{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.526 visninger | Oprettet:

100 spg. til professoren - Kattekøb {{forumTopicSubject}}

Hej Alle

Jeg er en pige på 21 år. Min kæreste og jeg bor sammen i en 80 km2 lejlighed. Vi savner begge at have et dyr til at nusse om. Vi er begge vokset op med hund, men ønsker nu at anskaffe os en kat. Vi ved ikke noget om dette dyr, men har været på biblioteket og lånt 100 bøger, så vi kan blive klogere, inden vi anskaffer os én.
Vi har også søgt en masse på nettet, men vi synes også at "de rigtige katteejeres" erfaringer og viden er relavant, så derfor henvender vi os til jer på denne side. Håber I er nogle, der vil hjælpe med at svare på nogle spørgsmål, vi har.

1. Vi ønsker os en rolig, tillidsfuld og kælen kat. Det skal være en indekat. Hvilken race vil I anbefale? Jeg har læst en del og ser, at det anbefales at købe to. Hvad anbefaler I?

2a. Voksen eller killing? Hvad er jeres erfaringer? Vi kan nemlig se både forlemper og ulemper ved begge, men I har måske andre erfaringer, som vi ikke har tænkt over.

2b. Hvis killing: Jeg læser også, at der er forskellige meninger om, hvornår den skal tages fra moderen. Nogen siger 12 uger tidligst, andre mellem 9-11 uger, andre at 14 uger er for sent o.s.v.

3. Neutralisering. Hvornår?

4. Hvilket fodermærke bruger I? Hvilket grusmærke bruger I? Kan I fortælle, hvad det koster for JER pr. mdr. alt efter DIN kats race/størrelse/alder m.m.

5. Forsikringer: Hvilke/n forsikring/er har du på din kat/te?

Har I andre tips/gode råd eller blot mere viden end det, vi har spurgt ind til, vil vi blive glad for det!

Med venlig hilsen
Mads og Madde


Kommentarer på:  100 spg. til professoren - Kattekøb
  • #1   25. feb 2008 Hov, et spg. mere smiley

    Han- eller hunkat? Hvordan er deres forskellige temperament? Jeg ved nemlig fra både hunde og heste, der generelt er lidt forskel der.


  • #2   25. feb 2008 1. British Shorthair, alm. huskat, burmeser, Maine Coon, disse racer har jeg kun hørt godt om som indekatte.

    2. Har prøvet begge dele, begge dele kan gå helt fint. Jeg vil dog altid anbefale at få 2 katte. Killingen kan du selv præge, men den kan jo selvfølgelig lave ballade, som alle andre killinger. Den voksne er præget fra tidligere hjem, så der skal du lige finde ud af dens "opdragelse". De voksne laver måske ikke så meget ballade, men igen katte er dyr og alle er forskellige, så det kan man ikke sige smiley

    Killingen skal tidligst tages fra moderen, når den er 12 uger. Basta! smiley

    3. Neutralisering kan foregå efter de 12 uger.

    4. Royal Canin eller Hills er klart det bedste foder, efter min mening. Extreme Classic er det bedste kattegrus, efter min mening. Det er svært at sige hvor meget vi bruger, men foderet holder længe, når man købe store sække. Meget længe.

    5. Ingen endnu, men forsikrer dem i Dyrekassen snart. Har nemlig brugt 8000 kr på dem det sidste halve år, dyrlægeregninger.

    Jeg vil altid foretrække hankatte, da jeg synes de er mere kælne og hyggelige. Hunkatte kan være "rødhårede" smiley Men det er meget forskelligt.

    Husk at have et stort kradsetræ og lejlighed i orden, så der ikke er nogle kattefarlige ting smiley


  • #3   25. feb 2008 jeg vil da lige anbefale at tjekke internater.. der har de neutraliserede katte i alle aldre.. fik selv to hunkatte derfra sidste år. De var et halv år. De er tjekket og vaccineret og koster mellem 500- 800 pr. kat. Billigt når man tænker på hvad det koster selv at få dem neutraliseret.
    Der er både inde- og ude katte.
    Ved der sidder mange dejlige katte derude, der bare mangler nyt hjem.
    Vi fodrer med royal canin og bruge AK-kattegrus. begge ting er jeg tilfreds med smiley


  • #4   25. feb 2008 Hejsa

    1: Jeg vil anbefale jer at anskaffe 2.. De fleste langhårs katte er de der er mest rolige..

    2: fordelen ved en killing. i ser dens opvækst og er med til at prage den..
    En voksen.. Tja, den er mere rolig.. og ikke så fuld af spilopper..

    Begge dele synes jeg er en fordel

    3: inden 4 mrd er klart det bedste

    4: Jeg bruger Hill's og Royal Canin.. der bruger jeg nok for 300 kr pr mrd rundt regnet pr kat.. ca. da de indimellem får vådmad..
    Gruset er Golden Gray.. pr kat 1 pose om mrd.. pris 120 kr..

    I tænke at dertil kommer dyrlæge osv...

    Jeg har pt 27 katte.. de koster mig med det hele 4500 pr mrd..

