Tredje øjenlåg - dyrlæge? Tredje øjenlåg - dyrlæge?
Er det normalt at man kan se killingens tredje øjenlåg lige inden de falder i søvn eller lidt efter de er vågnet?
Har nemlig lagt mærke til at vi nogengange kan se Røskvas tredje øjenlåg (det ser ret skummelt ud), men vil ikke forstyrre lægen med det hvis det er normalt.
Er det kun hvis det kan ses hele tiden man skal tage til læge med det, eller er det også hvis det er som jeg har beskrevet?
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 9 Emner: 38 Svar: 182
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.028
Svar:
Det kan skyldes mange ting, at man kan se blinkhinderne, det er et symptom ligesom overdrevet træthed eller manglende appetit, det er derfor man ikke har kunnet placere det på en bestemt sygdom. Det kan være en simpel ormekur kan gøre udslaget, men på mig virker du bekymret, så jeg ville få den undersøgt for at få ro i sindet. Hos katte kan blinkhinderne sagtens vise sig i en periode og derefter forsvinde. Hvis du skal have en ormekur til din kat, skal du alligevel til dyrlæge da det er på recept. Du skriver ikke om din kat spiser normalt, går normalt på bakke eller trives, dette er en af advarselssignalerne.
Håber du synes dette er svar nok.
Med venlig hilsen
Lena T. Markussen, Inges Kattehjem
og denne: Øjne og ører bør efterses en gang imellem. Bliver blinkhinden ("det tredje øjenlåg", en mælkehvid hinde, der skydes vandret hen over øjet) synlig, når katten er helt vågen, kan det være tegn på mange sygdomme, alvorlige som mere fredsommelige - og ikke kun øjensygdomme. Varer det ved mere end få timer, bør dyrlæge kontaktes.
jan 2008
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 22 Svar: 42
Tredje øjenlåg - dyrlæge?