen larm ved havearb./havetraktor.

  • #5   26. aug 2019 hvis du har mulighed for at sætte den ind et sted hvor den vil være sikker når I laver noget uhyggeligt
    jeg har selv en voksen vildkat som også hader høje lyde. han er dog blevet ret vant til os, så vi kan nusse med ham og bær på ham
    han bliver lukket inde i vores værksted hvis han er hjemme når vi skal lave noget han ikke bryder sig om
    nu bliver han så godt nok lukket inde om natten - samme sted. Og han nyder det at få fred for de andre katte i området.

    måske det var en mulighed for jer også. at have en kattehule et sted hvor i har mulighed for at lukke om natten.
    det er om natten de fleste ulykker sker. Og når katten ikke er ældre ville jeg forsøge
    det skal være et sted hvor I ikke ligefrem har varme på altså værksted, garage eller legehus...
    det skal dog siges at min har sin egen varmepude... man er jo 15 år eller der omkring

    har selv arbejdet for kv i flere år


  • Anne B
    Anne B Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #6   30. aug 2019 Tak for jeres søde og kloge svar. Det er virkelig svært at vide hvad der er det rigtige at gøre med sådan en lille kat. Jeg har det på samme måde som flere af jer og er så pylleret. Jeg havde ikke valgt en udekat hvis ikke hun havde valgt os:)
    Tror vi er endt op med at jeg sætter mig i drivhuset med hende imens min mand slår græsset.
    Ved i hvornår sådan en ca 15 ugers killing kan finde hjem igen. Tænker når de begynder at gå på opdagelse i området:)


  • #7   30. aug 2019 Ja det plejer de jo først at kunne i ca 9 måneders alderen, ind til da ville hun følge sin mor, og lære af hende, så jeg ved simpelt hen ikke hvordan det velfungerende med din killing??

  • Anne B
    Anne B Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #8   30. aug 2019 Men Jette.. Tænker der jo ikke er ret mange killinger der går med deres mor indtil de er 9 mdr.

  • #9   30. aug 2019 Nej , men mange holder deres kat inde til de er ca 9 mdr eller det er forår, det kan du desværre ikke, ellers havde været det jeg foreslog.
    Det er ikke mange vilde killinger, der får det tilbud du giver din, og jeg håber det bedste for jeg, men ellers må man jo tage det som det kommer smiley
    Der er flere her inde som har indekatte som så også har en tilløber, som stortrives uden for, og selvom de er mere eller mindre forvillede, så vænner de sig til deres mennesker, selvom de er voksne, så jeg tror du kan nå langt med din killing, men om den vil kunne være inde? Og om den vil kunne bruge en bakke? Det er svært at sige,, nogle har udekatte, som kommer på besøg inde, og nogen har uderum, og havde du forholdene til det, ville jeg holde killingen “inde” om natten, hvor der er mest som kan gå galt, bla kamp med andre katte, eller direkte at bliver jaget hjemmefra af andre katte.
    Men det er kun jer som ved hvad der kan lade sig gøre for jer, et drivhus er jo godt det giver læ og ly for vejret, men bliver for varmt når solen skinner, så der kan den ikke være lukket inde om natten.
    I finder en løsning som passer til jer, og i kan krydse fingre og håbe alt går godt, og gør det ikke, så er jeg overbevist om, at i har gjort, hvad der er muligt, og har givet den lille en chance som den ellers ikke havde fået smiley


Kommentér på:
Spørgsmål ang Udsætningskat/vildkat

Annonce