    Mine er ikke forsikret endnu.. men det bliver de lige så snart man kan forsikre avls katte

    Det der nok er dyrest det er lige inden katten flytter ind hos jer.. der er kattebakker, madskåle, legetøj og kræsebræt..

    Det kan godt betale sig at købe stort ind. ang. grus og foder jo større poser jo billiger


  • #5   25. feb 2008 1. prøv denne test http://animal.discovery.com/breedselector/catselector.do
    gætter på at hellig birma ville være egnet. 1eller 2 katte kommer an på racen og alderen. 2 voksne katte der sættes sammen får meget sjældent glæde af hinanden.
    2. en killing er lettere at præge, end en voksen kat med eventuelle dårlige vaner.
    3. nogle dyrlæger neutraliserer tidligt andre først når katten er omkring et halvt år.
    4. foder: royal canin. altid let at finde et tilpasset foder uanset alder og specielle behov.
    grus: extreme classic
    ved ikke hvor meget jeg bruger pr. måned da det for mig er underordnet.
    5. har ingen forsikring, men burde måske smiley
    han/hun-katte: jeg mener at hunkatte er lidt mere tossede og kælne, og mere bestemte end hankatte der virker lidt dovne og ligeglade.


  • #6   25. feb 2008 Lis... Jamen lidt kan man da.. det synes jeg da, jeg har gjort med mine... især 3 af dem...

    Det med inden, er jo fordi, det skal helst gøres inde den flytter. Smiler...

    ellers ville jeg sige når den er 1 havlt år...


  • #7   25. feb 2008 pil R: punkt 3 omhandler ikke alder på killing ved flytning,men hvornår det er bedst at neutralisere, og det er jo bedst inden katten er kønsmoden, hvis man vil forhindre killinger.

  • #8   25. feb 2008 Hellig Birma er en utrolig tillidsfuld kat, og den vil være neutraliseret når får den hjem, det er alle race katte ved mindre man køber en alvs kat.
    Ellers blir de fleste katte neutraliseret når de er omkring 5-6mrd.
    Hvis i får en killing knytter i jer måske mere til den end hvis i får en voksen kat, men tilgengæld skal i ikke tænke på opdragelse af en voksen kat, for det har de tidligere ejere klaret for jer:)
    Jeg har ingen forsikring på mine katte menb har overvejet det. ang foder og kattegrus mærker, siger jeg også RC eller Hill's og grus der bruger jeg det billige fra supermarkedet, men havde jeg råd ville jeg bruge Premiere fra maxi zoo.
    Igen en ting der et stort plus hvis du køber en killing eller en voksen kat fra en opdrætter er de chippet og vaccineret og de vil ikke være blevet taget for tidlgit fra deres mor.
    De skal være 12 uger før de må blevet taget fra deres mor.


  • #10   25. feb 2008 til alle der anbefaler maine coon til madeleen M:
    hvorfor anbefaler i maine coon, når hun ønsker en rolig kat. jeg ser maine coon som en meget aktiv og deltagende kat- ikke rolig.
    har kun en blanding af NFO/MCO selv, men hun er nu alt andet end rolig. vil sige hun har krudt bagi og er fuld af ballade.


  • #11   25. feb 2008 marlene A: Oooops, jeg kan åbenbart ikke læse. <rødme>

  • #14   25. feb 2008 Pil og Lis..Jeg så det slet ikke..

    Her er det meget op og ned hvornår jeg lade dem flytte.. men de er altid over 14 uger, helst 16 uger..



  • #15   25. feb 2008 Lis D - ja, der er næppe flertal for at sætte alderen op, desværre. Men flere og flere gør som du (og jeg), altså fuldvaccinerer og neutraliserer inden flytning, så killingen bliver ca. 4 mdr ved afrejse. Som et lille kuriosum kan man også skele til, at TICA og CFA ikke tillader udstilling af killinger under 4 mdr - dén regel måtte FIFe IMHO gerne tage til sig. smiley

  • #16   25. feb 2008 Hejsa...

    som andre ogsp har sagt, så vil man jo have en tilbøjelighed til at anbefale netop den race som man selv er forelsker i.
    Jeg har to britisk korthår, som begge er indekatte, hvilket de affinder sig rigtig godt med. De kommer dog ud i snor engang imellem og nyder dette i fulde drag.

    Selv købte vi en kat til at starte med, og et år senere fik vi nr to. Fra nu af vil jeg altid have min. to katte, da de bare elsker hinanden og har så meget fornøjelse af hinanden -Og jeg har ikke nær så dårlig samvittighed over at lade dem være alene hjemme. Dog er min erfaring at katen agerer anderledes med dig når den er alene. Ikke hverken bedre aller dårligere end når man har to, bare anderledes.

    2a: Jeg har kun haft killinger, men kan også be både fordele og ulemper ved begge dele...

    2b. En killing skal være min. 12 uger! Selv om man gerne vil have den hurtigst muligt, så er det værd at vente til den bliver 12 uger.

