415 visninger
|
Oprettet:
kastreres vs ikke kastreres {{forumTopicSubject}}
vi har en dejlig main coon, som der kan ses i profilen, han er fra april sidste år. nu snakker vi så om han skal kastreres eller ikke. vi har ikke problemer med hans tempramang, og han går ikke og strinter nogen steder så han lugter ikke. samt han skal forblive en inde kat. så har lidt svært ved at se fordelene ved at lade ham kastrer.
ps. kig da forbi katten
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Katte: 6 Emner: 11 Svar: 1.784
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 11 Svar: 98
dec 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 93 Svar: 1.676
Jeg kan godt forstå, at det har sat jeg spor, at I har mistet en kat i forbindelse med kastration, men det er heldigvis meget meget sjældent det sker.
jul 2006
dec 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 93 Svar: 1.676
jul 2006
Jeg kunne ellers godt tænke mig at høre dine argumenter for at lade dine piger være fertile. Måske kan du overbevise mig om, at jeg tager så evindeligt fejl, når jeg siger, at det er synd at lade katten gå fertil, hvis den ikke skal parre eller parres.
Jeg tillader mig at skrive dette, da alle mine er "ordnet".
jun 2007
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 18 Svar: 72
de hverken overvægtige eller på anden måde ændret fysisk/psykisk
og skal katten ikke bruges til avl, synes jeg det synd den skal gå med de drifter
jan 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Katte: 4 Emner: 144 Svar: 819
dec 2006
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 4 Svar: 320
Jeg kan godt forstå, at Martin er nervøs for at få lagt en kat i narkose, når han har mistet en pga. narkose tidligere, men der kan jo på sigt også være andre årsager til, at katten skal i narkose og så vil du - Martin - forhåbentlig ikke undlade at lade katten komme i narkose bare for at undgå den relativt minimale risiko, der er ved narkose? Du har taget en risiko ved at anskaffe dig en ny kat, nemlig risikoen for at miste.
Samtidig er det dit ansvar at gøre det, der er bedst for katten, både mentalt og fysisk, og for en kat er det ubetinget at blive neutraliseret frem for at blive holdt fertil. Det kan godt være, du ikke synes, hans urin lugter for øjeblikket, men du kan sagtens risikere, at den begynder, ligesom du sagtens kan risikere, at han begynder at strinte inden for - og det er ikke lækkert
Louise - jeg har endnu aldrig haft hunkatte, men jeg fatter ikke din grund til ikke at ville neutralisere dine hunkatte. Det ville svare til, at du selv undlod at beskytte dig mod kønssygdomme, fordi du anså p-piller for at være beskyttelse nok. Nej, de bliver sandsynligvis ikke ufrivilligt gravide, når de går inde - men det ændrer ikke på alle de andre problemer, de kan løbe ind i.......
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 1 Svar: 117
Og hvis de har ændret sind, ja, så har det været til det mere kælne.
Så Martin, jeg kan på det varmeste anbefale katration.
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 4 Svar: 157
Hvis man kunne opdrætte på kastrater, så havde vi ikke andet!
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 178
For hankatte kan der gå op til 2 år inden de bliver rigtigt fertile og begynder at få nykker. De kan begynde at kalde, strinte og blive dybt frustrerede. Og det er ikke alle der stopper med at strinte når de først er begyndt, heller ikke selvom de bliver kastrerede. Synes i det er værd at risikere at få pisset jeres hjem helt i stykker fordi i ikke vil ofre de relativt få kroner på en kastration?
For hunkattene, går det sikkert meget godt med at gå i løb de første mange måneder. Men løbetid på løbetid på løbetid gir med stor sandsynlighed på et tidspunkt en underlivsbetændelse. Og dette kan kræve akut neutralisation, der hos vagtdyrlægen kan koste 3-4 gange en normal neutralisation. P-piller vil også med tiden kunne give underlivsbetændelse, og øger chancen væsentligt for at udvikle kræft osv.
Hunkatte kan også godt begynde at strinte. Det er ikke sikkert de gør det de første par år. men pludseligt er de så frustrerede og hormonelle at de begynder på det. Og selvom de så neutraliseres er det ikke alle der stopper.
Det er så nemt med unge katte, der knapt er fertile, men pludseligt blir det et helvede for både ejer og kat. I opdræt er det desværre et af de trælse ting, men katte der ikke skal i avl bør ikke udsættes for det. De ender ofte som kastebolde mellem mange ejere fordi de er urenlige og frustrerede.
Mvh Helle, med en 4 årig hunkat, der først lige er begyndt at strinte
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 4 Svar: 157
kastreres vs ikke kastreres