    3. Selv har jeg først neutralisering når de har været omkring et år, men man kan gøre det fra de er 12 uger.

    4. Tørfodder bruger jeg primær royal canin, som jeg blander op med lidt andet. Dåsemad får de lidt af hvert, ikke noget specielt.
    Grus, der bruger vi Extreme Classic. Det koster vidst ved dyrehandlere 160 kr for 16 kg. dog kan man købe det til udstillinger for 5 poser for 450 kr. Vi har to katte og bruget sådan en pose på 1-1½ måned.

    5. Ingen forsikring.

    Håber at i finder den helt rigtige, dejlige kat for jer...
    Held og lykke med det...

    Knuzz Sussie


  • #17   25. feb 2008 Det eneste jeg vil tilføje det som allerede er nævnt er race, hvad racer angår vil jeg anbefale jer at læse/søge information om de forskellige racer og ud fra det vurdere hvad i mener vil passe jer bedst..

  • #18   26. feb 2008 Mange svar men vil da lige give mit besyv med:-)

    1. Jeg vil anbefale norsk skov kat. Men det er så også vores egen race som vi selvfølgelig elsker og synes er den bedste. Skovkatten kan sagtens være indekat og er social. Men det kan variere fra killing til killing og opdræt til opdræt. Jeg synes I skal se flere killinger fra forskellige opdræt. I kan hurtigt se om killing er social, tillidsfuld osv. I bør gøre jer tanker om størrelsen på katten eks en skovkat er jo en mellemstor kat og maine coon meget stor kat:-) Jeg vil helt klart anbefale I køber to killinger- killinger vil have glæde af hinanden og det er bare det bedste at have 2:-)

    2a. Jeg vil altid anbefale killing pga du så selv kan præge kiliing- men igen det kommer jo an på hvad I vil. I kan jo også kigge på et par internater. Vi har kun købt killinger og kunne ikke tænke os at købe ældre kat.

    2b. mindst 12 uger

    3. du kan neutralisere så tidligt du vil 12 uger - killing vil få samme størrelse uanset. En neutraliseret kat vokser længer men eks en skovkat vokser til den er 4-5 år. Hvis I køber hankilling skal I neutralisere inden den bliver kønsmoden og evt begynder at strinte fordi det stopper den ikke med igen hvis den først er begyndt på det. Men der kan I jo eks neutralisere inden 6 mdr og undgå det:-)

    4. Vi bruger Royal Canin, Iams og Hills. Jeg tror vi bruger max 500 kr pr mdr på 3 store katte.

    5. Vi har ingen forsikring. Så vidt jeg ved er det kun neutralisererede katte som kan forsikres. Det er en go ide med sygeforsikring men de 1000kr den koster pr år kan du jo også selv ligge til side til uforudset:-)

    I skal gøre jer klart hvilken race og sætte jer ind I den eller besøge nogle opdrættere og stille spørgsmål:-) I kan også besøge en udstilling og se de forskellige racer:-) Gøre jer klart stort- lille opdræt, farve osv
    Held og lykke med det i hvert fald.


  • #19   26. feb 2008 Jeg synes det er flot, at I bruger tid på at indhente viden, før I bestemmer jer for et køb.

    Selvfølgelig vil jeg også anbefale min race...........Hellig Birma...........men selv om den kan betegnes som en forholdsvis rolig kat, så skal man lige være opmærksom på, at dette ses i forhold til andre katte....:-) Katte er af natur aktive en del af døgnets timer, men sover de fleste af dem smiley Hvis man så sammen ligner en Maine Coon der kommer løbende gennem stuen, med en Hellig Birma der gør det samme, ja så virker Birmaen da nærmest lille og ubetydelig og ikke mindst laaaaaaaangsom.............dette skyldes selvfølgelig også at den af natur er elegant og fremfører sig med en vis arrogance smiley

    Med hensyn til neutralisering, ja så er det gjort inden de flytter hjemmefra, i allefald hos mig................min dyrlæge vil helst at de vejer ca. 1 kilo og det gør de som 10 uger gamle. ( til de som har skrevet EFTER 12 uger....øhhhh hvor hulan har I det fra?) Mine killinger er også chipmærkede og fuldt vaccinerede.....og kan hentes når de er 14 uger gamle.

    Lige til sidst.........lad være med at købe an kat et sted, hvor I ikke selv ville være kat.
    Lad være med at købe det første sted......kig jer godt for.
    Køb ALDRIG en syg kat og køb ALDRIG en kat af medlidenhed.


  • #21   26. feb 2008 (link fjernet)
    kom lige i tanke om dette link. den tegner groft racernes personlighed op i en vittighed. synes den er meget rammende ( og morsom)


  • #22   26. feb 2008 nå- den linker ikke rigtigt.
    I skal under den der hedder mange mange katte skal der til for at skifte en pære


  • #23   26. feb 2008 Ih altså! Tusind tak for de rigtig fine fyldestgørende svar! Og den gode stemning! Jeg er allerede blevet klogere smiley

Kommentér på:
100 spg. til professoren - Kattekøb

Annonce